Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ärsyttää koiralenkillä vastaantulevat, jotka haluavat päästää koiransa "tutustumaan"!

Vierailija
23.02.2021 |

Itselläni on keskenkasvuinen saksanpaimenuros, enkä käy sen kanssa hihnalenkillä siksi, että se voi nuuskutella muita koiria. Pahimmillaan aikuisen koiran omistaja on huudellut, että "saako tutustua että päästään jatkamaan matkaa", kun ei ole saanut koiraansa liikkeelle.
Luulisi jo olevan yleisessä tiedossa, että hihnalenkillä tutustumiset eivät palvele ketään.

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi reilua koiraasikin kohtaan antaa sen tutustua muihinkin koiriin. Koira on kuitenkin sosiaalinen eläin ja lajitoverit ovat sillekin tärkeä osa sosiaalista elämää. Vaikka ihminen onkin hyvin tärkeä koiralle, ei mikään kuitenkaan korvaa lajitovereita. Eri asia, jos koirasi on aggressiivinen.

Sanoiko ap, että koira ei pääse tutustumaan muihin koiriin? On eri asia milloin tutustutaan, kuin se, että päästetään hihna tutustumaan jokainen vastaantulevat sesse. Hihnassa tutustuminen ja erityisesti hihnassa leikkiminen voi olla vaarallista.

Vierailija
42/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shamo kirjoitti:

Koira on laumaeläin ja samalla tavalla ansaitsee sosiaaliset kohtaamiset elämäänsä kuin ihmiset. Kun koira sosiaalistetaan pennusta pitäen myös kohtaamiset sujuvat hyvin. Surullista nähdä (varsinkin naisia) jotka kieltävät koiriltaan kohtaamiset. Aina voi varmistaa onko narttu, uros ja miten paras käyttäytyä kunkin kohdalla mutta ihmisen pitää kunnioittaa koiran oikeutta lajitoverinsa kohtaamiseen.

Hetkonenon! "Usein koirapuistojen puolustajat perustelevat koiran viemistä puistoon sillä, että koira on laumaeläin. Siinä, missä susi tosiaan elää yleensä laumoissa, koostuvat ne laumat kuitenkin tutuista yksilöistä, jotka ovat pääsääntöisesti vielä myös sukua toisilleen. Villikoirista osa elää laumoissa, mutta esimerkiksi asutusten ympärillä elävät katukoirat eivät yleensä muodosta laumoja, vaan elelevät löyhemmin epävakaissa ryhmissä tai jopa yksin tai kaksin. Koirille on siis itse asiassa enemmänkin luonnotonta seurustella vieraiden yksilöiden kanssa! Tuttu, säännöllisesti tapaava koirapuistoporukka on stressittömämpi ja toimivampi tapa antaa koiran tavata lajitovereitaan kuin satunnaiset käynnit jatkuvasti vieraiden koirien keskuudessa." Lähde: https://www.masseter.fi/artikkelit/muu/koirapuistoilun-viehatys-ja-vaar…

Koira ei ole ihminen! Toki Koirien väliset sosiaaliset suhteet ja leikkiminen ovat varmasti suurin syy, miksi kävijöitä koirapuistossa riittää. Koirapuistossa käy monenlaisia, erirotuisia ja -kokoisia koiria. Kävijöiden kirjo voi edesauttaa sitä, että puistoileva koira oppii sosiaaliseksi ja pystyy lukemaan monenlaisten koirien signaaleja ja kieltä. Mitä useampien erilaisten koirien kanssa esimerkiksi pentu leikkii, sen monipuolisemmaksi sen sosiaaliset taidot kehittyvät. Olennaista on kuitenkin se, että leikki pysyy aina sopivalla tasolla. (Lähde edellä.)

Aamen! Olisi tärkeää, että koiran ottajat perehtyisivät koiran lajityypilliseen käytökseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä! Tosin pk-seudulla näitä tapaa aika harvoin. Omalla asuinalueellani ei ikinä kukaan yritä kohdata koiria, päinvastoin kohteliaasti väistetään aina toisia koiranulkoiluttajia.

Vierailija
44/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No enemmän ärsyttää ne, jotka parkkeeraavat kapeaan kohtaan odottamaan ohitusta. Yleensä ovat pienien koirien ulkoiluttajia. Minä vain toivoisin nopeaa ohitusta, kun molemmat kävelisivät eteenpäin normaalia vauhtia. Vaan ei. Jäädään siihen odottamaan. Yleensä väistän kadulle ja ohitan. Jos minulla on lenkkikaveri mukana, kommentoin typerää toimintaansa kovaan ääneen. 

Toi parkkeeraaminen on oikeesti ärsyttävää. Ruokkii koiran nega käytöstä. Miksi ei voi liikkua eteenpäin! Tosta seuraava askel on idiootit, jotka ottavat koiran syliin ohittaessa! Mitä liikkuu päässä!

Vierailija
45/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän.

"Usein koirapuistojen puolustajat perustelevat koiran viemistä puistoon sillä, että koira on laumaeläin. Siinä, missä susi tosiaan elää yleensä laumoissa, koostuvat ne laumat kuitenkin tutuista yksilöistä, jotka ovat pääsääntöisesti vielä myös sukua toisilleen. Villikoirista osa elää laumoissa, mutta esimerkiksi asutusten ympärillä elävät katukoirat eivät yleensä muodosta laumoja, vaan elelevät löyhemmin epävakaissa ryhmissä tai jopa yksin tai kaksin. Koirille on siis itse asiassa enemmänkin luonnotonta seurustella vieraiden yksilöiden kanssa! Tuttu, säännöllisesti tapaava koirapuistoporukka on stressittömämpi ja toimivampi tapa antaa koiran tavata lajitovereitaan kuin satunnaiset käynnit jatkuvasti vieraiden koirien keskuudessa." Lähde: https://www.masseter.fi/artikkelit/muu/koirapuistoilun-viehatys-ja-vaara...

Koirien väliset sosiaaliset suhteet ja leikkiminen ovat varmasti suurin syy, miksi kävijöitä koirapuistossa riittää. Koirapuistossa käy monenlaisia, erirotuisia ja -kokoisia koiria. Kävijöiden kirjo voi edesauttaa sitä, että puistoileva koira oppii sosiaaliseksi ja pystyy lukemaan monenlaisten koirien signaaleja ja kieltä. Mitä useampien erilaisten koirien kanssa esimerkiksi pentu leikkii, sen monipuolisemmaksi sen sosiaaliset taidot kehittyvät. Olennaista on kuitenkin se, että leikki pysyy aina sopivalla tasolla. (Lähde edellä.)

Vierailija
46/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shamo kirjoitti:

Koira on laumaeläin ja samalla tavalla ansaitsee sosiaaliset kohtaamiset elämäänsä kuin ihmiset. Kun koira sosiaalistetaan pennusta pitäen myös kohtaamiset sujuvat hyvin. Surullista nähdä (varsinkin naisia) jotka kieltävät koiriltaan kohtaamiset. Aina voi varmistaa onko narttu, uros ja miten paras käyttäytyä kunkin kohdalla mutta ihmisen pitää kunnioittaa koiran oikeutta lajitoverinsa kohtaamiseen.

Sosiaalistaminen kannattaa hoitaa tuttujen koirien kanssa, joiden käytös ei säikäytä pentua vaan jää kokemus. Lenkillä tulee vastaan kovin monenluonteista koiraa, rähinää riittää ja sillä saa pennun pilattua säikyksi ja araksi.

Vierailija
47/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas opin jotain uutta. Koiraa, joka on laumaeläin, ei saakaan päästää tervehtimään lajitoveriaan lenkillä ollessaan, koska hihnakoulutus menee siitä pilalle.

Minulla ei ole koiraa mutta tervehdin mielelläni toisten koiria jos vain haluavat tulla luokseni nuuhkaisemaan. Ojennan käteni kämmen alaspäin haisteltavaksi, en yritä koskea koiraa, annan vain nuuhkaista. Tämä on luultavasti vielä karmeampi virhe. Pahoitteluni siitä.

Vuosia sitten kun koirat vielä juoksivat maalla vapaana, tapasin maatiellä vastaantulevan koiran. Koira pysähtyi kohteliaasti, ojensin käteni nuuhkittavaksi, koira nuuhkaisi, heilautti häntäänsä ja jatkoi matkaa. Minä jatkoin omaani. Vaihdoin siis koiran kanssa kuulumiset aivan kuin olisin tavannut jonkun naapurin ja jäänyt hetkeksi rupattelemaan pari sanaa. 

Niin, sinäpä sen sanoit, koira tosiaan on laumaeläin. Sinä satunnainen vastaantulija tai satunnainen vastaantuleva koira EI OLE sen laumaa. Kaikkien moikkaaminen EI OLE laumatyypillistä käytöstä.

On myös eri asia, jos koira on irti. Se voi tällöin itse päättää, miten toimii. Hihnassa ollessaan koira ”viedään” tilanteisiin joihin se ei välttämättä halua. Vieraiden kohtaaminen ei ole koiralle luonnollista ja rentoa. Ulkoiluttajille se on ikävää. Jos yrittää kouluttaa omaa koiraansa, se voi saada paljon tuhoa aikaan vaikkapa epävarmalle remmirähjälle. Ethän itsekään jää jokaisen vastaantulijan kanssa juttelemaan vaan ohitat kohteliaasti.

Vierailija
48/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä superkouluttajat eläinrääkkäävät koiriaan. Ei anneta haistella lenkillä, ei saa tavata muita koiria. Ei ole koiran elämää.

Vierailija
49/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ärsyttää minuakin. Minulla ei edes ole koiraa. Mutta irrallaan juoksevat tai flexissä liehuvat koirat päästetään hyppimään päin ja kuraamaan vaatteeni ja huudellaan suu messingillä jostain kaukaa että se on ihan kiltti. Olen alkanut vastata että kiva mutta minä en ole. Yksi kiltti pikkufifi puri kunnolla jalkaani, onneksi oli toppakengät eikä sandaalit.

Koirista pidän kyllä mutta nämä tolloilevat omistajat...aaarrgh!

Vierailija
50/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin näitä "tutustujia" tapaa onneksi harvoin. Voi olla, että siihen vaikuttaa koirarodun muutos. Aiemmin minulla oli hihnassa pari pientä/keskikokoista koiraa ja nyt on iso musta otus.

Tutustujille totean vain yksiselitteisesti, että ei käy! En anna koirani tutustua. Niille, jotka kiellosta huolimatta tuppaavat iholle sanon jo tosi rumasti tai karjaisen. Nykyisen koiran kanssa ei tarvi todeta kuin että se puree, niin johan alkaa pakolla tutustujakin pakittaa. Tosi asia on, ettei tämä iso kaveri oli agressiivinen toisille koirille. Ei se kyllä erikoisemmin pidäkään muista koirista, on vain täysin välinpitämätön niitä kohtaan. Toisin oli aikanaan kun yksi pienistä koiristani ei sietänyt lainkaan vieraita koiria ja kävi kyselemättä päälle, jos joku kehtasi tulla iholle. Myös eräs toinen jo edesmenneistä koiristani muuttui sokeutumisen myötä äkäiseksi toisille koirille.

Tosi asia on, ettei koirien hihnatutustelu lenkillä ole millään mittakaavalla suotavaa. Ja oli siitä itse mitä mieltä tahansa, tulee toisten mielipiteitä kunnioittaa, eikä ängetä koiransa kanssa sellaisten iholle, jotka tutustumisen kieltävät. Olemassa on hyvin paljon koiria, jotka eivät siedä toisia koiria tai pelkäävät. Sitä harvemmin päälle päin näkee. Jos koira on hyvin koulutettu, se osaa ohittaa toiset koirat nätisti peloista ja agressiosta huolimatta. Tilanne kuitenkin muuttuu heti, jos toinen koira ei ohitakaan vaan änkeää iholle. Silloin kaikki pelot ja agressiot pääsevät valloilleen. Yksikin tällainen epäonnistunut ohitus aiheuttaa koiralle traumoja tai ainakin jää pitkäksi aikaa mieleen kummittelemaan. Siinä saa omistaja tehdä kovasti töitä, että ohitukset alkavat taas sujumaan.

Vierailija
51/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Facebookissa kaupunginosaryhmässä ketju, jossa koiranomistajat esittelevät omat koiransa ja kertovat vähän omasta koirastaan/koiristaan sekä on just kerrottu, haluaako omistaja ohittaa muut koirat vai saako tulla tutustumaan. Mun mielestä toi on tosi hyvä systeemi, koska mä ainakin kuvista tunnistan ja muistan ne koirat, joiden kanssa voin antaa oman koirani leikkiä. Ja ohitan ne, jotka eivät halua, että koirat tutustuvat. Alueelle on tullut vuoden aikana paljon uusia koiria, joten vieläkin tärkeämpää tietää asiasta. Oma koirani on sen verran iäkäs, että sen parhaat kaverit ovat jo kuolleet, mutta ihan kiva, että alueella on kuitenkin jonkin verran uusiakin koiria, joihin saa tutustua ja jotka tykkäävät leikkiä toisen koiran kanssa. 

Vierailija
52/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se koirien tutustuminen on ongelma?

Ap haluaa olla koiransa ainut kaveri, edes toisia koirakavereita ei hauvelille sallita.

Vierailija
53/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän sen verran, että on myös sellaisia tapauksia, että vastaantuleva raahaa koiransa jonnekin piiloon. Eli luonteva ohitus ei onnistu lainkaan, vaikka kyseessä on aikuinen koira. Pirunmoinen räksytys sieltä sitten voi kuulua.

Ap.

Vierailija
54/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa he, jotka kysyvät, koska voin vastata ei. Mutta ne jotka antavat koiriensa tulla tutustumaan kysymättä!

Minulla on pieni koira, joka nyt ensinnäkään ei juurikaan pidä muista koirista ja toiseksi pelkään sen puolesta jos toinen koira on isompi, sekä iso työkoira jonka koulutukseen on panostettu ja siihen ei missään nimessä kuulu muiden koirien tervehtiminen lenkillä.

Kysyä tosiaan aina voi, mutta älä nyt herranen aika annan koirasi lähestyä vierasta koiraa ilman lupaa!

Vierailija
55/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa olla koiransa ainut kaveri, edes toisia koirakavereita ei hauvelille sallita.

Mistä sinä ap:n haukan koirakavereista tiedät mitään? On se kumma, ettei joillekin millään mene jakeluun se, mistä nyt on kyse. Vielä kerran: satunnaiset hihnakohtaamiset ei ole koirakavereita eikä koiran sosiaalistamistilanteita.

Vierailija
56/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin näitä "tutustujia" tapaa onneksi harvoin. Voi olla, että siihen vaikuttaa koirarodun muutos. Aiemmin minulla oli hihnassa pari pientä/keskikokoista koiraa ja nyt on iso musta otus.

Tutustujille totean vain yksiselitteisesti, että ei käy! En anna koirani tutustua. Niille, jotka kiellosta huolimatta tuppaavat iholle sanon jo tosi rumasti tai karjaisen. Nykyisen koiran kanssa ei tarvi todeta kuin että se puree, niin johan alkaa pakolla tutustujakin pakittaa. Tosi asia on, ettei tämä iso kaveri oli agressiivinen toisille koirille. Ei se kyllä erikoisemmin pidäkään muista koirista, on vain täysin välinpitämätön niitä kohtaan. Toisin oli aikanaan kun yksi pienistä koiristani ei sietänyt lainkaan vieraita koiria ja kävi kyselemättä päälle, jos joku kehtasi tulla iholle. Myös eräs toinen jo edesmenneistä koiristani muuttui sokeutumisen myötä äkäiseksi toisille koirille.

Tosi asia on, ettei koirien hihnatutustelu lenkillä ole millään mittakaavalla suotavaa. Ja oli siitä itse mitä mieltä tahansa, tulee toisten mielipiteitä kunnioittaa, eikä ängetä koiransa kanssa sellaisten iholle, jotka tutustumisen kieltävät. Olemassa on hyvin paljon koiria, jotka eivät siedä toisia koiria tai pelkäävät. Sitä harvemmin päälle päin näkee. Jos koira on hyvin koulutettu, se osaa ohittaa toiset koirat nätisti peloista ja agressiosta huolimatta. Tilanne kuitenkin muuttuu heti, jos toinen koira ei ohitakaan vaan änkeää iholle. Silloin kaikki pelot ja agressiot pääsevät valloilleen. Yksikin tällainen epäonnistunut ohitus aiheuttaa koiralle traumoja tai ainakin jää pitkäksi aikaa mieleen kummittelemaan. Siinä saa omistaja tehdä kovasti töitä, että ohitukset alkavat taas sujumaan.

Kuulostaa siltä, että kaikille koirillesi olisi jo pienestä pitäen tehnyt hyvää päästä tutustumaan muihin koiriin, ja täysin omalla toiminnallasi sekä asenteellasi olet opettanut ne vihaamaan ja pelkäämään.

Vierailija
57/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni haittaavat enemmän koirat, jotka haluavat 'tutustua' minuun. Kävelylenkilläni tulee usein vastaan kaksi naista, joista toisella on kaksi dobermannia ja toisella roteva tumma koira. Koirat ovat ohitustilanteessa aivan raivona ja naiset saavat vaivoin pidettyä ne kurissa. Onneksi ei ole hihna katkennut tai ote irronnut hihnasta. Jos huomaan heidät ajoissa, niin käännyn kannoillani tai menen eri suuntaan.

Vierailija
58/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä mistä moisia tolloja sikiää. Meillä ei ikinä! koirat tee tuttavuutta hihnassa, vaan irtaallaan jossakin. Silloin kun koira on remmissä, se on minun kanssa lenkillä ja minä määrään tahdin. 

Vierailija
59/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä ap:n haukan koirakavereista tiedät mitään? On se kumma, ettei joillekin millään mene jakeluun se, mistä nyt on kyse. Vielä kerran: satunnaiset hihnakohtaamiset ei ole koirakavereita eikä koiran sosiaalistamistilanteita.

Vaikka koira onkin laumaeläin, eivät vieraat vastaantulevat koirat kuulu sen laumaan. Eiväthän ihmisetkään halaile ja koskettele ohikulkevia kanssaihmisiä. Useimmiten on järkevää opettaa pennulle neutraali suhtautuminen vieraisiin koiriin: ne eivät ole pelottavia, mutta eivät myöskään kiinnostavia. Ohi vaan, ei jäädä haistelemaan! Jos pentu saa pienenä tervehtiä jatkuvasti muita koiria hihnassa, ei se enää aikuistuessaan pystykään ymmärtämään ettei näin ehkä voikaan jatkossa tehdä. Pikkupentu on ollut herttainen, mutta murrosikäinen uros tai juoksuaikainen narttu eivät voikaan moikkailla enää samalla tavoin. Teinikoira voi turhautua tilanteen muuttumiseen ja alkaa rähistä sen vuoksi. Lähde ja aiheesta lisää: https://www.masseter.fi/artikkelit/ongelmakayttaytyminen/ohita-oikein.h…

Vierailija
60/160 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä superkouluttajat eläinrääkkäävät koiriaan. Ei anneta haistella lenkillä, ei saa tavata muita koiria. Ei ole koiran elämää.

Mun koira vielä opettelee hihnassa kävelyä. Se siis vetää ja jos toinen koira tulee hihnalenkillä vastaan ja haluaa tutustua, koirani ei pysty antaa toiselle koiralle oikeanlaisia signaaleja. Toinen koira tulkitsee ne väärin ja syntyy rähinä.

Meillä toisiin koiriin tutustutaan ilman hihnaa eikä ole tullut rähinöitä. Toisin kuin hihnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi