Pk-seudulla asuva. Kulkisitko julkisilla työmatkaa joka kestää 1,5h per suunta?
Mietin että onko tuo jo liian hankala/pitkä matka kulkea joka päivä?! Molemmissa päissä joutuu kävelemään noin 15min matkan.
Työmatkoihin menis siis 3tuntia per päivä.
Kommentit (41)
Mulla on toi tilanne. Kuljen siksi autolla, matka n. 40 minuuttia / suunta. Jos alkaa autoilun vaikeuttaminen, irtisanoudun välittömästi ja jään ansiosidonnaiselle.
En hlevetissä. Omalla autolla max. 15 min kotoa töihin. Ja asun ja käyn töissä kehä kolmosen sisäpuolella.
Mun mies kulki ennen. 2 junaa + 1 bussi Espoon ja Vantaan välillä. Ihan karseeta. Junat ei välttämättä osu kohdilleen ja usein ratavikoja yms jonka takia ne ei kulje ollenkaan, tai kulkevat harvennetuilla vuoroilla. Pahimmillaan meni jooa 2,5h yhteen matkaan. Sillä oli niin hyvä palkka, että sen vuoksi jaksoi sitä pari vuotta tehdä, mutta ei sitä voi kenellekään suositella 😔
Olen kulkenut muutaman vuoden ja sitähän PS kaikille haluaa, jotka tekevät palkkatyötä.
Lomautettuna otan minkä työn tahansa vastaan.
Mutta eipä tuu valittua mihinkään.
Nainen 50+
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toi tilanne. Kuljen siksi autolla, matka n. 40 minuuttia / suunta. Jos alkaa autoilun vaikeuttaminen, irtisanoudun välittömästi ja jään ansiosidonnaiselle.
Ei kai ansiosidonnaista saa, jos on itse irtisanoutunut? Karenssia pukkaa.
Kävely + metro + kävely yhdistelmällä menis tämä matka. Tuohon aikaan laskettu mukaan mahdolliset odotusajat.
Töitä ei voi tehdä matkan aikana.
Mietin et eihän tuossa jää juurikaa mitään vapaa-aikaa jos lähtee aamulla viimeistään 6.30 (työt alkaa klo 8) ja kotona olet noin 17.30 (työt loppuu klo 16 ). Kotona sit ruoat jne.
Ap
Kyllä. Mieluummin töissä kuin työtön. Nyt olen ollut paljon etänä, mikä on ollut toisaalta mukavaa.
En halua muuttaa lähemmäs, sillä työ ei ole vakituinen.
Tämähän riippuisi nyt tilanteesta. Kun itse otin vastaan kehyskunnasta työn, johon matka-aika laskennallisesti kotoa olisi just tuo 1,5 tuntia, niin hankin auton (matka-aika 40 - 45 min.). Toki päätökseen vaikutti sekin, että Hki - työpaikka bussi kulkee vain kerran tunnissa ja varsinkin töiden loppumisaikaa ei voi täysin päättää (iltakokouksia) niin pahimmillaan odottaisin bussia ensiksi tunnin.
Mutta esim. ollessani työtön hain kyllä duuneja 1,5 tunnin matkan päästä ja jos olisi tärpännyt, niin ainakaan määräaikaiseen en olisi auto hankkinut. Eli tietyissä tilanteissa kyllä, olisin kulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Kävely + metro + kävely yhdistelmällä menis tämä matka. Tuohon aikaan laskettu mukaan mahdolliset odotusajat.
Töitä ei voi tehdä matkan aikana.
Mietin et eihän tuossa jää juurikaa mitään vapaa-aikaa jos lähtee aamulla viimeistään 6.30 (työt alkaa klo 8) ja kotona olet noin 17.30 (työt loppuu klo 16 ). Kotona sit ruoat jne.
Ap
Tuollaista se elämä on monella pääkaupunkiseudulla jos ei satu olemaan niin varakas että pystyy valitsemaan asuinpaikkansa, niin minullakin. Menen töihin kahdella bussilla ja huonolla säällä ratikalla siihen päälle.
Itsellä oli viimeisessä työssä tunnin työmatka suuntaansa bussi+juna kombolla ja siihen vielä tottui. Olen pitänyt sitä takarajana uutta työtä hakiessa.
En ainakaan tässä elämäntilanteessa (pienet lapset, ei yksinkertaisesti ehtisi hakea lapsia hoitopaikan aukioloaikoina). Mutta en tekisi töitä missä ei olisi etätyö mahdollista myöskään tässä elämäntilanteessa. Sinkkuna ehkä olisi varaa joustaa enemmän, mutta silti tuo työmatka on tosi pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ansiosidonnaista saa, jos on itse irtisanoutunut? Karenssia pukkaa.
3kk karenssia ja sen jälkee alkaa rahaa tulemaan.
riippuu palkasta, en parin tonnin homman takia kulkisi
Opiskellessa mä kävin samalla osa-aikatöissä, johon työmatka kesti noin tunti 20 minuuttia suuntaansa julkisilla. Olihan se pitkä matka, ja käytin kahta bussia. Onneksi se toinen bussimatka kesti 50 minuuttia ja käytin sen usein lukemiseen tai kieltenopiskeluun, joten se ei tuntunut pahalta. Jos siinä olisi saanut tehdä useita vaihtoja, en varmaan olisi jaksanut.
En menisi julkisilla metriäkään. Kävelen töihin Kampista Kruununhakaan.
En kulkisi millään kulkupelillä yli tuntia per suunta, Olen hahmotellut seuraavaa asuinpaikkaani speksaamalla työmatkan keston ja kulkupelin. Mieluiten kävellen tai fillarilla kuljettava matka, mutta alle puoli tuntia suuntaansa ja mieluusti julkisilla mentävissä. Kodin vieressä supermarket tai hypermarket kokoinen kauppa.
Vierailija kirjoitti:
sama täällä jos tekevät bensa-autoilusta vaikeaa tai kallista niin loppuu töissä kulkeminen, toki pitää sitten ensin vaikka puoli vuotta saikutella kostoksi "sitä saa mitä tilaa"
Riippuu millä kuljetaan ja mitä matkan aikana voi tehdä. Jos siihen kuuluisi vaikkapa tunnin junamatka, minkä voisi tehdä töitä, niin hyvinkin. Jos se olisi ratikan ja bussin vaihtelua, niin en.