Helsingistä kuskataan jo nyt potiliata muualle Suomeen ja nyt sieltä levitetään joukolla koronamuunnosta pohjoiseen
Pohjoisen väki viettää omat hiihtolomansa bunkkereissaan kun kaikki palvelut laitetaan kiinni? Skenaario on, että pohjoisessa ei riitä hoitopaikkojakaan enää omalle väelle. Kuinka itsekästä porukkaa siellä etelässä asuu?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se ettei hallitus ole vuodessakaan saanut aikaiseksi rajoille pakkotestausta ja karanteenia jokaiselle maahantulijalle. Turha täällä keskenämme tapella enää.
Taitaa olla hallituksen trolleja jotka täällä "tappelee" ja syyttelee harhaanjohdettuja joille ei ole rajoja laitettu. Tukahduttamalla virus, ei se olisi levinnyt pitkään aikaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mömmönojalainen kirjoitti:
Rokote olisi pitänyt ensin jakaa pääkaupunkiin missä pääosa sairasta on. Nyt on rokotettu ipielavetiset ja mömmönojalauset missä talojen välillä on 30 km eikä liikuta paljon kuin jollain vanhoilla kieseillä pankkiin kerran kuussa.
Määrällisesti eniten on rokotettu pääkaupunkiseudulla. Rokote ei estä tartuttamasta muita, joten sinustako olisi OK rokottaa ne, jotka tautia eniten levittävät? Jotta he voisivat huoletta jatkaa?
Määrällisesti eniten joo, koska täällä asuu eniten ihmisiä. Olisihan se järkevämpää rokottaa ensin tällaiset tiiviisti asutut paikat joissa on myös runsaasti sitä kauttakulkuliikennettä muista maista, mutta maakuntapolitiikka on ollut tärkeämpää kun vaaalitkin tulossa, niin Pihtiputaan mummelelle vaan piikkiä, vaikka asuvat jossain korvessa, kaukana kaikista tartuntalähteistä.
Miksi enemmän levinneiltä alueilta matkustetaan rauhallisimmille alueille levittämään virusta? Siis oikeasti mikä on logiikka? Koska meillä on oikeus, niinkö?
Rokotteita kyllä vaaditaan, mutta rajoituksiin ei suostuta ja suosituksista ei välitetä ja pahimmillaan siitä kärsii koko Suomi.
Suurin osahan täältä ei matkustele mihinkään. Teillä siellä maakunnissa on ihmeellisiä harhoja pk-seutulaisista. Ootte myös unohtaneet että maakuntien väki tuppaa kulkemaan tätä kautta maailmalle ja takas ja levittää sitten kulkiessaan tautia tännekin, kun ei mitenkään voi kulkea kotiinsa kuin junalla ja bussilla, kun ois muuten liian kallista jne.
Miksi puhelinoperaattorien data ei tue tätä käsitystäsi? Datan mukaan maakunnista ei reissata maailmalle pääkaupungin kautta oikeastaan lainkaan, mutta nyt hiihtoloma-aikaan pääkaupungista on lähdetty maakuntiin todella runsain määrin.
Mitäs kautta te sitten lennätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös HUSilla ollut keväällä selkeät suunnitelmat että tehohoitopaikkoja pystytään tarvittaessa lisäämään jos tilanne kriisiytyy?
Mutta sehän kaatui hoitajapulaan ja ne 6 hengityskoneiden hankinta pantiin jäihin, kun ei edes Eu-alueelta saatu hoitajia lisää.
Jokainen tehopaikka kun vaatii vähintäin 15 hoitajaa.
Tuttu kätilö keväällä koulutettiin tehohoidon yksikköön ja nyt hän ravaa synnytysosaston ja tehohoidon väliä, mutta näin tuskin jaksaa kauan, kun jopa osa viime kesän lomista on pitämättä ja vauvoja syntyy edelleen ja tarvitaan synnytyssalissa.
