Miksi jotkut ihmiset ovat jatkuvasti flunssakierteessä?
Oletteko koskaan miettineet, että miksi jotkut henkilöt ovat jatkuvasti flunssakierteessä ja he ovat vähän väliä sairaslomalla ja sitten taas joillakin on kunnon flunssa ehkä kerran viidessä vuodessa?
Mistäköhän erot johtuvat?
Ainakin ne henkilöt, jotka itse tunnen, jotka ovat usein sairaana, ovat joko reilusti ylipainoisia tai tupakoivat, eivätkä muutenkaan noudata terveellisiä elämäntapoja. Sitten ne henkilöt, jotka tunnen, jotka ovat harvoin sairaana, nauttivat isoja annoksia D-vitamiinia eivätkä tupakoi.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
En oe samaa mieltä. Olen astmaatikko, eikä mulla ole juuri koskaan flunssaa. Ainaisessa funssakierteessä olevien ihmisten kannattaisi tutkia asuntonsa, josko siellä on hometta.
Kai sekin on sitten niistä geeneistä kiinni. Itse oon astmaatikko, jolla on aina flunssaa ja olen asunut aika monessa kämpässä. Kaikissa ei mitenkään voi olla hometta.
Kun olen asunut kerrostaloissa niin olen sairastellut keskimäärin 2-3 flunssaa vuosittain (nytkin sellainen meneillään), 5 vuotta sitten sairastuin peräti influenssaan. Etätöitä olen tehnyt jo 10 vuotta enkä harrasta muuta kuin lenkkeilyä, enkä viihdy rafloissa. Epäilen että yleiset rappukäytävät ja hissit ovat pahoja altistumispaikkoja. Asuin vuodet 2019-2020 rivarissa ja vaikka käytin yleistä taloyhtiön pesulaa, niin en sairastellut koskaan.
Krooninen stressi vaikuttaa myös. Itsellä oli aiemmin paljon stressiä (vuosien masennus ja ahdistus muun muassa piti yllä ja siitä syntyi lumipalloefekti) ja vaikka urheilin ja söin ajoittain kuinka terveellisesti, olin jatkuvasti kipeänä. Nyt on elämäntavat periaatteessa huonommat (syön mitä haluan ihan rennosti enkä urheile muuten kuin jos tuntuu siltä) mutta suurimmat stressin aiheet poistettu elämästä. Ja kappas, olenkin paaaljon vähemmän kipeänä... Uskon että se perustuu siihen, ettei elimistön kaikki voimat mene jo sen meneillään olevan stressitilan kanssa jotenkin selviämiseen. Nyt kun elämäntilanne on rauhallisempi, on vastustuskykykin parempi. Uskoo ken tahtoo.
Jatkuvat allergiaoireet, testejä suunniteltu ja pitäis varmaan ne käydä. Aina kun nenään on kurkattu tai päätä jostain syystä kuvannettu, saa kuulla niistä turvonneista limakalvoista. Meilläkin on ollut kaikki mahdolliset elukat lapsena ja siivottu rikkalapiolla. D-lisä ei näytä myöskään tekevän eroa. Arki on myös pitkään ollut raskasta ja lapset tuoneet jatkuvasti niitä pöpöjä koulusta. Lääkäri ollut sitä mieltä, ettei mulla ole oikein keinoja vaikuttaa siihen, että sairastaisin vähemmän. Niin, en tietenkään tupakoi enkä ole ylipainoinen. Kasvispainotteinen ruokavalio.
No minäpä kerron. Olen 49-vuotias ja ollut joka talvikausi taukoamatta sairaana 9 vuoden ajan. Taudit alkavat lokakuussa ja päättyvät vappuun mennessä. Jos pääsen talvella esim. Kanarialle, kierre loppuu siihen.
Olen syönyt vitamiineja BCD ja Mg ja Omega 30 vuotta (äitini alan edelläkävijä), ja riittävän isot annokset, C 1g, D 100 mikrogrammaa jne. Lapsuudessani meillä oli kissa ja koira, ja edelleen on koiria. Ei ole muita diagnosoituja sairauksia kuin migreeni.
Mutta joka ikinen vuosi imuroin kaikki virukset ja bakteerit, mitä maa päällään kantaa. Joka vuosi otetaan kaikki kokeet moneen kertaan, ei löydy mitään, ei yhtään mitään. Tulehdusarvot normaalit, kaikki muutkin veriarvot normaalit, Hb 150, ei streptoa, ei koronaa, ei mitään tunnistettua. Lepää vain. Rest in peace. Enhän mä työssäkäyvä ihminen voi "levätä" lokakuusta toukokuuhun, joten teen työni sairaana.
Mulla on erittäin vaativa työ, josta tosin nautin. Mutta varmaan stressitekijät osaltaan vaikuttavat tähän. Ja jostain ihmeen syystä mun vastustuskyky on nolla, pari lääkäriä (tämänvuotinen ja kolme vuotta sitten) sanoivat että mulla on varmasti astma, joka niitä imuroi. En tiedä.
Mutta joo. Olen ollut sairaana elokuusta saakka, pohjaton väsymys, hirvittävät säryt joka puolella kroppaa, pientä lämpöä koko ajan, silmäsärkyä, päänsärkyä, vatsa sekaisin, nuhaa, korvat lukossa, mitä vain. Ja kun ei tutkimuksissa mitään löydy, ei voi hoitaakaan.
Teen koko ajan vaativaa työtäni sairaana, koska en voi olla sairaslomalla taukoamatta, saisin jo potkut. Koronatesteissä olen käynyt niin usein, että voin kutsua sitä jo harrastukseksi.
Nyt olo on hirveä, siis todella paha, keuhkojen osalta. Kävin tänään testissä, ja toisaalta toivon, että se olisi positiivinen, koska negatiivisena koetaan että huijaan ja lusmuilen.
Tämä on kammottavaa.
Meillä taas käsiä pestään vähän eikä käytetä käsidesiä..eikä juuri sairasteta😊Uskon, että hyvä vastustuskyky johtuu tuosta kun ei liikaa pese.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi urheilullinen astmaatikko/allergikko jolla keuhkot ja limakalvot jo valmiiksi tulehdustilassa mihin on pöpöjen helppo iskeä. En tupakoi, ole ylipainoinen, eikä ole todettu muita sairauksia. Valitettavasti vähän väliä flunssainen ja nyt korona-aikana joutunut jäämään kotiin pienestäkin niiskutuksesta.
Sama! Ei paljon auta vaikka syön terveellisesti, en käytä alkoholia enkä tupakoi, liikun monta kertaa viikossa. Perussairaus (astma), allergia ja ahtaat nenäontelot vaikuttavat tosi paljon. D-vitamiinin ja maitohappobakteerin avulla tosin saan pidettyä flunssat kurissa niin, että ne jäävät vain vähäiseksi oireiluksi.
Olen tällainen jatkuvista infektioista kärsijä, samoin isäni ja puolisoni. Kaikilla meillä on terveet, liikunnalliset elämäntavat mutta rakenteellista vikaa poskionteloissa.
Olen elänyt niin superterveellisesti kuin epäterveellisesti elämäni aikana, asunut parissakymmenessä eri asunnossa, sairastunut astmaan aikuisiällä mutta ollut astmaton nuorena. Aina sama infektioralli.
Tietenkin välttelen pahimpia altisteita kuten pienet lapset (niillä on aina tauteja), lemmikit, hajusteet ja kosteusvaurioiset tilat, ettei terveys ihan romahtaisi.
Kerran viikossa peseydyn. En sairasta flunssia lainkaan eivätkä sairasta lapsetkaan. Stressiä on vaikka muille jakaa. Lapsuuden allergiakin on hävinnyt.
Mä olin joskus aikanaan kokoajan flunssassa, kun käytin masennuslääkkeitä. Ihan niinkuin ne olisi laukaisseet flunssakierteen.
Kraanavedessä hormoneita ja lääkkeitä. Näitä ei poisteta ja minulle se oli uutta tietoa.
