Np-ultrassa kätilö ei saanut mitattua reisiluun
pituutta kunnolla kun sikiö oli niin kippurassa, eikä suostunut oikomaan itseensä. Reisiluu vastasi puutteellisesti mitattuna viikkoja 9 + muut mitat ok viikkoja 12. Uusi aika viikon päähän kasvamaan. Onko muilla ollut samanlaista ?
Kommentit (2)
Itse olin kuopuksen ajan raskausdiabeteksen takia tarkemmassa seurannassa, en halunnut että vauva kasvaa liian suureksi. Vko:lla 33 lekurit teki ultran ja mittaili tooooodellla kauan, ehdin jo vaihtaa asentoa siinällä useasti ja miettiä kaikenlaista... Lekuri ei puhunut mitään... etsi vain sitä reisimittaa. Edellisessä ultrassa painoarvio oli ollut (vko 30) 1500g ja nyt tällä kerralla sitten lopulta sanoi että 2014g (hassuntarkka lukema???!!!!) Olin tyytyväinen, sillä tuo vastasi ihan edellisenkin lapsen kasvukäyriä eikä hän ollut mitenkään liian iso, päinvastoin.
Seuraava ultra olikin sitten " omalla" lääkärillä vko:lla 35 ja painoarvio oli jo 2700g!!!! Eli olisi parissa viikossa tullut tuo 700g lisää... Joku oli pielessä sanoi omaläääkärikin ja epäili sitten omia mittauksiaan ja laittoi tuon 2700g luvun perään kysymysmerkin.
Tiukensin diabetes-dieettiiä ja silti sieltä putkahti lopulta reilusti yli nelikiloinen vauva. Eli se vko:n 33 mittaus oli aivan pielessä ja juuuri sen takia että tuore lekuri ei oikein saanut reisiluun mittaa.
mutta loppuraskaudessa jouduin käymään ultrissa usein.
Useammallakin kerralla juuri tuota reisiluuta oli vauvalta vaikea mitata - lääkärit saivat pieniä mittoja. Kerrankin mittasi ensin yhden kerran ja sai pienen mitan. Toisella kerralla kuitenkin onnistui. Näin maallikosta tuntui, että tuota mittaa on hankala mitata, ja vauva helposti pahassa asennossa.
En usko, että sinulla syytä huoleen. Ja onneksi sait uuden ajan!