Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetyksestä asiaa: Olenko tosiaan ainut, joka ajattelee näin?

Vierailija
08.08.2006 |

Siis, että äidin jaksaminen on kaiken perusta. Äskeisessä ketjussa sanoin, että mulla on kaksoset + isompia lapsia; kaikki kotihoidossa. Vauvojen hoito on oma lukunsa, mielestäni kuitenkin suht helppoa.

En ole täysimettänyt kaksosiani, koska se ei ole ollut mahdollista. Maitoa ei o eriittänyt niin paljon, että olisivat olleet kylläisiä. Jos olisin elänyt jossain alkeellisissa olosuhteissa, niin varmasti sitten olisin saanut ne pysymään hengissä, kun vain olisin imettänyt tunnista toiseen. EHkä olisivat vain pienempiä kooltaan yms. Olen kuitenkin imettänyt niin paljon kuin olen jaksanut, pumpannutkin välillä kun olen jaksanut ja koettanut " stimuloida" maidontuotantoa. Välillä kuitenkin olen ollut niin väsynyt, että esim. mieheni on aamulla hoitanut vauvoja ja antanut pullosta maitoa ennen töihinmenoa. Olisihan tietysti olut mahdollista imettää ja imettää puolikuolleena koko ajan, mutta miksi?

Mielestäni kannattaa aina ajatella kokonaistilannetta. Jos olisi vain nämä lapset, ni tuskin täysimettäisin silti jos mies olisi hoitamassa myös. Pisin aika , jonka olen ollut pois, on noin 2 tuntia ja lapset ovat syöneet sinä aikana yleensä ainakin kerran, koska ovat kiljuneet nälkää täyttä kurkkua, vaikka olisin imettäynyt juuri ennen lähtöä. Jos itse imettäisin koko ajan, niin siltikään se ei luultavimmin riittäisi ja en pystyisi nukkumaan ollenkaan, olisin väsynyt ja esikoisen hoitokin olisi mahdotonta. Perheessä lisäksi miehen ex-liitonkin lapset hoidettavana.

Kättärillä mulle sanoi kätilö, että nyt sitten kaikki tällaset imetyspainostukset ja syyllistymisajatukset yms unohdetaan eli nyt pitää ajatella itseä. Äidin vointi on tärkeintä ja siitä kumpuaa myös lasten hyvinvointi. Vaikka äiti täysimettäisi, mutta olisi aivan puolikuollut väsymyksestä sen takia, niin lapsella on myös isä ja korvikkeet on monissa tilanteissa ihan hyvä vaihtoehto.

Tuntuu kurjalta, kun ajattelee lastensa parasta ja perheen kokonaistilannetta ja omaa jaksamistaan ja luulee selvinneensä suht kivasti. Sitten ihmetelläänkin ihan huuli pyöreänä, että miten huono äiti on, kun ei täysimetä vaikka olisi kolmoset ( koska siihenhän se maidontuotanto periaatteessa pystyy jos vain imettää suljetussa huoneessa 24 h/ vrk)..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan syyllisty.

Vierailija
2/4 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ajattelen, että tärkeintä on että sekä vauva/vauvat että äiti voivat mahdollisimman hyvin. Jos vauvat saadaan kylläisemmiksi ja tyytyväisemmiksi, ja äiti pysymään vähän virkeämpänä sillä että antaa myös korviketta, niin se on silloin paras mahdollinen ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rumille.

Sinä olet tehnyt sinulle sopivan ratkaisun, jonka koet itsellesi ja ennen kaikkea (oman jaksamisesi kautta) lapsillesi parhaaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Olet ajatellut kokonaistilannetta ja tehnyt ratkaisuja nimenomaan lapsiasi ajatellen. Silloin et voi olla " huono äiti" ja omantuntosi pitäisi olla puhdas. Mitä sillä on väliä, jos jonkun toisen ratkaisu samoissa olosuhteissa olisi ollut erilainen?

Minusta on vain huonon itsetunnon kysymys sekä toisten syyllistäminen että tästä syyllistämisestä syyllistyminen. Jokainen tekee omat ratkaisunsa lapsiperheen arjessa, oli kyse imetyksestä, vanhempien kotiin jäämisestä/töihin lähtemisestä tai ihan mistä tahansa valinnasta joka eteen tulee. Jos nämä ratkaisut ovat lasten hyvinvointia ajatellen tehtyjä ja ko. perheelle parhaita mahdollisia ne ovat OIKEITA. Ja jos on itse varma ratkaisuistaan ja omaa hyvän itsetunnon ei tarvitse lähteä syyllistämään toisia toisenlaisista ratkaisuista tai ottaa itseensä toisten tuomitsemisesta.

Pää pystyyn ap ja avatkaa silmänne maailman mustavalkoisuudelta fanaatikot.

Vierailija
4/4 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kaksosia, mutta neljät kaksoset on tuttavapiirissä, joista kaksien kanssa olemme hyvin läheisissä tekemisissä. Perheissä on myös muita lapsia. Todella rankkaa on ollut kaikilla, ja oikeastaan kaikissa perheissä menty ensimmäinen vuosi monikkojen kanssa aivan tokkurassa, eli meillä useampilapsisilla " yksi-kerrallaan" perheillä ei ole tähän paljoa neuvottavaa.

Palstalla on vaan niitä surkimuksia, jotka ilkeyttään sanovat mitä suuhun sylki tuo. Itse lopettelen kolmannen lapseni imettämistä vaikka maito varmaan tulisi, sillä esikoinen on hukassa itsensä kanssa, ja huomaan että hän tarvitsee minulta nyt enemmän kahdenkeskistä aikaa kuin mitä on viim. 6kk saanut. Ekan lapsen kanssa pumppailin rintamaitoja, tämän kolmannen lapsen tiimoilta viittaan kintaalla moiselle, sillä kun olen esikoista ja kuopusta hoitanut minulla on vielä keskimmäinen lapsi sekä aviomies, jotka tarvitsevat myös läsnäoloa.

Jotkut vaan eivät osaa näyttää rakkautta ja hellyyttä kuulemalla toista, siispä heidän täytyy näyttää se pumppaamalla rintamaitoa pakastimeen...