Puhdistusjärjestelmä maksaisi muka niin paljon?!
Itse olin ennen usein sairas. En mitenkään pahasti koskaan, mutta nuhassa olin aina muutaman kerran vuodessa. Olin kunnon sohvaperuna ja söin mitä sattui, vaikka hoikka olinkin. Sitten päätin tehdä muutoksen. Rupesin juoksemaan, ja vaihdoin n. 80% ruokavaliostani kasvisruokaan. Vuoden sisällä aloitin myös kovaa lihaskuntoa vaativan harrastuksen.
Nykyään eli 2,5v myöhemmin, kun syön kasvispainotteisesti, lenkkeilen 3-4x viikossa ja treenaan harrastuksessa 4-5x viikossa, en ole enää koskaan sairas. En ole ollut edes pienessä nuhassa 2018 jälkeen. On aika uskomatonta millaisen eron yleiseen oloon ja terveyteen hyvä kunto tekee!
Toinen lapsistani on ihan pienestä pitäen imuroinut kaikki pöpöt, mitä ympäristössä on liikkunut. Hän toi meille lähes kaikki taudit, jotka sitten levisi muihin perheenjäseniin. Hän sairastelee nyt aikuisiällä minun mielestä paljon, flunssa on monta kertaa vuodessa.
Itse sairastan hankalaa astmaa, mutta ei minulla ole flunssia kuin kerran pariin, kolmeen vuoteen. Olen lisöksi ylipainoinen ja lapsuusvuodet vietin perheessä, jossa tupakoitiin sisällä.
Joillakin on jostain syystä heikko immuniteetti. Siihen vaikuttaa todella monet asiat, ihan stressistä lähtien. Loppujen lopuksi "flunssassa" on kyse yksinkertaisesti vain siitä, että keho tunnistaa uuden viruksen ja yrittää hankkiutua eroon siitä esimerkiksi nostamalla kehon lämpötilaa. (Tämän takia rokotuksenkin jälkeen voi nousta kuume.)
Jos ihmisellä on hyvä vastustuskyky, oireet saattavat olla lieviä tai jopa täysin huomaamattomia, mutta se virus on ihmisessä silti ja hän myös levittää sitä.
Vanhuksilla ja perussairailla on usein jo valmiiksi huono vastustuskyky.
Ylipainoisilla, tupakoivilla, huonoa ravintoa syövillä ja runsaasti alkoholia käyttävillä on usein jatkuva matala-asteinen tulehdustila päällä. Heillä saattaa olla pientä lämpöilyä silloin tällöin ja ihmettelevät vaan miksi on niin vetämätön olo aina. Siksi juuri heillä tulee usein pahemmat oireet, kun elimistö laittaakin täyden höökän päälle yrittäessään häätää uutta virusta kehosta. Toisin sanoen ei se virus itsessään ihmistä tapa vaan se kuinka rajut toimet ihmisen elimistö käynnistää pyrkiessään eroon siitä viruksesta.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on jostain syystä heikko immuniteetti. Siihen vaikuttaa todella monet asiat, ihan stressistä lähtien. Loppujen lopuksi "flunssassa" on kyse yksinkertaisesti vain siitä, että keho tunnistaa uuden viruksen ja yrittää hankkiutua eroon siitä esimerkiksi nostamalla kehon lämpötilaa. (Tämän takia rokotuksenkin jälkeen voi nousta kuume.)
Jos ihmisellä on hyvä vastustuskyky, oireet saattavat olla lieviä tai jopa täysin huomaamattomia, mutta se virus on ihmisessä silti ja hän myös levittää sitä.Vanhuksilla ja perussairailla on usein jo valmiiksi huono vastustuskyky.
