Miten ihmeessä isommat ruokakaupat pystyy tuota uutta systeemiä toteuttamaan??
Siis, että 2m turvavälit toteutuu jne? Kassajonoissahan se on varsin helppoa, mutta muuten, siellä kaupassahan ihmisiä aina riittää, myös maskittomia edelleen, ja ennenkaikkea jokainen asiakas sinkoilee ja liikkuu sinne tänne oman mielensä ja tarpeensa mukaan.
Ulkonakaan ei voi isoja jonoja muodostaa ja on parkkihallia/paikkaa, autotietä yms ympärillä.
Toiseksi vaihtoehdoksi annettu, että paikka ei ole toiminnassa....
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Asun Saksassa ja täällä on ollut tuo sääntö jo yli vuoden. Helposti onnistuu kun odottaa sen 10 sekuntia, että se edellä oleva on ottanut leipäpaketin eikä tunge itse siihen viereen.
Me suomalaiset, maailman tunnollisin jonottajakansa emme todellakaan ala toisten ihmisten edessä olemisen takia jonottamaan! Me otamme heti nyt ja pois tieltä! Muilla ei ole oikeutta odotuttaa toisia!
P.s. Ämpäri ja bensajonossa on ERI asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Saksassa ja täällä on ollut tuo sääntö jo yli vuoden. Helposti onnistuu kun odottaa sen 10 sekuntia, että se edellä oleva on ottanut leipäpaketin eikä tunge itse siihen viereen.
Miten kauppa valvoo, että kaikki toimivat noin? Siis myös ne denialistit, salaliittoteoreetikot tai muuten vaan välinpitämättömät?
Ensinnäkin kauppaan ei pääse edes sisälle ilman FFP2- tai sinistä lääkärinmaskia ja ostoskärry on myös monessa paikassa pakollinen. Vaikeaahan se on jokaista asiakasta valvoa, että pitävät sen 2 metrin välin, mutta kyllä lihatiskillä ja leipomossa ainakin myyjä huomauttaa, jos joku tulee siihen ihan viereen katselemaan mitä ottaisi.
Suomessa ei ole edes maksipakkoa. Mitä se myyjä tekee, jos huomauttaminen ei tehoa? Soittaa vartijat paikalle?
Kieltäytyy palvelemasta.
Ok. Suomi on täynnä "pähkinä-miikkoja" ja mietin, että tulee monessa kaupassa ongelmaa, jos myyjä alkaa vastustaa heitä.
Ihmisten pitäisi käyttäytyä järjestelmällisemmin kaupoissa. Kävellä käytäviä suoraan menosuuntaan, poimia tuotteet hyllyiltä siinä järjestyksessä, kun ne tulevat vastaan. Mieluiten kirjoittaa kotona ostoslista siinä järjestyksessä, kun tuotteet ovat kaupassa. Eikä pyöriä ja poukkoilla ympäriinsä kuin sokeat kanat. Pahimmat ottavat kurittomat kakaransa kirmaamaan kauppoihin mukaan. Lapset ovat kuin Linnanmäellä, kun ei muita huvituksia ole ollut aikoihin kuin juosta kaupan pitkillä käytävillä hippaa. 2 metrin rako kassajonossa onnistuu usein vain ostoskärryt omaavilta ihmisiltä, jotka laittavat ne kahdet ostoskärryt väliinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauppa valvoo, että kaikki toimivat noin? Siis myös ne denialistit, salaliittoteoreetikot tai muuten vaan välinpitämättömät?
Ensinnäkin kauppaan ei pääse edes sisälle ilman FFP2- tai sinistä lääkärinmaskia ja ostoskärry on myös monessa paikassa pakollinen. Vaikeaahan se on jokaista asiakasta valvoa, että pitävät sen 2 metrin välin, mutta kyllä lihatiskillä ja leipomossa ainakin myyjä huomauttaa, jos joku tulee siihen ihan viereen katselemaan mitä ottaisi.
Suomessa ei ole edes maksipakkoa. Mitä se myyjä tekee, jos huomauttaminen ei tehoa? Soittaa vartijat paikalle?
Kieltäytyy palvelemasta.
Ok. Suomi on täynnä "pähkinä-miikkoja" ja mietin, että tulee monessa kaupassa ongelmaa, jos myyjä alkaa vastustaa heitä.
Lentoemäntä voi käskyttää, kun koneessa on pakko. Mutta myyjä ei voi, jos kaupoissa on vain suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me suomalaiset, maailman tunnollisin jonottajakansa emme todellakaan ala toisten ihmisten edessä olemisen takia jonottamaan! Me otamme heti nyt ja pois tieltä! Muilla ei ole oikeutta odotuttaa toisia!
P.s. Ämpäri ja bensajonossa on ERI asia!
Ehkäpä kauppojen pitäisi järjestää tempauksia, joissa kiltit jonottajat ja välimatkan pitäjät palkittaisiin kassalla ämpärillä?
Vierailija kirjoitti:
Uusi systeemi? Onhan tuo 2m väli ollut voimassa jo vuoden.
Välillä väli oli 1m, välillä 1,5 m.
Käyn itse usein myöhään illalla kaupassa, kun on harvempaa, vähän asiakkaita.
Tosin olen miettinyt, jos pöpöt säilyy pinnoilla ja ilmassa (esim. ilmastoinnin pyörittäessä samaa likaista ilmaa), että onko illalla sittenkin kaikkein pöpöisin aika. Mutta vaikuttaa siis siltä, että ihmisistä ihmisille ne tartunnat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vertaillaan ennen kuin otetaan. Aikaa kuluu 10 sekunnin sijaan pikemminkin 10 minuuttia. Kokemusta. Jään kiltisti odottamaan kauemmaksi, jotta pääsen ottamaan haluamani tuotteen kun edellinen väistyy. Lopulta kyllästyn ja käyn vieressä tempaisemassa sen.
Olen omasta aloitteestani noudattanut yli 2 metrin sääntöä jo vuoden. Nyt vaan Prismoihin ja Cittareihin palkattava pikaisesti paljon vartijoita pitämään huolta, että ostavat asiakkaat saavat asioida rauhassa ja turvallisuus edellä. MInulle huudeltiin jo viime keväänä jonosta v-mäisiä neuvoja kun pakkasin ja maksoin ostoksiani rauhassa. Oli siis jonoa ja yksi mamma puski ihan kylkeen.
Kaupoissa ei turvaväli vaarannu missään muissa tilanteissa kuin kassalla. Kassoja on yksi auki ja porukka jonottaa. 10 kassaa olisi ja yksi palvelee. Tässä ois kyllä parantamisen paikka. Kassoja nii paljon auki ettei tarvi jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitäisi käyttäytyä järjestelmällisemmin kaupoissa. Kävellä käytäviä suoraan menosuuntaan, poimia tuotteet hyllyiltä siinä järjestyksessä, kun ne tulevat vastaan. Mieluiten kirjoittaa kotona ostoslista siinä järjestyksessä, kun tuotteet ovat kaupassa. Eikä pyöriä ja poukkoilla ympäriinsä kuin sokeat kanat. Pahimmat ottavat kurittomat kakaransa kirmaamaan kauppoihin mukaan. Lapset ovat kuin Linnanmäellä, kun ei muita huvituksia ole ollut aikoihin kuin juosta kaupan pitkillä käytävillä hippaa. 2 metrin rako kassajonossa onnistuu usein vain ostoskärryt omaavilta ihmisiltä, jotka laittavat ne kahdet ostoskärryt väliinsä.
Eihän sitä millään muista jostain isosta marketista, että missä järjestyksessä ne tavarat on, ja itse en edes tiedä, menenkö prismaan, citymarketiin vai lidliin. Itse koen ärsyttävimmiksi ihmiset, jotka parkkeeraa pitkiksi ajoiksi sen pastahyllyn eteen porukalla aprikoimaan, otetaanko tagliatellea vai spagettia, ja mikä paketti olis kivoin. Haluan suoriutua omasta ostosreissustani niin nopeasti kuin suinkin, enkä viettää ihmisten seassa aikaa yhtän sen enempää kuin on pakko. Kassajonossa kuitenkin on pakko seistä, niin puikkelehdin siellä pastahyllyllä hakemassa sen oman makaronipussini oli siinä kahden metrin päässä ihmisiä tai ei.
Välillä on väliä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi systeemi? Onhan tuo 2m väli ollut voimassa jo vuoden.
Välillä väli oli 1m, välillä 1,5 m.
Kyllä se on 2m ollut ainakin jossain välissä, koska muistan ku naureskeltiin sitä, et lidlissä riittää 1,5m, ku muualla pitää olla 2.
Täällä Ranskassa tuo on toiminut kiitettävän hyvin jo kohta vuoden. Ei ole ollut mitään ongelmaa isoissa marketeissa ja pikkukaupoissakin on ovella lappu, kuinka monta asiakasta saa olla kerralla kaupassa. Väistäminen ja välit ruokakaupoissa on jo tapa.
Kaaren Prismassa pyörii aina hyllyttäjät ja kerääjät tiellä. Ei onnistu turvavälit..
Tuota sääntöä ruokakaupat ovat toteuttaneet melkein vuoden esim. pariisissaja nycssä.
-Maksipakko ovella ja vartija päästää tietyn määrän ihmisiä sisään
- kauppaan ei saa mennä kokosuvun voimin vaan 1 henkilö, samoin koululaisryppäät tukena kun yksi henkilö ostaa energiajuoman ovat pian takana päin. isi TAI äiti menee kauppaan, ei tukijoukkoja
-kauppalappu ja kaupassa tietty reitti mitä vartija valvoo, enää ei voi arpoa puota tuntia minköä rahkat ottaisit vaan jojossa edetään reippaasti.
- eli kaikki pähkinämiiikta ym joutuvat turvautumaan noutopalveluun
näillä on pärjätty oikeissa metropoleissajoten ihme jos stadissa tämä tuottaa kansalaisille ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ranskassa tuo on toiminut kiitettävän hyvin jo kohta vuoden. Ei ole ollut mitään ongelmaa isoissa marketeissa ja pikkukaupoissakin on ovella lappu, kuinka monta asiakasta saa olla kerralla kaupassa. Väistäminen ja välit ruokakaupoissa on jo tapa.
suomi ei ole sivistysvaltio joten epäilen miten täälä pähkinämiikojen maassa onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
JAMA International Medicine kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme ihmisiin on mennyt? Miksi tämmöinen härdelli ja yhteiskunnan alasajo kausi-influenssan takia?? Korona ei ole vaarallisempi kuin tavallinen influenssa, kuolleet on lähinnä vanhoja ihmisiä, kuolleisuus ei ole noussut, tauti ei tartu erityisen helposti, ei vammauta vakavasti. Tämä on ihan mielenvikaista touhua.
Koronavirus kymmenen kertaa tappavampi kuin kausi-influenssa.
-Stay Safe
Ei ole. Maailman kuolleisuusluvut eivät ole nousseet ollenkaan. Kukaan ei tiedä kuinka moni oikeasti on kuollut koronaan, koska kuolinsyyksi merkitään korona, jos on kuollut koronan kanssa vaikkapa Alzheimerin takia. Ja se kuolleiden keski-ikä on edelleen reilusti yli 80 v. Joten, lopeta hörhöily.
Tarkoitatko että 80 vuotiaan ei enää muutenkaan kannata olla elossa. Ne vuodet menee yllättävän nopeasti ja kun olet itse tuossa iässä niin kerropa foorumille oletko vielä samaa mieltä.
Ja sehän nyt jo tiedetään että "koronan kanssa vaikkapa alzheimeriin" kuolee kymmenen kertaa todennäköisemmin kuin "kausi-influenssan kanssa vaikkapa alzheimeriin". Korona on vaarallisempi.
Minä asun Itävallassa ja täälläkin tuo turvaväli onnistuu hyvin kaupoissa. Kuten joku sanoi edellä niin isoihin marketteihin pääsee vain maskin ja ostoskärryn kanssa ja koska se ostoskärry on jo sen 1 m vähintään pitkä niin sitä väliä tulee automaattisesti. Aika hyvin ihmiset odottavat, että edellä oleva on ottanut hyllystä kahvipaketin ennenkuin menevät itse ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun Itävallassa ja täälläkin tuo turvaväli onnistuu hyvin kaupoissa. Kuten joku sanoi edellä niin isoihin marketteihin pääsee vain maskin ja ostoskärryn kanssa ja koska se ostoskärry on jo sen 1 m vähintään pitkä niin sitä väliä tulee automaattisesti. Aika hyvin ihmiset odottavat, että edellä oleva on ottanut hyllystä kahvipaketin ennenkuin menevät itse ottamaan.
Juu ei ole Suomessa realistista, koska Marja-Liisan on pakko saada se kahvipaketti NYTHETISAATANA ja MJ:n silmillehän ei ala kukaan arvoasteikossa alempana oleva hyllyttäjä tai kaupan kassaneiti hyppimään.
Kieltäytyy palvelemasta.