Ruotsalaisessa sanakirjassa: suomalainen = tyhmä ja huono
Kivat naapurit meillä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cc2e6dec-c274-4ae9-bba5-9557f0f81a46
Kommentit (72)
Voi luoja. Kyse on huumorista. Samalla tavalla täällä irvaillaan "hurria". Mitä tuosta nyt? Lopettakaa naurettava nitinä, kyllä huulta voi heittää ja ainahan ruotsalaiset on dissanneet siinä meitä kuin mekin heitä. Ainakin noin kansan suussa, pienellä huumorilla höystettynä.
Kyllä mekin käytetään sanaa "svedupelle". Eikä mikään positiivinen nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomalaiset sitten yhtään parempia? Täällähän ruåtsalainen = håmå.
Sanalla homo on useita merkityksiä. Täällä miehet ovat niin naismaisia vaikka ovat heteroja että voi helpostikin ottaa miehen naisena . Trikoot päällä joka säällä ja näytellään niitä herrkiiä paikkoja väkisinkin. Onko kumma että uo homon maine on tavallista.
ja toisaalta Ruotsalainen nainen on niin niin feministi että auta armias jos avaat oven hänelle , saat sen naamallesi. "Minä ossan ja selviän ilman sinun apua."
Suomalaisessa sanakirjassa ruotsalainen=homo
Nythän suomella olisi mahdollisuus olla ruotsalaisia fiksumpia, mutta huonolta näyttää. 50 vuoden sisällä kun sanakirjassa ruotsalainen on vähemmistödhimmi, oikeauskoisen herrakansan vääräuskoinen palvelija.
Jollain pohjoismaisella teatterifestivaalilla, ruotsalaiset ja tanskalaiset oli aivan ihmeissään miten hyvin ja syvällisesti suomalaiset osaa tulkita juuri negatiivisia tunteita, vihaa ja ahdistusta.
Toki kaikkialla on kaikkea mutta olen saanut hiukan pinnallisen kuvan esim tukholmalaisista. He esim tykkää käydä ravintoloissa syömässä ja isossa pöydässä voi olla aivan vieraita ihmisiä ja se on niin jättekivaa kaikki.
Ärsyttävää kun niitä ei ahdista mikään.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ovat piilor@sisteja. Edessäpäin ei sanota, mutta kyllä kaikki paitsi kantasvenssonit on huonompia, suomalaiset on alinta moskaa jugoslaavien ja muiden itä- eurooppalaisten kanssa. Katsokaa vaikka ruotsalaisia dekkareita- kuka on rikollinen? Fi skitsofreninen tai jugoslaavi.
Jugoslavian alueen sota päättyi vasta 1992. Alue siis itsenäistyi moniksi valtioksi: Serbia, Bosnia, Kroatia ym kattokaa kartasta.
Paljon sodanaikaisia aseita kulkeutui myös pohjolaan. Ruotsissakin oli niitä aseita rikollisilla. Mutta nykyään se ei enää ole suurin ongelma eli dekkaritkin oli ajankuvia silloin.
Ennen nettiaikaa luettiin paljon kirjoja, jos joku ei tiedä. Vaikkei jaksaisi lukea mitään vaikeaa, dekkarien lukeminen on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jollain pohjoismaisella teatterifestivaalilla, ruotsalaiset ja tanskalaiset oli aivan ihmeissään miten hyvin ja syvällisesti suomalaiset osaa tulkita juuri negatiivisia tunteita, vihaa ja ahdistusta.
Toki kaikkialla on kaikkea mutta olen saanut hiukan pinnallisen kuvan esim tukholmalaisista. He esim tykkää käydä ravintoloissa syömässä ja isossa pöydässä voi olla aivan vieraita ihmisiä ja se on niin jättekivaa kaikki.
Tukholmalaiset ovatkin oma lajinsa. Moni muualla asuva ruotsalainenkin inhoaa heitä. Varmaan siinä on vähän samaa asetelmaa kuin "hesalaiset vs. maalaiset". Jokaisen pääkaupungin asukkaat ovat aina vähän olevinaan maansa muihin ihmisiin nähden.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanalla homo on useita merkityksiä. Täällä miehet ovat niin naismaisia vaikka ovat heteroja että voi helpostikin ottaa miehen naisena . Trikoot päällä joka säällä ja näytellään niitä herrkiiä paikkoja väkisinkin. Onko kumma että uo homon maine on tavallista.
ja toisaalta Ruotsalainen nainen on niin niin feministi että auta armias jos avaat oven hänelle , saat sen naamallesi. "Minä ossan ja selviän ilman sinun apua."
Ei pidä paikkaansa lainkaan tuo jälkimmäinen. Kyllä Ruotsissa käytöstavat osataan Suomea paremminkin ja niiden osalta ihmiset ovat aika perinteisiä, ne feministitkin.
