Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "heikompina" pidettyjä yksilöitä kiusataan?

Vierailija
27.02.2021 |

Aikuisetkin harrastavat sitä estottomasti. Miksi?

Miten kiusaamiselta voisi välttyä etukäteen ja mitä tehdä, että tilanteesta pääsisi eroon?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat pääosin kusipäitä.

Aina ei sosiaalisuuskaan auta/vähennä kiusaamista.

Itse olen aina ollut luonteeltani ujommanpuoleinen ja joutunut tämän vuoksi myös kiusatuksi/pilkatuksi/pahojen puheiden kohteeksi useammankin kerran elämässäni.

(Vaikka olen yrittänyt olla positiivinen ja puhelias.)

Jotenkin ne hait vaan haistavat sen itselleen suotuisan veren, vaikka kuinka yrittäisikin "olla kuin muut". 🙄

Vierailija
2/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laumasielut tekee tuota.

Haistavat "heikkouden" ja yrittävät käyttää sitä omaksi hyödykseen. Vähän kuin muskelien näyttämistä.

Ratkaisua ei oikein ole, mutta huonon käytöksen hiljaa hyväksyminen ja hymyileminen on huonoin vaihtoehto. Sillä käytöksellä viestität apinoille, että sinua saa kiusata ja että olet heikompi yksilö.

Jospa vuosituhansien aikana päästäisiin tuollaisesta eläimellisyydestä. Huonolta näyttää tällä hetkellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun itse aloitin työpaikalla niin jouduin kiusatuksi hetken ajan ennen kuin asiasta pidettiin kokous. Ihmettelin sitä että ihan aikuisten ihmisten kesken tuollaista vielä harrastetaan.

Olen kyllä ujohko ja vähän hiljainen, mutta en ymmärrä mitä kiksejä toinen siitä saa että toisella olisi ahdistavaa olla työpaikalla. Jotkut ihmiset on hämmästyttävän epäempaattisia. Voisiko sanoa pahoja.

Vierailija
4/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laumasielut tekee tuota.

Haistavat "heikkouden" ja yrittävät käyttää sitä omaksi hyödykseen. Vähän kuin muskelien näyttämistä.

Ratkaisua ei oikein ole, mutta huonon käytöksen hiljaa hyväksyminen ja hymyileminen on huonoin vaihtoehto. Sillä käytöksellä viestität apinoille, että sinua saa kiusata ja että olet heikompi yksilö.

Jospa vuosituhansien aikana päästäisiin tuollaisesta eläimellisyydestä. Huonolta näyttää tällä hetkellä.

Se on muuten totta, että siinä on jotain todella pri mitiivistä. Jotkut laumaeläimet käyttäytyvät todella julmasti lauman heikoimpia täysikasvuisia kohtaan ja suunnilleen "nokkivat he ngiltä" heidät.

Ilmeisesti kiusaaminen on vastaavaa ranking-paikan hakemista lauman nokkimisjärjestyksessä ja jotkut kuvittelevat pääsevänsä korkeammalle hierarkiassa kiusaamalla niitä heikommiksi tunnistamiaan yksilöitä. Kuitenkin ihminen on ainakin periaatteessa tiedostava ja moraalinen olento, jonka pitäisi kyetä vastustamaan niinkin pri mitiivisiä viettejä.

Vierailija
5/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yksinkertaiset luulevat olevansa vahvoja kun alkavat porukalla kiusata jotain vähän erilaista.

Vierailija
6/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deltat yrittää parannella asemaansa laumassa. Todelliset alfat jättää moiset pellet omaan arvoonsa.

Vierailija
7/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on niin helppoa! Eipä ne kiusaajat uskalla koskaan kiusata koviksia tai korkeammassa asemassa olevia, jotka on heti haastamassa oikeuteen.

Vierailija
8/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpaanhan siinä saa, jos vahvempaa menee kiusaamaan.

Vierailija
9/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delta yksilöt toimivat niin kyllä se on niin. Heikot huonoitsetuntoiset yksilöt tekee niin. Eivät voi hyvin ja inhoavat itseään.

Vierailija
10/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät ihmiset uhoaa ryhmässä.

Vierailija
11/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kun tietäisi. Suomessa on perinteisesti erittäin vahva "heikomman" sortamisen kulttuuri ja se liittyy jollain tavalla yleiseen kylmyyden, kovuuden ja halveksivuuden arvostukseen, joka ulottuu sukupolvia taaksepäin. Koulukiusaaminen on maan tapa ja työpaikkakiusaaminen itse asiassa myöskin. Tuntuu usein sitä, että Suomi on silkan vihan täyttämä kurja peräsuolenmutka missä ihmiset pääasiassa vain vainoavat toisiaan.

Maailmalla huomaa myös sen, miten tällainen käytös yleistyy silmin nähden sitä mukaa mitä kurjemmassa p*rslävessä ollaan noin sivistyksellisessä mielessä. Ero Suomen ja sivistyneempien maiden välillä näkyy esimerkiksi siinä, että vanhoissa sivistysmaissa ainakin yritetään opettaa ihmisille keskinäistä käytöskoodia, mikä kertoo ihmisille sen, että heidän velvollisuutensa on pitää yllä edes jonkinlaista vastavuoroista inhimillistä kunnioituksen periaatetta.

