Mielenterveyslääke lihotti 40kg
Omaiseni sai voimakkaan masennuksen 20 v sitten. Se hävisi terapialla ja lääkkeillä ja onneksi hän on käynyt nyt töissä sen 10v. Eli pääsi sairaalassa olon 5 pv jälkeen heti töihin.
Mutta hän on lihonut paljon. Tunnetko ongelman
Kommentit (73)
On helppo huudella jos ei ole kokemusta. Olen kertonut tämän täällä ennenkin mutta siis koin joitain vuosia sitten suuren fyysisen trauman. Eli varmasti keho stressitilassa. Tähän päälle minulle määrättiin vahva steroidilääkitys, ja siitä päivästä alkaen aloin lihoa. Suruni ja järkytykseni vuoksi saatoin syödä yhden jugurtin ja yhden paahtoleivän siivun koko päivänä.
Näin meni viikkoja. En syönyt yhtään roskaruokaa, herkkua, snacksiä, tai juonut kaloreita. Lihoin 6 viikossa 10kg ja se ei ollut nestettä - neste ei keräänny esim. rasvamakkaraksi rintojen alle (missä ennen lääkettä ei rasvaa ollut).
Lääke ei auttanut joten se lopetettiin. Aloin voida vähän paremmin ja palasin kolmeen ruokailukertaan päivässä, söin jopa hampurilaisia ja muutenkin moninkertaisesti. Laihduin 12 kg seuraavan 3kk aikana.
Ei, pillerissä ei ole kaloreita mutta lääkkeen vaikutus voi laittaa koko kopan jumiin. Luulen että kulutukseni romahti (enkä siis maannut sängyssä vaan elin ihan normaalisti) ja toiseksi lääke muutti hormonitoimintaa ja mm. rasvan varastoitumispaikkaa/herkkyyttä. Ja stressi vielä päälle, se tunnetusti lihottaa myös. Ja toisaalta kun lääke loppui, keho sai palautua normaaliin. Lääkärini vahvisti tämän.
Ja tosiaan erikseen on lääkkeet jotka nostavat ruokahalua. Taas on helppo pilkata, mutta mitä tekisit jos sinulla olisi 24/7 sellainen nälkä kuin olisit ollut viikon ilman ruokaa? Ja mikään ei sitä sammuttaisi? Söisit hyvän aterian ja tunnin päästä ainut ajatuksesi olisi ruokaa, nälkä, syö nyt heti? Kauanko jaksaisit sillä mainostamallasi tahdonvoimalla?
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei lihota. Ruokahalua se saattaa kasvattaa. Syöt nälän tunteeseen ja se syöty ruoka on se, mikä lihottaa.
Ainoa syy lihomiseen on siis itsekurin puute.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Huomaan, että asioiden sisäistäminen on sinulle haasteellista, siitä huolimatta laitan sinulle linkin:
https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-toteam…
Samalla voit itse lukea esim. kortisonilääkityksen vaikutuksesta painoon ja näistä psyykelääkkeistä Remeron eli taitaa olla nykyään nimellä Mirtazapin tms.
-Lukeminen kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Itsekurin puutetta. Kukaan ei väkisin sitä ruokaa sulle syötä.
Mulla Cipralex poisti kylläisyyden tunteen ja lisäsi halua syödä. Mun päivät täyttyivät ruuan ajatuksesta, kielloista, mieliteoista, siis sairaalloisesta ajatuskehästä vain ruuan ympärillä. Siinä on vaikea harjoittaa itsekuria, kun sitä olisi pitänyt olla 100% vuorokauden joka hetki.
Sanoin heti lääkärikäynnillä että en halua lääkitystä, jonka sivuvaikutuksiin kuuluu painonnousu. Tiesin että vihaisin itseäni vaan niin paljon enemmän jos lihoisin, sehän vaan pahentaisi tilannettani. Enkä olekaan koskaan edes kokeillut SSRI-lääkkeitä, vaan heti löytyi toisenlainen ja toimiva lääke.
Mt-lääkkeet käyvät siis ravintopillereistä koska sisältävät kaloreita yms. ja lihottavat.
Vierailija kirjoitti:
Mt-lääkkeet käyvät siis ravintopillereistä koska sisältävät kaloreita yms. ja lihottavat.
