Ihme kaloripuheita laihduttajille tällä sivustolla
Tarkoitan sitä, että sanotaan laihduttajalle, että syö 1500 kcal/pv tai joillekin että normaalikulutus olisi 2000 kcal.
Sitten laihduttaja sanoo, että laskuri kertoo, että 2200 kcal saa syödä, että laihtuu ja 2500 että pysyy samassa. Silti syö yli 3000.....
Mistä te vedätätte näitä kalorimääriä?
Itsellä urheilukello kädessä koko ajan. Sohvalla makoillen kalorikulutus on noin 1300. Töissä käynti metrolla noin 1450 (vähän kävelyä). Aika sama autolla. Ratsastuspäivänä 1650 -1850. Juoksupäivänä 1700 - 1800. Uintipäivää en osaa sanoa, kun hallit kiinni. Veikkaisin, että minun uintimäärillä olisi 1800 - 1900.
Millä ihmeellä saatte noita 2000 kalorikulutuksia?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse painan 91-93 kiloa. Liikun päivittäin ja kulutukseksi tulee 2500-2600. Jos syön tuon 2000 kcal, laihdun puoli kiloa viikossa, mikä on ihan hyvä tahti.
Itse painan 69kg ja liikun pari kertaa viikossa ja olen päivittäin aktiivinen, siivoan, teen lumitöitä yms. Kulutuksesi on noin 2300. Jos syön 2000 kcal, laihdun 300g viikossa, sekin on ihan hyvä tahti.
Miten voit olla ylipainoinen jos olet niin aktiivinen? En ikinä usko että laihdut 2000kcal päivässä 300g viikossa. Täyttä puppua. Siinähän saa syödä niin paljon että pakko ihmetellä mitä ihmettä vedät nyt? Pian olet aaveella kummastelemassa kuinka ihmeessä en laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi valittaa kun ei millään laihdu jollain 1600-1800 kcal dieetillä. No ei tietenkään laihdu kun syö mitä kuluttaa. Miksi se itsensä lihavaksi syönyt yhtäkkiä muuttuisi sporttiseksi kalorinkuluttajaksi kun ei sitä aiemminkaan ollut?
Koska lihavat on sporttisia. Kuljeppa itse kaiket päivät kantaen vaikkapa 50 ylimääräistä kiloa niin ymmärrät. Kaverini, isokokoinen mies on nyt vuosia harrastanut painojen nostamista ja tekee työkseen muuttoja. Hän jaksaa nykyään nostaa kymmeniä kiloja vähemmän kuin 50kg lihavampana, kaljaa kittaavana sohvaperunana. Valitteli minulle, kun koko ajan vaan heikommaksi tulee mitä enemmän laihtuu. Hän ei saa enää ylipainon avulla jatkuvaa treeniä, nyt sitä on vain salilla ja liikkuminen työssä.
Musta ap ei taida nähdä ilmeistä...
Hän puhui sohvalla makaamisesta... suurin osa meistä ei liiku noin vähää arjessa mitä sinä teet.
En thtään ihmettele, kun aina puhutaan, siitä arjen liikunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse painan 91-93 kiloa. Liikun päivittäin ja kulutukseksi tulee 2500-2600. Jos syön tuon 2000 kcal, laihdun puoli kiloa viikossa, mikä on ihan hyvä tahti.
Itse painan 69kg ja liikun pari kertaa viikossa ja olen päivittäin aktiivinen, siivoan, teen lumitöitä yms. Kulutuksesi on noin 2300. Jos syön 2000 kcal, laihdun 300g viikossa, sekin on ihan hyvä tahti.
Miten voit olla ylipainoinen jos olet niin aktiivinen? En ikinä usko että laihdut 2000kcal päivässä 300g viikossa. Täyttä puppua. Siinähän saa syödä niin paljon että pakko ihmetellä mitä ihmettä vedät nyt? Pian olet aaveella kummastelemassa kuinka ihmeessä en laihdu.
Missä kohtaa hän sanoi olevansa ylipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti. Lihoin 5kg ollessani sytostaateilla. Sitä ennen painoin noin 70 ja olin todella stressaantunut töiden takia ja söin mitä sattui, kun on vähän tunnesyömisongelmaa. Nyt olen laihduttanut tähän ja jatkan edelleen. Tiedän mitä syön, sillä punnitsen ja lasken kalorit. Tiedän myös paljonko olen laihtunut, sillä käyn joka aamu vaa’alla ja merkkaan sen ylös.
Vierailija kirjoitti:
Sain tuosta täysin ei aktiivisrna 1776 kcal.
Touhuan koko päivän ja silti todellisuudessa kaikki yli 1500 kcal on liikaa. Tuskin muuten olisin 5 kg ylipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tuosta täysin ei aktiivisrna 1776 kcal.
Touhuan koko päivän ja silti todellisuudessa kaikki yli 1500 kcal on liikaa. Tuskin muuten olisin 5 kg ylipainoinen
Annoin omat arvot tuonne ja näytti saman mitä kellokin näyttää. Eihän se kaikilla voi paikkaansa pitää, mutta ihan hyvin antaa suuntaa, poikkeuksia löytyy aina.
Palstalla on ihmepuheita joka asiaan.
Mulle tuo sydänlaskuri antoi tuloksen 2186.
Mutta minulle tekee todella tiukkaa syödä vain 1800 kcal päivässä. Yleensä menee 2500.
N 98kiloa
Itsellä myös urheilukello, joka kertoo kulutuksen. Urheilen paljon ja teen fyysistä työtä. Normi kulutus on siinä 3000 luokkaa ja parhaimmillaan menee yli 4000. Näihin saa tosiaan myös syödä. Tosiasia on, että liikkumaton toimistotyötä tekevä nainen ei välttämättä kuluta edes sitä 2000. Aika vähän saa silloin syödä ja sitä ei moni oikeasti hahmota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jengi valittaa kun ei millään laihdu jollain 1600-1800 kcal dieetillä. No ei tietenkään laihdu kun syö mitä kuluttaa. Miksi se itsensä lihavaksi syönyt yhtäkkiä muuttuisi sporttiseksi kalorinkuluttajaksi kun ei sitä aiemminkaan ollut?
Koska lihavat on sporttisia. Kuljeppa itse kaiket päivät kantaen vaikkapa 50 ylimääräistä kiloa niin ymmärrät. Kaverini, isokokoinen mies on nyt vuosia harrastanut painojen nostamista ja tekee työkseen muuttoja. Hän jaksaa nykyään nostaa kymmeniä kiloja vähemmän kuin 50kg lihavampana, kaljaa kittaavana sohvaperunana. Valitteli minulle, kun koko ajan vaan heikommaksi tulee mitä enemmän laihtuu. Hän ei saa enää ylipainon avulla jatkuvaa treeniä, nyt sitä on vain salilla ja liikkuminen työssä.
Ko. mies on laihduttanut väärin. Ei ole huolehtinut riittävästä proteiinin saannista ja on menettänyt lihasmassaa. Läskinä olo EI ole urheilua, vaikka raskaalta varmaan tuntuukin.
Ap, urheilukello ei pysty mitenkään mittaamaan todellista kalorinkulutusts, vaan sen antama kulutus on vain arvio. Täydellisessä levossa mittari vielä antaa suhteellisen tarkan kulutuksen (jos käyttäjän paino, ikä ja sukupuoli on asetettu mittariin oikein), mutta liikkuessa annettu kulutus voi hyvin olla 50 % pielessä. Itselläni on tästä kokemusta, kun vaihdoin Polarin sykemittarin uudempaan. Täsmälleen samojen juoksulenkkien kalorinkulutusarviot puolitoistakertaistuvat. Ainoa ero mittarien asetuksissa oli se, että uudessa saattoi itse asettaa maksimaalisen hapenottokykynsä, joka minulla oli (Cooperin testin perusteella) 1,4-kertainen sykemittarin käyttämään arvioon verrattuna.
Lisäksi ap ei ole ottanut huomioon sitä, että kalorinkulutus on suoraan verrannollinen henkilön painoon. Jos ap painaa 58 kg, niin 87 kg painava käyttää kaikkeen energiaa 1,5 kertaa sen mitä ap.
Jos ap painaa 58 kg ja kuluttaa sohvalla maikoillen 1300 kcal, niin 87 kg painava kuluttaa sohvalla makoillen 2050 kcal. Jälkimmäinen siis laihduttaa jo 2000 kcalin dieetillä, jos liikkuu päivän aikana edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinä olet hyvin kuiva ja pienikokoinen, siksi kulutuksesi on matala. Nyrkkisääntö on, että kertoo painon 30:llä niin saa päivittäisen kulutuksensa. Myöskin mitä vähemmän lihasmassaa, sitä pienempi kulutus. Joten todennäköisesti olet lihakseton laihaläski keholtasi.
Voi olla lihakseton laihaläski (vihaan tuota sanaa, alentuva tapa suhtautua hoikkaan ihmiseen), voi olla vääristynyt kehonkuva. Olen itse aika lailla samoissa mitoissa aloittajan kanssa. 171/56-57. Rasvaprosentti on inbodyssa n. 15 ja pihdeillä 18. SILTI mun mahassa on ylimääräistä. Kaksi syytä. 1) perfektionistiluonne yhdistettynä todella korkeaan itsekriittisyyteen, näen kaikessa vain parantamisen varaa - ei päde vain kroppaani. 2) Ensimmäisen raskauden aikana kerätyt ylimääräiset kilot, ihan syömällä kerätyt siis (vuodelepo ja siihen liittyvään stressiin reagoiminen ruoalla). Kun rasvasolut on kerran kehittyneet, ne ei häviä kuin rasvaimulla. Ne kutistuvat, ne tyhjenevät, mutta ne ei koskaan katoa. Ja vaikka kuinka olisi rasvaton ja kuiva, yhtään jos syö hiilihydraatteja, jotka kuitenkin jaksamisen kannalta on aika oleellisia, ne rasvasolut täyttyvät vedellä. Ja kun vatsassa on rasvasoluja, jotka täyttyvät vedellä? No, röllykältä se näyttää. Vettä se silti vain on ja lähtee pois muutaman päivän hiilarirajoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinä olet hyvin kuiva ja pienikokoinen, siksi kulutuksesi on matala. Nyrkkisääntö on, että kertoo painon 30:llä niin saa päivittäisen kulutuksensa. Myöskin mitä vähemmän lihasmassaa, sitä pienempi kulutus. Joten todennäköisesti olet lihakseton laihaläski keholtasi.
Voi olla lihakseton laihaläski (vihaan tuota sanaa, alentuva tapa suhtautua hoikkaan ihmiseen), voi olla vääristynyt kehonkuva. Olen itse aika lailla samoissa mitoissa aloittajan kanssa. 171/56-57. Rasvaprosentti on inbodyssa n. 15 ja pihdeillä 18. SILTI mun mahassa on ylimääräistä. Kaksi syytä. 1) perfektionistiluonne yhdistettynä todella korkeaan itsekriittisyyteen, näen kaikessa vain parantamisen varaa - ei päde vain kroppaani. 2) Ensimmäisen raskauden aikana kerätyt ylimääräiset kilot, ihan syömällä kerätyt siis (vuodelepo ja siihen liittyvään stressiin reagoiminen ruoalla). Kun rasvasolut on kerran kehittyneet, ne ei häviä kuin rasvaimulla. Ne kutistuvat, ne tyhjenevät, mutta ne ei koskaan katoa. Ja vaikka kuinka olisi rasvaton ja kuiva, yhtään jos syö hiilihydraatteja, jotka kuitenkin jaksamisen kannalta on aika oleellisia, ne rasvasolut täyttyvät vedellä. Ja kun vatsassa on rasvasoluja, jotka täyttyvät vedellä? No, röllykältä se näyttää. Vettä se silti vain on ja lähtee pois muutaman päivän hiilarirajoituksilla.
Onko tämä sun oma päätelmä vai onko antaa jotain faktalinkkiä? Mielenkiinnosta kysyn koska en ole koskaan kuullut tästä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo sydänlaskuri antoi tuloksen 2186.
Mutta minulle tekee todella tiukkaa syödä vain 1800 kcal päivässä. Yleensä menee 2500.
N 98kiloa
Sitten kannattaa miettiä mitä syö. Silloin voi syödä määrällisesti enemmän,kun ruoka on järkevästi suunniteltu, jos määrä tuntuu liian vähältä.
Peruskulutus riippuu iästä, pituudesta ja PAINOSTA. Ihmettelen sitä kaloripuheissa, ettei huomioida yksilön kalorikulutusta, ei peruskulutuksen eikä liikunnan suhteen, vaan kaikille tuputetaan saman kalorimäärän dieettejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin, että se sinun kellosi ei ole absoluuttinen totuus? Itse laihdutin sillä 1500 kalorilla ihan hyvällä tahdilla 20 kiloa. laskin nämä siis syömistäni ruoista enkä mistään kellosta.
Ei tietenkään minun kelloni ole absoluuttinen totuus, mutta kyllä se aika hyvin silti kertoo kalorikulutukseni.
En ole laihduttamassa, vaikka röllykkämaha saisi olla pienempi. Olen 171/58. Tuo kalorikulutus on aika osviittaa antava kuitenkin. Treenipäivänäkin jää alle 2000.
Onko se sitten absoluuttinen totuus, jos johonkin netistä löytyvään kalorikulutuslaskuriin iskee mitat? Minulla yhden tuollaisen mukaan olisi 2450.
Jos tuollaisia määriä söisin, lihoisin automaattisesti.
Halusin vain kertoa, että ei edes isolla treenillä mene kulutus yli 2000. Tietenkin jos lähtöpaino on 100 kg, niin laihtuu, jos edes hieman tarkkailee syömisiään. Tosin nämä laihduttajat sitten kirjoittelevat tänne, että syövät kaksi salaatinlehteä päivässä ja paino vaan nousee.
ap
Mitkään kellot tai muut mittarit eivät pysty kulutusta kertomaan.
Ei 100% tarkkuudella tietenkään, mutta kellot ja mittarit ovat ainoa keino saada jonkinlainen arvio. Se saattaa osua hyvinkin lähelle totuutta. Ja kelloja ja mittareita on erilaisia, toiset tarkempia kuin toiset.
Mitkään kellot tai muut mittarit eivät pysty kulutusta kertomaan.