Suomalainen kulttuuri taas nojaa pelkkiin "kirjoittamattomiin sääntöihin" jotka ovat peräisin jostain apinoiden aikakaudelta. Missään tilanteessa ei oikeasti osata käyttäytyä toisten ihmisten kanssa. Yleinen vaivaantuneisuus korjataan luotaantyöntävyydellä ja vihamielisyydellä ja muita ihmsiiä kohdellaan lähinnä esineinä. 

Kulttuurissamme yleisesti arvostetut "dark triad" -piirteiset ihmiset luonnollisesti nousevat vaikuttaviin asemiin tai ainakin pääsevät levittämään myrkkyään ympärilleen varsin estottomasti. Moni heidän uhrikseen jäänyt heikompi ihminen sitten vuorostaan turmeltuu järkyttävän huonon kohtelun seurauksena ja jatkaa omalla tavallaan kierrettä yrittäessään purkaa pahaa oloaan.

Viime aikojen uutisten valossa olen ollut taas oikein kunnolla masentunut tästä kaikesta.

Vierailija
12/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on luonnollista. Eläin maailmassaki heikoimmat karsitaan.

Vierailija
13/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on luonnollista. Eläin maailmassaki heikoimmat karsitaan.

Eläinmaailma on yhdyssana!

Vierailija
14/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman yksinkertaiset luulevat olevansa vahvoja kun alkavat porukalla kiusata jotain vähän erilaista.

Tätä totuutta voisi mediassa kuuluttaa, vaikka se vähän tabuinen onkin. Varmasti vähentäisi kiusaamista, kun nämä primitiivit elävät vaistojen ohjaamana ja tärkein prioriteetti heillä elämässä on taistella arvoasemasta lauman pohjimmaisista sijoista.

Vierailija
15/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 50 v olen ollut ulkopuolelle jätetty, väheksitty ja koulussa kiusattu koko elämäni. Työelämässsä olen vain väheksitty. Jos esitän uuden idean sitä ei noteerata, mutta kahden viikon päästä sen esittää 28 tradepoika niin häntä kehutaan maasta taivaaseen. Pomot ovat itseni-ikäisiä naispuolisia juristeja. Samoin harrastuksissa nuorena minut "suljettiin" ryhmästä. Sama on sukulaisten kanssa, ovat huonosti kouluitettuja ja eivät kykene hoitamaan mitään hallinnollisia asioita jotka liittyvät vaikkat kiinteistökauppoihin, perunkirjoituksiin  taisuvun vanhukselle hoitopaikan etsintään.  yms normielämään. Hoidan nämä asiat ja silti saan heiltä vaan ns. pilkallista palautetta.

En itse ole saannut selville mikä piirre minussa aiheuttaa tämän. En ole kovin pitkä, minulla ei ole valkaisut hampaat ja  hiukseni ovat perisuomalaisen ohuet. Nuorempana oli hiljainen, nyt saan jo suuni auki ja sanon asiat suoraan.

Työskentelin ulkomailla kahden vuoden ajan ja ihme kyllä, sielä en tuntenut että minut olisi jätetty ulkopuolle vaikka olin ulkomaalainen.

Vierailija
16/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itseään ei saa puolustaa. Minun kiusaaja oli yhdessä työpaikassa 150cm minua vanhempi nainen. Tottakai olisin juntannut hänen päänsä murskaksi siivouskomeron betoniseinään jos se olisi sallittua, mutta se ei ole enkä ole kieroileva luonne joten en voinut pilata hänen elämäänsä sillä tavalla. Joten kestin kiusaamista kunnes otin lähtöpassit masennuksen takia.

Vierailija
17/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla naisten kiusaaminen on kateutta, hoikka nuori lahjakas nähdään uhkana. Tuolla yhdessä laivayhtiössäkin on semmonen ihmeellinen Savon mafia, ollut jo yli 20 vuotta, siellä ne samat tyypit vuodesta toiseen hylkää hiljaisesti kaikki vähänkään fiksut. Itse istuvat leveine perseineen petankkikerhossa eivätkä ymmärrä kuinka typeriltä ja omahyväisiltä näyttävät, ei ihme että miehet ovat kiertäneet kaukaa. Lapset kiusaavat hiljaisia/tavallisia nuoria koska ovat kateellisia näiden hyvien perheiden lapsille koska jotenkin tajuuvat mistä kaikesta ovat jääneet paitsi syntyessään paskaperheeseen, siis kateus on kaiken alku.

Vierailija
18/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkoja käytetään astinlautoina ja todisteina siitä ettei itse olla niin surkeita kuin pelätään. Samoin ihmiset heijastavat omaa heikkouttaan. jota itsessään vihaavat heikkoihin yksilöihin vihana ja sadismina.

Ihmiset ovat aika yllättävänkin usein sellaisia alkeellisia paskaolioita.

Vierailija
19/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/39 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on raskaan kiusaamisen maa ja Vaasa sen mekka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi