Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti raivoo kun sain matikan kokeesta 8+

Vierailija
27.02.2021 |

Olen ollut ysin ja kympin oppilas, mut nyt mä kävin viisaudenhampaan poistossa ja kokeessa oli vielä kipuja. Nyt äitini raivoaa jo kohta toista päivää kun oon muka pilannut tulevaisuuteni ton kokeen ansiosta.

Olen 16 v, lukion ekalla

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi raivota tuolla tavalla. Pystythän sinä vielä kirjoituksissa saamaan hyvät arvosanat, ja vain niillä on merkitystä. Älä välitä äidistäsi.

Menee vähän asian vierestä, mutta pakko kommentoida.

Itse oon sitä mieltä, että lukion päättöarvosanalla pitäisi olla yo-koetta suurempi painoarvo. Yo-koe on yksi suoritus, yhden päivän näyttö. Päättoarvosana perustuu kolmen vuoden ja usean kurssin näyttöihin. Ja kyllä, niissä näytöissä on muutakin kuin aineen sisältöjä. Siellä on asennetta, on resilienssiä, on pitkäjänteisyyttä, ahkeruutta, kaikista näistä ominaisuuksista palkitaan arvosanoissa. Ja päivän päätteeksi, ne on niitä ominaisuuksia, jotka määrittelevät minkälainen opiskelija, minkälainen työntekijä joku on. Ei se yksittäinen koesuoritus yksittäiseltä päivältä.

Mutta se yksittäinen koesuoritus on kaikille sama ja kellokäyrään asetettu. Melkein jokaisessa maassa on tällainen koe käytössä, ja viime kädessä se varmistaa että kukaan ei pääse esimerkiksi rahalla hankkimaan hyviä papereita ja jatko-opiskelupaikkaa.

Suomessa opettajat on korkeasti koulutettuja, ja palkkakin on ihan kilpailukykyinen. Vaikea uskoa, että kovin moni olisi rahalla ostettavissa. Enkä sano, etteikö yo-kokeella saisi olla mitään painoarvoa. Sanon, että sillä ei saisi olla niin isoa merkitystä kuin nykyään. Kuten tässäkin ketjussa keskustellaan, sen yhden päivän koesuoritus saattaa mennä pieleen vaikka hammasongelman vuoksi.

Vierailija
42/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi raivota tuolla tavalla. Pystythän sinä vielä kirjoituksissa saamaan hyvät arvosanat, ja vain niillä on merkitystä. Älä välitä äidistäsi.

Itse oon sitä mieltä, että lukion päättöarvosanalla pitäisi olla yo-koetta suurempi painoarvo. Yo-koe on yksi suoritus, yhden päivän näyttö. Päättoarvosana perustuu kolmen vuoden ja usean kurssin näyttöihin. Ja kyllä, niissä näytöissä on muutakin kuin aineen sisältöjä. Siellä on asennetta, on resilienssiä, on pitkäjänteisyyttä, ahkeruutta, kaikista näistä ominaisuuksista palkitaan arvosanoissa. Ja päivän päätteeksi, ne on niitä ominaisuuksia, jotka määrittelevät minkälainen opiskelija, minkälainen työntekijä joku on. Ei se yksittäinen koesuoritus yksittäiseltä päivältä.

Mutta se yksittäinen koesuoritus on kaikille sama ja kellokäyrään asetettu. Melkein jokaisessa maassa on tällainen koe käytössä, ja viime kädessä se varmistaa että kukaan ei pääse esimerkiksi rahalla hankkimaan hyviä papereita ja jatko-opiskelupaikkaa.

Suomessa opettajat on korkeasti koulutettuja, ja palkkakin on ihan kilpailukykyinen. Vaikea uskoa, että kovin moni olisi rahalla ostettavissa. Enkä sano, etteikö yo-kokeella saisi olla mitään painoarvoa. Sanon, että sillä ei saisi olla niin isoa merkitystä kuin nykyään. Kuten tässäkin ketjussa keskustellaan, sen yhden päivän koesuoritus saattaa mennä pieleen vaikka hammasongelman vuoksi.

Yo-kokeen saa uusia rajattoman monta kertaa. Ei niitä hampaita riitä edes joka kerraksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko arvata, että äidilläsi on huono koulutus eikä hän ole järin viisaskaan? Jos olisi fiksu niin tajuisi, ettei yhdellä tai kahdella kurssilla ole mitään väliä. Ja toi marmattaminen jostain täysin turhasta kertoo myös tasapainottomasta tunne-elämästä.

Vierailija
44/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei varmastikaan korruptio tai epäpätevyys vaikuta lukion arvosteluun. Mutta jos suomalaisiin korkeakouluihin mentäisiin suomalaisilla lukiotodistuksilla, meidän pitäisi hyväksyä opiskelijat myös ties minkä uzbekistanilaisen yksityiskoulun arvosanoilla.

