Alhainen verenpaine ja sikiön kuolemanriski
Tietääkö joku tästä enemmän? Olen ollut siinä uskossa että verenpaineen mataluus ei haittaa mitään mutta haittaako sittenkin?
Korkea ja matala verenpaine lisäävät lapsikuolleisuutta
02.02.2005
Lontoolaisen Imperial Collegen tutkijat ovat tehneet tutkimuksen, jossa selvitettiin odottavien äitien diastolisen verenpaineen (alapaineen) ja lapsen syntymäpainon sekä perinataalikuolleisuuden välistä yhteyttä. Perinataalikuolleisuus tarkoittaa, että lapsi syntyy kuolleena tai kuolee ensimmäisen elinviikon aikana.
Tutkimuksen aineistona oli yli 210 000 esikoista. Äideillä ei ollut todettu ennen 20. raskausviikkoa kohonnutta verenpainetta eikä valkuaista virtsassa. Äidit synnyttivät lapsensa 24. ja 43. raskausviikon välillä.
Äitien alapaine kohosi 34. ja 40. raskausviikon välillä. Keskimääräinen syntymäpaino oli 3 282 grammaa. Kaikkiaan 1 335 lasta syntyi kuolleena tai kuoli ensimmäisen elinviikon aikana. Lapsen syntymäpaino oli korkein niillä naisilla, joiden alapaine oli 70 - 80 elohopeamillimetriä. Kun alapaine oli yli 80 tai alle 70, syntymäpaino oli pienempi. Laskelmien mukaan ihanteellisin diastolinen verenpaine (alapaine) olisi 82,7 elohopeamillimetriä, jolloin lasten kuolleisuus näyttäisi olevan pienin. Vaarallisinta näyttäisi olevan liian alhainen verenpaine.
Lähde : British Medical Journal 2004;329:1312
Kommentit (4)
En olekaan kuullut tästä aiemmin. Itselläni on matala verenpaine (aina ollut), mutta raskauteni ovat menneet hyvin ja vauvat 3,9 kg ja 3,7 kg. Mutta eiköhän tuossa ole ollut jo paljon muitakin tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet lasten kuolleisuuteen, joten ehkä ei kannata joutua paniikkiin.
minulla on koko raskauden ajan ollut alhainen verenpaine, viime mittauksessa 100/69. Yritän syödä suolaista, mutta ei auta.
verenpaine 110/60, raskauksien aikana 100/50 ja 4 normaalia (tosin ennenaikaisena syntynyttä) lasta! Mulla ei ole ikinä alapaine noussut yli 70!!! Edes kovassa stressissä.
Toisaalta, kun on alhainen verenpaine niin todennäköisesti elää pidempään, mummokin kuukahti 95v....
Ehkä alhaiseen verenpaineeseen ei aiemmin ole kiinnitetty sen suuremmin huomiota, vaikka ehkä tosiaan syytä olisi tuon tutkimuksen perusteella.