Synnytysosastojen kohdalla on se hyvä puoli, että isät voi poistaa synnytyssaleista ja laittaa kaksi synnyttäjää samaan saliin. Mulla myös tuttuja kätilöitä, jotka keväällä koulutettiin tehohoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se ettei hallitus ole vuodessakaan saanut aikaiseksi rajoille pakkotestausta ja karanteenia jokaiselle maahantulijalle. Turha täällä keskenämme tapella enää.
Tämä!
Olen vuoden istuskellut pääasiassa kotona mutta enää en aio jatkaa.
Rajat vuotaa kuin seula joka tapauksessa, niin minäkin voin jatkaa elämistä.
Syyttökää päättäjiä.
Minä syytän näitä jotka on kulkeneet kuin ellun kanat, vaikka on miten rautalangasta näitä asioita vuoden verran väännetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mömmönojalainen kirjoitti:
Rokote olisi pitänyt ensin jakaa pääkaupunkiin missä pääosa sairasta on. Nyt on rokotettu ipielavetiset ja mömmönojalauset missä talojen välillä on 30 km eikä liikuta paljon kuin jollain vanhoilla kieseillä pankkiin kerran kuussa.
Määrällisesti eniten on rokotettu pääkaupunkiseudulla. Rokote ei estä tartuttamasta muita, joten sinustako olisi OK rokottaa ne, jotka tautia eniten levittävät? Jotta he voisivat huoletta jatkaa?
Määrällisesti eniten joo, koska täällä asuu eniten ihmisiä. Olisihan se järkevämpää rokottaa ensin tällaiset tiiviisti asutut paikat joissa on myös runsaasti sitä kauttakulkuliikennettä muista maista, mutta maakuntapolitiikka on ollut tärkeämpää kun vaaalitkin tulossa, niin Pihtiputaan mummelelle vaan piikkiä, vaikka asuvat jossain korvessa, kaukana kaikista tartuntalähteistä.
Tuo ajatusmalli toimii vain silloin, kun pääkaupungissa suostutaan elämään pari kuukautta kuin Pihtiputaan mummo, mutta kun siellä halutaan "elää", niin muu Suomi pitää pääkaupungin takia sulkea.
Täh? Suurin osa täällä ihan kuule eristäytyy, ainakin omassa tuttavapiirissä. Sit on nää oman elämänsä Anot jotka juoksee maskitta ihan missä sattuu.
Niin, ja "pari kuukautta" on nyt vuosi ja loppua ei työikäiselle näy kun rokotteita ei ole eikä näemmä tulekaan ihan äkkiä. Nykyisellä rokotustahdilla 70% on täynnä vuoden päästä ja sekään ei takaa että kaikki työikäiset on silloin rokotettu. Lisäksi just oli uutinen ettei tää astramikälie saa toimitettua keväällä kuin puolet lupaamistaan rokotteista joten ihan äkkiä ei näy loppua näille "parille kuukaudelle".
Täältä sivusta vaan kommentoiden.
Keväällä oli voimassa poikkeuslaki ja sen takia sairaaloissa ei ollut muita potilaita niin paljon kuin nyt, koska kaikki mahdolliset leikkaukset ja muut lykättiin mitkä vain pystyttiin. Nyt ei ole poikkeuslaki voimassa ja sairaaloissa on paljon muita potilaita hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ryhtyä selvittämään, mistä kaikkialla meidän etelänkin ihmisten asioista päättävät ministerit erityisavustajineen ovat, mutta ainakin Marin on Tampereelta. Joten eiköhän ne suuret päätökset kuka missäkin saa liikkua ja olla liikkumatta juontuvat ihan eri maakunnista kotoisin olevilta päättäjiltä. Etelän ihmisiä on aivan turha arvostella . Ihmisluonne ei muut olipa pohjoisesta tai etelästä.
