ENSIKOT Tiistaihin
Kommentit (44)
Lämmintä riittää edelleen :)
Kävin tänään kampaajalla, ja kampaaja oli eka ihminen, joka huomasi Ahaan ;) Jäi silleen kummasti katsomaan mun mahaa :DD
Kandi; hyvän päivän Muhku on valinnut la:ksi, mä oon syntynyt 30.12. Joten sano nyt vaan sille Muhkulle, että se on oikein hyvä päivä syntyä ;)) Itse asiassa mulla on ollut aikoinaan la 25.12. mut 30. päivä sit vasta halusin syntyä :)) Huhuu Muhku, kuulitko että se on hyvä päivä :DD
Omaan napaan ei uutta, Ahaa on tainnut hyytyä helteessä, kun on taas päivällä ollut melko hiljainen. Aamulla sentään vähän mua herätteli :) Helteet on kyllä alkanut vähän tuntua jo itelle raskaalta, saas nähdä kuinka sit töissä jaksaa, jos on lämmin syksy kuten on ennustettu.
Niin juu, ja Henkkamaukalla ei ollut taaskaan mitään mulle :/
Ope + Ahaa edelleen 29+1
Täällä sitä ollaan, aamulla tuli jotain minkä tulkitsin osaksi limatulppaa, sellainen pieni hieman verinen plöntti (ihania kuvauksia!)..no en tiedä minkä kokonen se tulppa mahtaa olla mutta ei tuo varmaan ainakaan koko limatulppa ollut..muuten ei mitään tuntemuksia:/
Tuosta äitien ja tyttärien samanlaisista raskauksista ja synnytyksistä: Meidän äiti yökkäsi vaan kerran mua odottaessaan ja mä taas voi pahoin monta kuukautta, eli siinä ainakin erotaan. Mä synnyin perätilan vuoksi sektiolla joten synnytystä en pääse vertailemaan:)
MiaMik: Voi surku tuota miehesi työtilannetta, toivottavasti asia järjestyy!
Äippävaatteista: mun lähes kaikki äippävaatteet on henkasta ja löysin sieltä hyvin sopivia s-m koon vaatteita..mutta mä taidan olla vartaloltani aika tusinatavaraa, semmonen perusvartalo, eli sekin voi vaikuttaa asiaan..tosin noi henkan niinku monien muidenki valmistajien äippävaatteet jäi mulle nopeesti mahasta liian pieniks, ois täytyny ostaa tosi isoja telttoja että ne ois mahasta ollu passeleita..nyt oonki sitte liki kuukauden ollu yhdessä ja samassa trikoomekossa mikä on ainoa johin tää maha mahtuu..alkaa jo pikkusen puuduttamaan,toivottavasti pulla syntyy ennen ku tää kuluu puhki;)
Joku kyseli missymomin vaatteista kokemuksia, oon ostanu niitä paitoja ja yhdet housut käytettyinä ja ne paidat on tosi kivasti leikattuja!
Ihania ultrakuulumisia oli taas ollu:)
..ja hyvä että pepsin vauvakin oli kunnossa:)
Niamey taisi kysellä niistä liikkeistä loppuaikana ja niinku oon aiemminki maininnut niin Pulla on vieläkin tosi vilkas, tuntuu että nyt viime päivinä se on vaan touhunnut enemmän vaikka kai pitäis jo olla ahdasta, työntää pyllyä ylöspäin ja jalkoja kylkeen:)
Mulla huvittaa kun mies on iltavuorossa ja meiän äiti on jo ihan hermona mun synnytyksestä, se tuli eilenki heti töiden jälkeen vahtaamaan mua loppupäiväks ja tänään sitten ajattelin että nukun vähän ja oon muutenki itekseni päivän..just joo,isä tupsahti meille heti kun mies lähti töihin (muka pyykkejään pesemään!),eikä menny tuntiakaan niin ovikello soi ja äitihän siellä taas oli:D (muka ajoi varta vasten meille tuodakseen kupillisen karviaisia!) siinä sitten istuin niiden kahden hömelön vahdittavana sohvalla ja molemmat tenttas kaikkia tuntemuksia:supistaako?särkeekö?no entäs nyt?..hulluja! Äiti jo luovutti ja lähti kotiinsa mutta iskä tossa vielä istuu. Saas nähdä saanko olla huomennakaan rauhassa kun on la:)
Aamulla sitten taas neuvolaan jos ei ihmettä tapahdu.
