Kyseletkö lapseltasi koealueen ennen koetta?
Kommentit (17)
Kyllä. Teen joskus myös ns. kokeita, joita lapsi täyttää ensin ilman kirjaa ja sitten kirjan kanssa, ja joita lapsi voi käyttää sitten tärppilappuna.
En kysele. En myöskään kysele onko läksyt tehty. Olen kyllä tietoinen tulevista kokeista yms kouluasioista. Lapsi kysyy apua läksyihin jos jokin asia on jäänyt tunnilla epäselväksi ja muutenkin selvästi tenttaa mitä me vanhemmat muistetaan kouluajoilta.
7. luokkalainen, keskiarvo 9,6.
En kysele, lapset hoitaneet aina koulutyönsä itsenäisesti ja jokainen menestynyt koulussa hyvin. Esikoinen opiskee jo toista vuotta yliopistossa.
Kyselin aikanaan ja sillä oli oma merkityksensä, jokainen lapsista pääsi ensiyrittämällä yliopistoon. Vanhin on jo juristi, seuraava opiskelee rahoitusta ja kolmannesta tulee lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
En kysele. En myöskään kysele onko läksyt tehty. Olen kyllä tietoinen tulevista kokeista yms kouluasioista. Lapsi kysyy apua läksyihin jos jokin asia on jäänyt tunnilla epäselväksi ja muutenkin selvästi tenttaa mitä me vanhemmat muistetaan kouluajoilta.
7. luokkalainen, keskiarvo 9,6.
Meillä melkein sama tilanne, paitsi että harvemmin lapsi meidän kouluajoilta mitään tenttaa. On tosin vasta tänä vuonna ruvennut lukemaan kokeisiin ylipäätään. Ja keskiarvo on jotain yhdeksän paikkeilla.
Neljäsluokkalaisella sama juttu.
En auta juurikaan, mutta katson että tekevät läksynsä. Meillä vasta kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen. Saattavat välillä unohtaa esim. sanakokeet kokonaan, mutta silti saavat täysiä tai lähes täysiä pisteitä. Kolmasluokkalaisen huonoin koenumero taitaa olla ysi miinus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Teen joskus myös ns. kokeita, joita lapsi täyttää ensin ilman kirjaa ja sitten kirjan kanssa, ja joita lapsi voi käyttää sitten tärppilappuna.
Ai lunttilappuna?
Vierailija kirjoitti:
En auta juurikaan, mutta katson että tekevät läksynsä. Meillä vasta kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen. Saattavat välillä unohtaa esim. sanakokeet kokonaan, mutta silti saavat täysiä tai lähes täysiä pisteitä. Kolmasluokkalaisen huonoin koenumero taitaa olla ysi miinus.
Eihän tuossa vaiheess edes ole numeroarviointia...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Teen joskus myös ns. kokeita, joita lapsi täyttää ensin ilman kirjaa ja sitten kirjan kanssa, ja joita lapsi voi käyttää sitten tärppilappuna.
Onni, että sinulle on sattunut sen tyyppinen lapsi, jolle tuo on ok. Omat lapseni saattaisivat ihan vain todeta että sekopäistä touhua, mutsi.
Ja me siis ollaan todellinen nörttiperhe. Pelataan illat vaikeita lautapelejä, kutsutaan toisiamme latinankielisillä lempinimillä ja lasketaan säännöllisin väliajoin, montako tuntia on kenenkin seuraaviin synttäreihin. Mutta rajansa nörttiydelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En auta juurikaan, mutta katson että tekevät läksynsä. Meillä vasta kolmasluokkalainen ja ekaluokkalainen. Saattavat välillä unohtaa esim. sanakokeet kokonaan, mutta silti saavat täysiä tai lähes täysiä pisteitä. Kolmasluokkalaisen huonoin koenumero taitaa olla ysi miinus.
Eihän tuossa vaiheess edes ole numeroarviointia...
Meidän kolmasluokkalainen on saanut jo pitkään numeroita kokeista. Ekaluokkalainen saa pelkkiä pisteitä, mutta esimerkiksi 35/36 lienee lähes täydet pisteet.
Tietenkin kysyn. En ole työtön n:ssä polvessa
Auttelin kyselemällä lähinnä kielissä, matemaattiset aineet lapsi onneksi handlasi itse, ja ystäviensä kanssa kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kysyn. En ole työtön n:ssä polvessa
Työttömillähän juuri on eniten aikaa kysellä. Minun työtön äitini kyseli aina läksyni.
Kyselen, ja käydään yhdessä keskustellen koealuetta läpi, annan vinkkejä mitkä asiat koealueessa on etenkin tärkeä osata ja mitä siitä esimerkiksi saatetaan kysyä.
Kaikki lapset ei ole yhtä itseohjautuvia, osa tarvitsee enemmän tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyselen, ja käydään yhdessä keskustellen koealuetta läpi, annan vinkkejä mitkä asiat koealueessa on etenkin tärkeä osata ja mitä siitä esimerkiksi saatetaan kysyä.
Kaikki lapset ei ole yhtä itseohjautuvia, osa tarvitsee enemmän tukea.
Toisaalta yksi tärkeä koulussa opittava asia on se, että oppii hoitamaan asioitaan. Omille lapsilleni on ollut ihan terveellinen oppimiskokemus välillä jättää lukematta kokeisiin ja huomata, ettei se numero välttämättä ole samaa luokkaa kuin jos olisi lukenut.
Tietenkin.
Riippuu aineesta ja riippuu kokeesta.
Parhaillaan tekee tiivistelmää osasta kappaleista.
Esikoiselle tein ihan referaatteja ja sanastoja.