Miten on mahdollista että R-kioskin myyjä on töissä ilman maskia?
Samoin oli kaikki asiakkaat. Lähdin jonosta pois ja pihalle, kun tajusin tilanteen.
Kommentit (60)
En tiedä. missä r - kiskalla olet käynyt. Siellä missä mä käyn, niin on myyjillä. Ja lähes kaikilla asiakkailla maskit. Minulle on yks hailee käyttääkö joku maskia. vai ei. Minä käytän.
Luulen, että naapurin kissalla ei ole maskia....
Meillä lähiympäristössä 2 ärrää ja molempien myyjät tuntuvat aina olevan tupakalla pihalla (asiakkaiden kanssa), toinen ärrä lähikauppani vieressä niin usein tulee ohi kuljettua. Maskeja eivät käytä (pari pakettia olen hakenut ihan sisältä, myyjä muuten suoraan tuli röökiltä ja alkoi samantien tehdä mua ennen olevalle miehelle hodaria, tosi nami ilman käsienpesua..)
Vierailija kirjoitti:
Miten nyt on hysteria karannut kun keväällä hallitus ei antanut edes THL.n jakaa niille köyttöohjeita. Sama tauti ja samat maskit kuitenkin.
Ei ole enää sama tauti.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007831407.html
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähiympäristössä 2 ärrää ja molempien myyjät tuntuvat aina olevan tupakalla pihalla (asiakkaiden kanssa), toinen ärrä lähikauppani vieressä niin usein tulee ohi kuljettua. Maskeja eivät käytä (pari pakettia olen hakenut ihan sisältä, myyjä muuten suoraan tuli röökiltä ja alkoi samantien tehdä mua ennen olevalle miehelle hodaria, tosi nami ilman käsienpesua..)
Muuten sama mutta kylällä vaan yksi Ärrä. Ukko parlamentti päivystää sisällä ja köhivät naamatusten. Tiskillä sentään pleksisuoja.
Meidän lähiärrällä länsi-Helsingissä myyjä aina röökillä suoraan kioskin ovella. Vieressä pubi jonka asiakkaat parveilevat röökin ostossa ilman maskeja.
Ärrät on franchising yrityksiä, siellä on usein yrittäjä itse myymässä. Suomessa ei ole maskipakkoa ja omassa yrityksessään voi toimia ihan miten parhaaksi näkee. Pysykää poissa, jos noin nyppii.
Lopetin ärrällä asioimisen, koska norjalaisomistajat pilasivat koko ketjun tuomalla tarjolle älyttömän määrän tuotteita ja palveluita joka varmistaa että kioskeilla on aina loputon jono ja bisnesmalli polttaa yrittäjän toisensa jälkeen loppuun todella nopealla tahdilla.
"Nopeaa ja ja mukavaa on asiointi" 😂 no ei muuten ole, kun edelläsi kiemurtelevassa jonossa on lottokuponkikansan lisäksi Postin asiakkaita, ulkomaille rahaa siirtäviä, kännykkäliittymän ostajia, kalastusluvan hakijoita, matkakortin uusijoita, konserttilippujen ostajia, ties vi**u mitä avaimiensäilytyssopimuksen tekijöitä jne jne. Ja myyjänä juuri viime viikolla aloittanut osa-aikainen 18-vuotias daami ei osaa käyttää edes kassakonetta kunnolla vielä. Ja bonuksena nyt korona-aikaan kanssasi ärrällä samaa kioski-ilmaa hengittää kolme kahvia ryystävää huomiotakkista rakennusmiestä, jotka eivät viitsi käyttää maskia edes asbestinpurkutöissä.
Koko tässä koronavouhotuksessa maskit ovat nousseet ärsytyksessään reilusti yli kaiken muun. Paperin- tai kankaanpalat naaman edessä ovat yhtäkkiä se graalin malja, millä koko ongelma hallitaan.
MInkään tieteellisten tutkimustulosten ei anneta häiritä hyviä psykooseja, vaan maskista on tullut uskonto, jota ei saa kritisoida. MInkäänlaista pohdintaa ei herätä edes se, mitä ympärillä on tapahtunut isossa mittakaavassa: Monessa maassa on maskipakko määrätty jo keväällä ja tartunnat ovat levinneet suunnilleen räjähdysmäisesti Suomeen verrattuna.
Ja miksi ei leviäisi. Se kun oikeasti tutkittu ja todettu juttu, että maskit EIVÄT VAIKUTA virusperäisten hengitystieinfektioiden leviämiseen. Näihin samoihin tutkimuksiin Suomenkin päättäjät keväällä vetosivat, kun jättivät suosittelematta maskeja. Monessa paikassa jopa kiellettiin maskien käyttö. Ja kaikki muistavat, miten Suomessa keväällä meni. Ehkä parhaiten koko maailmassa.
Tiedä sitten, missä vaiheessa päättäjät luopuivat tieteellisestä lähestymistavasta ja hyppäsivät mukaan ihmisten joukkohysteriaan. Maski on vaan niin helppo keino tehdä näyttävästi "oma osansa" taistelussa. Vaikka maskin merkitys on oikeasti erittäin pieni, siitä on tullut ihmisten keskuudessa ylivoimaisesti tärkein yksittäinen koronan ehkäisykeino. Ihan vaan, kun se on näkyvä juttu, toisin kuin käsienpesu ja turvavälien pito. Maskeilla saatiin ihmiset rauhoittumaan ja palaamaan kauppoihin. Aika sairasta mielestäni, eikä ollenkaan ihme, että nyt taas ollaan saatu nauttia valtavista tartuntamääristä.
Sillä oli varmaan lounastauko. Ärrämyyjän lounastauko voi kestää tunninkin, koska koko ajan tulee keskeytyksiä (=asiakkaita, puhelinsoittoja jne.)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. missä r - kiskalla olet käynyt. Siellä missä mä käyn, niin on myyjillä. Ja lähes kaikilla asiakkailla maskit. Minulle on yks hailee käyttääkö joku maskia. vai ei. Minä käytän.
Porvoon R-kioskissa.
Vierailija kirjoitti:
Rumat luonteenpiirteet korostuvat kriiseissä: toiset auttavat muita, toiset aloittavat kyttäämisen.
Toiset lamaantuu tai kieltää koko asian eivätkä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut tilata kotiintoimtuksella nettikaupoissa, koska lähipostin (ärrän) meininki on ihan kauhea. Myyjällä ei ole maskia, eikä puolilla asiakkaista, joita pieni tila on tupaten täynnä.
Hiekkis?
Siellä eivät ainakaan pidä maskia vaikka Vantaalla ollaan!
Vierailija kirjoitti:
Mikä kaupunki? Myyjän rätittömyys viestii myös asiakkaille, ettei tarvitse pitää. Tämän huomaa, kun vertaa viereisen ruokakaupan asiakkaisiin: kaikilla maskit, myös myyjillä.
En kestä ;D
Jeesus te maskipsykoosipotilaat olette hulvattomia...
Jos oli ko. R-kioskin "omistaja" niin ihan hänen oma asiansa käyttääkö vai ei, pakkohan ei ole. Punnitkoon sitten riskit asian suhteen, saada ko tauti tai menettää maskittomuuden takia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ei koronan sairastaminen ole syy jättää käyttämättä maskia etenkään julkisessa työssä, jossa kohtaa päivittäin paljon vaihtuvia asiakkaita.
Oletko nähnyt monta lääkäriä tai hoitajaa ilman maskia? Entä lasten opettajat?
Minä olen nähnyt. Lääkäri tuli todella lähelle kun katsoi kasvojeni luomea. Meillä kummallakaan ei ollut maskia. Hänellä oli kyllä maski kun leikkasi sen luomen.
R-kioski on osa REITAN HANDEL -yhtiöön kuuluvaa REITAN CONVENIENCE -yhtiötä. Yrityksen arvoissa sanotaan mm:
- Ylläpidämme korkeaa liiketoiminnan moraalia
- Ajattelemme ennakoivasti
- Asiakas on ylin johtajamme
Miten nämä arvot suhteutuvat siihen, että joidenkin ketjuun kuuluvien kioskien henkilökunta/kioskiyrittäjät vaikuttavat piittaamattomilta pandemiaohjeista ja riskeeraavat näin asiakkaidensa terveyden? Maskeja ei kaikkialla käytetä, turvaväleistä ei piitata, asiakkaat saavat oleskella sisällä vapaasti laumoissa. Edustaako se korkeaa moraalia, ennakoivaa ajattelua ja asiakkaan kunnioittamista ja kohtelua "ylimpänä johtajana?" Ketjun tavoitteena tuntuu viime vuosina olleen asiakasmäärien (eli liikevaihdon) kasvattaminen, ja jokainen asiakas on varmasti huomannut kuinka jonot ovat koko ajan kasvaneet. Nyt sillä on ikävät sivuvaikutukset.
Kannattaa laittaa konsernin suuntaan asiallista kyselyä ja palautetta:
https://www.reitangruppen.no/kontakt/
(valitse Reitan Convenience / Finland)
Ja suoraan R-ketjulle (palautelomake löytyy allaolevan linkin takaa)
Olen boikotoinut ärrää koko koronan ajan, paitsi joskus postipaketin on noudettava sieltä, ja se minua nyppii, koska siellä ei ole mitään mitä minä ostaisin.
Huono käytös on näköjään pakollista koronan aikana, toisten kyylääminen ja syyllistäminen, pakottaminen ja pelottelu.