Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko turhaa käydä lukiota jos ei aio kirjoittaa matikkaa? Nykyään ei pääse mihinkään ilman sitä.

Vierailija
27.02.2021 |

Ei ole mun aineeni. Pääsekö yhtään mihinkään ilman sitä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä lukion opon luona. Käytte yhdessä valintaperusteet läpi.

Todella moneen paikkaan pääsee ILMAN matematiikkaan todistusvalinnalla ja useimpiin valintakokeella, vaikka ei olisi matematiikkaa opiskellut.

Vierailija
2/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä nää paikat on?? Vuosia yrittänyt selvitellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim oikeustieteellinen

Vierailija
5/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähes kaikkialle voi hakea myös pääsykokeella (muutama ala on rajannut ylioppilaiden haun tapahtuvan vain todistuksella, mutta ne ovat yleensä matikkaan liittyviä aloja muutenkin)

Vierailija
6/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, eikö matikkaa ole pakko kirjoittaa?

Vierailija
7/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Toki on suositeltavaa kirjoittaa matematiikka, vaikka lyhyenä. Mutta pakko ei todellakaa ole.

Vierailija
8/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vain äikkä on pakollinen, ja sen lisäksi joku oppiaine pitkänä (eli kielet tai matikka). Loput aineet saa valita vapaasti.

Nykyään pitää kirjoittaa vähintään 5 ainetta, ennen oli 4.

Ei matikka ennenkään ollut pakollinen, itse en sitä ysärillä kirjoittanut.

Vierailija
9/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä matematiikka on niin perhanan raskas, että käyttämällä siitä säästyneen ajan muihin aineisiin kirjoitat sellaisen laudatur-rivin, että ovet kylkä aukenevat.

Vierailija
10/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieli on kaikille pakollinen. Sen lisäksi on kirjoitettava seuraavista luettelemistani oppiaineista vähintään kolme, joista yhden on oltava pitkän oppimäärän koe.

vieras kieli

toinen kotimainen kieli

matematiikka

reaali

Vierailija
11/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa ei yksikään insinööri ole pärjännyt pitkässtä matikassa eikä yksikään tuttu. Ei ymmärretä mistä puhutaan kun heitellään ilmaan että joojoo kaikki vaa pitkään matikkaan.

Harvoin kuka siinä pärjää.

Vierailija
12/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidinkieli on kaikille pakollinen. Sen lisäksi on kirjoitettava seuraavista luettelemistani oppiaineista vähintään kolme, joista yhden on oltava pitkän oppimäärän koe.

vieras kieli

toinen kotimainen kieli

matematiikka

reaali

Keväällä 2022 kirjoitukset aloittaville pakollisia aineita on 5

Muuten sama ohje. Eli ruotsi TAI matikka on pakollinen. Mutta jos ei osaa kieliä eikä matikkaa, lukio on väärä paikka muutenkin.

Vierailija
13/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vain äikkä on pakollinen, ja sen lisäksi joku oppiaine pitkänä (eli kielet tai matikka). Loput aineet saa valita vapaasti.

Nykyään pitää kirjoittaa vähintään 5 ainetta, ennen oli 4.

Ei matikka ennenkään ollut pakollinen, itse en sitä ysärillä kirjoittanut.

Ei muistakseeni ollut matikan kirjoittaminen pakollinen silloinkaan kun mä menin yo-kokeeseen joskus viime vuosituhannella.

Itse en kirjoittanut matikkaa yo-kokeissa vaikka todistuksessa oli 9. En ollut suuntaamassa matemaattiselle alalle, joten jätin pois.

Vierailija
14/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kirjoittanut matematiikkaa (ikinä kiinnostanut) ja suoraan pääsin sisään ammattikorkeaan (tai siis kävin kyllä pääsykokeissa), mutta siis ekalla yrittämällä. Tämä tosin oli 2000 luvun alussa.

E:n paperit sain (reaali L) enkä edes lukenut kuin reaaliin . (silloin kyllä kirjoitettiin kaikki aineetkin yhdessä, eikä hajautetusti useampaan erään kuten nykyään).

En tiedä miten nykyään on, mutta omana aikanani ei erikseen kyllä tiedotettu edes mitä aineita kannattaisi lukea tai opiskella jatkoa suunnitellen. Tästä iso miinus.

Eli kannattaa ottaa selvää. Muuten niillä papereilla ei kyllä tee yhtään mitään (ellei jatkokoulutusta ajattele, kukaan tule ikinä kysymään missään miten kirjoitit tms. ).

Taitaa olla koko systeemi niin muuttunu kyllä. Vertailin omia arvosanoja joidenkin ministerien saamiin ja huh, ei ollut heilläkään kaikilla kovin kummoisia.🙂

Vierailija
15/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kirjoittanut matematiikkaa (ikinä kiinnostanut) ja suoraan pääsin sisään ammattikorkeaan (tai siis kävin kyllä pääsykokeissa), mutta siis ekalla yrittämällä. Tämä tosin oli 2000 luvun alussa.

