vauvan (3.5kk) tiheät yösyönnit
Hei, olisi kiva tietää, miten muiden samanikäisten yösyöntien kanssa on.
Meidän poika herää kahden tunnin välein syömään, yöllä ja päivällä kahden tunnin välein itkee nälkäänsä. Saa sekä rinta- että pullomaitoa (korviketta).
Paino on hyvässä nousussa, 250g per viikko (painaa nyt 6,4kg)
Lääkärillä käytiin tänään ja saatiin vaan joku lappu mukaan, että miten hoitaa vauvan unihäiriöitä.
Oon itse aika poikki, kun ei kauempaa kun nuo 2tuntia putkeen saa nukuttua ja 4 aikaan aamusta poika sitten ähisee ja itkeskelee niin, että on vaikea nukkua enää ollenkaan.
Onko jollain jotain hyvää vinkkiä? Poika nukkuu tosiaan perhepedissä ja ajateltiin nyt kokella totuttaa oman sänkyyn. Pari kertaa on yhdet unet siellä jo nukkunut, mutta pitää nukahtaneena tosiaan siirtää, muuten alkaa itku. Siellä sängyssä nukku taas ne 2 tuntia, sitten piti taas päästä syömään (itku alkoi, ei siis van huudellut unissaan tms)
Kohta kokeillaan velliä, jos se toisi paremmat unet. Lääkäri tosiaan väitti, ettei voi olla kysymys nälästä. (?)
Kiitos vastanneille!
Kommentit (7)
noin 200ml. Perunaporkkanavelli aloitettiin pienillä määrillä maitoon sekoitettuna. Ei ole tullut vatsavaivoja.
vai onko syömishalkkuutta jatkunut jo pidempäänkin? Yleensä nämä kasvupyrähdyksiin liittyvät tiheämmät imukaudet kestävät viikon verran tai muutamia päiviä, ei varmaan mahdotonta etteikö pidempäänkin.
Velleistä ei ole ainakaan ollut apua meidän yöuniin.
Tällä hetkellä tyttö reilu 4kk ja syö 4-6 tunnin välein 200ml Tuttelia. Joskus nukkuu muutamia öitä syömättä, jopa 14 tuntia putkeen syömättä tippaakaan..
Meillä ei valitettavasti ole kyse tiheän imun kaudesta, sen verran pitkään tätä on " jatkunut" .
eli meidän poika on syönyt syntymästä lähtien yöt ja päivät läpensä, ekat viikot oli tosiaan koko ajan tissi suussa, pääsin tuskin vessaan ja söinkin itse imettäen. Pojalla oli imuheikkous kallonluiden yhteenpuristumisen takia (pitkä synnytys) - sen takia aloitettiin tuo korvikkeenkin anto jo 3viikkosena.
Eli siis onhan tä jo parannusta tohon alkuaikojen syömiseen, mutta alkaa olla jo aika väsynyt olo, kun en ole meklein neljään kuukauteen nukkunut kun kahden tunnin (tai lyhyemmissä) pätkissä.
Onko kohtalotovereita liikenteessä? :)
Meillä samanikäinen poika herää myös öisin 2 tunnin välein syömään ja päivisin saattaa syödä tiheämminkin. Elelee kuitenkin tissillä, koska en usko että kyse on nälästä vaan enemmänkin tavasta tai hakee lohtua/turvaa tuosta tissistä. Meilläkin nukutaan perhepedissä ja joskus en edes aamulla ole varma montako kertaa olen poikaa syöttänyt, koska nukahdan joskus saman tien kun poika saa tissin suuhunsa. Omaan sänkyynkin on välillä laitettu, mutta oon todennu, että helpompi kun poika on vieressä, ei tartte olla jatkuvasti nostelemassa tissille. Ja nuo aamuyön ähinät on myös tuttuja. Oon aatellu koittaa oisko vellistä apua tuohon yötissittelyyn, mutta kovin suuria odotuksia ei ole, koska tosiaan arvelen, että poika ei heräile nälkäänsä (ei vaan osaa sitten nukahtaa ilman tissiä, kun on tottunut siihen nukahtamaan ja tuttikaan ei kelpaa..)
