Moniteholasien linssivaihtoehdoista:
Specsaversilla: standard, premium, elite, tailormade.
Nissen: hopea, kulta, platina, timantti.
Optikot tietysti suosittelevat noita kahta kalliimpaa, mutta onko kokemuksia noista toiseksi edullisimmista; premium tai kulta versioista?
Kommentit (18)
Noissa halvimmissa alue, jolla nÀkee, on kapea soiro, mikÀ aiheuttaa sen, ettÀ joutuu liikuttamaan koko pÀÀtÀ, jos haluaa nÀhdÀ sivulle.
Kannattaa maksaa vÀhÀn enemmÀn, niin saa kunnolliset linssit.
MÀ en tiedÀ mistÀ sÀ höpötÀt, mutta molemmista olen kaksitehot ostanut. Standardilinssit, kovapintakÀsittelyllÀ.
Vierailija kirjoitti:
On, huonot eikÀ olleet edes kaikkein halvimmat. Syy saattoi olla se, ettÀ oli jotenkin ammattaidoton liike, kun jouduin palauttamaan ne lasit.
Ne edullisimmat poissuljin heti, mutta mietin noiden 2. ja 3. vaihtoehtojen vÀlillÀ kun rahat ovat tiukilla. Ap
Minulla ei kummastakaan noista liikkeestÀ, vaan silmÀasema kalleimmat (sain onneksi puoleen hintaan). Optikko sanoi, ettÀ ensimmÀisiksi moniteholaseiksi kannattaa ottaa nuo kalleimmat linssit, koska niissÀ on laajempi katselualue, jolloin niihin on helpompi tottua. Myöhemmin voi ostaa sitten lasit niillÀ halvemmillakin linsseillÀ.
Vierailija kirjoitti:
Noissa halvimmissa alue, jolla nÀkee, on kapea soiro, mikÀ aiheuttaa sen, ettÀ joutuu liikuttamaan koko pÀÀtÀ, jos haluaa nÀhdÀ sivulle.
Kannattaa maksaa vÀhÀn enemmÀn, niin saa kunnolliset linssit.
TÀmÀ!
Kun seuraat ihmisiÀ huomaat kyllÀ kenellÀ on ne edulliset lasit. PÀÀ liikkuu kuin kanalla konsanaan.
Tosin kaikissa ikÀnÀkölaseissa on se tarkan nÀon alue rajattu. Mutta kalliimmissa se on leveÀmpi.
ItsellÀni hyvÀt lasit, tosin paljon miinusta. Esim. kÀvellessÀ, jos katsoo eteenpÀin, niin kenkien edessÀ sivusilmÀllÀ nÀhtÀvÀ 0-2 m on epÀselvÀÀ. Esim. MetsÀpolulla kÀvellessÀ et nÀe maaston muotoja.
Tai loikoillessa sohvalla kyljelÀsi, et nÀe television tekstejÀ.
Tai istuessa sohvalla ja katsoessa tv:tÀ, et nÀe maton kuvioita tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei kummastakaan noista liikkeestÀ, vaan silmÀasema kalleimmat (sain onneksi puoleen hintaan). Optikko sanoi, ettÀ ensimmÀisiksi moniteholaseiksi kannattaa ottaa nuo kalleimmat linssit, koska niissÀ on laajempi katselualue, jolloin niihin on helpompi tottua. Myöhemmin voi ostaa sitten lasit niillÀ halvemmillakin linsseillÀ.
ItsellÀ ensimmÀiset monitehot toiseksi kalleimmilla linsseillÀ, ja heti totuin. Aloittajalle suosittelen myös pientÀ lisÀinvestointia. Varsinkin jos miinusta on vÀhÀnkin enempi, esim. yli 2.
Lasit on sellainen asia, missÀ ei kannata turhanpÀiten sÀÀstÀÀ. PidÀt niitÀ kumminkin jatkuvasti ja hyvÀllÀ hoidolla ne kestÀvÀt vuosia.
No jos kÀytÀt laseja koko ajan, niin ehkÀ kannattaa vÀhÀn satsata. Specsaversin linssilaatu oli noin 7v aika kuraa, linssit naarmuuntyivat nopeasti, toivottavasti ovat vaihtaneet toimittajaa.
Tuossa parhaimmassa mallissa voi olla erona vain blue blocker -ominaisuus, joka oli ainakin itsellÀni turha, joten pÀÀdyn yleensÀ toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon.
Mulla on NisseniltÀ ollut hopeatason monitehot, mutta silloin kun ne ostin, ne oli NissenillÀ keskitasoa, eivÀt siis alimman tason linssit, vastaisivat ehkÀ nykytasoissa kultaa. Mulle ne oli oikein hyvÀt ja vaikka ne on melkein 10 vuotta vanhat, kÀytÀn niitÀ vielÀ TV:n katseluun. NÀköetÀisyys televisioon on vielÀ juuri sopiva. Mulla ei ole laseissa lainkaan miinusta vaan vahvasti plussaa kauas ja lÀhelle.
Riippuu vahvuuksista mitkÀ tarvitset. Kalleimmat ovat lÀhtökohtaisesti katselualueiltaan laajemmat, kuten ketjussa mainittiinkin. Riippuu katselutarpeistasikin. SilmÀasemalla on muistaakseni takuu 100 pÀivÀÀ ettÀ jos ostatkin edullisemmat ja et ole tyytyvÀinen, niin voit pelkÀstÀÀn erotuksen maksamalla upgreidata parempaan linssityyppiin. Jonkin verran on eroa myös pinnoitteissa, esim. naarmunkestÀvyys ja puhdistettavuus, mutta nÀmÀ eivÀt mielestÀni tee niin merkittÀvÀÀ eroa, kun itse linssitekniikka, eli katselun laajuus ja katseen siirtÀmisen helppous kauko-osalta linssin lÀhikatseluosaan.
LisÀÀn vielÀ, ettÀ liikkeiden linsseissÀ on eroja. TÀllÀ tarkoitan, ettÀ jonkun liikkeen paras linssi voi olla toisen liikkeen keskitason linssi, joten suoraan "parhaiden linssien vertailu" ei vÀlttÀmÀttÀ oikein toimi. Hinta antaa aika hyvin suuntaa.
-11
Kerran otin perusvaihtoehdon ja sen jÀlkeen aina sieltÀ kalleimmasta pÀÀstÀ, koska ne on vaan parhaat. EihÀn noita halpiksia opi kunnolla edes kÀyttÀmÀÀn.
Ostan yleensÀ Hoyan linssejÀ. KysyhÀn minkÀ valmistajan linssit on noissa liikkeissÀ kÀytössÀ.
Onko Nissenin kullan ja platinan vÀlillÀ paljoa eroa?
Mulla on kahdet moniteho-lasit noilla specsaversin aivan edullisimmilla linsseillÀ.
NÀen niillÀ oikein hyvin. Ei tarvitse pÀÀtÀ kÀÀntÀÀ puolelta toiselle nÀhdÀkseni. Alaviistossa ei ole mitÀÀn sumeita alueita.
LinssejÀ valitessa siellÀ myymÀlÀssÀ oli niitÀ havainnekuvia kyllÀ, joiden perusteella piti linssi valita. Todellisuus on hyvin kaukana niistÀ kuvista. NiissÀ kuvissa oli se halvin linssi tehty melkoisen sumeaksi sivuilta. NÀillÀ kyllÀ nÀkee ihan hyvin.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta luokituksesta, mutta en ole kyllÀ asioinutkaan mainituissa liikkeissÀ. SilmÀlaseja olen kÀyttÀnyt lÀhes koko ikÀni, monitehojakin jo noin 25 vuotta. Koko ajan minulla on ollut rajattomat moniteholinssit, ohennetut, koska silmÀt ovat niin eri paria, ettÀ toinen linssi olisi selvÀsti paksumpi. Ja onhan siitÀ sekin etu, ettÀ lasit eivÀt ole kovin painavat. Laadukkaat lasit olen aina saanut. Harmi vaan,ettÀ minulla silmÀt muuttuvat niin nopeasti, ettÀ linssit on uusittava parin vuoden vÀlein. Joskus on mennyt kolme vuotta, nyt viimeksi perÀti kolme ja puoli vuotta. Toinen harmi on se, ettÀ en pysty lukemaan moniteholaseilla sÀngyssÀ, kun en osaa lukea selÀllÀni. No siihen löytyi apu jo vuosia sitten, kun otin toisiksi laseiksi lukulasit. IkÀnÀkö ei onneksi ole muuttunut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
MÀ en tiedÀ mistÀ sÀ höpötÀt, mutta molemmista olen kaksitehot ostanut. Standardilinssit, kovapintakÀsittelyllÀ.
Ai sulla on oikein ne perinteiset kakstehot joissa "lukuluukut" đ€đ€
Harvemmin niitÀ enÀÀ nÀkee.
On, huonot eikÀ olleet edes kaikkein halvimmat. Syy saattoi olla se, ettÀ oli jotenkin ammattaidoton liike, kun jouduin palauttamaan ne lasit.