Miksei kehityskeskustelussa saisi ottaa puheeksi palkankorotusta?
Kommentit (18)
Ei mielellään milloinkaan? Tuntuu ainakin siltä, että minun vaan pitää kehittyä ja kehittää (vaikka en ole asiantuntijan roolissa) mutta palkka pysyy samassa
No meillä ainakin palkkakeskusteluille on varattu oma erillinen aika.
Siitä saa puhua ihan koska haluaa. Toki työnantaja ei halua siitä puhua, nämä niin vapaata sopimista takaa ajavat kun eivät kirveelläkään halua vapaasti maksaa työntekijöilleen asianmukaista palkkaa.
Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja vastaan aina työnantajan kehittymisvaateisiin että kunhan palkasta sovitaan niin mikäjottei!
Ei ole tarvinnut kehittyä. Onneksi.
Sanottiinko sinulle siis suoraan näin? Minulle on kerran sanottu. Vuodessa oli kaksi kertaa kehityskeskustelut, otin asian esille "väärällä" kerralla. Tosin ikinä esimiehet tai HR eivät julkisesti puhuneet, että mikä aika vuodesta se on, milloin yrityksessä ainoastaan palkankorotuksista päätetään. Eli että mikä on sitten se aika, jolloin työntekijälle on sallittua ottaa asia puheeksi.
No, monet työnantajathan eivät halua, että työntekijä ikinä ottaisi palkankorotuksen puheeksi. Sen sijaan kehityskeskustelu, jossa käydään läpi työntekijän kehittymistä ja suoriutumista, olisi kyllä kyseiselle puheenaiheelle täsmälleen oikea aika. Siinähän yhdessä käydään läpi niitä perusteita, joita palkankorotuksille yleensä on.
Vierailija kirjoitti:
Siitä saa puhua ihan koska haluaa. Toki työnantaja ei halua siitä puhua, nämä niin vapaata sopimista takaa ajavat kun eivät kirveelläkään halua vapaasti maksaa työntekijöilleen asianmukaista palkkaa.
Vapaa sopiminen = vahvemman sanelu.
Meillä oli kolmivaiheinen tää keskustelu viime vuonna. Eli ekana vain kerrottiin mitä "vaatimuksia" työntekijöille on, tokana sitten olisi pitänyt käydä läpi missä "tasolla" työntekijänä olet ja kolmas oli keskustelu pitäisikö palkkaa nostaa. No käytiin vain tuo eka ja viimeinen kun pomolla oli kiire. Sitten palkkapyyntö jota pomo puolsi meni pääkonttorille 5kk sitten ja kaikki muut tiimissä on saaneet vastauksen ja minä odotan edelleen. HR vastaa "voinko palata asiaan ensi viikolla" ja pomo on saikulla. Sanomattakin selvää, että oma jalka on jo oven välissä.
Kyseessä iso IT-firma, joka on "mahtava työpaikka". Rekry päällä koko ajan, mutta olemassa olevat työntekijät ei ketään kiinnosta.
Kehityskeskustelu on paikka vaihtaa mielipidettä. Menet sinne oman mielipiteesi kanssa ja tulet takaisin esimiehen mielipiteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Paikallista sopimista" ajavat haluaisivat maksaa vähemmän kuin TES sanoo. Mikään ei estä maksamasta TES:iä korkeampaa palkkaa, ainakaan yksityisellä puolella. TES sanelee minimipalkan.
Jos olet oikeasti hyvä työntekijä, paras tapa saada palkankorotus on työpaikan vaihtaminen. Tosin aina ei kannata tuijottaa nimellispalkkaa. Eräs tuttavani oli vaihtamassa työpaikkaa.
Koska työnantajat eivät halua sitoa suoriutumista ja palkkaa. Useimmissa ohjeissa esimiehille on että kehityskeskustelu ei ole palkankorotuskeskustelu. Voit kysyä, että voidaanko puhua palkasta samassa yhteydessä, vai varataanko erillinen aika siihen? Työnantaja ei tosiaankaan avaa näitä keskusteluita oma-aloitteisesti. Joka vuosi kuitenkin esimiehet saavat palkankorotusbudjetin, minkä voivat itsenäisesti päättää kenelle siitä paljonkin annetaan. Olen siis ollut esimiehenä useissa firmoissa. Aina on ollut palkankorotusvaraa jos on haluttu hyvästä pitää kiinni, huonoille voivotellaan että kyllä muttei ...
Kehityskeskustelu ei oo mikään palkkakeskustelu vaan kaikki muu mikä on mielen päällä käsitellään kehityskeskustelussa. Meillä on sellanen reilun sadan ihmisen organisaatio ja esimies ei edes päätä palkasta. Palkkakeskustelu käydään ihan esimiehen esimiehen kanssa tai tj:n kanssa.
Valivalivalivali ja vali!!
Älkää saatana valittako, jos teillä kerta on edes mahdollisuus puhua palkasta ja toivoa/saada korotuksia!!!
T. Varhaiskasvattaja pk-seudulta ja nykyisessä palkka"huipussa" näin 15v jälkeen (2400€-verot ym) mennään eläkkeelle asti, ei auta toivomukset, rukoilut, jalka oven välissä olemiset eikä mitkään muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen ottaa puheeksi.
Minulle ainakin sanottiin, että kehityskeskustelussa ei kuulu puhua palkoista, kun otin korotuksen puheeksi. Ihmettelen myös, että missä ja milloin sitten? Ei paljon kiinnosta kehittyä, jos se ei näy palkassa mitenkään. Ei kehityskeskustelu voi olla vain patistamasta parempaan suoritukseen ilman mitään palkkiota. Puolison työpaikalla raha kuuluu olennaisesti kehityskeskusteluun. Ohis
Mun tuttu sai palkankorotuksen kun oli helv3tin hyvä töissään ja sitten ei saanut palkankorotusta niin laitto tietonsa nettiin ja headhunterit oli hakemassa jo toiseen lafkaan.. sitten oma pulju sano, että ok joo, saat enemmän. Joskus kiristäminen auttaa, mutta se pitää osata tehdä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Valivalivalivali ja vali!!
Älkää saatana valittako, jos teillä kerta on edes mahdollisuus puhua palkasta ja toivoa/saada korotuksia!!!T. Varhaiskasvattaja pk-seudulta ja nykyisessä palkka"huipussa" näin 15v jälkeen (2400€-verot ym) mennään eläkkeelle asti, ei auta toivomukset, rukoilut, jalka oven välissä olemiset eikä mitkään muutkaan.
Niinpä!
Meilläkin suhtaudutaan palkankorotuspyyntöihin vihamielisesti. Aina on väärä aika ja paikka. Keskustelu tukahdutetaan ennenkuin se on alkanutkaan.
Saahan sen ottaa puheeksi.