Queen ja Pulla rv 39+6
[color=purple] Ei sitten aiemmin onnistuneet mun väritykset. Kokeillaan taas uudestaan!
Mukavat ultrakuulumiset oli Kandilla ja hienoa, että muhkulla kaikki ok!
Burdella oli käynyt neuvolassa... Älä hirmuisesti murehdi siitä sf-mitasta! Meillä sattui nkl:llä kiva lääkäri, joka ultrasi, kun tikrun sf-mitta oli pienentynyt ja muutenkin alakanttiin. Hän sanoi, että sf-mitta on kovin yksilöllinen ja melko huono tapa mitata lapsen kasvua. Neuvoloilla ei usein vain ole muuta tapaa, jos ei ultralaitteita neuvolassa ole. Ja menette sitten tarkastamaan asian, jos myöhemminkin yläkäyrälle menette!
Sirullakin oli hyvät ultrakuulumiset! Hassua, kuinka muuttuu nuo suositukset, millä viikolla mikäkin ultra tehdään... Toivottavasti istukka nousee ylemmäs kohdun kasvun myötä!
Makkarallakin oli hienot ultrakuulumiset! Milloinkas olitte palaamassa koti-Suomeen takaisin?
Onneksi pepsis selvisit säikähdyksellä villipyllyn hiljaiselosta! Kannattaa tietysti käydä aina tarkastamassa tilanne. Paljon on teilläkin jo viikkoja kasassa ja pian on villipylly sylissä!
Tappert ja Annika ovat myös flunssan kourissa, pikaista paranemista teille! Tänään tuntuu, että pää ei ole niin tokkurassa kuin eilen, mutta voimat on ihan loppu. Kun vain menisi tauti pian ohi. Illalla juttelin tikrulle masuun, että älä ihan vielä synny, että äiti ehtisi terveeksi ennen synnytystä. Tuleva isä sitten jatkoi, että ei se tikru vielä tällä viikolla synny, ensi viikolla vasta. No saahan sitä arvailla!
Kävin tänään Kelassa, kun suututti, etteivät saa sitä äitiyspäivärahapäätöstä aikaiseksi. Kohta on paperit olleet siellä neljä viikkoa! No samalla tarkistettiin ne heille menneet tulotiedot ja bonukset oli laskettu kertaluontoiseksi eräksi, vaikka ne tulee kahdesti vuoteen. Tein niistä sitten valituksen jo ennen kuin papereita on ehditty edes käsitellä... No jospa ne menisi kerralla oikein!
Nyt taidan taas käpertyä sohvalle. Tuntuu, ettei jaksa mitään!
Sippu ja pikku-tikru, edelleen 33+4
Queen kävi jo sanomassa hep, mutta missä muut ovat?
Queen, sulla saattaa kyllä tulla lähtö pian, jos limatulppaa on irronnut. Tai no se on kai aika yksilöllistä, mutta monilla synnytys käynnistyy vuorokauden sisällä siitä. Toisilla, kuten mulla, niin ei käynyt...
Sippu
Vastataanpas ekana [color=hotpink]gallupeihin[/color]. Nimiä ollaan mietitty ja muutamia molempien mielestä hyviä ollaan jo keksittykin. Poikanimi on oikeestaan jo valmiina mutta tyttönimi on hankalampi. Keksittiin jo hyvä, mutta se on viimiset kymmenen vuotta tainnut porskuttaa suosituimpien nimien listalla. Vähän voisi olla harvinaisempi mut toisaalta ei haluta mitään erikoisuutta tavoittelevaa.
Yrityksen suhteen oltiin tosi onnekkaita: heti ekasta kierrosta tärppäsi. Pillereitä en ollut syönyt noin vuoteen ja sitä ennenkin vaan kolme vuotta (sivuvaikutukset oli hurjat kaikissa merkeissä joita kokeilin).
Kaikenlaisissa ultrissa ja neuvolassa oli käyty. Loistavaa, että kaikilla masu-asukeilla on asiat hyvin. Selitetäänkös muuten jossain, mitä kaikki nuo Rr:t ja sf:t tarkoittaa?
[color=hotpink]Serenityn[/color] kanssa näytetään menevän aika samoissa. Kiva, että joku muukin täällä on näin alussa!
