Perinnönjaosta, kun veljet ovat saaneet ennakonperintöä
Ja tietysti pimeänä. Minä jään nuolemaan näppejäni, eikö niin?
Tietäisikö joku?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kaikkea vanhempien lapsille antamaa voi pitää ennakkoperintönä?
Kai nyt aikuisella ihmisellä on oikeus antaa lapselle A ihan mitä omaisuutta tykkää, vaikka se lasta B vituttaisi kuinka?
Itse en ikinä voisi kohdella lapsiani noin epätasa-arvoisesti. En edes tajua, miten jotkut kehtaavat.
Ei ole lainsäädännön asia kontrolloida kenelle aikuiset ihmiset varojaan haluavat antaa.
Esimerkkinä nyt vaikka yksi lapsista on täysi narkki/rikollinen, joka on kohdellut vanhempiaan huonosti vuosia. Tai muuten vaan lapsi ei ole väleissä vanhempiensa kanssa.
Hullulta tuntuisi tällaisissa tapauksissa helliä jotain tasapuolisuuden ajatusta. Lapsikin voi olla täysi mulkku.
Ennakkoperintö on aina lahja, eli verotetaan sen mukaan.
Jos se ei kestä päivänvaloa niin siinä on jotain hämärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 - millähän pystyn todistamaan asian?
Minä olen lapsista ainoa, joka kilttinä käy isän luona. Muut eivät lotkauta korviaan. Tyhmähän minå olen. Aina ollut liian kiltti ja tässä tulos. Ap
No jos ensin vaikka kysyisit siltä isältäsi. Että koska hän on ajatellut sinun saavan osuutesi vai eikö hän ajattele sinun selaista tarvitsevan. Ja jos ei ajattele, nin sano, että mielestäsi kyllä tarvitsisit.
En minä ainakaan aio ruveta kyselemään minkään osuuden perään, sokea äiti on 90 istuu pyörätuolissa vanhainkodissa, veli sai aikoinaan ok-talon ja sisko maapaikan, minä en ole saanut mitään. Kaikkea muutakin häikkää on ollut menossa näiden vuosien aikana.
Mutta rupea nyt tämmöisessä tilanteessa mitään tivaamaan, olen ajatellut niin että jos äiti ei ihan itse omasta aloitteestaan halua korjata epäoikeudenmukaisuutta niin kai hän on näin tahtonut käyvän, joten eipä mulla ole siihen yhtään mitään sanomista kuitenkaan. Ehkä hän ei vain tykkää minusta yhtä paljon kuin vanhemmista sisaruksistani, taitaa katua, että edes hankki minut.
Valintakyky tekee ihmisestä moraalisen olennon.
Tarkastele teon seurauksia. Niistä voi päätellä, oliko teko hyvä vai paha, oikein vain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan. Ennakkoperintö on perintö, ja sitä verotetaan perintöverotuksen mukaan.
Joulu-ukko osaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 - millähän pystyn todistamaan asian?
Minä olen lapsista ainoa, joka kilttinä käy isän luona. Muut eivät lotkauta korviaan. Tyhmähän minå olen. Aina ollut liian kiltti ja tässä tulos. Ap
No jos ensin vaikka kysyisit siltä isältäsi. Että koska hän on ajatellut sinun saavan osuutesi vai eikö hän ajattele sinun selaista tarvitsevan. Ja jos ei ajattele, nin sano, että mielestäsi kyllä tarvitsisit.
En minä ainakaan aio ruveta kyselemään minkään osuuden perään, sokea äiti on 90 istuu pyörätuolissa vanhainkodissa, veli sai aikoinaan ok-talon ja sisko maapaikan, minä en ole saanut mitään. Kaikkea muutakin häikkää on ollut menossa näiden vuosien aikana.
Mutta rupea nyt tämmöisessä tilanteessa mitään tivaamaan, olen ajatellut niin että jos äiti ei ihan itse omasta aloitteestaan halua korjata epäoikeudenmukaisuutta niin kai hän on näin tahtonut käyvän, joten eipä mulla ole siihen yhtään mitään sanomista kuitenkaan. Ehkä hän ei vain tykkää minusta yhtä paljon kuin vanhemmista sisaruksistani, taitaa katua, että edes hankki minut.
Tai sitten äitisi kuvittelee, että et halua etkä huoli mitään ja suree kun ei tiedä, millä sinulle rakkauttaan osoittaisi niin että kelpaisi. Kokee jatkuvaa riittämättömyyttä ja pelkää, että hylkäät hänet.
On hölmöä jättää puhumatta, kun sillä voisi ratkaista NIIN monta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt aikuisella ihmisellä on oikeus antaa lapselle A ihan mitä omaisuutta tykkää, vaikka se lasta B vituttaisi kuinka?
Ei ole ihan niin. Lapsi B voi lopullisessa perinnönjaossa vaatia lapsen A saamaa omaisuutta otettavaksi huomioon ennakkoperintönä.
Tytöt ei tarvitse niin paljon rahaa.
Ainakaan narsistien moraalia ei ohjaa omatunto vaan tahto. Viis muista.
Hyötymässä aina kun voi ja kun lehmä tyhjiin lypsetty, niin jo häipynyt kuulumattomiin.
Ei pyydä anteeksi,,, siinä muutama tärkeä tunnusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suinkaan. Ennakkoperintö on perintö, ja sitä verotetaan perintöverotuksen mukaan.
Väärin. Se on lahja ja verotetaan lahjaverotuksen mukaan.
Nää on jotenki niin outoja juttuja. Eikö jokainen vaan voisi hommata omat rahansa? Onko sen isän kanssa pakko olla väleissä Jos hän on nuin epäreilu? Itse en ainakaan olisi
Ennakkoperintö verotetaan lahjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lue ja opi.
Miteb tolloja ihmiset on? Ennakkoperintö verotetaan aina lahjana, koska se on lahja, joka otetaan huomioon lopullisessa perinnönjaossa.
Jos jäät nuolemaan näppejäsi ap, olet todella tyhmä. Nyt esille isän tiliotteet siltä ajalta ,mitä luulet hänen PIMEÄSTI LAHJOITTANEEN. Sanoitko, että vain sinä käy häntä tapailemassa? Viet hänet pankkiin ja pyydätte tiliotteet siltä ajalta , mlloin otaksut näiden rahojen siirtyneen. Onko isä siinä kunnossa , että voitte yhdessä hoitaa asian ? Suostuuko lähtemään pankkiin tai antaako sinulle valtakirjan. Älä mieti, vaan toimi.
Olen varmaan turhan ylpeä, mutta sisullani en rupea kiistelemään vanhempieni veljelleni tekemistä lahjoituksista. Jos kokevat olevansa oikeudenmukaisia, niin siinähän kokevat.
Kuinka yleistä tämä tässä maassa vielä on, että se poika on tyttäreen verrattuna se parempi, olkoot millainen vanhempiensa hyväksikäyttäjä ja laiskuri tahansa?
Omat vanhempani ovat joskus sivulauseessa vedonneet siihen, että mulla on helpompaa, kun olen kouluttautunut (eivät maksaneet yliopisto-opintojani, veljeni asui vielä 25 -vuotiaana kotona takuten amiskassa linjalta toiselle) ja että kun olen naimisissa, niin olen tavallani "siirtynyt mieheni sukuun".
Multa sitten ruinataan apuja ties mihin, vaikka asun pitkän matkan päässä. Kun tyttären, joka siihen miehen sukuun on siirtynyt, pitää huolehtia paitsi appivanhempien myös omien vanhempien asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei eläessä annetut lahjat ole aina ennakkoperintöä.
Lahjavero niistä menee, eli jos veljesi ovat saaneet kolmen vuoden sisällä 5 000 egee tai enemmän, ovat verovelvollisia.
Toisaalta, sinullakin on aina oikeus lakiosaan isäsi perinnöstä. Sitä ei voida viedä sinulta pois.
Juuri näin - ap: selvitä asia lakimiehen ja isäsi kanssa
Lahja otetaan jossain tapauksissa huomioon perintöverotuksessa. Jos olet saanut lahjan enintään 3 vuotta ennen lahjanantajan eli perinnönjättäjän kuolemaa, se otetaan huomioon perintöverotuksessa.
vero.fi
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan mun narsisti isä. Se on antanut sisarukselleni kaksi autoa, asunnon, sijoitusasunnon, mökin, etelänmatkoja, ja koko loppu perintö menee suosikkilapselle myös. Mulle ei jää edes lakiosaa, narsisti pitää huolen että antaa kaiken jo eläissään.
Sun mielestä tää on reilua ja minä kitisen turhasta?
"Ennakkoperintönä pidetään perilliselle annettua lahjoitusta, jos muuta ei ole määrätty tai olosuhteisiin katsoen ole otaksuttava tarkoitetun. Perittävä voi esimerkiksi lahjakirjassa määrätä, että lahjaa ei ole pidettävä ennakkoperintönä."
Eli kannattaa tehdä lahjakirja näköjään, niin ei tule mitään jälkikäteisitkuja muilta lapsilta.