Kriisitilanne töissä
Olen nuori nainen, koronan aikana sairastunut vakavaan masennukseen ja paniikkihäiriöön. Työskentelen pienessä perheyrityksessä siivoojana. Työnantajani tietää tilanteestani, minun oli pakko kertoa joulun alla. Yhdessä vaiheessa sairauteni vaikutti hetkellisesti työn tekoon, mutta asia selkesi puhumalla.
Työnantajani on nyt selkäni takana palkannut toisen siivoojan ja ilmoitti ykskaks että työtuntini vähenevät heti. Ilmoitin että ei käy, en ole ollut poissa töistä eikä sairaus ole syy kenenkään irtisanomiseen. Olen puhunut työsuojelun kanssa.
Olen aivan hermoromahduksen partaalla, tuntuu etten saa henkeä. En tiedä mitä tehdä. Sunnuntaina olisi palaveri, mutta tuntuu etten mitenkään uskalla sinne mennä saamaan paniikkikohtausta. Saisivat taas uuden syyn kohdella huonosti.
Kysymykseni on, onko sallittua tuoda palaveritilanteeseen ulkopuolinen ihminen tueksi?
Kommentit (9)
Kyllä liitonedustaja, asianajaja tai työsuojeluihminen. Muilla ei asiaa ole.
Onko todella niin, etten saisi vapaasti valita kenet otan mukaani? -Ap
Tukihenkilön voi ottaa, sano että on mukana mahdollisen paniikkkikohtausen takia rauhoittamassa.
Tukihenkilön pitää yleensä olla työsuhteessa siihen samaan firmaan. Eli ei ketä vaan voi ottaa.
Sua ollaan nyt kuitenkin laittomasti irtisanomassa, että ei sinunkaan tarvitse sääntöjä noudattaa.
En tiedä, saako mukana olla kuka tahansa, mutta ainakin työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies voi olla. Itse sain palkankorotuksen, joka mielestäni kuului minulle ja josta edellinen pomo oli aina sanonut, että katsotaan myöhemmin, kun pomo vaihtui ja luottamusmies tuli mukaan neuvotteluun. Uusi pomo lupasi heti selvittää asian. Vähän eri tilanne kuin sinulla, mutta voisiko sinunkin tilanteessa olla kysymys siitä, että työnantaja haluaa hetkellisesti turvata toipumisesi ja ottaa määräajaksi toisen työntekijän tekemään osan työstäsi. Sitten kun määräaikaisuus uudelta työntekijältä loppuu, katsotaan, oletko toipunut ja jaksat uupumatta tehdä täyttä työaikaa vai jatketaanko määräaikaisen "avustajan" työsopimusta.
Olisi hyvä selvittää tilanne kokonaisuudessaan.
Eihän paniikkihäiriö ole este työlle.
Onko sinulla lääkitys?
Pyydä työsuojeluvaltuutettu ja luottamusmies mukaan.
Ota joku rauhoittava?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä liitonedustaja, asianajaja tai työsuojeluihminen. Muilla ei asiaa ole.
Kannattaa nauhoittaa KAIKKI puheet ko. tilaisuudesta.
Työntekijällä on oikeus ottaa noihin keskusteluihin tukihenkilö mukaan. Kannattaa ottaakin. Kaksi muistaa asiat paremmin ja hän pystyy myös tulemaan sinua.