Kukas se olikaan, joka eilen mietti sitä [color=hotpink]rottinkisänkyä[/color]? Itse olen vauvana sellaisessa nukkunut eikä kuulemma naarmuja tullut. Ja kaikinpuolin tasapainoinen aikuinen olen, vaikka siinä ensimmäiset yöni vietinkin ;) Voihan siihen aina laittaa sellaisen reunakankaan. Älä välitä kaverin puheista, itse tiedät ihan varmasti, mikä vauvallesi on parasta. Taitaa olla vaan kade!
[color=hotpink]Omaa napaa[/color]: Eilen sitten soitin nevolaan. Ajanvarauksessa oli tosi ilkeämielinen nainen, joka sanoi että eka käynti vasta rv 10-> koska sitä ennen on niin paljon keskenmenoja että rampataan sitten ihan turhaan siellä. Onneksi kuitenkin soitin vielä omalle th:lle, joka oli TOSI mukava ja ystävällinen. Antoi paljon kaikenlaisia neuvoja, kyseli vointia jne. Ja varasi mulle ajan 4.9. Olisi kuulemma varannut joa aiemmin, mutta on kaksi edellistä vkoa lomalla. Siis loppu hyvin, kaikki hyvinmutta kyllä oli paha mieli sen ajanvarausnaisen kommentista koko päivän. Työkaveritkin ihmetteli, miksi olin yhtäkkiä niin mieli maassa. Mutta th sanoi, että niin kauan kun kivut on ohimeneviä ja verta ei vuoda, niin kaikki on hyvin. Siihen uskon minä.
[color=hotpink][b]Iloista illanjatkoa kaikille enskoille ja masuasukeille![/color][/b]
[b][color=blueviolet]Kesämorsian rv 5+5
Tää kaveri on aivan poikki: ollaan urakalla väännetty sitä meitin(=äitin ja iskän) mökin grillikatosta. Minä oon kantanu lautoja ja nostellu valokatteita ja vipeltänyt kuin pieni puuhakas muurahainen (joskaan koko ei ihan täsmää...ü ) - ja sen kyllä huomaa mahassa. Eilen en edes enää jaksanut laskea suppareita. Mies totes, että hyvinhän sä jaksat! Niinpä niin, jaksanhan minä, mutta veikkaan, ettei tuo työtahti ainakaan helpota noita supistuksia. Saa nähdä mitä tohtori sanoo huomenna... Nyt pyörii pesukone ja kohta alan pakata tavaroita seuraavalle reissulle. Mutta onneks voi huilia aina kun siltä tuntuu!
Oikeesti ykkösope, nostan hattua, että jaksat mennä vielä töihin! Toivotaan, ettei ne pikkuvintiöt tee susta ihan loppua! Meillä on todettu tämä tuleva ykkösikäluokka ihan järkyttävän haastavaksi ja mulla ois tosiaan sakkia 4-8 vuotiaita, joten saa tosiaan jäädä multa menemättä. Nauti nyt viimeisistä lomapäivistä!
JoJo kyseli eilen niistä " varpajaisviinaksista" : tytöstä nautitaan viskiä ja pojasta konjakkia. Meillä isäntä ehkä enemmän tahtois poikaa, mutta on itse viskimiehiä, joten kinkkinen tilanne edessä... ;o)
Hienoja ultrakuulumisia oli monella, ja neuvolassakin oli moni käynyt, enemmän tai vähemmän mukavin tuloksin. Itseäkin jännittää se vaa' alle meno huomenna. Yh!
Mii taitaa siis tosiaan olla jo tuore äiti ja Queenin limatkin on aika lupaavia. Muistakaahan sitten lisäillä noita kuulumsia tuonne esittelypinoon, jotta aikanaan sen saan päivitettyä.
Huomenissa lääkärin jälkeen varmaan vielä poikkean täällä moikkaamassa, mutta sitten häivyn pidemmäks aikaa Pohjanmaalle. Mitenkähän pahat vieroitusoireet mahtaa tulla? Mieskin alkoi eilen kysellä tästä porukasta ja kyseli, aiotaankos treffata. Ja minä polleana kertomaan, että juu, treffit on jo kalenterissa. Nostan muuten sitä pinoa kohta taas esille..
Nyt kuitenkin kunnon hommiin, että pääsen joskus nukkumaankin. Huomiseen kamut!