Kävit siis ihan varta vasten ilmoittamassa, ettet ole tajunnut riviäkään siitä, mitä tässä edellä on kirjoiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävit siis ihan varta vasten ilmoittamassa, ettet ole tajunnut riviäkään siitä, mitä tässä edellä on kirjoiteltu.
Eikö ole ihmeellistä miten joillekin ei mene mikään kaaliin? :D
Mies lihoi edellisen lääkityksen aikana noin puolessa vuodessa melkein 20 kiloa. Nyt sai psykoosilääkkeen jossa mainitaan sivuoireena "huomattava painonnousu".
Onko kukaan saanut mitään lääkettä joka on painoneutraali? Tai lääkettä estämään painonnousua?
Itsellä mm tolvon ja mirtazapin pisti syömään ihan hulluja annoksia. Parhaimmillaan 20e edestä makeaa tuhottu tunnissa (joka ei silloin haitannut kun olin alipainoinen, lopetin kuitenkin pian). Duloksetiini ummetti eikä paino lähtenyt laskuun kevyestä ruuasta ja liikunnasta huolimatta, vaikutti lienee aineenvaihduntaan. Propral hidastaa sykettä niin, ettei hikiliikunta onnistu - eli rasva ei pala. Fluoksetiini taas hillitsi ruokahalua ja oli energiaa liikkuakin.
Minä olen lihonnut 30 kg kymmenessä vuodessa ihan ilman mitään lääkityksiäkin. Enkä huomaa mitään super-radikaalia muutosta elintavoissani. Paino vaan nousee pikku hiljaa useamman kilon vuodessa, mitä se ei tehnyt silloin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei lihota. Ruokahalua se saattaa kasvattaa. Syöt nälän tunteeseen ja se syöty ruoka on se, mikä lihottaa.
Ainoa syy lihomiseen on siis itsekurin puute.
Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Se himo on samanlaista kun nisteillä ja alkoholisteilla. Koeta itse vaikka mirtaa edes pari viikkoa ja tule uudestaan kertomaan.
Sitäpaitsi esim bulimiaankin on lääke joka poistaa ruokahalua. Sanotko että sekin johtuu vain siitä, että henkilö nyt vaan on päättänyt syödä vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä syyttää lääkkeitä, mutta vaikka ne lisäisivätkin ruokahalua, niin sinä itse päätät mitä syöt ja kuin paljon.
En mä ainakaan kyennyt yhtään vastustamaan sitä syömishimoa kun lääkkeitä söin vaikka kuinka yritin. Se ei loppunut ennenkuin sain mätettyä makeaa. Varmaan samanlaista on alkoholisteilla. E
Mut hei, hyvä jos sulla toimii 👍 mikä lääke sulla on?
Joskushan käytettiin amfetamiinia ihan yleisesti laihdutuslääkkeenä. Hillitsi ruokahalua ja laittoi energiaa ihmiseen, nopeutti sykettä ja aineenvaihduntaa.
Miksi ihmeessä lääke ei voisi toimia myös päinvastoin?
Kyllähän esimerkiksi Leponex (klotsapiini) tunnetusti lihottaa, vaikka ruokailutottumukset pysyisivät samanlaisina.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin heti lääkärikäynnillä että en halua lääkitystä, jonka sivuvaikutuksiin kuuluu painonnousu. Tiesin että vihaisin itseäni vaan niin paljon enemmän jos lihoisin, sehän vaan pahentaisi tilannettani. Enkä olekaan koskaan edes kokeillut SSRI-lääkkeitä, vaan heti löytyi toisenlainen ja toimiva lääke.
Mäkin painotin lääkärissä, että en suostu syömään mitään joka mahdollisesti nostaa painoa. Kärsin silloin bulimiasta ja tiedän että jos lihon niin alkaa oksentaminen ja ahmimisen kierre, haluan eroon syömishäiriöstä enkä pahentaa sitä.
Mulla oli onneksi oikein ymmärtäväinen psykiatri ja sain painoneutraalin lääkkeen jonka sivuoirelistassa mainittiin mm ruokahaluttomuus ja painonlasku, anorektikoille niitä ei saa antaa. Olin silloinkin normaalipainoinen ja laihduin pari kiloa, auttoi bulimiaan hyvin.
