Työkaverit eivät halua seurata minua somessa - muita kohtalontovereita?
Taustana, että olen viimeisin työyhteisöön tullut vakituinen työntekijä ja olen n. 10-20 v muita nuorempi. Työpaikallani on tapana, että somessa olevat seuraavat toisiaan facessa ja instassa. Itseasiassa monet tykkäävät ja kommentoivat tosi aktiivisesti toisten työkaverien julkaisuja. Myös pomot ovat alaisten kavereita somessa.
Vain pari työkaveria on pyytänyt minua somessa kaveriksi, muut työkaverit/pomo eivät ole. Muu työporukka kyllä tietää, että minulla on sometilit, mutta eivät silti seuraa minua, pyydä kaveriksi tai tykkää koskaan päivityksistäni. Töissä kyllä tiedetään sometileistäni, koska tilini eivät ole pieniä ja teen työtäni myös noiden tilien kautta, niistä on ollut työpaikalla töiden takia puhetta. Eli kyse ei ole siitä, etteikö tiedettäisi mun olevan somessa eikä tilini ole yksityisiä työni takia.
Jos vaikka minä teen päivityksen, että tänään tehtiin töissä asiaa x ja työkaveri tekee samansisältöisen päivityksen työtehtävästä y, niin työkaverit käyvät tuon toisen työkaverin julkaisua tykkäämässä/kommentoimassa, mutta minun ei. Muuten julkaisuni saavat tykkäyksiä somessa, mutta työkaverit eivät tykkää niistä/halua seurata minua somessa.
Yllätyksekseni pomo/muutama työkaveri on myöntänyt kasvotusten, että ovat somestani lukeneet esim. jonkun asian tai myöntäneet, että käyvät säännöllisesti selaamassa tileiltäni kuulumisiani (mutta eivät virallisesti seuraa instassa, pyydä facessa kaveriksi tms). Minua tämä hämmentää, miksi lukevat, jos kerta eivät halua seurata/tykätä julkaisuistani?
Onko muilla tällaista? Mistä se omalla kohdallasi johtuu? Jos olet itse se, joka ei seuraa työkaveriasi (tai teet niin "salaa"), niin mistä se johtuu?
Ap
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysyi, miksi en seuraa ensin työkavereita itse tai pyydä heitä kavereiksi. Itsestä tuntuisi oudolta pyytää somessa kaveriksi omaa pomoa tai huomattavasti vanhempaa työkaveria, jolla on yksityinen tili. En tiedä, hyväksyisikö työkaveri yksityiselle tilille pyyntöä (Kaikki eivät hyväksy) ja jos ei hyväksy, niin sekin on noloa. Omista sometileistäni näkee, että hyväksyn kaikki työkaverit ja seuraan takaisin.
Ap
Omista sometileistäsi näkee että hyväksyt kaikki työkaverit? No miten sen voi nähdä, jos he eivät ole sua edes pyytäneet?
Sitä paitsi alainen pyytää pomoa. Toisin päin ei oikein ole korrektia.
Sometilini ovat avoimia eli kuka tahansa näkee, ketä seuraajani ovat. Työkaverit voivat siis nähdä esim. instassa, että seuraan takaisin kaikkia työkavereita, jotka seuraavat minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muutama kysyi, miksi en seuraa ensin työkavereita itse tai pyydä heitä kavereiksi. Itsestä tuntuisi oudolta pyytää somessa kaveriksi omaa pomoa tai huomattavasti vanhempaa työkaveria, jolla on yksityinen tili. En tiedä, hyväksyisikö työkaveri yksityiselle tilille pyyntöä (Kaikki eivät hyväksy) ja jos ei hyväksy, niin sekin on noloa. Omista sometileistäni näkee, että hyväksyn kaikki työkaverit ja seuraan takaisin.
Ap
Älä höperehdi. Siis vanhemmalla kollegalla on yksityinen tili? Ja miksi odotat, että pomo pyytäisi sinua Fb-kaverikseen, jos on pidempään talossa olleiden kontakti?
Tiedätkö edes, jakaako vanhempi kollegasi työhön liittyviä päivityksiä?
No jo on ongelma. Minua ei kiinnosta tippaakaan, kuka minua seuraa tai on seuraamatta Facessa tai Linkkarissa, jonne teen ehkä pari päivitystä vuodessa. Linkkariinkin oikeastaan vain lievän työpaikalta tulevan painostuksen vuoksi jotain siellä jaan.
Miten tällasestakin voi saada ongelman? Pyydä lupaa, jos ei tule niin fine. Eniten mua ärsyttää töissä, että erehdyin seuraamaan paria tiettyä työkaveria vaikka insta ja face ovat täysin yksityiselämääni. Nyt toinen pommittaa mua jatkuvasti työaiheisilla julkaisuilla ja hei, oletko huomannut tämän, tuon tai sen instan, tosi kiva, ala seuraamaan. Ja kun mua ei vois vähempää kiinnostaa, instani on täysin työvapaa.
Oudompaahan se on, että sinä nuorena ja somessa aktiivisena et ala seuraamaan työkavereitasi. Vanhemmat työkaverit luultavasti ajattelevat, että sinua hienoinesi somesivuinesi ei kiinnosta seurata heidän kotikutoisiaan somejaan.
Olin pari vuotta yhdessä työpaikassa, laitoin muutamalle tyypille seuraamispyynnön ig:ssä, kukaan ei laittanut minulle. Vähän paremmin sujui linkedinissä, siellä sain jopa yhden kontaktipyynnön. Olen hylkiö, josta ei tykätä ja niin taidat olla sinäkin. En ole koskaan päässyt mihinkään piireihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Omista sometileistäsi näkee että hyväksyt kaikki työkaverit? No miten sen voi nähdä, jos he eivät ole sua edes pyytäneet?
Sometilini ovat avoimia eli kuka tahansa näkee, ketä seuraajani ovat. Työkaverit voivat siis nähdä esim. instassa, että seuraan takaisin kaikkia työkavereita, jotka seuraavat minua.
Ap
Ei millään pahalla mutta kuka jaksaa alkaa tuommoisia selvittämään? Pyydä seuraamaan jos noin häiritsee?
Pitävät sua varmaan eriarvoisena. Nolona. Eivät halua tulla "assosioiduksi" sinuun.
Oli kyllä loistava idea ettei hyväksy kaveriksi facessa ketään. Harrastusryhmien takia siellä joutuu olemaan. En seuraa muita eikä kenenkään tarvitse seurata minua. Sama instan kanssa, tili joutuu olla että voi seurata muutamaa yhdistystä, mutta mitään en sinne julkaise ja tasapuolisesti en seuraa ketään yksitysitä. Ei ole ongelmaa itsellä eikä muilla, kun olen tasapuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan paria kommentoijaa kiusaamisesta/kateudesta. Eihän kukaan myönnä kiusaavansa tai olevansa kateellinen, mutta silti aika moni on. Mieltä ei voi osoittaa missä tahansa, mutta somessa voi. Kyllä se tykkäämättömyys, seuraamattomuus ja kaveriksi pyytämättömyys on myös tapa kertoa, mitä ajattelee.
Tai sitten vaan kaikki ei ota somea niin vakavasti. Seurataan ketä seurataan, kommentoidaan jos huvittaa. Ja kuka oikeasti vaivaa päätään sillä, että kuka seuraa ketä, tai laskee jotain tykkäyksiä? Kasvakaa aikuiseksi herranen aika sentään.
Kannattaa erota koko lastenkirjasta ja alkaa elämään oikeeta elämää. Onneksi koko somettaminen on jo menossa pois muodista.
En halua seurata työkavereitani somessa - muita kohtalotovereita?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa erota koko lastenkirjasta ja alkaa elämään oikeeta elämää. Onneksi koko somettaminen on jo menossa pois muodista.
Lastenkirja voi olla out mutta kyllähän näitä korvaushoitoja pulpahtelee kokoajan pintaan.
Ihmiset ovat jo niin nettiorientoituja, etteivät he siitä irti pääse.
Elämä on tuolla ulkona, mutta hei, ollaan varovaisia siellä ulkona!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Miksi ketään kiinnostaisi kuluttaa aikaansa tuollaisen asian tutkimiseen? Taidat nyt laittaa hieman liikaa painoarvoa sosiaaliselle medialle elämässäsi, mutta kaikille muille se ei ole henki ja elämä. Esim. itselleni some on viihdettä ja vapaa-aikaa, jossa käyn silloin tällöin, mutta en vaivaa päätäni seuraajilla, tykkääjillä tai kommentoijilla.
Aina vain vähemmän tekee mieli liittyä naamakirjaan kun lukee näitä...
Ap, perustrolli! Tällä kertaa siis hirveen pitkä tarina siitä kuinka muut eivät pyydä sua kaveriksi somessa, ja kun ehdotetaan yksinkertaista ratkaisua eli pyydä itse heitä kaveriksi, niin sekin täytyy ihmeellisellä tavalla kiertää.
Aina tällä samalla kaavalla tekee aloituksen ja samalla kaavalla vastailee kiertelevästi että "en voi tehdä noin koska (joku naurettava syy)", nyt että "noloo" :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan paria kommentoijaa kiusaamisesta/kateudesta. Eihän kukaan myönnä kiusaavansa tai olevansa kateellinen, mutta silti aika moni on. Mieltä ei voi osoittaa missä tahansa, mutta somessa voi. Kyllä se tykkäämättömyys, seuraamattomuus ja kaveriksi pyytämättömyys on myös tapa kertoa, mitä ajattelee.
Tai sitten vaan kaikki ei ota somea niin vakavasti. Seurataan ketä seurataan, kommentoidaan jos huvittaa. Ja kuka oikeasti vaivaa päätään sillä, että kuka seuraa ketä, tai laskee jotain tykkäyksiä? Kasvakaa aikuiseksi herranen aika sentään.
Ei ihme että suomessa on syrjäytyneisyyttä ja pahaa oloa. Loisto esimerkki sellaisen tuottajasta.
Minut kyllä otetaan kaveriksi fb:ssä, mutta päivityksiäni ei seurata (tai sitten niihin ei vain koskaan reagoida). Itse tyhmänä sitten tykkäilen muiden jutuista ja onnittelen synttäreinä yms. Sosiaalinen asemani ei ole koskaan ollut korkea. Oh well.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Jos sinulla on tuhansia seuraajia, kukaan ei luultavasti ole käynyt läpi niin pitkää listaa. Kokeile pyytää jotain työkaveria seuraajaksi äläkä vain odota muiden aloitetta. Ehkä he ajattelevat sinusta samoin kuin sinä heistä ja luulevat, ettet halua heitä seuraajiksesi.
T. eri
Voi luoja mikä työpaikka, jos tärkein asia siellä on toisten sometilit?!?! Aivan uskomatonta, lähtisin pois kyseisestä paikasta saman tien.