Kunnallinen oikomishoito sekundaa
Miettikää vanhemmat oikeasti, että käytätte lapsenne vielä second opinionilla. Kerran aiemmin oon tehnyt tästä aiheesta ketjun. Sillon joku kommentoi, että mun pitäisi olla tyytyväinen, että hänen näkökulmastaan hoitoni on onnistunut, jos purentaongelmat ratkaistiin, ja vain pieni esteettinen ongelma jäi. Ja siis koska hoidon saajina ovat lapset, ja hoito on ilmaista, sitä harvoin kyseenalaistetaan tai siitä valitetaan. Jotenkin itsellenikin vaikea aihe käsitellä.
Ja kenenkään turha sanoa, että älä valita sait ilmaisen hoidon. Kuntalaisten rahoja käytettiin ihan turhaan mun hammaskaluston "pilaamiseen". Ja nyt olen jokatapauksessa uusintahoidon tarpeessa ja uusintahoidossa, yksityishammaslääkärin mukaan purentaongelmani ovat vaikeusasteeltaan 7/10, vaikka lapsuuden oikomishoito takana, eli se siis "lievästi" epäonnistui. Tuo on siis se lievin alkutilanne, jolla kunnalliseen hoitoon pääsee, ja mulla tismalleen sama tilanne 10 vuotta hoidon jälkeen?
Mun kohdalla vaikea tilanpuute ratkaistiin nappaamalla vain yksi hammas pois alhaalta. Tilanpuutetta oli siis 12 mm alakaarella (nyt sitä on jäljellä 6 mm), en ymmärrä miksi ei poistettu niitä premolaareja. Esteettisesti tehtiin ruma lopputulos, vaikka hampaat olisivatkin viivasuorat, kun hampaiden keskiviivat eivät edestä kohtaa.
Heti hoidon päätyttyä alahampaat lähtivät painumaan uudestaan kasaan, koska eivät mahtuneet yläleuan alle. Yksityisen hammaslääkärin mukaan leukojeni koossakin on epäsuhtaa, joten en ymmärrä, miksi hoidettiin näin?
En edes saanut mitään kuminauhavetoja sillon kunnallisella, vain telaketjut. Olen todella pettynyt omaan hoitooni ja lapsuuden oikomishoito on elämäni huonoin päätös.
Nyt 10 vuotta tuon oikomishoidon päätyttyä alahampaissani on edelleen 6mm ahtautta, ne ovat esteettisesti järkyttävät.
Nyt oion yksityisellä niitä monen tuhannen euron hintaan uudestaan, mutta koska toi 1 alahammas on poistettu?! ei purennasta saa enää kuin kohtuullisen yms. Ja mielestäni hampaisto ulkonäöllisesti tuosta syystä ruma, vaikka hampaat suoristuvatkin, ja tämä harmittaa minua eniten rehellisesti.
Miksi näin toimitaan? Onko vain kustannussyyt? Että muuten olisi pidempi ja kalliimpi hoito, tehdään vähän sinne päin ja tilanne kestää ja helpottaa pienen hetken, ei pidä lähteä raskaampiin hoitoihin kunnallisella ennen kuin potilas 18v.
Kommentit (66)
Onko ketään hammaslääkäriä tai aiheesta tietävää täällä? Haluaisin vain vastauksia, miksi hoidossani toimittiin näin?
Ja en kaipaa sellaisia vastauksia, kuten "oikominen on vaikeaa, kasvua ja leukojen/hampaiston kehitystä on vaikea ennustaa", mun kohdalla hoito toteutettiin vasta yläasteella, ja kasvua tuskin oli sillon enää paljoa jäljellä.
Ap
Hyvä, kun kerrot toistuvasti elämäsi tragediasta.
Oli mukavaa olla yksi niistä, jotka rahoittivat aiemman hoitosi.
Kunnallinen hammashoito on sekundaa lähes aina. Yksityisillä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Purukaluston ei tarvitse olla viivasuora, riittää kun purenta on luonnollinen, ei haittaa syömistä tai aiheuta kipuja.
Riippuu myös milloin tuo hoito on tehty ja mitä menetelmiä silloin on ollut käytössä.
