Ovatko kaikki kännykkäriippuvaisia?
Tuolla toisessa keskustelussa joku loukkaantui, kun kaverilta ei tullut viestiin vastausta heti. Ja moni kommentoi, että kyllä pitäisi ehtiä vaikka palaveriin mennessä tai vessassa käydessä nopeasti jotain vastaamaan. Olin ihan ihmeissäni, että pitääkö ihmiset puhelinta koko ajan vierellä?
Työpäivinä, herään puhelimen kelloon, en katso tarkemmin. Laitan puhelimen laukkuun. Syön, puen ja ajan töihin. Töissä laitan puhelimen älä häiritse -tilaan, jossa tulee läpi vain perheen puhelut. Töistä kaupan kautta kotiin ja ruuanlaittoon. Puhelin ei yleensä ole päässyt pis laukusta. Jos ruoka on pidempään uunissa, niin kaivan puhelimen ja katson viestit ja vastailen. Jos joku on soittanut, niin soitan ruuan jälkeen takaisin tai katson vielä onko tullut lisää viestejä. Sitten katson onko herätys ok ja vien puhelimen makkariin. Toki joskus haluan jotain surffailla tai vastaavaa, niin voin jäädä puhelimelle roikkumaan, mutta yleensä en. Lukemiseen minulla on erillinen tabi.
Vapaapäivinä katson puhelimen yleensä silloin aamulla ja otan älä häiritse tilan pois, jos on työviikolla jäänyt päälle. Välillä on koko viikon epähuomiossa päällä, vaikka pyrin illallaksi poistamaan. Sitten käyn kännyllä, jos se soi /kuulen viestiäänen, yleensä en kuule tai on joku asia, vaikka katsoa aukioloaikoja tai surffata muuta asiaa. Silloin yleensä katson myös viestit samalla, jos en ole juuri lähdössä jonnekin. Välillä voi mennä koko viikonloppu, että katson puhelinta vain aamuisin. Toki taas joskus voi viihdyttää itseään täällä netissä palstailen ja lukien lehtiä, mutta siis yksittäisiä hetkiä ja päiviä, jolloin on puhelimella tuntia enempää.
Olen olettanut, että puhelimen käyttö on näin tavanomaista ja outoa on kulkea se puhelin kädessä koko ajan ja ottaa sitä mukaan vessaan. Mutta ilmeisesti onkin toisinpäin! Miten paljon te olette puhelimella?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset ehtii olla kokoajan puhelimella? Ja mitä siellä teette?
Joo, tämä muakin kiinnostaa. Kun kaikki koko ajan tuijottavat luurejaan. Mitä siellä teette?
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi pitää olla joka paikassa mukana. Tälläkin hetkellä istun junassa.
Minä olen some-riippuvainen. Mieheni ei ole.
Liisa59 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä muakin kiinnostaa. Kun kaikki koko ajan tuijottavat luurejaan. Mitä siellä teette?
Olen todella paljon puhelimella, vaikka en ole somessa:
-Kaupassa ostoslista ja /tai reseptinhaku
-Älytelkkarin appi on huono, joten ohjaan tv:tä puhelimella eli valitsen netflix/prime/twich/youtubesta ohjelman katsottavaksi. Välillä junassa tms voi katsoa kännylläkin.
-Lenkillä kuuntelen Spotifyä tai äänikirjoja
-Kaikki muistilistat laitan kännyyn, olen listojenkirjoittaja. Samoin mood board tyyppisiä juttuja on.
-Kalori/ravintoarvolaskuri käytössä, kun yritän parantaa ruokailutottumuksia, samassa askelmittari + liikuntakirjaus
-Kartta
-Kaikki ostokset teen kännyllä
-Tylsinä hetkinä sitten on myös muutama pasianssi - tyylinen peli
-Netissä lehdet yms. surffailu
-Laskujen maksu
Vierailija kirjoitti:
Ainiin olen 32v. Vaikka viesti varmaan kuulosti joltain mummolta.
T: aloittaja
Joo kuulosti :)
En jaksa katsoa pientä ruutua, ellei ole pakko. Osaan käyttää tietokonetta ja joskus nauttia ympäristöstä tai sisäisestä maailmasta.
Käytän puhelinta hyvin vähän, mutta olen kyllä nettiriippuvainen ja roikun netissä läppärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse vaihdoin älypuhelimen vanhaan matkapuhelimeen ja elämänlaatuni on parantunut huomattavasti eikä tarvitse maksaa kiskurihintaisia puhelinlaskuja
Miten ihmeessä puhelinlaskut ovat halvempia "karvalakkikännykällä"? En ole moista huomannut. Itselläni ei ole älyluuria ja joudun silti maksamaan jonkun pakotetun datapalvelun kuukausittain, mikä on suoraan sanottuna perseestä. Näin Telialla.
Prepaid! Turha maksaa kuukausimaksuja kun voi maksaa vain käytöstä, puheluista ja tekstareista. Tosin saldoa pitää olla yli 20€, muuten ei joihinkin palvelunumeroihin voi soittaa...
Tarkkailkaa omaa olemistanne. Kuinka paljon istutte, missä asennossa? Onko hartiat kumarassa ja niska etukenossa?
Jätän esim. kännykän usein kotiin (vähän niin kuin lankapuhelimen, kun lähden ulos). Samoin panen kännykän äänettömälle yöksi tai muuten silloin, kun esim. haluan olla rauhassa (levätä, lukea).