Vauva 1kk ja muuttunut kaikkeen tyytymättömäksi?! Apua..
Näihin päiviin asti neiti on ollut itse tyytyväisyys. Ei mahavaivaa, hyvä nukkuja, ei turhista kitisijä. Nyt: lähes koko hereilläoloajan narisee ja kitisee ja ähkii ja on todella kärttyisä. ääni on, kuin avaisi ruosteista ovea ja vetelisi sitä ees taas. ääni tulee usein tissilläkin, mikä on myös uusi asia.
Annan tytölle rela-tipppoja ja cuplatonia. Röyhtäytän syötön jälkeen, itse syön myös gefilusta. En oikein ymmärrä, mistä nyt tuulee. Nyt ei neiti nukukaan millään vaan herää parin minuutin kuluttua siitä, kun on laskenut nukkumaan.
Tyttö on ollut aina kovin liikkuvainen ja näin on saanut ulos hyvin kaikki ilmat masusta. Edelleen vauva potkii ja liikkuu paljon ja paukkuja tulee entiseen malliin. Tästä syystä ei mahavaivaa juuri olekaan ollut.
Suurin pellkoni on tällä hetkellä, ettei vauva saa tarpeeksi maitoa! Että maitoni on loppumassa! Syön mielestäni hyvin ja riittävästi, vaikka painonvartijoiden pisteitä laskeskelenkin. Juon myös paljon. Öisin saan aika hyvin nukuttua. Tyttö herää kerran, kaksi syömään ja aamuyöt ähisee (pidän korvatulppia nykyään, joten saan vähän edes nukuttua)
Onkohan tämä tyytymättömyys vaan joku uusi vaihe vai alkaako neiti nyt vasta oirehtia ilmavaivaa vai itkeekö neiti nälkäänsä?? Olen kuvitellut koko ajan, että maitoa tulisi hyvin, sillä kuulen oikein, kun maito valuu vauvan mahaan ja tyttö nieleskelee.
Onko kellään ollut vastaavaa tai olisko antaa vihjettä, että mitä tää voisi olla?
kiitos...
t. sitruska ja typy 1kk 5vrk
Kommentit (6)
Mulle on jäänyt kurjat muistot esikoisen kohdalla, kun luulin, ettei oma maito riitä ja alettiin antaa lisämaitoa...no, sillä seurauksella, että poika halusikin koko ajan vaan pulloa eikä tissi enää hetken päästä kelvannutkaan...oma maito alkoi ehtyä ja sain hädin tuskin osittaisimetettyä n. 5kk ikään asti. Olin suoraan sanottuna aika paskana asiasta.
Tiedän, ettei se nyt yhdestä kokeilukerrasta tähän mene, mutta silti kynnys antaa korviketta on aika korkea tämän vauvan kohdalla...
Toki, jos se nyt alkaa todella näyttää siltä, ettei maitoa tule tarpeeksi, on lapsen etu tietenkin se, että sitä lisämaitoa annan.
sitruska
Anna lisämaito hörpyttämällä. Tuttipullosta vauva saa " liian" helposti maidon.Ei vauvaa kannata nälissään kuitenkaan pitää jos kyse nyt on nälästä...Kummankin lapsen kanssa imetys jatkui vaikka välillä vähän lisämaitoa annoinkin!
Uuden opettelua, havainnointia, läheisyyden tarvetta ym..
Nälkäähän vauva itkee, ei ähise. Nälkäitku alkaa vähitellen ja kasvaa isoksi itkuksi eikä taltu millään muulla kuin ruoalla. Kannattaa kokeilla siis kaikkea muuta ennenkuin varmistut, että kyse on nälästä tai ylipäänsä maidon riittävyydestä.
Jos vauveli ähisee tai kitisee kokeile virikkeitä tai syliinnostoa...
ja lisää sitä tulee tiheämmin imettämällä, jos vauva ei sitä jostain syystä nyt saa tarpeksi. Noin 5 viikon iässä ei ole lainkaan mahdotonta,että hänellä on " maidonlisäämistarve" kovan kasvun ja kehityksen takia. Vauva imee ja kaipaa rintaa muutaman päivän tiheämmin ja sitten rauhoittuu. Tällaisia seikkoja kannattaa ottaa huomioon ennen kuin alkaa lisämaitoa tarjoilemaan. Luonto on hoitanut nuo meidän rinnan niin viisaiksi, että maitoa riittä kun äiti saa ruokaa ja juomaa.Niin ja tietysti on terve.
Toivottavasti vauvasi rauhoittuu ja imetys jatkuu!
Tai siis oli pari viikkoa sitten, nyt poju on 6,5viikkoa vanha. Mäkin epäilin maidon riittämistä mutta kun kuulin muillakin olevan ihan samanlaista niinajattelin että liekö se joku ikävaihe :).
Mä sanoisin että älä anna lisämaitoa! Kyllä sun maito riittää jos se on tähänkin asti riittänyt. Mulla on kolmas lapsi tämä poju nyt ja aina tulee hetkiä kun epäilee maidon riittämistä mutta aina vaan se on mainiosti riittänyt. Vauvat itse asiassa lisäävät maidon määrää pari päivän mittaisilla kitinöillä ja jatkuvalla tissillä roikkumisella ja rikkonaisilla öillä.
Mutta siis meidän vauva piti myö vajaat pari viikkoa tuota kummallista örinä ääntä ja oli kovin kiukkuinen ja itkuinen, nyt on taas alkanut aurinko paistaa tähänkin mökkiin! Ja jos kovasti epäilet maitoa niin voithan käydä neuvolassa punnituttamassa ja puhumassa asiasta...
Ja minäkin lisään vielä että jos annat lisämaitoa niin se tosiaan nopeaan vaihtuu se tissi pulloon, näin kävi mulla esikoisen kanssa!
t. mariadee ja poju
...kokeilisit lisämaidon antamista jos ei auta niin vika on jossain muualla.Ja Myös yhdelle kaverin vauvalle tuli hampaat 1kk ikäisenä, eli kannattaa tarkistaa sekin:) Toivottavasti syy löytyy. Voimia!