Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko raha ainoa keino parantua mielenterveyden ongelmista?

Vierailija
27.02.2021 |

Vai onko joku muu toimiva keino?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitat mielialan ja mielenterveyden keskenään.

Vierailija
2/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua, kyllä se siitä.

Ps. Rahalla saat enemmän, mutta ei se onnea tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raha auta mielenterveysongelmissa. Mt-ongelmat ovat yleisempiä alemmissa sosiaaliluokissa, joten voi tulla sellainen käsitys, että keskiluokkaisuus ja vakaa tulotaso suojaa mt-ongelmilta.

Olen keskiluokkainen, tulot n. 100ke/v ja kärsin mt-ongelmista, joiden syynä on kuormitus työssä. Voin oikein hyvin, kun olen pari viikkoa lomalla. Sen jälkeen mieliala laskee, ahdistuneisuus lisääntyy ja unet menevät.

Köyhillä mt-ongelmien taustalla olevat kuormittavat syyt ovat varmasti erilaiset, esim. kuinka väistää nyrkki tai sumplia kelan tukien kanssa seuraava kuukausi.

Vierailija
4/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei ole ollenkaan keino siihen.

Vierailija
5/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei raha auta mielenterveysongelmissa. Mt-ongelmat ovat yleisempiä alemmissa sosiaaliluokissa, joten voi tulla sellainen käsitys, että keskiluokkaisuus ja vakaa tulotaso suojaa mt-ongelmilta.

Olen keskiluokkainen, tulot n. 100ke/v ja kärsin mt-ongelmista, joiden syynä on kuormitus työssä. Voin oikein hyvin, kun olen pari viikkoa lomalla. Sen jälkeen mieliala laskee, ahdistuneisuus lisääntyy ja unet menevät.

Köyhillä mt-ongelmien taustalla olevat kuormittavat syyt ovat varmasti erilaiset, esim. kuinka väistää nyrkki tai sumplia kelan tukien kanssa seuraava kuukausi.

Kyllähän raha nimenomaan auttaisi sinun tilanteessasi, koska jos saisit ton 100ke/v ilman, että sinun tarvitsisi käydä kuormittavassa työssä, inin eikö nimenomaan silloin mtongelmat hellittäisi? 

Sen lisäksi mitä enemmän on rahaa, sitä todennäköisemmin hakiessaan apua saa sitä nopeammin (yksityiset) ja täten mt-häiriöitä ja -ongelmia voidaan hoitaa aikaisemmin, kuin vasta sitten, kun ne ovat menneet pahaksi. 

Vierailija
6/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan ei tiedä muita keinoja kuin rahan?

ap

Vierailija
7/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan, mutta raha antaa tietenkin elämässä mahdollisuuksia moniin asioihin. Kuten hoitosuhteeseen yksityisellä, laadukkaaseen asumiseen jne jotka voivat muuttaa asioita paremmaksi.

Minulla on mielenterveyden ongelmia, lievänä kyllä, mutta koska en voi onnelliseksi tulla ainakaan lähi tulevaisuudessa niin yritän takoa rahaa niin kauan kuin voi tai burnout iskee.

Vierailija
8/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa keino, mutta sanon näin: jos taloudellinen tilanne on huono ja turvaton (elo on minimitukien varassa), toipuminen on todella haastavaa. Terapeuttisessa työssä onnistumisen edellytys on kuitenkin se, että olosuhteet olisivat vakaat ja turvalliset. Tämä on järjetön ja kallis pyörä yhteiskunnassamme: toisaalta satstataan paljonkin rahallisesti siihen, että ihminen toipuisi ja järjestetään terpiaa ja palavereita ja käytetään rahaa kuntoutumisasioiden järjestämiseen jne, mutta ihminen itse pidetään veitsenterällä ja turvattomuudessa ja sitten ihmetellään niissä palavereissa, että miksi ei toipumista tapahdu. 

Vierailija
9/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu niistä ongelmista. Jatkuva minituloilla sinnittely ja stressi rahasta lamaannuttaa ja altistaa masennukselle ja johtaa noidankehään jossa ei edes jaksa yrittää tavoitella sellaista elintasoa jolla voi elää edes kohtalaista elämää. Tuossa vaiheessa on jo etsitty ne pienet ja ilmaiset ilot, kävelty luonnossa ja tehty kirpparilta löytyjä.

Oma mielenterveys kohenisi huomattavasti jos taikoisin jostain sellaisia voimia jolla saavuttaisin sellaisen tulotason että olisi varaa maksaa kaikki laskut kerralla ja rahaa jäisi myös elämiseen ja säästöön. 

Vierailija
10/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lievästi masentunut ja kokisin säännöllisen terapian hyväksi, koska elämässäni ollut niin paljon vastoinkäymisiä.

Mutta ei minulla ole varaa pienipalkkaisena mennä terapiaan :(

Vierailija
11/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha auttaa ainakin todella paljon.

En tiedä parantaako,mutta mahdollisuudet on aika paljo paremmat kuin 2 vuotta julkisella puolella jonottavalle joka ehkä alottaa terapian 4 vuoden päästä.

Vierailija
12/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä rikkaita, jotka ovat masentuneita. Monet vievät hengenkin itseltään tai käyttävät huumeita. On näitä julkkiksiakin ollut. On rahaa ja ihailua, mutta olo on niin huono.

Vierailija
13/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia auttaa ja raha auttaa terapian maksamisessa mutta myös itse voi lukea kirjoja ja tehdä niitä tehtäviä mitä siellä on neuvottu.

Esim sosfobiassa tärkeää olisi altistaa itseään vähitellen. Pelkkä juttelu terapeutille ei varmaankaan riitä sosfobiaan.

Vierailija
14/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se. Vois mennä maan parhaille yksityislääkäreille ja hoitaa kaikki somaattiset terveysongelmat kuntoon. Sitten paranisi mielialakin. Ei mullakaan ois masennusta, jos saisin krooniseen migreeniin jonkun lääkityksen eikä tarvis siitä lähes joka päivä kärsiä. Julkiselta ei saa apua, ehdotellaan vain että migreeni johtuu masennuksesta. No onneksi vaihdevuodet vei äidin migreenin, ehkä mulle käy samoin. Vähän toivoa pimeän tunnelin päässä.

Vierailija
15/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kyllä auttanut. Rahalla saa kauniita esineitä, kuten huonekaluja, verhoja, tauluja, mattoja ja huonekasveja. Rahalla saa kauniita, laadukkaita vaatteita. Kun ympäröi itsensä kaikella kauniilla ja viihtyisällä, niin kummasti mieliala kohenee. Minulla on psykoositason sairaus, mutta eipä tuo ole häirinnyt pitkään aikaan. Talossamme on pieni kuntosali, ettei tarvitse edes mennä ulos liikkuakseen.

Vierailija
16/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lievästi masentunut ja kokisin säännöllisen terapian hyväksi, koska elämässäni ollut niin paljon vastoinkäymisiä.

Ei se maksa kuin 85-100 euroa/vko. Se raha menee helposti muuhunkin. Priorisointikysymys.

Vierailija
17/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikas hullu voi tehdä sen tyylikkäästi. köyhä hullu on vaan säälittävä

Vierailija
18/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se maksa kuin 85-100 euroa/vko. Se raha menee helposti muuhunkin. Priorisointikysymys.

Vastaan kaikkien pienipalkkaisten tai jopa tulottomienkin puolesta, että tyhjästä on paha nyhjäistä. Senhän sinä fiksuna toki tiesitkin, mutta piti silti päästä pätemään.

Vierailija
19/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Raha, myönnetään, on sillä merkitystä.

2. Liikkuminen luonnossa, auttaa varsinkin masennukseen.

3. Terveellinen ruoka, tasapainottaa fyysisen puolen toimimaan optimaalisesti.

4. Säännöllinen ja riittävä uni.

5. Uskoontulo tms. Hengellinen kokemus, varo kuitenkin kultteja.

6. Hyvät ihmissuhteet, mutta ne eivät onnistu, jos ei ole ihmissuhdetaitoja.

Vierailija
20/25 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rikas hullu voi tehdä sen tyylikkäästi. köyhä hullu on vaan säälittävä

Tässäkin mielikuvat vaikuttavat todella paljon. Rikas hullu nähdään jopa positiivisessa valossa, koska maailmassa raha ratkaisee! Hän on edelläkävijä, "hullu tiedemies" ratkaisemassa pulmia Einsteinin tavoin, silti kyvykäs kehittäjä tai itseoppinut idealisti.

Köyhä hullukin voi olla kaikkea tuota ja enemmänkin, mutta samoilla sanoilla on useimmiten negatiivinen kaiku, koska hän elää maailmassa, jossa raha ratkaisee ja sitä hänellä ei syystä tai toisesta satu olemaan.