Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja hurja painonnousu - vertaistukea kaivataan!

Vierailija
28.02.2021 |

Taustaa, olen kolmekymppinen ensisynnyttäjä, lähtöpaino ennen raskautta normaalipainon puolella. Rv 36. Painoa on tullut tähän mennessä jo 19 kiloa ja painoa näyttää kertyvän yhä. Aivan kuten äidillänikin neuvolakorttien perusteella aikoinaan, minullakin paino on noussut sahaten (välillä enemmän, välillä vähemmän). Myös äitini kerrytti painoa reippaasti molemmissa raskauksissaan, jälkitarkastukseen mennessä hän oli jo takaisin lähtöpainossa.

Painoni nousu on ollut kummastelun ja kauhistelun aihe. Asiaa on ihmetelty niin neuvolassa kuin muiden ihmisten kommenteissa. Olen syönyt ihan kuin ennen raskauttakin, mitään ahmimista tai erityisiä ruokahimoja ei ole ollut. Ruokahalu ei ole kasvanut koko odotusaikana. Verenpaine on matala, virtsassa ei ole sokeria tai proteiinia. Raditaustaa ei ole ja sokerirasitustestissä sain hyvät tulokset, jotka olivat kaukana diabetesarvoista. On pohdittu, pitääkö mut laittaa uudestaan testeihin, vaikka mitään viitteitä radista ei ole. Olen monesti sanonut neuvolassa, että oloni on turvonnut (vaatteista ja lakanoista jää syvät rannut ihoon), mutta turvotustani ei pidetä mitenkään erityisen pahana, kun sitä verrataan todella vaikeisiin tapauksiin. Sf-mitta on reilusti yläkäyrän yläpuolella, vauva majailee pystysuorassa keskellä vatsaani ja olen lyhytselkäinen.

Kaipaisin nyt vertaistukea muilta painoa odotusaikana keränneiltä. Nousiko sinulla paino merkittävästi, vaikka elintavat olivat samanlaiset kuin ennen? Putosiko kilot synnytyksen jälkeen ja helpottiko turvotus? En kaipaa kuittailua raskauskiloistani tai ikävää kommentointia, ne eivät nyt auta asiaa. Sen sijaan vertaistuki saman kokeneilta on tervetullutta. :)

Ap

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole juonut kahvia lainkaan raskausaikana, vaikka normaalisti juon. Olen juonut satunnaisesti mustaa teetä, vihreää useammin. :)

Ap

Vierailija
22/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut raskausdiabetesta, mutta painoa tuli tolkuttomasti ja oli aivan hurja jano. Join tavallista hanavettä monta isoa mukillista päivässä ruokajuomien lisäksi. Ei auttanut turvotukseen, mutta synnytyksen jälkeisinä viikkoina kehosta poistuikin nestettä senkin edestä.😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli paljon kiloja, n.20 kg. En päässyt kivuilta kunnolla liikkumaan enkä ole pitkä, niin kyllä sitä ihmiset kommentoi.. Mikä on kyllä täysin epäasiallista.

Synnytyksen jälkeen, n. 6 kk kulunut aikaa ja kilot on menneet jo lähtöpainon alle. Olen siis laihtunut huimasti. En ole syömisiä seurannut tosiaankaan. Sipsiä ja suklaata menee, mutta ruokailen aika säännöliisesti, ja n.80% kyllä terveellisesti. Imetys, kärrylenkit ja koko päivän kestävä touhuaminen vie kyllä kilot. Elimistö kerää sulle kaloreita että pystyt hyvin imettämään.

Yritä jättää muiden puheet omaan arvoonsa. Kehosi on vahva ja tekee uutta elämää parhaillaan maailmaan. Voimia loppuraskauteen, olet upea juuri tuollaisena!

Vierailija
24/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaus: +32kg, synnärille jäi n. 10kg, imetys lihotti 10kg takaisin.

Toinen raskaus: -16kg, synnärille jäi n. 10kg, imetys ei lihottanut eikä tiputtanut kiloja. Vauvat syntyessään 3,4-3,6kg.

Vierailija
25/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mutsillasi on ollut samanlainen painon nousu, niin voisko olla perinnöllistä?

Siis että sullekin tulee painoa ja lähtee sitten reippaassa tahdissa pois?

Mä kysyin neuvolassa et periytyykö äidin raskausajat tai synnytykseen liittyvät taipumukset jollain lailla, mutta kuulemma ei. :(

Vierailija
26/34 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos et ole syömisellä kiloja hankkinut, niin kyllä ne lapsen synnyttyä lähteekin. toisilla lähtee muutamassa viikossa synnytyksestä, toisilla menee useampia kuukausia. kyllä se siitä, ei huolta!

Mistä tietää, onko kilot hankittu herkuttelemalla vai ei? Ennen raskautta paino pysynyt pitkään samana. Söin päivittäin jonkun herkun: suklaapatukan, 50 grammaa karkkia, pullan, piirakkapalan tms, muuten perus kotiruokaa. Mitään suklaalevyjä en kerralla kiskonut koskaan, en nyt odotusaikanakaan. Samaan tahtiin olen herkutellut kuin ennenkin. Odotusaikana on tullut 15 kiloa ja vielä olisi 1,5 kuukautta laskettuun aikaan. Jännä, miten normaalisti tämä herkuttelu ei vaikuta painooni, mutta raskaana vaikuttaa.

Vierailija
27/34 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tuli 23 kg molemmilla kerroilla. Nestettäkin oli paljon. Molemmilla kerroilla kilot myös läksivät nopeasti. Esikoisen jälkeen olin muutamassa kuukaudessa 5 kg alle lähtöpainon, joka oli normaali sekin. Älä stressaa, meitä on erilaisia.

En edes kehtaa kilomääriä kertoa mutta molemmilta yli 30kg, vuodessa lähti. Kävin sokerirasituksessa yhteensä 7 kertaa, aina hyvät arvot. Molemmat raskaudet huipentui toksemiaan mutta kaikki meni hyvin. Turvotus oli pahimmillaan synnytystä seuraavana päivänä, tuntui että nahkat repee.

miten sulla oli noin monta kertaa sokerirasitus??

Koska lääkäri oli varma että mulla on r-diabetes, molemmat vauvat syntyi nelikiloisina. En keksi muuta selitystä kuin nesteturvotus, kilot lähti vuodessa laihduttamatta.

Vierailija
28/34 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, muistat vaan sitten synnytyksen jälkeisinä aikoina juoda tarpeeksi vettä, sillä tulet varmasti jonkin verran myös hikoilemaan noita nesteitä pois. Ja varaudu lakananvaihtoihin ym. Tsemppiä, kaikki on hyvin ja menee hyvin!

Vierailija
29/34 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli 20kg ensimmäisessä raskaudessa. Oli parissa kuukaudessa kokonaan poissa ja ensimmäisen viikon aikana synnytyksestä lähti suurin osa. Lopulta puolen vuoden jälkeen olin suorastaan pari kiloa hoikempi kuin ennen raskautta.

Ei mitään hätää siis. Tiedät itse oletko mennyt mässyttämään herkkuja tuon 20kg edestä vai et.

Vierailija
30/34 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himotreenaaja tässä, joka raskaudessa tuli 25-30kg painoa vaika söin terveellisesti. Syy: raskaus puhkaisi aina radin plus kilpparin vajaatoiminnan (lievän). Kaikki lähti itsekseen pois aina heti synnytyksen jälkeen 3-6kk ajassa.

Joillain raskaus tekee tuota. Älä syyllisty ja kuuntele muiden läski-haukkumisia ja syyttelyitä. Minäkin liikuin ja söin vain kotiruokaa, en lainkaan herkkuja, silti se 25kg tärähti. Tärkeintä on se että paino sit lähtee nopsaan pois.

Vierailija
31/34 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea kaikkea, mutta 20 kg ei ole hurja painon nousu. 30 kg yli alkaisi jo olla tai äkillinen painon nousu loppuraskaudessa ja siihen liittyisi gdm tai pre-eklampsia. Paino näyttää tosiaan olevan jollain tapaa myös sukuvika, mitä itseäni ja kavereita sekä kaikkien äitejä miettii. Itse olen suvusta, jolla paino ei nouse ja sitä käytännössä laihtuu raskauksien ja imetyksen aikana. 

Vierailija
32/34 |
20.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mutsillasi on ollut samanlainen painon nousu, niin voisko olla perinnöllistä?

Siis että sullekin tulee painoa ja lähtee sitten reippaassa tahdissa pois?

Mä kysyin neuvolassa et periytyykö äidin raskausajat tai synnytykseen liittyvät taipumukset jollain lailla, mutta kuulemma ei. :(

Raskaudet voi olla erilaisia samallakin naisella, mutta kyllä aika moni asia on enemmän tai vähemmän perinnöllistä. Voihan sun kroppa olla periytynyt isän puolelta, että sillä tavalla ei äiti ja tytär ole 1:1 ja pitää tutkia sitä isän puolen suvun historiaa. 

Vierailija
33/34 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan samaa kuin aina: raskauden aikainen painonnousu tuntuu olevan täysin kiinni tähtien ja kuun asennosta. Joillekin tulee, joillekin ei, ja samallakin naisella se voi valtavasti vaihdella raskauksien välillä.

Jos siis elät jotakuinkin terveellisesti, syöt suht fiksusti (en tarkoita mitään överitarkkaa käyttämistä), herkuttelet vähän, jaksat liikkua, niin jos siitä huolimatta paino nousee, niin nouskoot.

Jos vedät 24/7 pikaruokaa, sipsejä, limpparia, karkkia ja makaat sohvan pohjalla ja paino nousee: muuta elämäntavat edes vauvan takia.

Suurimmalla osalla kuitenkin tuntuu olevan niin, että vaikka elää fiksusti niin paino siitä huolimatta nousee.

Mulla on ollut kaksi täysin erilaista raskautta. Ensimmäisessä liikuin koko raskauden ajan (joka päivä pitkät lenkit koirien kanssa, kuntosalia, uimista, kotijumppaa). Tein keskiraskasta työtä, paljon askeleita ja nostelua. Söin todella paljon kasviksia, en herkutellut (ehkä joku viisi kertaa raskauden aikana karkkipäivä + limpparia). Painoa tuli 18kg. Ja kaikki se jäi synnärille.

Nyt kaksi viikkoa laskettuun aikaan. Oon koko raskauden ajan ollut sairaslomalla. Käynyt 2 kertaa lenkillä ja tehnyt yhden jumpan. Pääasiassa vietän aikani sängyssä ja sohvalla. Syön mitä sattuu, mieluiten sokeripitoista ja siihen päälle sipsiä, juon mehuja ja limsaa.. painoa on tullut 3kg eli just ja just vauvan painon verran.

Vierailija
34/34 |
26.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko raskaana pakko paisua panssarivaunun kokoiseksi? Eikös 10kg oo aikalailla maksimi mitä paino saisi nousta?