Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittäkää nyt, miten isot marketit noita turvavälejä tulevat valvomaan?

Vierailija
25.02.2021 |

Kassalla ja lihatiskillä joo onnistuu. Mutta muuten taitaa olla aika mahdotonta varsinkin ruuhka-aikoina. Taas tuollainen älytön määräys jota ei pystytä toteuttamaan. Ihmisten kai pakko pitää itse huoli että ei mene liian lähelle muita?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten pikkuliikkeet? Pitääkö asiakkaita alkaa käännyttää ovelta jos tila on liian pieni turvavälien pitämiseen ja ihmisiä liikaa? Ap

Vierailija
2/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumopuku kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovella jokaisen takkiin laitetaan tunnistin, se alkaa piippamaan KOVAA jos toinen tunnistin tulee alle 2m etäisyydelle.

Vierailija
4/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoiten varmasti onnistuu kun yrittää hoitaa kauppa-asiat muulloin kuin ruuhka-aikaan. Kauppialta voisi olla hyvä veto vaikkapa viestiä milloin heillä on hiljainen aika kaupassa.

Vierailija
5/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoiten varmasti onnistuu kun yrittää hoitaa kauppa-asiat muulloin kuin ruuhka-aikaan. Kauppialta voisi olla hyvä veto vaikkapa viestiä milloin heillä on hiljainen aika kaupassa.

Se hiljainen aika on ennen klo 9 aamulla. Ei sitä tarvitse erikseen viestiä. On selvää, että ruuhkaisinta on lounasaikaan klo 10.30-13 ja sitten taas klo 16.30-20.30

Vierailija
6/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täysipäiset aikuiset osaavat pitää ne välit ilman, että jonkun pitää koko ajan vahtia.

Vierailija
7/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävää, että ulkomailla on asian suhteen onnistuttu, miksei siis Suomessa?

Kaikki eivät tietenkään tasan kahden metrin päässä joka ikisessä tilanteessa esim. kaupan neljän seinän sisällä pysy, mutta yrityskin on parempi kuin ei mitään. Ja kyllä, ulkomaillakin kauppiaat joutuivat itse valvomaan tilannetta, palkkaamaan lisää turvallisuuspuolen työntekijöitä ja rajoittamaan asiakasmääriä kaupoissa.

Vierailija
8/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täysipäiset aikuiset osaavat pitää ne välit ilman, että jonkun pitää koko ajan vahtia.

Ihmettelen samaa kuin ap. Ja tiedoksi tälle kommentoijalle, että vaikka kauppa ohjeistaisi mitä, siellä on aina ihmisiä, jotka ei sitten noudata turvaväliohjeistuksia tai pidä maskeja.

Että en näe, kuinka käytännössä kauppa voi pitää kiinni siitä, että noudatetaan kaikkea. Ei auta, vaikka kauppa säännöstelisi asiakkaita kauppaan, jos nämä yksinkertaisesti eivät noudata esimerkiksi turvavälejä.

Toisaalta kauppa-asiointi ei yleensä kestä kenelläkään välttämättä tosi kauan.

Vierailija
9/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tuo onnistuisi vain niin, että rajoitetaan asiakkaiden määrää. Tähän varmaan pitäisi olla sitten jokin määräys hallitukselta että kauppaan vain x määrä ihmistä kerrallaan. Kaupan ovella pitäisi olla joku portsari joka laskee ovesta tulevia ihmisiä. Eikä tuo tule tapahtumaan eli ihmisten omalle vastuulle jää kuten tähänkin asti.

Vierailija
10/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennen sulkemisaikaa saa usein olla jopa ainoa asiakas ja punalaputetut tuotteet on silloin -60% hinnalla.

Vierailija
11/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä pienessä kaupassa, jossa luovutetaan myös paketteja. Se hankaluus on siinä, että kun ihmiset eivät voi asioida liikkeissä, he tilaavat paketteja. Sitten ne paketit eivät mahdu pakettiautomaatteihin, koska niitä on niin paljon. Joten paketti pitää käydä hakemassa kaupasta. Jos meidän pitäisi alkaa säännöstellä asiakkaita, nämä pakettiasiakkaat kokisivat kärsivänsä, koska eihän semmoinen kävisi, että Pekka tulisi noutamaan pakettiaan kello 16 iltapäivällä ja hän ei pääsisi edes kauppaan sisään.

Vierailija
12/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se hiljainen aika on ennen klo 9 aamulla. Ei sitä tarvitse erikseen viestiä. On selvää, että ruuhkaisinta on lounasaikaan klo 10.30-13 ja sitten taas klo 16.30-20.30

No tiedä tuosta itsestäänselvyydestä, toki se riippuu ihan siitä missä kauppa sattuu sijaitsemaan. Meillä klo 8-9 on riskiryhmien kauppa-aika, joten silloin ei passaa kauppaan mennä. Toisaalta keskipäivällä on hyvinkin väljää (meillä ei ole lounasruuhkaa, koska ei ole sellaisia yrityksiä lähellä).

Vierailija
13/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät tietenkään tasan kahden metrin päässä joka ikisessä tilanteessa esim. kaupan neljän seinän sisällä pysy, mutta yrityskin on parempi kuin ei mitään. Ja kyllä, ulkomaillakin kauppiaat joutuivat itse valvomaan tilannetta, palkkaamaan lisää turvallisuuspuolen työntekijöitä ja rajoittamaan asiakasmääriä kaupoissa.

Mut noissa paikoissa on siis ihan ulkonaliikkumiskielto, että on onnistuttu?

Ja osaatko italiaa, espanjaa, ranskaa niin että olet voinut käydä katsomassa, mitä noissa maissa kirjoitellaan lehdissä ja somessa? Tuskin nyt tiedät, miten kaikki oikeasti noudattavat noita säännöksiä.

Vierailija
14/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osaatko italiaa, espanjaa, ranskaa niin että olet voinut käydä katsomassa, mitä noissa maissa kirjoitellaan lehdissä ja somessa? Tuskin nyt tiedät, miten kaikki oikeasti noudattavat noita säännöksiä.

Asun Englannissa ja täällä ei ole ollut ulkonaliikkumiskieltoa lockdownista huolimatta. Olen seurannut luonnollisesti paikallista mediaa ja kuntatasoisia uutisia, jossa on kerrottu siitä, että kauppaketjut hankkivat omatoimisesti esimerkiksi oville tarvittavan määrän järjestyksenvalvojia.

Vierailija
15/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Englannissa ja täällä ei ole ollut ulkonaliikkumiskieltoa lockdownista huolimatta. Olen seurannut luonnollisesti paikallista mediaa ja kuntatasoisia uutisia, jossa on kerrottu siitä, että kauppaketjut hankkivat omatoimisesti esimerkiksi oville tarvittavan määrän järjestyksenvalvojia.

Oletko käynyt henkilökohtaisesti katsomassa, että ihmiset sitten kaikissa noissa kaupoissa noudattavat maskinkäyttösuositusta ja turvavälejä?

Vierailija
16/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt henkilökohtaisesti katsomassa, että ihmiset sitten kaikissa noissa kaupoissa noudattavat maskinkäyttösuositusta ja turvavälejä?

Täh? Kommentillani koitin tuoda esiin sen, että ulkomailla on onnistuttu riittävän hyvin, joten miksi ei sitten Suomessa. Mikään läntisen Euroopan maista ei ole tainnut tiukoista tai vähemmän tiukoista rajoituksista huolimatta mitata onko ihmisten välillä 199 vai 200 senttiä väliä.

Näiden sääntöjen/ohjeiden/suositusten/younameit tarkoitus ei varmastikaan ole viilata pilkkua siitä ovatko ihmiset 199 vai 200 sentin päässä toisistaan, vaan herättää ihmiset kiinnittämään huomiota asiaan parhaalla mahdollisella tavalla. Ihminen on kuitenkin elävä olento ja virheitä sattuu, välillä voi siis kaupassa turvaväli olla vaikka 189 senttiä. Parempi sekin kuin ei mitään minun mielestäni.

Vierailija
17/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan tuo nyt toiminut ihan suht hyvin. Poislukien hullut pähkinäihmiset, jotka panikoivat jos ei saa kaikkea päättää itse.

Vierailija
18/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset huolehtivat ihan itse siitä etteivät mene liian lähelle muita. Toisaalta ohikulkeminen tai muutaman sekunnin vierekkäin oleminen jonkun hyllyn äärellä on häviävän pieni riski. Virallisesti tartuttavana aikana pidetään 15min kontaktekja, ja vaikka tuo aika onkin vain suuntaa antava, ei edes minuutin kontakteja yleensä kaupassa tule. Ohan hyvin voi jokainen itse väistellä muita, ja huolehtia käsihygieniasta sekä käyttää maskia. Ei pidä tehdä asioista vaikeampia kuin ne ovat!

Vierailija
19/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälit ovat kaupoissa täysin merkityksettömiä, sen lisäksi ettei niitä voi valvoa. Niistä puhutaan vain koska halutaan esittää että tehdään jotakin ja muka välitetään. Se sama käytäntö mikä on ollut Suomessa aina ennenkin, riittää myös nyt: ei mennä toisten naamoille hönkimään. Muuten on täysin yhdentekevää onko ihmisten välillä 1 vai 2 metriä. Ilmakin liikkuu. Käsienpesu on yleisesti ottaen hyvä idea, muutenkin kuin koronan takia. Maskit turhia.

Vierailija
20/26 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset huolehtivat itse. Alan huutamaan kuin palosireeni jos joku tulee 2 metriä lähemmäs. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä