Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti raivoo kun sain matikan kokeesta 8+

Vierailija
27.02.2021 |

Olen ollut ysin ja kympin oppilas, mut nyt mä kävin viisaudenhampaan poistossa ja kokeessa oli vielä kipuja. Nyt äitini raivoaa jo kohta toista päivää kun oon muka pilannut tulevaisuuteni ton kokeen ansiosta.

Olen 16 v, lukion ekalla

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selität äidillesi, että lukion matikassa on niin monta kurssia, että yksi kasi ei määritä edes matikan päättöarvosanaa. Matikan opinnot on maratoni, ei sprintti. Palataan asiaan kahden vuoden kuluttua.

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0321&p…

Silloinhan jonku täytyisi osata edes yhteenlaskut 100% oikein, mutta nykyään sitä ei tehdä missään:-X

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

---tuossa samaa ainetta:-X

Vierailija
22/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äidillä on ilmeisesti tosi suuria odotuksia ja toiveita sun työuralta ja siksi pitäisi olla kympin oppilas. Tosi kurjaa että aiheuttaa sulle paineita tällä asialla. Äitisi on varmaan muuten hyvä äiti mutta tässä toimii mielestäni väärin. Tee vain parhaasi, se riittää. Tämä on sinun elämä, ei äitisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selität äidillesi, että lukion matikassa on niin monta kurssia, että yksi kasi ei määritä edes matikan päättöarvosanaa. Matikan opinnot on maratoni, ei sprintti. Palataan asiaan kahden vuoden kuluttua.

Mulla on matikka ollut koko ajan kymppi. Mitä jos se putoo tän 8+ ansiosta ysiin? Kyllä mä ymmärrän, että ei se niin paha asia oo, kirjotuksetkin on vielä 2 vuoden päässä, mut äiti nyt raivoaa, että se voi pilata tulevaisuuden. Mutta en mä sille mitään voinut, ei pää toiminut samalla tavalla. Koko ajan ajattelin niitä haavoja suussa.

No kyllä varmasti yksi kurssiarvosana putoaa, mutta pitkällä matematiikalla varmastikin osaat laskea, miten monta ysiä ja kasia voi saada, jotta vielä saa kympin päästötodistukseen. Minun aikaani painotettiin lisäksi viimeisten kurssien arvosanoja.

Nyt ne samat i9hmiset keskittyy pelkästään virkansa hoitoon, mutta eivät välttämättä tiedä, että vieläkin pitäisi jonku osata laskea o i k e i n

---ja osata soveltaa sitä elämään, koska muuten tapahtuu päinvastaista.

"Lisäaineiden ja aromien kantaja-aine, enimmäismäärärajoitus. Käytetään myös nuuskan ja purutupakan lisäaineena.

Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)

25 mg/kg/vrk"

Myrkytystila tulee kovin pienistä määristä eikä vaihtoehtoa ole, koska ihminen ne rajat määrittää.

Vierailija
24/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0321&p…

Silloinhan jonku täytyisi osata edes yhteenlaskut 100% oikein, mutta nykyään sitä ei tehdä missään:-X

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/yhteiset…

Vierailija
25/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa jutella isäsi kanssa. Hän varmaan - järkevämpänä - ottaa asian vähän viileämmin. Hän voisi puhua äitisi kanssa.

Yhdellä kasilla ei ole mitään merkitystä. Sulla on vielä monta koetta edessäsi. Älä anna äitisi käyttäytymisen masentaa sinua.

Musta tuntuu, että äitisi haluaa sinun pääsevän yliopistoon ja sitä kautta hyväpalkkaisiin töihin. Älä opiskele äitisi mieliksi - tai kummankaan vanhemman mieliksi.

Vierailija
26/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annas kun arvaan. Äitisi on itse joku Prisman "vuoropäällikkö", joka osaa just lukea päätteeltä, että 3,15€ tulee vaihtorahaa.

Äitisi koittaa nyt menestyä sun kauttasi, mutta älä anna sen häiritä. Yksi 8+ ei merkitse pitkässä juoksussa mitään.