Muistakaa ihmiset itsekin ottaa selvää ja toivoa ja tarvittaessa vaatia sopivaa lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Mies lihoi edellisen lääkityksen aikana noin puolessa vuodessa melkein 20 kiloa. Nyt sai psykoosilääkkeen jossa mainitaan sivuoireena "huomattava painonnousu".
Onko kukaan saanut mitään lääkettä joka on painoneutraali? Tai lääkettä estämään painonnousua?Itsellä mm tolvon ja mirtazapin pisti syömään ihan hulluja annoksia. Parhaimmillaan 20e edestä makeaa tuhottu tunnissa (joka ei silloin haitannut kun olin alipainoinen, lopetin kuitenkin pian). Duloksetiini ummetti eikä paino lähtenyt laskuun kevyestä ruuasta ja liikunnasta huolimatta, vaikutti lienee aineenvaihduntaan. Propral hidastaa sykettä niin, ettei hikiliikunta onnistu - eli rasva ei pala. Fluoksetiini taas hillitsi ruokahalua ja oli energiaa liikkuakin.
Jotkut saavat psykoosilääkkeen rinnalle suoraan myös metformiinin, koska ne lääkkeet tunnetusti aiheuttavat myös diabetesta. Ei ole omaa kokemusta pidempiaikaisesta psykoosilääkkeiden syönnistä, olen aina joutunut lopettamaan lyhyeen kun paastosokeri alkaa nousta heti. Lääkepakkauksessa siis lukee "unettomuuden ja ahdistuneisuuden hoitoon", eikä auttanut kyllä näihin yhtään.
Psykoosilääkkeitä määrätään ihan hirveästi nykyään (suurin osa ei edes psykoosiin vaan ahdistuneisuuteen yms), tietoisina että aiheuttavat kymmenien kilojen painonnousua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuttua on, mirtatsapiini, jota YTHS:n lääkäri ylisti, toi kymmeniä kiloja. En olisi uskonut.
Minun lääkärini ei uskonut, että mirtazap lihottaa, mutta kun hänen läheisensä lihoi ko lääkkeen vaikutuksen alla sanoi, että uskoo. Itse lääke ei lihota, mutta se vaikuttaa ns kylläisyyskeskukseen jonka vuoksi ihminen syö ja syö. Siitä se johtuu. Täytyy olla erityisen vahva, jotta kykenee kieltäytymään syömisestä kuin tunne täydeksi oloaan.
Aiheuttaa tavallaan ahmimista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä syyttää lääkkeitä, mutta vaikka ne lisäisivätkin ruokahalua, niin sinä itse päätät mitä syöt ja kuin paljon.
Ja masentuneillahan sitä itsekuria vasta onkin :( Olen itse käyttänyt mirtatsapiinia unettomuuden hoitoon eli annos on pieni. Lääkärin mukaan sillä ei ole ruokahalua lisäävää sivuvaikutusta tuolla annostuksella. Juu ei, lihoin kuukaudessa muutaman kilon, kun olisin syönyt jääkaapista valonkin ellei se olisi ollut niin hyvin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän omaisesi ole ihan itse itsensä lihottanut. Lääkkeet ei lihota.
Siinä taas kerran yksi viisastelija!
Ihan faktaa on. Mikään lääke ei lihota.
Ja sinulla ei selvästi ole kokemusta näistä lääkkeistä. Lääkkeet ei lihota ei, mutta lääkkeet tekee niin valtavan syömishimon, ettei sitä kykene millään itsekurilla vastustamaan!
No mä syön e-pillereitä ja masennuslääkkeitä ja eivät todellakaan lihota. Mitään syömishimoa ei ole.
Yksilökohtaista. Osalla ihmisistä tietyt lääkkeet lihottaa ja osalla ei. Oon ite syönyt monia masennuslääkkeitä elämän aikana, lihomista ei oo ihme kyllä omalla kohdalla ollut mutta tiedän ihmisiä, joilla samat lääkkeet tuoneet painoa jopa kymmeniä kiloja.
Lääke vaikuttaa energiankulutuksen hormonitoimintaan, mistä syystä energiankulutus laskee.
Jos ihmisellä ei olisi energiankulutusta, niin hän on todennäköisesti kuollut ihminen.