Oletko matkustanut heinäkuorman päällä?
Kerro myös vuosikymmen. Ja muistoja, jos haluat.
Kommentit (33)
Kylläpä vaan. Shortsijalkojen kutina oli huimaa sen kyydin ja heinien polkemisen jälkeen.
90-luvulla sukulaisten maatilalla. Äiti oli ihan kauhuissaan.
70- luvulla, oli hutikkaista kyytiä, kun ihan irtoheinää kuskattiin, ei mitään paaleja ollut silloin.
Taitaa tuokin olla nykyään kiellettyjen listalla.
Olen, 70-luvulla. Heinätöissä oltiin mummulassa monena kesänä.
Kylläpä vain ja monesti. Vuosina 84-90
Kyllä maantielläkin -70 -luvulla. Köysi oli viritetty keskelle, josta pidin kiinni.
70-luvun alussa Kainuussa isoisän luona.
Kyllä vaan, 2010-luvulla, oltiin kavereiden vanhempien apuna heinätöissä. Minä ensikertalaisena laitoin shortsit, kun kuuma kesäpäivä oli, ja jalat oli sitten myös sen näköiset.. mutta hauskaa oli.
Oon 1980- ja 1990-luvuilla ainakin ja varmaan myös 2000- luvulla. Riippuu, että kuinka pitkästä matkasta pitää olla kyse, että luokitellaan matkustamiseksi.
Mukavia muistoja,... Se kuivan heinän tuoksu ja maisemat....
Kumpa nykymaataloudessakin olisi aikaa tuollaiseen matkusteluun.
Jep, 60-luvulla kun olin vaahtosammuttimen kokoinen. Ladossa oli meidän vekaroiden työnä myös orsilta kasan päälle hyppiminen aina kuormien purkamisen välillä että saatiin heinät tiiviimpään. Aluksi oli hauskaa mutta loppua kohden raskasta, oli pölyistä, janotti ja väsytti ja jalat naarmuilla karheista heinistä.
Olen matkustanut. Tarkka vuosi 1956. Erittäin kuuma ja kuiva heinäkuun lopun iltapäivä.
Pääsket lensivät viistosti ja isomummoni niitä ihmetteli ja horjahti.
Seuraavana päivänä vietiin mumma tohtorille ja markkinoilla meni kaikki rahat. Ei ollut tullessa jäljellä killingin killinkiä.
Siitäkin selvittiin.
Just oltiin selvitty mittavista sotakorvauksista ja oltiin vilkuttamassa kun viimeinen sotakorvausjuna lähti asemalta ja siinä torpan tyttökin kostutti silmäkulmansa.
Kyllä olen ja pelotti kun kuorma keinui. 1970 luvulla meidän omalla tilalla.
Voi, kymmeniä kuormia joka kesä 80-luvulta 2000-luvun ensimmäisiin vuosiin, sekä irtoheinä- että paalikuormassa, joitakin kertoja jopa hevosen vetämänä. Olihan se kivaa, mutta joka kesä kun viimeinen kuorma oli ladossa niin se oli juhlan paikka.
En ole. En taitaisi uskaltaa, pelkäisin putoavani. Heinätöissä olen kyllä joskus 70-luvulla ollut.
Kauan sitten, 70-luvulla mummolassa. Kaikilla lapsilla oli hauskaa, paitsi minulla, joka olin allerginen kaikelle, mitä pellolla kasvoi. Työnjohtajana ollut setäni taisi ajatella, että minä teeskentelen jotakin heinänuhaa, eikä piitannut siitä, että naamani paisui, silmäni turposivat umpeen ja hengittäminen kävi hankalaksi. Vietin sitten muutaman päivän pimeässä huoneessa kylmä riepu silmien päällä ja yritin toipua mummun hoivissa.
Kyllä, ihan tuossa muutama vuosi sitten. Tehtiin hevosille heinää vanhanaikaisesti.
Olen, 1970-luvulla. Koko suku meni maalle avuksi heinätöihin. Traktori oli ja sen peräkärryyn kasattiin kuiva heinä heinäseipäiltä. Sitten vietiin navetan yhteydessä olevaan latoon jossa heinää oli lattiasta kattoon. Kasan päälle sai tehdä luolan.
Vierailija kirjoitti:
Olen, 70-luvulla. Heinätöissä oltiin mummulassa monena kesänä.
Sama täällä. Ukin hevosille tehtiin heinää.
Ihan 70-luvun lopussa. Minut taidettiin jotenkin solmia sinne. Olin ihan pieni.