Lisäksi Ruotsissa miehet pukeutuvat vain keskimäärin tyylikkäästi tai asiallisesti, eivät erityisen naisellisesti.
T. 5 vuotta Ruotsissa asunut (Tukholman seudulla)
Vierailija kirjoitti:
Ahdistut ahdistuksen puutteesta? Mielestäni on rentouttavaa, että ihmiset ovat aidosti hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
"Ruskeasuon siirtolapuutarhamökkejä ei myydä suomenkielisille"
Tiesin tämän ruotsinkielisyyden kyllä ennestään mutta en että se olisi noin vihamielistä että uhataan katkaista vesi ja sähköt jos suomenkielinen ostaa mökin. Olen itse pyörinyt tuolla paljon lapsena 90-luvun alussa isomman tytön kanssa joka hoiti minua välillä, hän (tai vanhempansa) ilmeisesti tunsi joitain mökkiläisiä koska vietimme aikaa muutamilla eri mökeillä enkä kyllä muista kuulleeni kenenkään puhuneen ruotsia. Onkohan tämä rasismi sitten yltynyt niiltä ajoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin tämän ruotsinkielisyyden kyllä ennestään mutta en että se olisi noin vihamielistä että uhataan katkaista vesi ja sähköt jos suomenkielinen ostaa mökin. Olen itse pyörinyt tuolla paljon lapsena 90-luvun alussa isomman tytön kanssa joka hoiti minua välillä, hän (tai vanhempansa) ilmeisesti tunsi joitain mökkiläisiä koska vietimme aikaa muutamilla eri mökeillä enkä kyllä muista kuulleeni kenenkään puhuneen ruotsia. Onkohan tämä rasismi sitten yltynyt niiltä ajoilta?
Onpa ihme, ettei kukaan ole vielä polttanut tätä ruotsalaisten rasistipaskojen paikkaa maan tasalle. Wink wink, nudge nudge, helsinkiläiset isänmaan ystävät. ;)
Vierailija kirjoitti:
"– Meillä on 114 mökkiä. Siitä voitte laskea. Joka mökissä on ruotsalainen. Ehkä jotkut harvinaisuudet eivät ole."
Vai että oikein ruotsalainen! :D Hyvin paljastavaa, eiköhän ruotsin kielen ole jo aika lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Voit sitten varmaan linkata sanakirjan jossa näin lukee.
No, kyllä ruotsissa on ajatukset muuttuneet sitten -80 luvun, kun sinne menin. Siellä on nykyään niinpaljon ja paljon suomalaisia huonompia tulijoita, että esim suomalainen naapuri on todella tervetullut.
Suomalaisissa on se, ettei meitä erota ulkonäöllisesti. Ei voi tietää onko junassa vastapäätä istuva suomesta tullut. Ja sama tietenkin norjalaisissa. Ja sama suomessa virolaisten ja venäläisten kanssa, kun vertaa vaikka somaleihin/irakilaisiin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän, jos ruotsalaiset ovat sittenkin oikeassa?
varmasti ovatkin oikeassa niistä suomalaisista, jotka ovat ruotsiin muuttaneet. eihän suomeenkaan tule somalimaan eliittiä (vaikka vihreät niin väittävätkin). tai miettikää mitä suomalaiset ajattelevat tänne tulevista virolaisista: varkaita ja hu oria.
Edes missään slangisanakirjassa virolainen ei ole synonyymi varkaalle tai huoralle. Vähän valoja nyt päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ilman yläkerran apua olisi Suomi pyyhitty jo monet kerrat maailmankartalta. Meillä on vielä tehtävä tällä planeetalla. Valo nousee Pohjolasta.
Ja mitähän apua sun yläkerrastas on tullut? Ihan itse täällä on pärjätty.
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti kestä tätä uhriutumista. Olen asunut Ruotsissa yli kymmenen vuotta ja suhtautuminen on aina ollut positiivista. Joskus joku saattaa vitsailla jotain stereotyyppistä, mutta syyllistyn itsekin samaan ja valitan ruotsalaisille, kuinka he aina sitä tai tätä.
Olisiko aika lopettaa miettiminen, mitä he meistä ajattelee. Ja norjalaiset vasta kylmää kyytiä saavat ruotsalaisilta.
Et vaan tajua.
Ollaan mitä ollaan ja kannattaa vaan nauraa näille jutuille. Ruotsi on ihan hyvä naapurimaa. Pahempiakin voisi olla.
Ruotsalaiset ovat piilor@sisteja. Edessäpäin ei sanota, mutta kyllä kaikki paitsi kantasvenssonit on huonompia, suomalaiset on alinta moskaa jugoslaavien ja muiden itä- eurooppalaisten kanssa. Katsokaa vaikka ruotsalaisia dekkareita- kuka on rikollinen? Fi skitsofreninen tai jugoslaavi.