Eli joko vaadimme standardoitua koetta kaikilta tai emme keneltäkään.

Vierailija
45/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko äitisi ns. pirttihirmu ja isäsi tossun alla?

Vierailija
46/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5 - ei lapsilla ole viisaudenhampaita...

0/5 16-vuotiaalla voi olla kaikki visauden hampaat jo kasvaneet. Tokikaan se ei oikeasti tuo viisautta.

8+ yksittäisestä kokeesta on ok. Muut sitten paremmin.

Vierailija
47/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo-kokeen saa uusia rajattoman monta kertaa. Ei niitä hampaita riitä edes joka kerraksi.

Saa toki. Eikä sitä tule uusimaan ne, jotka ovat ahkeria ja tunnollisia ja resilienttejä, koska nämä löytävät muita keinoja. Ja sitähän me aina toivotaan, että jokainen löytäisi paikkansa elämässä.

Vierailija
48/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko arvata, että äidilläsi on huono koulutus eikä hän ole järin viisaskaan? Jos olisi fiksu niin tajuisi, ettei yhdellä tai kahdella kurssilla ole mitään väliä. Ja toi marmattaminen jostain täysin turhasta kertoo myös tasapainottomasta tunne-elämästä.

Oma veikkaukseni kyllä on korkeakoulutettu suorittaja, joka on harrastanut jotain kilpavoimistelulajia tai muuta nuttura kireällä suoritettavaa toimintaa. Näitä näin oman lapseni liikuntayläkoulun vanhempainilloissa riittämiin.

Viimeisestä samaa mieltä.

Toki nuorta pitää kannustaa oman tasoisiinsa suorituksiin mutta myös ymmärtää suhteellisuudentaju. Tämä on henkistä väkivaltaa.

Vierailija
49/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei varmastikaan korruptio tai epäpätevyys vaikuta lukion arvosteluun. Mutta jos suomalaisiin korkeakouluihin mentäisiin suomalaisilla lukiotodistuksilla, meidän pitäisi hyväksyä opiskelijat myös ties minkä uzbekistanilaisen yksityiskoulun arvosanoilla.

Eli joko vaadimme standardoitua koetta kaikilta tai emme keneltäkään.

On suomalaisillekin vaikka mitä vaatimuksia ulkomaille opiskelemaan hakiessa. Miksi Suomessa ei voisi olla samoin ulkomaisten kohdalla, vaikka suomalaisen lukion päättöarvosanoilla voisi jatko-opintoihin päästäkin. Ei se standardisoitu koekaan näille sama ole.

Vierailija
50/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuten kympin oppilas saa 8+ kokeesta niin silloin ei ole ollut terävänä koko kurssin aikana. Et sinä varmaan kaikkea ole voinut hammaskivun takia unohtaa? Taisit löysäillä tän kurssin?

Vierailija
51/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuten kympin oppilas saa 8+ kokeesta niin silloin ei ole ollut terävänä koko kurssin aikana. Et sinä varmaan kaikkea ole voinut hammaskivun takia unohtaa? Taisit löysäillä tän kurssin?

Sä kuulostat ihan mun äitiltä :D En mä oo löysäillyt. Siis mulla oli oikeesti tosi kipeet mun posket ja ne haavat. Mun pää ei toiminut kunnolla kun koko ajan mietin niitä haavoja ja koitin kielellä tuleeks sieltä ehkä verta. Yks tehtävä jäi kokonaan kesken kun en pystyny enää tsemppaamaan. Miks haukut mua?

Vierailija
52/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa toki. Eikä sitä tule uusimaan ne, jotka ovat ahkeria ja tunnollisia ja resilienttejä, koska nämä löytävät muita keinoja. Ja sitähän me aina toivotaan, että jokainen löytäisi paikkansa elämässä.

Mikseivät ahkerat ja tunnolliset ja resilientit voisi uusia yo-koetta? Juuri lehdessä sanottiin, että uusijoissa on kaikenlaisia ihmisiä ja sieltä haetaan kaikenlaisia arvosanoja.

Vierailija
53/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 - ei lapsilla ole viisaudenhampaita...

Öh...mitä??? Itseltä poistettiin leikkaamalla 4 kpl ennen kuin olin 20-vuotias...

Sama. Mie tosin en ollut vielä edes 18, kun kaikki oli poistettu.

Vierailija
54/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selität äidillesi, että lukion matikassa on niin monta kurssia, että yksi kasi ei määritä edes matikan päättöarvosanaa. Matikan opinnot on maratoni, ei sprintti. Palataan asiaan kahden vuoden kuluttua.

Mulla on matikka ollut koko ajan kymppi. Mitä jos se putoo tän 8+ ansiosta ysiin? Kyllä mä ymmärrän, että ei se niin paha asia oo, kirjotuksetkin on vielä 2 vuoden päässä, mut äiti nyt raivoaa, että se voi pilata tulevaisuuden. Mutta en mä sille mitään voinut, ei pää toiminut samalla tavalla. Koko ajan ajattelin niitä haavoja suussa.

No, mitä sitten, jos putoaa?

Ei sinun elämäsi siitä pilalle mene.

Enemmän se menee pilalle tuista äitisi raivoamisesta.

Äitisi ei osaa elää omaa elämää vaan jostain syystä suorittaa sinunkin elämääsi.

Äitisi olisi hyvä käydä keskustelemassa psykologin tai jonkun muun kanssa.

Samoin sinun olisi hyvä käydä koululla vaikka kuraattorilla, terveydenhoitajalla tai psykologilla.

Tilaa ainakin itsellesi aika ja mene kertomaan asioistasi. Saat apuja ja ajatuksia.

Äitisi on jostain syystä tuossa asiassa sekaisin.

Hänelle voisi antaa vinkin lukea arvioinnista ja kursseista lukossa. Tai voihan hän olla suoraan yhteydessä opettajaan ja kysyä asiasta, kun se häntä noin askarruttaa.

Vierailija
55/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matikka kirjoitti:

Ei muuten aina tule kokeiden keskiarvoa. Oppilaan pärstäkerroin vaikuttaa numeroon joskus hyvinkin paljon. Sain vuoden kurssin neljän kokeen keskiarvoksi 10-. Ope antoi todistukseen 8. Jos olisi antanut 9 niin olisin päässyt korkeakouluun suoraan. Tämä tapahtui noin 50 vuotta sitten....

Miten suoritit ”vuoden kurssin” lukiossa? Vai jäikö jotain kertomatta?

Ei jäänyt vaan se "vuoden kurssin" arvoitus selviää lainauksen viimeisessä lauseessa.

Milloin tämä nykyinen kurssimuotoinen lukio tulikaan? 

Vierailija
56/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, että raivoaa? Itse reagoisin kympin tyttäreni kasiplussaan todennäköisesti sanomalla "aijaa" tai jotain vastaavaa, ja tyttäreni todennäköisesti kokisi, että raivoan.

Kyllä mun mielestä raivoaa. Kuulen kuinka koko aamun juttelee iskälle, että mun koulusta ei tule mitään ja ei ysikympin oppilas voi saada kasia. Tämä oli nyt eka kasi koko aikana. Multa poistettiin viisaudenhampaat, koska ne ei olis mahtunut tulemaan tai jotain. Koe oli 3 päivää sen jälkeen ja sattui oikeesti vielä enkä pystynyt oikein harjottelemaan kokeeseen.

Nyt kannattaisi tempaista muutama kuutonen tai peräti viitonen, jotta äitisi suhteellisuudentaju säilyisi. Oikeastaan voisit hakea ammattikouluun, kun lukio nyt meni täysin persiilleen.

Haluaisin nähdä äitisi ilmeen, kun ilmoittaisit hänelle, että turha enää lukiossa jatkaa koska niin huonosti menee, lähdetkin nyt opiskelemaan sähköasentajaksi tai kokiksi.

Muistutetaan vielä, että voit aivan hyvin päästä yliopistoon ja korkeakouluun vielä paremmin ammattikoulu- kuin lukiopohjalta.

Olemme uteliaita, joten kerro meille, onko äitisi se kouluttamaton kaupan kassa vai kilpavoimistelua harrastanut tohtori? Joka tapauksessa hänen kannattaisi kirjoittaa nyt itse se pitkän matematiikan L eikä vaatia sitä sinulta.

Vierailija
57/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä ei kukaan ole täydellinen. Tulee vastoinkäymisiä, odottamattomia tilanteita ja virheitä sattuu. Nämä ovat hyviä tilanteita oppia ja kasvaa henkisesti.

Yksi tentti ei todellakaan pilaa tulevaisuuttasi ja vaikutat henkilöltä, joka panostaa opiskeluun kokonaisvaltaisesti. Äidilläsi on aivan kohtuuton asenne, mutta muista se, että tämä on sinun elämäsi ja tee valinnat sen mukaan. Teet parhaasi ja varmasti pärjäät tulevaisuuden opinnoissasi.

Itse en panostanut lukiossa tarpeeksi ja sain matematiikasta huonon arvosanan. Mutta päädyin lukemaan taloustiedettä ja yliopistossa oli mm pakollisena sivuaineena matematiikka. Näin se elämä vaan vie eteenpäin :)

Vierailija
58/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitti kaikille tsempistä! Mä juttelin iskälle ja iskä sanoi, että ei oo mikään paha juttu. Äiti on tosi tiukka näissä koulujutuissa.

Parempi aina osata kaikki kunnolla, et voi oppia uutta. Sitä se logiikka edellyttää, natematiikassa ei saa jäädä mitään aukkoja missään vaiheessa, vaikkei kymppiä tulekaan. Opettelet ne asiat myöhemmin kunnolla, et voit jatkaa siitä mihin olit viimeksi jäänyt/tipahtanut "kyydistä".