Vierailija
27/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten aina tule kokeiden keskiarvoa. Oppilaan pärstäkerroin vaikuttaa numeroon joskus hyvinkin paljon. Sain vuoden kurssin neljän kokeen keskiarvoksi 10-. Ope antoi todistukseen 8. Jos olisi antanut 9 niin olisin päässyt korkeakouluun suoraan. Tämä tapahtui noin 50 vuotta sitten....

Vierailija
28/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, kun teet matikan tehtäviä, vaikka osaisitkin, niin huuda äiti neuvomaan. (koska tuskin osaa mitään, nolaat sen)

Vierailija
29/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka kirjoitti:

Ei muuten aina tule kokeiden keskiarvoa. Oppilaan pärstäkerroin vaikuttaa numeroon joskus hyvinkin paljon. Sain vuoden kurssin neljän kokeen keskiarvoksi 10-. Ope antoi todistukseen 8. Jos olisi antanut 9 niin olisin päässyt korkeakouluun suoraan. Tämä tapahtui noin 50 vuotta sitten....

Miten suoritit ”vuoden kurssin” lukiossa? Vai jäikö jotain kertomatta?

Vierailija
30/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi vain toivoo, että pärjäisit elämässäsi paremmin kuin mitä hän on itse pärjännyt.

Hänellä on siis omia paineita ja odotuksia ja toiveita. Harmi, että hän ei osaa hillitä pettymystään.

Minulle käy äitinä joskus samoin, kun olen niin kovasti jännittänyt lapseni koesuoritusta.

Älä välitä. Ei äitisi pahaa tarkoita. Voisit vaikka keskustella rauhallisesti hänen kanssaan, että ei yksi koe mikään maailmanloppu ole. Minua ainakin herättelisi tajuamaan, että ylireagoin. 

Tsemppiä!

Vierailija
31/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka kirjoitti:

Nykyään ei toimita noin. Opettajasi teki virkavirheen ja niistä valitetaan.

Vierailija
32/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion arvosanoilla ei tee mitään. Vain ylioppilaskokeen.

Plus itse olin ysin ja kympin oppilas matikassa yläasteella, lukion pitkästä matikasta sain päästötodistukseen seiskan (integraalikurssista jopa vitosen, luulen että senkin armosta - ymmärrän sen teorian, en laskuja) ja kirjoitin C:n. Jatkopaikkaa hakiessa (luonnontieteet joten matikalla oli teoriassa vaikutusta) vain sillä oli vaikutusta että olin käynyt pitkän matikan.

Eli lyhyesti: lukion matikan arvosanoilla on yhtään mitään väliä vain jos haet sen jälkeen yliopistoon matikkaa lukemaan.

Vierailija
33/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka kirjoitti:

https://www.ninds.nih.gov/News-Events/News-and-Press-Releases/Press-Rel…

Vierailija
34/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plus itse olin ysin ja kympin oppilas matikassa yläasteella, lukion pitkästä matikasta sain päästötodistukseen seiskan (integraalikurssista jopa vitosen, luulen että senkin armosta - ymmärrän sen teorian, en laskuja) ja kirjoitin C:n. Jatkopaikkaa hakiessa (luonnontieteet joten matikalla oli teoriassa vaikutusta) vain sillä oli vaikutusta että olin käynyt pitkän matikan.

Eli lyhyesti: lukion matikan arvosanoilla on yhtään mitään väliä vain jos haet sen jälkeen yliopistoon matikkaa lukemaan.

Yliopistot painottavat nykyään alalla kuin alalla pitkää matikkaa. Ihan kaikilla aloilla. Tästä on ollut paljon juttua medioissa. Pitkä matikka on nimenomaan se, jolla on eniten merkitystä. Ihan minne tahansa hakiessa. Reaaliaineiden opiskelu on romahtanut, vieraiden kielten opiskelu käytännössä nollassa muiden kuin englannin ja ruotsin osalta. Lukio ei ole enää yleissivistävä oppilaitos.

Vierailija
35/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä pitkän matikan kirjoittamisella niin kovin suurta väliä ole. Ainakin viimeksi kun katsoin yliopistojen pisteytyksiä, lyhyen matikan L vastasi pitkän M:ää.