-Amy ja EkaVekara, rv 28+5
[color=00688B]Iltoja! Pitipä tulla tällainen pieni insidentti kertomaan..Eli mähän kävelen joka ilta töihin tota samaa reittiä ja sattu niin, että eilen turvotti ihan homona ja kun pömpötti niin pirusti muutenki niin pullotin massun sitten rentona niin isoksi kun tuli ja se oli kuulkaas ihan ku oikea vauvamassu! Iloisena sitten muka vaakuin eteenpäin tekomassulla..Noh..Yksi raskaana oleva nainen (oikealla mahalla) tuli sitten mua vastaan ja siinä sitten hymyiltiin tietäväisesti toisillemme koska mehän kuulutaan kaikki samaan ihanaan klubiin! =) Eipä siinä sit muuta, mutta tänään kävelin taas kotiin äsken ja ihmettelin miten yksi nainen niin kovin ihmeissään mua katsoi niin se oli tietty se sama raskaana oleva nainen ja tänään mun maha olikin sitten ihan normaali! Hieman mua hymyilytti ja sit jopa mietin, että olikohan se ope?! =) Tuskin vaan oisit täällä meilläpäin kaupunkia liikeellä..=)
Mukavia ultra ja neuvolakuulumisia oli jengillä ollut..=)
Ja Queenin tulpat oli tullu! Tai ainaki osa! Hitto miten jänskää, että sunki vauva on kohta jo ulkona!!! ÄÄÄ =)
Piuh..Eipä muuta tähän hätään..
t. poppis
Opittepas kivoja, kun huolitte minutkin joukkoonne. Nyt sitten täytyy kovasti yrittää oppia tietämään kuka kukin on ja ennen kaikkea missä vaiheessa raskautta menossa. Kiva oli huomata myös se, etten ole yksinäni loppuvuodesta synnyttämässä vaan seuraa löytyy sinne asti.
Ykkösopella sama koko ongelma, kun minulla. Housut on lähes poikkeuksetta isot vyötäröstä ja lahkee ylipitkät. Siis mikäli ne ovat hyvän kokoiset keskeltä. Tämä taitaa olla juuri se syy miksi mulle edelleen mahtuu " normaalit" housut. Niissä kun on sitä tilaa masun kohdalla, vain vyö on pitänyt jättää pois
Bejpin tekstistä tuli hyvin mieleen miehen kommentti molemissa ultrissa. Tai oikeastaa siellä odotustilassa. Herra oli tosi tuohtunut siitä, kun ei ollut tarjolla mitään " kunnon" lehtiä vaan jotain akkojen juttuja. Ilmeisesti tekniikan maailmat ja tuulilasit olisi pitäis ehdottomasti löytyä joka synnytyssairaalasta. Täytynee pakata sitten synnytykseen mukaan hänelle sopivaa luettavaa, mikäli jossain välissä ehtii lukemaan.
Kandivaihe miettiin kanssa 4D ultraa. Mäkin olen tuota asiaa puinut rakenneultrasta asti. Meille ei sukupuolta kerrottu ja itse hämmennyin kuvista totaalisesti. Kokoajan oli ollut semmoinen tyttöolo ja sitten ultrassa siellä jalkojen välissä näkyi jotain? En tosiaan tiedä mitä oli. Napanuora? Ei kuitenkaan selkeästi pojan vehkeet vaan semmoinen epämääräinen möntti. Muutenhan tuolla asialla ei väliä ole mutta, kun kaikki vauvan vaatteet näyttää olevan niin sukupuolisidonnaisia. 100-200 euroa tuntuu kuitenkin aika suurelta summalta tuon asian selvittämiseen yksityisellä.
Oma olo on ihan hyvä. Seuraava eli kolmas neulola käynti vasta 28pvä joten siihen asti iloitsen muiden nla uutisista.
Zen
En siis vieläkään ole lähtenyt.. Kaikki supparit otan lämmöllä vastaan!!
Alkaa mennä hermo sukulaisten kanssa! Kokoajan puhelin soi tai tulee viestiä.. Käytiin hetki sitten kaupassa ja jätin puhelimen kotiin, olipahan vaan 4 viestiä ja puheluita saman verran tullut pelkästään tunnin aikana ;)
Seuraavalla kerralla kerron lasketuksi ajaksi kun täynnä olis 42 viikkoa!!