E:n paperit sain (reaali L) enkä edes lukenut kuin reaaliin . (silloin kyllä kirjoitettiin kaikki aineetkin yhdessä, eikä hajautetusti useampaan erään kuten nykyään).

En tiedä miten nykyään on, mutta omana aikanani ei erikseen kyllä tiedotettu edes mitä aineita kannattaisi lukea tai opiskella jatkoa suunnitellen. Tästä iso miinus.

Eli kannattaa ottaa selvää. Muuten niillä papereilla ei kyllä tee yhtään mitään (ellei jatkokoulutusta ajattele, kukaan tule ikinä kysymään missään miten kirjoitit tms. ).

Taitaa olla koko systeemi niin muuttunu kyllä. Vertailin omia arvosanoja joidenkin ministerien saamiin ja huh, ei ollut heilläkään kaikilla kovin kummoisia.🙂

Nykyään on todella helppoa yo-kirjoituksissa, kun voi kirjoittaa pieninä osina silloin tällöin.

Mun aikana piti kirjoittaa kaikki suunnilleen samalla viikolla. Kaikkiin aineisiin piti lukea yhtäaikaa.

Teknikkakaan ei ollut kovin hyvä esim. tavallisessa luokassa tehtiin kielten kuullunymmärtämiset, siis ilman mitään kuulokkeita tms.

Jos muistan oikein, yhtenä päivänä oli äikkä, seuraavana reaali, jossa kaikki reaaliaineet samassa, sitten oli muut aineet ja mulla oli kahden kielen osalta kumpikin kirjoitettava samana päivänä eli mulla oli vain puolet aikaa per kieli (tosi epäreilua).

Vierailija
16/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on todella helppoa yo-kirjoituksissa, kun voi kirjoittaa pieninä osina silloin tällöin.

Mun aikana piti kirjoittaa kaikki suunnilleen samalla viikolla. Kaikkiin aineisiin piti lukea yhtäaikaa.

Teknikkakaan ei ollut kovin hyvä esim. tavallisessa luokassa tehtiin kielten kuullunymmärtämiset, siis ilman mitään kuulokkeita tms.

Jos muistan oikein, yhtenä päivänä oli äikkä, seuraavana reaali, jossa kaikki reaaliaineet samassa, sitten oli muut aineet ja mulla oli kahden kielen osalta kumpikin kirjoitettava samana päivänä eli mulla oli vain puolet aikaa per kieli (tosi epäreilua).

Entisaikaan kokeita oli maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, reilut pari viikkoa kesti rupeama. Tuo nykyinen reaali on kyllä kätevämpi kuin entinen, missä oli kaikki aineet samassa.

Vierailija
17/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matematiikka on niin perhanan raskas, että käyttämällä siitä säästyneen ajan muihin aineisiin kirjoitat sellaisen laudatur-rivin, että ovet kylkä aukenevat.

Tää on muuten totta. Toinen vielä raskaampi on pitkä fysiikka. Itellä oli aikoinaan sekä pitkä matikka ja pitkä fysiikka ja enhän mä mitään muuta ehtinyt sitten lukiossa opiskellakaan, kun niitä fysiikan ja matikan tehtäviä vääntää. Ois mennyt varmaan muut aineet paljon paremmin, jos ois jättänyt fysiikan pois ja ottanut lyhyen matikan. Ois jäänyt aikaa lukeakin niitä muita enemmän kuin koetta edeltävänä iltana vähän jotain. 

Vierailija
18/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun suvussa ei yksikään insinööri ole pärjännyt pitkässtä matikassa eikä yksikään tuttu. Ei ymmärretä mistä puhutaan kun heitellään ilmaan että joojoo kaikki vaa pitkään matikkaan.

Harvoin kuka siinä pärjää.

Mun kaveri on dippa-inssi ja sillä oli pitkä matikka ainakin lukiossa täysi 10.

Vierailija
19/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan kokeita oli maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina, reilut pari viikkoa kesti rupeama. Tuo nykyinen reaali on kyllä kätevämpi kuin entinen, missä oli kaikki aineet samassa.

Niinpä, kyllä se oli aika jäätävä tilanne kun istui alas reaalissa ja pitää seuraavien tuntien aikana vastata kokeeseen, jossa oli uskonto, psykologia, historia, biologia, filosofia, yhteiskuntaoppi, fyssa, kemia, maantiede, yms. Ja suurin osa oli vielä esseekysymyksiä.

Vierailija
20/20 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmeen korkeakouluun oon päässyt ilman sen kummempaa menestystä kirjoituksissa, mutta ovatkin pääsykokeen/ennakkotehtävien ja kokeen takana nämä alat. Meri- ja taidekouluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi