Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme kaloripuheita laihduttajille tällä sivustolla

Vierailija
27.02.2021 |

Tarkoitan sitä, että sanotaan laihduttajalle, että syö 1500 kcal/pv tai joillekin että normaalikulutus olisi 2000 kcal.
Sitten laihduttaja sanoo, että laskuri kertoo, että 2200 kcal saa syödä, että laihtuu ja 2500 että pysyy samassa. Silti syö yli 3000.....

Mistä te vedätätte näitä kalorimääriä?

Itsellä urheilukello kädessä koko ajan. Sohvalla makoillen kalorikulutus on noin 1300. Töissä käynti metrolla noin 1450 (vähän kävelyä). Aika sama autolla. Ratsastuspäivänä 1650 -1850. Juoksupäivänä 1700 - 1800. Uintipäivää en osaa sanoa, kun hallit kiinni. Veikkaisin, että minun uintimäärillä olisi 1800 - 1900.
Millä ihmeellä saatte noita 2000 kalorikulutuksia?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. Sinä olet hyvin kuiva ja pienikokoinen, siksi kulutuksesi on matala. Nyrkkisääntö on, että kertoo painon 30:llä niin saa päivittäisen kulutuksensa. Myöskin mitä vähemmän lihasmassaa, sitä pienempi kulutus. Joten todennäköisesti olet lihakseton laihaläski keholtasi.

Voi olla lihakseton laihaläski (vihaan tuota sanaa, alentuva tapa suhtautua hoikkaan ihmiseen), voi olla vääristynyt kehonkuva. Olen itse aika lailla samoissa mitoissa aloittajan kanssa. 171/56-57. Rasvaprosentti on inbodyssa n. 15 ja pihdeillä 18. SILTI mun mahassa on ylimääräistä. Kaksi syytä. 1) perfektionistiluonne yhdistettynä todella korkeaan itsekriittisyyteen, näen kaikessa vain parantamisen varaa - ei päde vain kroppaani. 2) Ensimmäisen raskauden aikana kerätyt ylimääräiset kilot, ihan syömällä kerätyt siis (vuodelepo ja siihen liittyvään stressiin reagoiminen ruoalla). Kun rasvasolut on kerran kehittyneet, ne ei häviä kuin rasvaimulla. Ne kutistuvat, ne tyhjenevät, mutta ne ei koskaan katoa. Ja vaikka kuinka olisi rasvaton ja kuiva, yhtään jos syö hiilihydraatteja, jotka kuitenkin jaksamisen kannalta on aika oleellisia, ne rasvasolut täyttyvät vedellä. Ja kun vatsassa on rasvasoluja, jotka täyttyvät vedellä? No, röllykältä se näyttää. Vettä se silti vain on ja lähtee pois muutaman päivän hiilarirajoituksilla.

Onko tämä sun oma päätelmä vai onko antaa jotain faktalinkkiä? Mielenkiinnosta kysyn koska en ole koskaan kuullut tästä.

Sekä että. Kaikki on ihan tutkittuja faktoja, mihin oman päätelmäni perustan. Rasvasolut ei koskaan häviä kun ne on kerran kehittyneet, fakta. Kun rasvasolusta lähtee rasvaa laihduttaessa, siihen tilalle tulee ensin nestettä, ennen kuin sekin häviää, fakta. Miksi se ei toimisi toisinpäin? Ainakin omat havaintoni tukevat sitä.

Vierailija
42/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

Sain tuosta täysin ei aktiivisrna 1776 kcal.

Touhuan koko päivän ja silti todellisuudessa kaikki yli 1500 kcal on liikaa. Tuskin muuten olisin 5 kg ylipainoinen

Minulle tuo antoi paljon suuremman kaloritarpeen kuin sykemittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/

Minulla tuo laskuri antoi perus energiankulutukseksi 300 kcal enemmän kuin oma kello.

Vierailija
44/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että se sinun kellosi ei ole absoluuttinen totuus? Itse laihdutin sillä 1500 kalorilla ihan hyvällä tahdilla 20 kiloa. laskin nämä siis syömistäni ruoista enkä mistään kellosta. 

Ei tietenkään minun kelloni ole absoluuttinen totuus, mutta kyllä se aika hyvin silti kertoo kalorikulutukseni.

En ole laihduttamassa, vaikka röllykkämaha saisi olla pienempi. Olen 171/58. Tuo kalorikulutus on aika osviittaa antava kuitenkin. Treenipäivänäkin jää alle 2000. 

Onko se sitten absoluuttinen totuus, jos johonkin netistä löytyvään kalorikulutuslaskuriin iskee mitat? Minulla yhden tuollaisen mukaan olisi 2450. 

Jos tuollaisia määriä söisin, lihoisin automaattisesti. 

Halusin vain kertoa, että ei edes isolla treenillä mene kulutus yli 2000. Tietenkin jos lähtöpaino on 100 kg, niin laihtuu, jos edes hieman tarkkailee syömisiään. Tosin nämä laihduttajat sitten kirjoittelevat tänne, että syövät kaksi salaatinlehteä päivässä ja paino vaan nousee.

ap

Mitkään kellot tai muut mittarit eivät pysty kulutusta kertomaan.

Ei 100% tarkkuudella tietenkään, mutta kellot ja mittarit ovat ainoa keino saada jonkinlainen arvio. Se saattaa osua hyvinkin lähelle totuutta. Ja kelloja ja mittareita on erilaisia, toiset tarkempia kuin toiset.

Esimerkiksi juoksussa (jos reitti ei ole kovin mäkinen tai olosuhteet eivät ole muuten todella huonot) selvästi urheilukellon antamaa lukemaa tarkemman arvion saa yksinkertaisesti kertomalla juoksijan painon kilogrammoissa juostun matkan pituudella kilogrammoissa. Esim. jos 60 kg painava henkilö juoksee 5,5 km, on arvio energiankulutukselle 330 kcal. Jos sykemittarin antama arvio poikkeaa tästä selvästi, on sykemittari todennäköisemmin väärässä, ellei olosuhteissa ole jotain erityistä.

Vierailija
45/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti olla: juostun matkan pituudella kilometreissä.

44

Vierailija
46/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla polar näyttää kulutukseksi 1600-2000 välillä, riippuen aktiivisuudesta. Tuon 2000 saa suht helposti, ei tarvitse älytöntä rääkkiä. En käy töissä, joten siellä ei tule liikuttua. Käyn salilla, hiihtämässä tai lenkillä lähes päivittäin. Tuo 1600 tulee jos ei käy lenkillä tms. Ja painan 51kg. Tuntuu vähän kovilta lukemilta nuo, mutta on ne varmaan suuntaa antavia. Paino on hiljalleen tippunut, tai nyt se on asetettunut tuohon 51kg. Bmi on nyt 19. En laske syömisiäni, koska ei ole tarve.

Vierailija
47/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla niin, että se sinun kellosi ei ole absoluuttinen totuus? Itse laihdutin sillä 1500 kalorilla ihan hyvällä tahdilla 20 kiloa. laskin nämä siis syömistäni ruoista enkä mistään kellosta. 

Ei tietenkään minun kelloni ole absoluuttinen totuus, mutta kyllä se aika hyvin silti kertoo kalorikulutukseni.

En ole laihduttamassa, vaikka röllykkämaha saisi olla pienempi. Olen 171/58. Tuo kalorikulutus on aika osviittaa antava kuitenkin. Treenipäivänäkin jää alle 2000. 

Onko se sitten absoluuttinen totuus, jos johonkin netistä löytyvään kalorikulutuslaskuriin iskee mitat? Minulla yhden tuollaisen mukaan olisi 2450. 

Jos tuollaisia määriä söisin, lihoisin automaattisesti. 

Halusin vain kertoa, että ei edes isolla treenillä mene kulutus yli 2000. Tietenkin jos lähtöpaino on 100 kg, niin laihtuu, jos edes hieman tarkkailee syömisiään. Tosin nämä laihduttajat sitten kirjoittelevat tänne, että syövät kaksi salaatinlehteä päivässä ja paino vaan nousee.

ap

Mitkään kellot tai muut mittarit eivät pysty kulutusta kertomaan.

Ei 100% tarkkuudella tietenkään, mutta kellot ja mittarit ovat ainoa keino saada jonkinlainen arvio. Se saattaa osua hyvinkin lähelle totuutta. Ja kelloja ja mittareita on erilaisia, toiset tarkempia kuin toiset.

Esimerkiksi juoksussa (jos reitti ei ole kovin mäkinen tai olosuhteet eivät ole muuten todella huonot) selvästi urheilukellon antamaa lukemaa tarkemman arvion saa yksinkertaisesti kertomalla juoksijan painon kilogrammoissa juostun matkan pituudella kilogrammoissa. Esim. jos 60 kg painava henkilö juoksee 5,5 km, on arvio energiankulutukselle 330 kcal. Jos sykemittarin antama arvio poikkeaa tästä selvästi, on sykemittari todennäköisemmin väärässä, ellei olosuhteissa ole jotain erityistä.

Miten laskukaava huomioi juoksijan kunnon, ts. kuinka raskas ja kuluttava lenkki todellisuudessa on?

Vierailija
48/48 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laskukaava huomioi juoksijan kunnon, ts. kuinka raskas ja kuluttava lenkki todellisuudessa on?

Tätä ei tarvitse ottaa huomioon, koska sillä ei ole juurikaan merkitystä energiankulutuksen kannalta. Ihan fysiikan lakien mukaan ratkaisevaa on kuljettu matka ja juoksijan paino.

Toki kovempaa juoksemalla juoksee samassa ajassa pidemmän matkan eli energiankulutus kulunutta aikaa kohti on suurempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme