Ovatko kaikki kännykkäriippuvaisia?
Tuolla toisessa keskustelussa joku loukkaantui, kun kaverilta ei tullut viestiin vastausta heti. Ja moni kommentoi, että kyllä pitäisi ehtiä vaikka palaveriin mennessä tai vessassa käydessä nopeasti jotain vastaamaan. Olin ihan ihmeissäni, että pitääkö ihmiset puhelinta koko ajan vierellä?
Työpäivinä, herään puhelimen kelloon, en katso tarkemmin. Laitan puhelimen laukkuun. Syön, puen ja ajan töihin. Töissä laitan puhelimen älä häiritse -tilaan, jossa tulee läpi vain perheen puhelut. Töistä kaupan kautta kotiin ja ruuanlaittoon. Puhelin ei yleensä ole päässyt pis laukusta. Jos ruoka on pidempään uunissa, niin kaivan puhelimen ja katson viestit ja vastailen. Jos joku on soittanut, niin soitan ruuan jälkeen takaisin tai katson vielä onko tullut lisää viestejä. Sitten katson onko herätys ok ja vien puhelimen makkariin. Toki joskus haluan jotain surffailla tai vastaavaa, niin voin jäädä puhelimelle roikkumaan, mutta yleensä en. Lukemiseen minulla on erillinen tabi.
Vapaapäivinä katson puhelimen yleensä silloin aamulla ja otan älä häiritse tilan pois, jos on työviikolla jäänyt päälle. Välillä on koko viikon epähuomiossa päällä, vaikka pyrin illallaksi poistamaan. Sitten käyn kännyllä, jos se soi /kuulen viestiäänen, yleensä en kuule tai on joku asia, vaikka katsoa aukioloaikoja tai surffata muuta asiaa. Silloin yleensä katson myös viestit samalla, jos en ole juuri lähdössä jonnekin. Välillä voi mennä koko viikonloppu, että katson puhelinta vain aamuisin. Toki taas joskus voi viihdyttää itseään täällä netissä palstailen ja lukien lehtiä, mutta siis yksittäisiä hetkiä ja päiviä, jolloin on puhelimella tuntia enempää.
Olen olettanut, että puhelimen käyttö on näin tavanomaista ja outoa on kulkea se puhelin kädessä koko ajan ja ottaa sitä mukaan vessaan. Mutta ilmeisesti onkin toisinpäin! Miten paljon te olette puhelimella?
Kommentit (30)
Ainiin olen 32v. Vaikka viesti varmaan kuulosti joltain mummolta.
T: aloittaja
Koko ajan puhelin vierellä ja aina tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ainiin olen 32v. Vaikka viesti varmaan kuulosti joltain mummolta.
T: aloittaja
Niin kyllä kieltämättä kuulosti :D
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ahdista? Minä olen toki lapselle aina tavoitettavissa, mutta ollaan sovittu, että hän soittaa, niin voi laittaa kännykän niin, että vain hänen puhelut tulee läpi ja pitää kauempana. Lapsen isä on aina tavoitettavissa, niin lapsi kyllä hänelle enemmän viestittelee.
itse vaihdoin älypuhelimen vanhaan matkapuhelimeen ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti eikä tarvitse maksaa kiskurihintaisia puhelinlaskuja
Kyllä älytön puhelin kokoajan paidan taskussa. Autolla ajaessa ja marketissa käydessä äänettömällä.
Älykkäänä laitteena kotona tämä tabu ja läppäri. En prkl ymmärrä pappoja/mammoja kun kassajonossakin surffaillaan iltalehden sivuilla ettei huomata/keretä että pitäis ostokset maksaakkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ahdista? Minä olen toki lapselle aina tavoitettavissa, mutta ollaan sovittu, että hän soittaa, niin voi laittaa kännykän niin, että vain hänen puhelut tulee läpi ja pitää kauempana. Lapsen isä on aina tavoitettavissa, niin lapsi kyllä hänelle enemmän viestittelee.
Ei ahdista. Miksi ahdistaisi saada viestejä tai puheluita? Voin olla vastaamatta jos on sellainen tilanne etten halua tai ehdi, mutta ei se minua häiritse saada ilmoitusta siitä että viesti on tullut. Puhelin on mulla työpöydällä kun teen töitä, ja vapaa-ajalla jossain kuuloetäisyyden päässä.
kyllä, enemmän ja mieummin koskettelen puhelinta kuin lapsiani tai kumppania.
Ihminen pystyy näköjään tottumaan melkein mihin vaan, jopa tulemaan riippuvaiseksi.
Ei siitä niin kovin pitkää aikaa ole kun puhelimella sai vain puhutuksi ja jokainen puhelin oli johdolla kiinni seinässä. Eikä nyt ainakaan yhtäkkiä tule mieleen että joku olisi silloin tuskaillut kun ei saanut otetuksi puhelinta mukaansa joka paikkaan. Olihan olemassa puhelinkoppeja!
Ei, kaikki eivät ole kännykkäriippuvaisia.
En jaksa lukea aloitusta, mutta mikä siinä kännykässä niin kiinnostaa? Miksi ihmiset selaavat niitä joka paikassa? Minullakin on älykännykkä, ollut ehkä kaksi kuukautta, ja käytän sitä kuin puhelinta. Lisäksi joskus katson uutisa lehdistä hetken. Mutta kännykkä kädessä kulkemista ja swaippaamista en tajua. Mitä he katsovat?
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea aloitusta, mutta mikä siinä kännykässä niin kiinnostaa? Miksi ihmiset selaavat niitä joka paikassa? Minullakin on älykännykkä, ollut ehkä kaksi kuukautta, ja käytän sitä kuin puhelinta. Lisäksi joskus katson uutisa lehdistä hetken. Mutta kännykkä kädessä kulkemista ja swaippaamista en tajua. Mitä he katsovat?
Tulin kerran junalla Lahdesta pääkaupunkiin ja samassa vaunussa istui nuori mies, jonka kännykällä näytti olevan kananmunan (tai jonkun linnun munan) kuva. Tätä kuvaa miekkonen koputti etusormellaan koko tuon matkan ajan, aika lailla keskeytyksettä. Että ainakin sellaista ne katsovat.
Vierailija kirjoitti:
itse vaihdoin älypuhelimen vanhaan matkapuhelimeen ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti eikä tarvitse maksaa kiskurihintaisia puhelinlaskuja
Miten ihmeessä puhelinlaskut ovat halvempia "karvalakkikännykällä"? En ole moista huomannut. Itselläni ei ole älyluuria ja joudun silti maksamaan jonkun pakotetun datapalvelun kuukausittain, mikä on suoraan sanottuna perseestä. Näin Telialla.
Elämänlaatuni on parantunut huomattavasti kun ostin älypuhelimen.
Vihaan puhelinta ja sitä että ihan joka asia yritetään pakottaa hoitamaan sen kautta. Vihaan pientä näyttöä ja pikku näppäimiä. Iso osa ihmisiä on niin kännyriippuvaisia että saavat raivon heti kun joku ehdottaa että sen laittaisi sivuun edes hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin kerran junalla Lahdesta pääkaupunkiin ja samassa vaunussa istui nuori mies, jonka kännykällä näytti olevan kananmunan (tai jonkun linnun munan) kuva. Tätä kuvaa miekkonen koputti etusormellaan koko tuon matkan ajan, aika lailla keskeytyksettä. Että ainakin sellaista ne katsovat.
Yritti rikkoa eväsmunaa :D
Välillä ärsyttää kun mies on vaan koko ajan puhelimella. Minä yritän kuitenkin muiden seurassa pitää puhelimen taskussa.
En tarvitse enää omaa älyä kun puhelin hoitaa kaiken.
Miten ihmiset ehtii olla kokoajan puhelimella? Ja mitä siellä teette?
En.
Tämä viesti on lähetetty iPhonesta.