Ylipainoisilla, tupakoivilla, huonoa ravintoa syövillä ja runsaasti alkoholia käyttävillä on usein jatkuva matala-asteinen tulehdustila päällä. Heillä saattaa olla pientä lämpöilyä silloin tällöin ja ihmettelevät vaan miksi on niin vetämätön olo aina. Siksi juuri heillä tulee usein pahemmat oireet, kun elimistö laittaakin täyden höökän päälle yrittäessään häätää uutta virusta kehosta. Toisin sanoen ei se virus itsessään ihmistä tapa vaan se kuinka rajut toimet ihmisen elimistö käynnistää pyrkiessään eroon siitä viruksesta.
Kyllä ja tässä videossa vähän tarkennusta asiaan kansankielisesti kerrottuna, jos osaan linkata tän videon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä on hyvä vastustuskyky, oireet saattavat olla lieviä tai jopa täysin huomaamattomia, mutta se virus on ihmisessä silti ja hän myös levittää sitä.Vanhuksilla ja perussairailla on usein jo valmiiksi huono vastustuskyky.
Ylipainoisilla, tupakoivilla, huonoa ravintoa syövillä ja runsaasti alkoholia käyttävillä on usein jatkuva matala-asteinen tulehdustila päällä. Heillä saattaa olla pientä lämpöilyä silloin tällöin ja ihmettelevät vaan miksi on niin vetämätön olo aina. Siksi juuri heillä tulee usein pahemmat oireet, kun elimistö laittaakin täyden höökän päälle yrittäessään häätää uutta virusta kehosta. Toisin sanoen ei se virus itsessään ihmistä tapa vaan se kuinka rajut toimet ihmisen elimistö käynnistää pyrkiessään eroon siitä viruksesta.Kyllä ja tässä videossa vähän tarkennusta asiaan kansankielisesti kerrottuna, jos osaan linkata tän videon.
Ja haluan vielä lisätä jos nyt joku edes jaksaa ton videon katsoa, että kaikki vouhkaa aina siitä D-vitamiinista, mutta tärkeää on myös C-vitamiini. Erityisesti siitä syystä, että ihminen kuuluu niihin harvoihin lajeihin joiden elimistö ei itse sitä tuota. Eli se on saatava ravinnosta tai lisäravinnepillereinä. Sillä on kuitenkin selvä tehtävä immuunipuolustuksessa, kuten tässäkin videossa selvennetään. Suomalaiset syövät liian vähän kasviksia muutenkin joten moni ei saa tarpeeksi C:tä pelkästään ravinnosta.
Saan tässä sitten lytätä suurimmanosan väitteistänne.
En sairasta flunsaa juuri koskaan. En muista ottaa vitamiinejä, ruokavalioni on hyvinkin epäterveellinen. Elämässäni on on ollut jaksoja jolloin työni on ollut henkisesti ja fyysisesti äärirajoilla. Välillä olen ollut vuosia liikkumattta juurikaan ja väliin urheillut 6-10 tuntia viikossa säännöllisesti.
Painoni on vaihdellut 55-100 kg. Olen tupakoinnut ja ollut tupakoimatta. Elänyt univajeessa. Ainastaan astma minulla on ollut kokoajan.
Käsihygieniasta huolendin mutten ole nipottaja ja pidän mielelläni pientä hajurakoa toisiin ihmisiin. Tosiaan unohdin jo koronan aikana miten ahdistavia kasvoissa kiinni pölöttäjät ovat. Ehkä he ovat niitä flussakierretyyppejä.
Luultavasti riippuu eniten altistumisista. Työssäni olen ollut paljon tekemisissä sairaiden kanssa, ja hyvin usein on ollut pieniä flunssaoireita. Nyt korona-aikana kuitenkin selvästi vähemmän kun potilaat käyttävät maskia, yskivät vähemmän, eivätkä saisi tulla oireisina.
Perinnölliset immuunipuutokset myös lisäävät sairastelua, samoin unettomuus.
Itse ainakin yritän puolitahallani sairastua flunssaan. Rakastan olla sairaslomalla. Saan maata kotona ja silti saan täyden palkan.
En oe samaa mieltä. Olen astmaatikko, eikä mulla ole juuri koskaan flunssaa. Ainaisessa funssakierteessä olevien ihmisten kannattaisi tutkia asuntonsa, josko siellä on hometta.