Mitä sinä aiot idättää tänä keväänä?
Eli mitä laitat kuppeihin multaan nyt kun kevät tekee tuloaan?
Ideoita kaipailen kotipuuhasteluun lockdown-hengessä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chilin siemenet laitoin multiin jo tammikuussa ja ovat nyt pieniä taimia. Värinokkoset samoin. Bellikset laitoin ihan vasta ja ovat nyt minitaimia. Muita tuskin jaksan itse kasvatella. Ostan keväällä valmiit taimet.
Tarviiko kasvilamppua, että tulee tarpeeksi vahvat taimet, kun on nyt jo idätetty ?
Kyllä, minulla on nämä kaikki kasvilampun valossa. Chiliä olen kasvattanut jo vuosia niin, että olen laittanut kasvamaan tammi-helmikuussa. Se on selvinnyt ikkunan lähellä ilman kasvilamppuakin. Mutta taimet olivat hontelompia ilman lisävaloa. Myös huonekasvit pärjäävät talven yli nykyään paljon paremmin kun on kasvilamppuja koko talven. Värinokkoset eivät tahdo selviytyä talvesta ilman lisävaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chilin siemenet laitoin multiin jo tammikuussa ja ovat nyt pieniä taimia. Värinokkoset samoin. Bellikset laitoin ihan vasta ja ovat nyt minitaimia. Muita tuskin jaksan itse kasvatella. Ostan keväällä valmiit taimet.
Tarviiko kasvilamppua, että tulee tarpeeksi vahvat taimet, kun on nyt jo idätetty ?
Lisävaloa tarvitsee. Aurinko ei tuo elinvoimaa riittävästi vielä, tulee hentoja ja heikkoja taimia. On joka tapauksessa vähän turhan aikasta monille kasveille. Esim. tomaatit ehtivät ennen kesäkuuta venyä liian pitkiksi.
No näinpä. täällä meillä Jyvässeudulla maaliskuulta onnistuvat hyvin ilman lisävaloa.
Tomaateille tosiaan on vielä liian aikaista, mutta chilit ja paprikat kyllä kannattaa laittaa nyt jo viimeistään kasvamaan.
Joulukuussa kylvetyt chilit tuottavat jo satoa. Raakileita vasta tosin.
Suorakylvönä menee suurin osa kukista, salaateista ja yrteistä, punajuuri, mangoldi, vihersipuli ja porkkana.
Esikasvatukseen: lehtikaali, palmukaali, tomaatit, chilit, selleri, vesimeloni, kesäkurpitsa, ananaskirsikka ja purjo.
Ympäri vuoden idätän keittiön kaapissa alfalfaa, sarviapilaa ja krassia.
Tämän kesän uusi kokeilu on maustesametikukka, jonka pitäisi maistua salmiakilta!
Basilikaa, lehtikaalia, varsiselleriä, oreganoa, salviaa, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, tomaattia, mustasilmäsusannaa ja jotain muitakin kukkia 💚
Juuri tänään mietin, että alkaa olla aika valpastua ja pysyä ajantasalla, että saa tarvittavat siemenet ja mukulat.
Arabiandaalia 💛
#27 🐥 Arabianyö-daaliakohan se oli 🤔
Lisävaloa tarvitsee. Aurinko ei tuo elinvoimaa riittävästi vielä, tulee hentoja ja heikkoja taimia. On joka tapauksessa vähän turhan aikasta monille kasveille. Esim. tomaatit ehtivät ennen kesäkuuta venyä liian pitkiksi.