Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten oppia pois möläyttelystä ja puhumasta epäolennaisia ja tyhmiä asioita itsestä pelkästä myötätunnosta?

Ja tämäkin tuli sanottua!
24.02.2021 |

Esimerkiksi silloin, kun jollain tulee joku ongelma, niin vastaus on tietysti "Niin minullakin tuli 10 vuotta sitten, kun tein sitä ja tätä..." ja joku muu ongelma niin "Ei se mitään, sanon nyt suoraan, että mullakin oli....".
Jälkeenpäin kaduttaa mitä meni kertomaan!
Myötätunnosta, että kertoo toiselle, että et ole yksin ongelmiesi kanssa.

Onko muilla sama?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut samaa. Oppinut siitä pois.

Vierailija
2/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut vähän samaa itsessäni, vaikka yleisesti minua pidetään hiljaisena ja empaattisena ihmisenä. Tuntuu kliseiseltä antaa pelkkää henkistä tukea, kun oikeasti haluaisin auttaa toista ihmistä käytännössä. Jos siis kyseessä vaikka joku ongelma, josta itse aikoinaan päässyt eroon ja sitten joku tuttu kertoo tismalleen samanlaisesta ongelmasta. Ehkä monesti olisikin parasta sanoa, että kysy lääkäriltä/lakimieheltä/it-tukihenkilöltä... Tmv, mihin aiheeseen se ongelma sitten liittyikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten? Huomasitko itse tehneesi sitä vai huomauttiko joku muu siitä sinulle?

Vierailija
4/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet oppinut pois?

Vierailija
5/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täähän on just sitä toisen ongelmien vähättelyä, alkaa puhumaan ITSESTÄÄN sen sijaan, että kuuntelisi sen toisen pulmia. Syyllistyn joskus ihan vain jotain sanoakseni.

Vierailija
6/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut vähän samaa itsessäni, vaikka yleisesti minua pidetään hiljaisena ja empaattisena ihmisenä. Tuntuu kliseiseltä antaa pelkkää henkistä tukea, kun oikeasti haluaisin auttaa toista ihmistä käytännössä. Jos siis kyseessä vaikka joku ongelma, josta itse aikoinaan päässyt eroon ja sitten joku tuttu kertoo tismalleen samanlaisesta ongelmasta. Ehkä monesti olisikin parasta sanoa, että kysy lääkäriltä/lakimieheltä/it-tukihenkilöltä... Tmv, mihin aiheeseen se ongelma sitten liittyikään.

Joo. Ongelma siis siinä, että tulee kertoneeksi itsestään tyhmiä, epäolennaisia ja ikivanhojakin asioita, joiden kertominen kaduttaa.

Empaattinen ihminen kai sitä juuri helpommin tekee. Tilanteessa siis se toinen on ihan ok eikä sen tarinaa ignoorata.

Vaan "ohimennen" lipsautetaan nolojakin asioita itsestä.

Ja se siis kaduttaa.

En siis kaipaa ymmärrystä! Vaan toivon, että ne unohtavat kaiken!!!

Joskus tämä jatkuu:

Toinen kertoo lisää, no, itsekin kerron lisää. Jne...

Enkä olisi halunnut kertoa! Mutta tein sen jo!

Unohtakaa siis!

Vierailija
7/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täähän on just sitä toisen ongelmien vähättelyä, alkaa puhumaan ITSESTÄÄN sen sijaan, että kuuntelisi sen toisen pulmia. Syyllistyn joskus ihan vain jotain sanoakseni.

Ehkä huonosti muotoiltu esimerkki.

Ei siis ollut sellaisesta tarkoitus kertoa.

Vaan joku keskustelu, missä alkaa vaan möĺäyttelemään typeriä asioita.

Ei edes tarvi olla toisen suuri ongelma.

Sillä lailla ettei siinä toinen kärsi, vaan itse tekee itse itsensä hölmöksi kertomalla mitä ei halua kertoa.

Vierailija
8/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen olo on hyvä, kun kertoo itse olleensa tyhmempi ja nolompi.

Se tuntuisi toisesta ikävältä jos "kilpailisi" vaikka surussa tai kivussa tai sitten positiivisissa asioissa.

Mutta jos on vain tyhmissä ja noloissa asioissa näin, ..niin....

Vierailija
9/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta tulee ilmi, että ei suorittanut kurssia koska ei päässyt paikalle tarpeeksi paljon. Minä, kaikkien kuullen:

-No, älä huoli suoritin sen itse rimaa hipoen, en sannnut sitä ja sitä, enkä voi opiskella hyvin kotioloissa ja yhdestä pisteestä kiinni, että pääsin läpi....

Toinen kertoo, että elämä meni melkein menojaan nuoruudessa, kun joka viikonloppu baarissa.

Minä: voin tukea sinua, kun mulla oli alkoholi-mielenterveys-huumeongelma ja olin osastohoidossa.

Ps. Tähän tyyliin esim. En ole alkoholisti tai ollut osastohoidossa.

Vierailija
10/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on empatiaa, miksi ihmeessä pitäisi oppia pois...

Vierailija
11/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi helposti tulee kyllä höpötelleeksi omista kokemuksistaan vaikkapa siitä kun olin pienten lasten äiti (kun puhuu nuorelle äidille tai isälle) tai kun mulla oli murkut (kun puhuu murkkujen vanhemmille) tai mitä minä sinun iässä ajattelin (miten tyhmää! maailma oli melko eri vuonna 1980 kuin nykyään). Vaikka sitä kuinka yrittää vaan olla hiljaa ja vaiti ja kuunnella ja osoittaa myötätuntoa niin aa ja pops! sieltä se stoori ja kokemus taas kohta tuleekin. 

Välillä sitä osaa olla hiljaa ja välillä ei. Toisaalta en ole ihan hirveästi viitsinyt enää syyllistyäkään näistä sen jälkeen kun kummityttöni kertoi että kertomani oma kokemukseni (juuri pienen vauvan äitinä olemisesta) oli helpottanut hänen olemistaan muutama vuosi sitten valtavasti, kun hän oli tajunnut, että ei ole ainoa eikä ensimmäinen eikä omituinen omien tuntemustensa kanssa. Se vähän lohdutti, siis minua.

Vierailija
12/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kaikkea tarvitse aina kertoa kaikille. Lisäksi, jotkut voivat kokea sen niinkin, että kun he kertovat murheistaan, niin toisen on pakko "omia" murhe itselleen kertomalla omasta kokemuksestaan. Tätä ap nyt ei tee, mutta siltä se voi siitä toisesta osapuolesta tuntua.

Vierailija
13/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kaikkea tarvitse aina kertoa kaikille. Lisäksi, jotkut voivat kokea sen niinkin, että kun he kertovat murheistaan, niin toisen on pakko "omia" murhe itselleen kertomalla omasta kokemuksestaan. Tätä ap nyt ei tee, mutta siltä se voi siitä toisesta osapuolesta tuntua.

Jep, kaikki ei koe tuota empatiana vaan itsestään puhumisena ja vähättelynä. Opin itsekin tuon vasta vähän aikaa sitten, ei ollut tullut mieleenkään että jotkut pitää tuota itsekkäänä. Koen sen keskusteluksi, sellainen ympäripyöreä "noh voi harmi, kyllä se siitä, näitä sattuu" tuntuu tyhjältä.

Vierailija
14/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulis et ne kertoo eteenpäin niitä jos kertoo ittestään jotain mitä ei haluisiasi et levitetään.

Vierailija
15/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luulis et ne kertoo eteenpäin niitä jos kertoo ittestään jotain mitä ei haluisiasi et levitetään.

Jos ei osaa pitää suuta kiinni niin kertookin.

Siksi pitää oppia pitämään suu kiinni omista asioista!

Vierailija
16/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi oppia.

Etukäteen suunnittelee ainakin mitä EI IKINÄ sano muille. Ja pitää siitä kiinni.

Vierailija
17/17 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkii turpansa ja kuuntelee. Helppoa