Itse otin rusinat pullasta: luin pitkän matikan (arvosana todistuksessa 8) ja kävin hakemassa kirjoituksista helpon L:n lyhyestä. Sain keskittyä rauhassa reaaleihin, ja matikasta kertyi pisteitä aivan riittävästi.

Vierailija
36/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi raivota tuolla tavalla. Pystythän sinä vielä kirjoituksissa saamaan hyvät arvosanat, ja vain niillä on merkitystä. Älä välitä äidistäsi.

Menee vähän asian vierestä, mutta pakko kommentoida.

Itse oon sitä mieltä, että lukion päättöarvosanalla pitäisi olla yo-koetta suurempi painoarvo. Yo-koe on yksi suoritus, yhden päivän näyttö. Päättoarvosana perustuu kolmen vuoden ja usean kurssin näyttöihin. Ja kyllä, niissä näytöissä on muutakin kuin aineen sisältöjä. Siellä on asennetta, on resilienssiä, on pitkäjänteisyyttä, ahkeruutta, kaikista näistä ominaisuuksista palkitaan arvosanoissa. Ja päivän päätteeksi, ne on niitä ominaisuuksia, jotka määrittelevät minkälainen opiskelija, minkälainen työntekijä joku on. Ei se yksittäinen koesuoritus yksittäiseltä päivältä.

Vierailija
37/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi raivota tuolla tavalla. Pystythän sinä vielä kirjoituksissa saamaan hyvät arvosanat, ja vain niillä on merkitystä. Älä välitä äidistäsi.

Menee vähän asian vierestä, mutta pakko kommentoida.

Itse oon sitä mieltä, että lukion päättöarvosanalla pitäisi olla yo-koetta suurempi painoarvo. Yo-koe on yksi suoritus, yhden päivän näyttö. Päättoarvosana perustuu kolmen vuoden ja usean kurssin näyttöihin. Ja kyllä, niissä näytöissä on muutakin kuin aineen sisältöjä. Siellä on asennetta, on resilienssiä, on pitkäjänteisyyttä, ahkeruutta, kaikista näistä ominaisuuksista palkitaan arvosanoissa. Ja päivän päätteeksi, ne on niitä ominaisuuksia, jotka määrittelevät minkälainen opiskelija, minkälainen työntekijä joku on. Ei se yksittäinen koesuoritus yksittäiseltä päivältä.

Mutta se yksittäinen koesuoritus on kaikille sama ja kellokäyrään asetettu. Melkein jokaisessa maassa on tällainen koe käytössä, ja viime kädessä se varmistaa että kukaan ei pääse esimerkiksi rahalla hankkimaan hyviä papereita ja jatko-opiskelupaikkaa.

Vierailija
38/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

8+ on oikein hyvä arvosana. Saat olla itseesi tyytyväinen!

Vierailija
39/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma, että raivoaa? Itse reagoisin kympin tyttäreni kasiplussaan todennäköisesti sanomalla "aijaa" tai jotain vastaavaa, ja tyttäreni todennäköisesti kokisi, että raivoan.

Kyllä mun mielestä raivoaa. Kuulen kuinka koko aamun juttelee iskälle, että mun koulusta ei tule mitään ja ei ysikympin oppilas voi saada kasia. Tämä oli nyt eka kasi koko aikana. Multa poistettiin viisaudenhampaat, koska ne ei olis mahtunut tulemaan tai jotain. Koe oli 3 päivää sen jälkeen ja sattui oikeesti vielä enkä pystynyt oikein harjottelemaan kokeeseen.

Nyt kannattaisi tempaista muutama kuutonen tai peräti viitonen, jotta äitisi suhteellisuudentaju säilyisi. Oikeastaan voisit hakea ammattikouluun, kun lukio nyt meni täysin persiilleen.

Haluaisin nähdä äitisi ilmeen, kun ilmoittaisit hänelle, että turha enää lukiossa jatkaa koska niin huonosti menee, lähdetkin nyt opiskelemaan sähköasentajaksi tai kokiksi.

Vierailija
40/58 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitti kaikille tsempistä! Mä juttelin iskälle ja iskä sanoi, että ei oo mikään paha juttu. Äiti on tosi tiukka näissä koulujutuissa.