Purenta voi muuttua esim siitä että narskuttaa paljon hampaita, tai on saanut osuman joka on aiheuttanut vaurioita hampaisiin /leukoihin.
Hoito tehty 2000-luvulla. En narskuttele, eikä ole tullut osumia hampaisiin tai leukoihin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, kun kerrot toistuvasti elämäsi tragediasta.
Oli mukavaa olla yksi niistä, jotka rahoittivat aiemman hoitosi.
Eipä mitään. ;D
Mulla laitettiin oikomishoidossa 1980-luvulla ylös takahampaitani metalliset rinkulat niiden koneiden asentamista varten. Rinkulat jätti hampaisiin pysyvät kolot. Nyt aikuisena ne molemmat hampaat täytyy poistaa. Toinen hammas kuollut ja juurihoidettu, juurihoito epäonnistui. Toinen hammas lohjennut.
Kunnissa on tasan samat oikojat kuin yksityisellä, liki kaikki heistä tekee hommia molemmissa.
Julkisella puolella ei tosiaan saa esteettistä hoitoa vaan purenta on se juttu.
Mutta miksi teet noin kauhean numeron jostain alaetuhampaiden ahtaudesta? Todella yleistä tuo, harva jaksaa hoidattaa.
Taitaa jopa pääministerillä olla, eikä häntäkään näytä haittaavan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnissa on tasan samat oikojat kuin yksityisellä, liki kaikki heistä tekee hommia molemmissa.
Mutta miksi teet noin kauhean numeron jostain alaetuhampaiden ahtaudesta? Todella yleistä tuo, harva jaksaa hoidattaa.
En mä tee mtn numeroa siitä. Kirjoitin vaan anonyymina nettipalstalle, että sain purettua asian. Mua vaan ärsyttää niin paljon, että olen maksamassa nyt aikuisena paljon rahaa, ja lapsuuden hoidon takia tästä ei mun silmiin "täydellistä saa".
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Harmittaa, että mun lapsuuden kunnallinen oikoja oli huono. Ehkä toinen oikoja olisi tehnyt eri ratkaisut? Olen nähnyt myös monia, joilla hoito onnistui, siksi harmittaa, että itse kävin hoidossa turhaan, sillä aiheutettiin vain vahinkoa, ja nyt aikuisena maksan monta tuhatta uudesta hoidosta, ja koska lapsuuden hoito takana->tästä saa paremman, mutta ei sellaista kuin olisi alunperin saatu. Se tässä ärsyttää.
Purentaa pystyy myös aikuisenakin muuttamaan erilaisilla harjoituksilla, joskin ei enää niin paljon kuin teineillä tai lapsilla. Vielö 200-300 vuotta sitten viisaudenhampaat mahtuivat ihmisten suuhun kun leuat kasvoivat isommiksi ja hampailla oli enemmän tilaa. Silloin oli vähemmän purentavikoja koska ihmiset söivät kovempaa ravintoa kuin nykyään. Leukaluut kasvavat isommiksi jos niitä käytetään kunnolla. Valitettavasti hammaslääkäri ei voi mitään syömällesi ravinnolle ja siitä johtuvalle leuan ahtaudelle. Jos asia kiinnostaa enemmän niin kysy asiasta vaikka Turun yliopiston hammas- ja oikomishoitojen professorilta (nimeä en nyt muista).
Onneksi jäi oikomatta nuorena ja menin vasta aikusena omalla kustannuksella oiotuttamaan kalvoilla.
Aiemmin harmitti mutta tuon ap:n tarinan jälkeen ei. Ja yksityisellä huolehditaan ettei pääse enää menemään vinoon myöhemminkään.
Yhtään hammasta ei poistettu.
"Esteettisesti tehtiin ruma lopputulos, vaikka hampaat olisivatkin viivasuorat, kun hampaiden keskiviivat eivät edestä kohtaa.
Voi luoja onpa ihan hirveää! Monella ne ei kohtaa vaikka ei ole ikinä oiottu. Kuka tuollaista jaksaa tuijottaa ja varsinkaan märehtiä vuodesta toiseen?
Sulla ei taida olla mitään oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"Esteettisesti tehtiin ruma lopputulos, vaikka hampaat olisivatkin viivasuorat, kun hampaiden keskiviivat eivät edestä kohtaa.
Voi luoja onpa ihan hirveää! Monella ne ei kohtaa vaikka ei ole ikinä oiottu. Kuka tuollaista jaksaa tuijottaa ja varsinkaan märehtiä vuodesta toiseen?
Jaa-a. Mua nyt asia häiritsee, oma hampaistoni ja kehoni. Ja harmittaa, että on valmis laittamaan asiaan paljon rahaa, mutta sitä ei saa kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla laitettiin oikomishoidossa 1980-luvulla ylös takahampaitani metalliset rinkulat niiden koneiden asentamista varten. Rinkulat jätti hampaisiin pysyvät kolot. Nyt aikuisena ne molemmat hampaat täytyy poistaa. Toinen hammas kuollut ja juurihoidettu, juurihoito epäonnistui. Toinen hammas lohjennut.
Mulla sama juttu. Renkaat olivat toiseksi viimeisissä ylähampaissa, ja molemmat on jouduttu ensin juurihoitamaan ja myöhemmin poistamaan.
Ei mulla onnistunut yksityisellä tehty hoito ysärillä yhtään sen paremmin.
Ongelma on varmaan siinä että tuolloin ei laitettu retentiolankoja estämään hampaiden liukumista entiseen paikkaan. Nykyään laitetaan, myös kunnallisella.
Vierailija kirjoitti:
Purentaa pystyy myös aikuisenakin muuttamaan erilaisilla harjoituksilla, joskin ei enää niin paljon kuin teineillä tai lapsilla. Vielö 200-300 vuotta sitten viisaudenhampaat mahtuivat ihmisten suuhun kun leuat kasvoivat isommiksi ja hampailla oli enemmän tilaa. Silloin oli vähemmän purentavikoja koska ihmiset söivät kovempaa ravintoa kuin nykyään. Leukaluut kasvavat isommiksi jos niitä käytetään kunnolla. Valitettavasti hammaslääkäri ei voi mitään syömällesi ravinnolle ja siitä johtuvalle leuan ahtaudelle. Jos asia kiinnostaa enemmän niin kysy asiasta vaikka Turun yliopiston hammas- ja oikomishoitojen professorilta (nimeä en nyt muista).
Ai jos on toinen hammaskaari kooltaan isompi ja siinä on yli sentti ahtautta, voin muokata sitä syömälläni ravinnolla, joo enpä usko.
Pointti oli että mun hoidon olisi varmaan voinut toteuttaa eri tavalla lapsena tai jättää tekemättä.
Itsellä epäonnistuneesta oikomisesta syyllistettiin lapsena minua. Usean vuoden hampaiden poiston ja telaketjujen jälkeen minun olisi hoidon päätteeksi pitänyt purra 3h päivässä hampaita suoraksi sellaisella ns nyrkkeilijän silikonimuotilla. Kipu oli valtava enkä pystynyt itse oikomaan hampaitani hoidon päätyttyä ja hampaat vetäytyivät takaisin vinksalleen noin vuodessa. Lopputulos oli että purukalusto ja purenta epäkunnossa aikuisena. Tunnen edelleen syyllisyyttä kun epäonnistuin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama juttu. Renkaat olivat toiseksi viimeisissä ylähampaissa, ja molemmat on jouduttu ensin juurihoitamaan ja myöhemmin poistamaan.
Kysyin hammaslääkärillä, että onko asiantuntematon oikomishoitoa näihin ongelmiin syypää. Hän sanoi, että hyvin mahdollista, mutta se oli silloin se oikomistapa eikä siksi voida laskea hoitovirheeksi.
Minulla mennyt tuhansia euroja noiden kahden hampaan hoitokuluihin yksityisellä. Kunpa olisin pitänyt pääni enkä olisi suostunut oikomishoitoihin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis usko tai älä, mua tää asia häiritsee todella paljon.
Purukaluston ei tarvitse olla viivasuora, riittää kun purenta on luonnollinen, ei haittaa syömistä tai aiheuta kipuja.
Riippuu myös milloin tuo hoito on tehty ja mitä menetelmiä silloin on ollut käytössä.
Purenta voi muuttua esim siitä että narskuttaa paljon hampaita, tai on saanut osuman joka on aiheuttanut vaurioita hampaisiin /leukoihin.