Voimia yöheräilyihin! Kyllä ne joskus loppuvat!
Meidän Jerry 3 kk 3 vk eli pian 4 kk nukkui alkuun hieman pidempiä yöunia, eli alkoi nukkua illalla 10 ja puolen yön välillä ja heräsi ekan kerran syömään 3-5 tunnin päästä nukahtamisesta. Tuolloin hän tankkasi iltaisin niin, että todellakin roikkui koko illan tississä kiinni. Ingwerin kuvaus kuulosti kovin tutulta. Noin kuukausi sitten loppuivat iltatankkailut ja samaan aikaan yöunet lyhenivät tuohon max. kahteen tuntiin kerrallaan.
Meillä Jerry pitää päivällä pidempiä (hieman) syöttövälejä, mutta yöt menee juuri noin: alkuyöstä heräillään parin tunnin välein syömään ja aamuyöstä kiemurrellaan ja jokellellaan muuten vaan noiden syöttöjenkin välissä. Kolmekk neuvolassa kehotettiin antamaan velliä, josko nälkä vaivais, mutta Jerry ei huoli pullosta eikä lusikalla. Ens viikolla on taas neuvola, niin pitää kysellä, josko jotain muuta kiinteetä jo vois alkaa antaa.
Mun äiti kehotti herättelemään tissille nukahtavaa vauvaa illalla, jotta söis kunnolla ennen yöunille menoa. Ennen vanhaan kun sai syöttää vain neljän tunnen välein, niin silloin piti varmistaa riittävä ruoka joka syötöllä. Oon muutamana iltana kokeillu ja ihan kuin tunnin verran sais pidennettyä ekaa heräämistä, mutta yöllä en enää jaksa millään pitää poikaa hereillä, kun nukahdan itsekin. Nukutaan toki kans perhepedissä ekasta yösyötöstä alkaen, joten en myöskään aina tiedä paljonko on oikeesti syöty, vai onko vain tultu rinnalle ja simahdettu siihen.
Meidän Jerrylle alkoi kelvata tutti vasta, kun vaihdettiin mallia. Kannattaa kokeilla erilaisia tutteja. Yöheräilyyn en tosin ole tuttia vielä kokeillut, kun oon ajatellu, että on oikeesti nälissään, mutta vaunu- ja automatkoilla tutti on ollut korvaamaton apu. Jostain kirjasta muistan lukeneeni, että vasta puolivuotiaana vois alkaa yrittää tutilla pidentää yöunia - kuka tietää???
Tulipa tekstiä. Nyt taitais olla järkevintä mennä maata, kun kumminkin pian taas imetellään...
Jaksamista kohtalotoverit ;o)
meillä alkoi helpottaan kun aloitin 5 kk (viime viikolla) soseita antamaan. Enää herää syömään vain 2-3 kertaa yössä =)
Muutenkin vauva on muuttunut tyytyväisemmäksi soseiden aloittamisen jälkeen.
Aikasemmin en uskaltanut soseita aloittaa, sillä joillakin ne vaan pahentaa tilannetta kun aiheuttavat vatsavaivoja
Väsynyt olen tosin edelleen. Ei ole paljon univelkaa vähentänyt vaikka vähän pidempiä pätkiä olenkin saanut jo nukuttua.
Jaksamista muille vähän nukkuville äideille.
illalla menee nukkumaan n.klo.21-22. Ensin syö 200ml peruna-porkkana velli ja Nan maitoa, siis puolet ja puolet. Heräilee n.klo:6 syömään, saa maitoa (Nannia) n.150ml ja jatkaa unia n.klo:8,joskus jopa pidempään. Joskus yöt ovat menneet ilman syöttöjä ja tyttö herännyt ensimmäisen kerran puoli kahdeksan aikaan.
Näin meillä mennyt lähes kuukauden ajan, mutta perunaporkkanavelli ollut kuvioissa vasta noin kaksi viikkoa.
Päivisin nukkuu noin kolmen tunnin päiväunet, n.klo:13-16. Muuten ottaa pieniä torkkuja vaunuissa, autossa, sitterissä.