Jokainen voi päättää jäädä kotiin lomailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Syyttökää päättäjiä.Minä syytän näitä jotka on kulkeneet kuin ellun kanat, vaikka on miten rautalangasta näitä asioita vuoden verran väännetty.
Niinku Rauman telakan väkeä?
Mä olen ihmetellyt, että miten se virus tänne koko ajan tulee kun kaikki tuttuni ja niiden tutut on etätöissä eikä kukaan matkusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on valitettavan paljon näitä pähkinä-miikkoja pyörimässä aivan anoina. Ei voi mitään. Arvatkaa onko kiva niitten kanssa joutua elämään täällä etelässä kun eivät suostu käyttämään maskeja, tai turvavälejä, tai järkeä ylipäätään missään.
Etkö voi pysyä kotona?
Enimmäkseen pysynkin, mutta välillä on pakko lähteä mm. erikoisterveydenhoidon juttuihin julkisilla liikennevälineillä. Kauppaankin on vähän pakko joskus mennä, vaikka harvoin käynkin. Vuosi on todella pitkä aika istua kotona vain sen takia, että on saatanallisen itsekeskeistä paskiaista levittämässä tappavaa tautia pitkin ja poikin. Ehkä he voisivat vuorostaan olla kotonaan?
Mä en ainakaan voi pysyä kotona, koska lähikoulua pidetään kynsin hampain vaikka meillä pk-seudulla luvut on hurjat eikä jäljityskään toimi. Kontaktit on toki mulla vaan koulu ja työmatkat, mutta siinähän niitä onkin noin 1000 päivässä. Ja osa heistä on miikkoja ja heidän jälkikasvuaan. Toivottavasti hyvä onni jatkuu eikä tauti iske, mutta liian vähän tähän kontaktien rajoittamiseen itse voin vaikuttaa. Turha syyllistää.
Kunhan käytät ees maskia. Esim. täällä meillä päin ei käytä oikein kukaan ja se on ihan käsittämätöntä typeryyttä, vaikka on aika korkeella tartunnat tässä kaupunginosassa. Luultavasti just ton maskittomuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä hoitopaikkakohua, kun hoidossa vähemmän väkeä kuin keväällä. Kohta ollut vuosi aikaa valmistautua ja nytkö olemme hoitokapasiteetin äärirajoilla? Mitä hallitus ja sairaalat ovat viimeiset kuukaudet tehneet? Hoidettavien määrässähän Suomi on todella hyvissä lukemissa, joten tässäkö on meidän kriisivalmius?
Sairaalassa ja tehohoidossa hoidetaan muitakin kuin koronapotilaita ja viime keväänä ei niin kiireelliset siirrettiin myöhemmäksi, jotka nyt eivät enää voi odottaa. Oma leikkauskin jouduttiin keväällä siirtämään pariin kertaan alkusyksyyn.
Hengityskoneista ja tehopaikoista ei ole pulaa, henkityskoneita saa jopa ostaa, mutta yksiköihin ei löydy riittävästi henkilökuntaa, kun yksi tehopaikka vaatii 15 hoitajaa/vrk/potilas ja se on veronmaksajille kallis kun yksi tehopaikka maksaa 60.000-80.000€/viikko. Sama tilanne on kaikkialla maailmassa eli hoitajia tarvittaisiin lisää.
Mistä keksit, että yksi potilas tarvitsee 15 hoitajaa/vrk? Ei teholla muutenkaan ole kuin max 6 hoitajaa/vrk ja lisäksi muutama, jotka on vapailla.
15 kuulostaa paljolta.
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/3349923
Tuon uutisen mukaan 5 hoitajaa / potilas / vrk, sekin kuulostaa pajolta koska kun otetaan huomioon viikonloput, vuosilomat jne niin tuohon pitäisi laittaa vielä muutama hoitaja lisää, eli esim 8 hoitajaa / tehohoitopaikka. Toisaalta jos halutaan että jokaista potilasta kohden on koko ajan yksi hoitaja, niin siitä tulee jo lähes 5 hoitajan tarve paikkaa kohden kaikkineen.
Tuo 5hoitajaa on työvuoro eli 8h ja vrk on 24h eli 5 hoitajaa x 3 työvuoroa = 15 hoitajaa vuorokausi. Tehohoidossa ollaan valvottuna 100%.
No eihän ole kun on nimenomaan 5 hoitajaa / potilas / vrk, niinhän siinä sanotaan.
Tehohoidon hoitajamitoitus on 1:1, eli yksi hoitaja / potilas kellon ympäri. Siitä tulee käytännössä tuo 5 hoitajaa/potilas, kun otetaan työvuorot, viikonloput, vuosilomat jne huomioon. Koronapotilaille mitoitukseksi suositellaan 1.5:1, koska ovat keskimääräistä vaativampia potilaita ja tartuntariskien minimoiminen tuottaa huomattavasti ylimääräistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Syyttökää päättäjiä.Minä syytän näitä jotka on kulkeneet kuin ellun kanat, vaikka on miten rautalangasta näitä asioita vuoden verran väännetty.
Tiedän pari tyyppiä jotka sekä valittaa näistä rajoitusten aiheuttamista "esteistä" elämälleen jatkuvasti, että touhottaa menemään kuten ennenkin ravintoloissa, kavereiden kanssa ryyppäämässä ja sukulaisia tapaamassa monta kertaa viikossa + taloyhtiössä juorutaan naapurien kanssa, käydään kylässä yms. Eikä maskia näy naamalla koskaan sen paremmin julkisissa kuin muissakaan tapaamisissa.
Sitten on se porukka joka on vuoden eristäytynyt, tinkinyt menemisistään ja sukulais/kaveri tapaamisistaan ja käyttää maskia toisensa jälkeen aina kun on ulkona ihmisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on valitettavan paljon näitä pähkinä-miikkoja pyörimässä aivan anoina. Ei voi mitään. Arvatkaa onko kiva niitten kanssa joutua elämään täällä etelässä kun eivät suostu käyttämään maskeja, tai turvavälejä, tai järkeä ylipäätään missään.
Etkö voi pysyä kotona?
Enimmäkseen pysynkin, mutta välillä on pakko lähteä mm. erikoisterveydenhoidon juttuihin julkisilla liikennevälineillä. Kauppaankin on vähän pakko joskus mennä, vaikka harvoin käynkin. Vuosi on todella pitkä aika istua kotona vain sen takia, että on saatanallisen itsekeskeistä paskiaista levittämässä tappavaa tautia pitkin ja poikin. Ehkä he voisivat vuorostaan olla kotonaan?
Mä en ainakaan voi pysyä kotona, koska lähikoulua pidetään kynsin hampain vaikka meillä pk-seudulla luvut on hurjat eikä jäljityskään toimi. Kontaktit on toki mulla vaan koulu ja työmatkat, mutta siinähän niitä onkin noin 1000 päivässä. Ja osa heistä on miikkoja ja heidän jälkikasvuaan. Toivottavasti hyvä onni jatkuu eikä tauti iske, mutta liian vähän tähän kontaktien rajoittamiseen itse voin vaikuttaa. Turha syyllistää.
Enpä kyllä Stadilaisena tiedä äänestänkö ketään kunnallisvaaleissa, kun persuja en naisvihamielisyyden ja oikeistopolitiikan takia äänestä, vihreitä ja vassareita en voi nyt äänestää, koska purkivat uhmakkaasti rajoituksia Kokoomuksen kanssa vastoin suosituksia.
Ei kiinnosta uhrata elämää jonkun kakaran harrasteen takia, vaikka Nasima niin tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Mä olen ihmetellyt, että miten se virus tänne koko ajan tulee kun kaikki tuttuni ja niiden tutut on etätöissä eikä kukaan matkusta.
Jossain artikkelissa telakkatyöntekijä mainitsi että jotkut hänen virolaiskollegansa matkustaa edelleen suomen ja viron väliä viikoittain. Miten tuo sitten onnistuu en tiedä mutta jatkuvasti tulee ilmi ettei nää hallituksen ns. säännöt koske kuin osaa kansasta. Ja loput menee ja tulee miten lystää ilman karanteeneja. Tiettävästi venäjänkin rajan ylittää viikoittain porukkaa joka kulkee ees taas vaikka rajan pitäisi olla ollut kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi pysyä kotona?
Enpä kyllä Stadilaisena tiedä äänestänkö ketään kunnallisvaaleissa, kun persuja en naisvihamielisyyden ja oikeistopolitiikan takia äänestä, vihreitä ja vassareita en voi nyt äänestää, koska purkivat uhmakkaasti rajoituksia Kokoomuksen kanssa vastoin suosituksia.
Ei kiinnosta uhrata elämää jonkun kakaran harrasteen takia, vaikka Nasima niin tahtoo.
Mä äänestän persuja. En ole kaikesta samaa mieltä mutta noi hallituspuolueet ärsyttää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi pysyä kotona?
Kunhan käytät ees maskia. Esim. täällä meillä päin ei käytä oikein kukaan ja se on ihan käsittämätöntä typeryyttä, vaikka on aika korkeella tartunnat tässä kaupunginosassa. Luultavasti just ton maskittomuuden takia.
Tietenkin käytän. Mutta ne kohtaamani 1000 tuntuu olevan liian usein samanhenkisiä kuin eräskin pähkinänrakastaja. Koululuokassa yläkoulussa pk-seudulla noin neljäsosa sanoi nykyään maskeille kategorisesti ei. Jäljelle jäävistäkin osa sitten käyttää miten sattuu. Hirveästi näihin ei ole valtaa puuttua. Voin vedota ja suositella. Tästäkin voi jo saada huoltajan silmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi pysyä kotona?
Taudit leviää ravintoloissa ja ulkomailla ravaavien työntekijöiden mukana (+ näiden työpaikoissa ja kaveripiireissä) Ei lasten harrastuksissa tai edes alakouluissa vaikka ne auki onkin. Opiskelijatartunnatkin on tulleet ravintoloissa tai muissa joukkotapaamisissa kun yliopistot on kiinni eikä niitä ole kukaan avaamassakaan.
Katotaas ensi viikolla hiljeneekö hiihtokeskukset täysin kun Paha Pääkaupunkiseutu palaa lomilta ja Hyvä Keski-Suomi ei takuulla matkusta koska on pyydetty rajoittamaan. Saati seuraavalla viikolla Parhain Pohjoinen
Ja ai niin, missä päin Helsinkiä toimii Rauman telakka, Lappeenrannan kylpylä tai järjestettiin Jyväskylän opiskelijabileet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Mä taas omia työkavereitani lukuunottamatta en tunne ketään etätyöntekijöitä. Johtunee siitä, että suurin osa tutuistani työskentelee sote-alalla, kaupan alalla, poliisina, pelastuslaitoksella, kuljetusalalla ja rakennusalalla.
Vierailija kirjoitti:
Katotaas ensi viikolla hiljeneekö hiihtokeskukset täysin kun Paha Pääkaupunkiseutu palaa lomilta ja Hyvä Keski-Suomi ei takuulla matkusta koska on pyydetty rajoittamaan. Saati seuraavalla viikolla Parhain Pohjoinen
Ja ai niin, missä päin Helsinkiä toimii Rauman telakka, Lappeenrannan kylpylä tai järjestettiin Jyväskylän opiskelijabileet?
Valmiuslain ollessa päällä ihmiset ei matkusta mihinkään.
Jep ja junantuomat vierailee perheineen jatkuvasti vanhoilla kotikonnuilla. Ei voida yhtä vuotta pysyä paikoillaan pk-seudulla mihin on töiden vuoksi muutettu.