Nimistä: Meillä on nimet valmiina! Ei tarvinu edes alkaa vääntään yhtään ku niin samoista nimistä tykätään :)
Tervetuloa uusille!
Fiorella. Mulla ainakin paino saattaa heittää parikin kiloa.. Mulla riippuu paljon siitä kuinka oon päivän aikana juonu ja onko turvotusta tullu lisää tai vähenny!
Burde. Suotta huolehdit isoa sf- mittaa.. Niin se mullakin huitoo meneen missä sattuu ja uusinta synnytystapa/painoarviossa käytiin! Niin vaan siellä aika pikkuinen on.. hoikka vaavi kuulemma tulossa! N.3,5kg pitäis olla syntyessään!
Siru85. Mulla oli myös osittainen eteisistukka! Huomattiin jo rv12 kun alkoi reunasta vuotelemaan.. Nousi kuitenkin aika nopeesti ylemmäs etuseinälle! Olikohan pois kohdunsuulta jo rv22 :) Aika varmasti nousee ylöspäin kohdun kasvaessa!
Makkara. Noista Nalle puh. jutuista :) Hyvä kun ootta sieltä ostanut noita sisustus juttuja jo.. Suomesta niitä ei koviin helposti löydy.. Mekin jouduttiin lopulta tilaamaan netin kautta boordit ja seinätarrat!! Ja sieltä enkkulandiasta tilaaminen ei ole kovin edullistakaan ;) Mutta saatiin mieluisat!
Mukavaa kuulla että pepsin villipyllyllä kaikki hyvin :)
Sippuliini. Mulla kans oli kelan kaa hieman hermo kireellä.. Eivät myöskään saaneet päätöstä tehtyä kovinkaan inhimillisessä ajassa! Vein paperit 11.5 ja päätös tehtiin 1.8.. Piti soitella viimeisen kuukauden ajan kerran viikossa ja hoputtaa!! Viimeisen kerran soitin 1.8 ja tosissaan räjähdin.. olihan siinä peräti 2 päivää enää laskettuun aikaan jäljellä!! Päätös tehtiinkin sit heti ja rahat oli tilillä 3.8.. vain päivän myöhässä!
Täyteltiinkin tänään miehen isyyspäiväraha hakemusta ja viedään huomenna kelaan.. Tietää tämän käytännön täällä että hidasta on! Jos vaikka sais ne rahat sit ennen joulua ;)
Mutta nyt lukemaan baby bluessin perhekirjaa!! Suosittelen :)
Niamey ja tiiti rv 40+5
nyt on sitten ultrattu ja löytyihän sieltä heti 11 mm pitkä elämän alku :)
ja sykekin näkyi moneen kertaan siitä monitorista tsik tsik tsik tsik :D
ensin kyllä mittas millin vähemmän mutta sitten tarkensi ja tuli tuo mitta ja katsoi ihan papereista vielä että vastaa 7+1!!! että ei kauheesti oo tainnut mennä omat laskut metsään. Mies oli mukana ja kyllä kannatti, siitähän näki uusimmilla ultralaitteilla sisältä hienosti ja päältäkin jotain :) se sydämmen pomppinen on kyllä ihmeellistä kun se on siis niin pieni vielä. Keskenmenoriskistä sanoi, että enää n. 5 % luokkaa, mutta kuitenkin.
Lääkäri oli tosi asiantunteva vanhempi rofessori ja kertoi suositukset myös seuraavasta ultrasta joka kannattaisi uuden tarkemman systeemin kanssa tehä jo noin viikolla 11, siihen kuuluu verikoe ja tiettyjä arvoja ja ultratutkimus ja on kuulemma tavanomaista np ultraa varmempi tutkimus. Senkin sitten varasin, kun kuulin ettei kaikki kaupungit korvaa sitä sairaalan kautta tehtäväksi, ei ainakaan minun kotikaupunki, vaan halvemman vanhan tutkimuksen.
täällä on nyt sitten vähän leijuttu pääpyörällä :))
mies muuten sanoi että miten sä niin coolisti sielä, no joo olin niin pöllämystynyt ja hämmentynyt että kyselin vaan coolisti tärkeitä kysymyksiä (outo reagointitapa) sit unohdin puolet mitä setä kertoi, mies sitten jälkeenpäin valaisi muutamia juttuja :))))
hymyilevä nauku nauskis :D ja pieni zikzikzik ja rv 7+1
Onnellisena tätinä saan ilmoittaa, että Quiero3lle syntyi tänään suloinen poika (3380g, 49cm). Koko perhe voi hyvin!
T.Solana & Serkkutyttö 3 kk
siis meiän Quuko o saanu pikku-quusa?!?!Vauuuu,Onneaaa!!!!!!!!!Se päätti sit tulla pari viikkoo etuajassa,hurjaa!!!!!!!!!!!!
Paljon onnea!!!!!!!!!!!!!!
MIELETTÖMÄN ISOT ONNITTELUT!!!
PALJON TERVEISIÄ KOKO PERHEELLE!!
Oon@
Ihania uutisia, paljon onnea iso-Q ja pikku-q ja isukille myös!
t. Ope + Ahaa
Otinpa samantien vapauden listata uusimman tulokkaan tuonne esittelypinoon. On nuo aina niin hienoja uutisia! =) Niin se vaan Q eilen vielä ompeli peittoa pikku-quulle. Mahtoikohan valmistua?
Hyviä öitä ja vointeja kaikille muillekin!
-Amy-
Mahtavaa! Mukavaa vauvaeloa! Ihan epätodellinen fiilis - niinku on varmaan sielläkin vielä jonkin aikaa! ;) Onnea vielä!
Vai sai se Q jo vauvansa halittavaksi!!!??? Ihan huippua! Onnea ihan hirveesti koko perheelle...
Toivottavasti Q tulee pian kertomaan kuulumiset omin sanoin!!!! :)
Burde ja Penni-Enni 32+2
Menin heti kattomaan, että koskas Q on ollu meijän kanssa juttusilla.. Niin eilehän se!! Aatelkaa se kirjotteli eilen, että...
" ...kätilön mukaan vauva on täysin kiinnittynyt. Miestäkin alkoi jo selvästi jännittää, että voiko se oikeasti syntyä koska vaan!? :)"
JA
" Nyt täytyy äkkiä mennä ompelemaan se vaunupeitto valmiiksi, eihän sitä koskaan tiedä, miten kiire tässä on. :D "
...ja nyt saadaan kuulla, että Q onkin sen jälkeen alkanu synnyttää ja saanu pikku-q:n!!! =)
Vähänkö helmee!
Hitsi eihän sitä tosiaan tiiä, vaikka ittekin synnyttäis jo ennen laskettua aikaa.. HOH! :)
Burde ja Pennari taas
että se tosiaan tuollee vaa yllätyksellisesti läks synnyttämää eikä ehtiny meitäkää varotella yhtää....;)Kiilas aika hyvin muutamien ohi,hihii!!!!!!!!!!Tosi innolla ootellaa synnytyskertomusta täällä!!!!!!!
Ei yhtään kiva tämä nuhanen olo, koko ajan vaan pahenee. Onneksi ei kuumetta kuitenkaan..niin tai ainakaan vielä. Täällä taisi olla muillakin kesäflunssa.
Sippuliini, joo samoilla viikoilla mennään..minulla vauva on just toisin päin mitä sinulla, minulla on parkeerannu oikealle puolelle ja jystää vasemmalle että on ihan kylki kipeä.
Monet ovat käyneet rakenneultrassa, ja saaneet jopa paino arvionki. sillon kun ite kävimme niin ei sieltä oikeen mitään saanu irti, kaikki oli hyvin mut mitään se ei ite sanonu ellei kysytty ja kun ekaa odottaa niin mistäpä tuota ties kysyä. Jäi sellanen fiilis että Jaha, tässäkö tämä nyt sitten oli. Täällä kun kunta ei tarjoa kuin yhden ultran.Ei meille sanottu etes istukan paikkaa, neuvolakortissaki lukee vaan jotain mistä ei saa selvää ja sen perässä että OK. No huomenna on neuvolalääkäri, joten pitääpä hänelle mainita siitä että suomentaa sen, muutenki on viimiset 4 kertaa neuvolassa käydessä ollu aina joku sijainen, selitä sit joka kerta uudestaan oma tilas.
Olettako muuten ottaneet vauvalle mitään vakuutusta? täällä on varmaan tätä kysytty ennenkin mut vasta liityin joukkoonne..
-Annika82 rv 33+5