Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin, että kun aloittaa silmälasien käytön niin ei pärjää enää ilman?

Vierailija
22.02.2021 |

Tiedän monia ihmisiä, sekä nuoria että vanhoja jotka ovat lasit saatuaan tulleet niistä riippuvaiseksi. Tai siis en ole enää nähnyt heitä kertaakaan ilman niitä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan minä ole tullut sen riippuvaisemmaksi kuin aiemminkaan. Tai siis yhtä hyvin pärjään ilman kuin ennen lasien käytön aloittamista. Käytän laseja koska näen niillä paremmin. 

Vierailija
2/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pärjää ilman mutta se johtuu siitä että ilman laseja en näe nenääni pidemmälle koska olen niin huononäköinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän laseja, koska se on vaan niin paljon mukavampaa kun näkee kunnolla. Siinä mielessä olen riippuvainen, että kunnolla näkeminen houkuttaa paljon enemmän kuin se, ettei näe.

Vierailija
4/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saa lasit, huomaa, mitä on menettänyt. Ei sitten enää halua kulkea sokkona.

Vierailija
5/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi niin mennä, että kun silmälihasten ei tarvitse enää tehdä työtä nähdäkseen, koska yleensä käyttää laseja, ei ne sitten onnistu tarkentamaan kuten ennen jos välillä on ilman laseja. Mutta tämä on toki juttu vain niille joilla lasien tarve on siinä ja siinä tarvisiko edes - voimakasta liki- tai kaukotaitteisuutta ei silmälihakset saa edes pinnistelemällå korjattua joten lasit on tarpeen. Ja osa lievästi heikkonäköisistä saa päänsärkyä siitä jos silmälihakset joutuu pinnistelemään näkemisen eteen.

Vierailija
6/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän laseja, koska se on vaan niin paljon mukavampaa kun näkee kunnolla. Siinä mielessä olen riippuvainen, että kunnolla näkeminen houkuttaa paljon enemmän kuin se, ettei näe.

Tämä varmasti selittää sen, miksi monet alkavat käyttämään laseja kokoaikaisesti. Miksi olla näkemättä hyvin, kun se mahdollisuus on olemassa?

Vierailija
7/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voiko tästä aloituksesta tehdä johtopäätöksen että lasien käyttö huonontaa näköä ja pilaa silmät?

Vierailija
8/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on silmälasit, joita käytän lähinnä töissä tai tv:tä katsoessa. Pärjään kyllä ilman, mutta en näe hyvin kauas (esim. kaukana olevista teksteistä en saa kunnolla selvää). En tosin tykkää lasien käytöstä ja ne tuntuvat vain olevan tiellä. Toiveena on korjauttaa näkö leikkauksella jossain kohtaa tulevaisuudessa.

Vierailija
9/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silmälasit riippuvuutta aiheuta, turhaan sitä pelkäät ap.

Silmälasit korjaa optisia taittovirheitä silmissä ja auttaa siksi näkemään paremmin. ilman silmälaseja silmät väsyvät, koska silmien lihakset yrittävät korjata niitä taittovirheitä ja se rasittaa enemmän silmiä. Silmälasien käyttämättömyys voi.siten pahentaa näkemisen ongelmia ja silmälasien käyttäminen helpottaa ja voi jopa auttaa näön korjautumista ajan myötä.

Minä olen noin 40v rillejä käyttänyt, ja olen yksi jonka nuorena havaittuja taittovirheitä (sylinteri/kiertää) ahkera lasien käyttö vuosikymmenten myötä korjantui. Nyt ei ole enää muuta kun hieman ikänäköä (lähinäkö heikentynyt) kuten iän myötä useimmille käy vanhetessa, mutta sen kanssa pärjää hyvillä laseilla :)

Vierailija
10/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi verrata kenkien käyttämiseen. Jalat eivät tule kengistä riippuvaisiksi, mutta kenkiä käytetään koska jaloille on mukavampaa niin. 

Vierailija
11/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi niin mennä, että kun silmälihasten ei tarvitse enää tehdä työtä nähdäkseen, koska yleensä käyttää laseja, ei ne sitten onnistu tarkentamaan kuten ennen jos välillä on ilman laseja. Mutta tämä on toki juttu vain niille joilla lasien tarve on siinä ja siinä tarvisiko edes - voimakasta liki- tai kaukotaitteisuutta ei silmälihakset saa edes pinnistelemällå korjattua joten lasit on tarpeen. Ja osa lievästi heikkonäköisistä saa päänsärkyä siitä jos silmälihakset joutuu pinnistelemään näkemisen eteen.

Toisinpäin. Mulla lasien voimakkuutta vähennettiin kun viikko sitten uudet rillit hain. Olen käyttänyt siinä ja siinä-näölläni laseja 20 vuotta. Kyllä ne silmälihakset joutuu ihan samalla tavalla tekemään töitä rillien kanssa kuin ilmankin. Mistä moinen käsitys ettei joutuisi? 

Vierailija
12/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.

Vierailija
13/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne silmälasit määrätään tietystä syystä, siitä ettet näe. Jos se on riippuvuutta että silmälasien kanssa näkee paremmin, eikä säre päätä kaiken aikaa, niin kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt?!?

Vierailija
14/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasien käyttäminen tekee selkeästi riippuvaiseksi niistä. Ja kun jää koukkuun silmälaseihin, ennen pitkää etenee kovempiin aineisiin, kuten piilolinsseihin tai uimalaseihin.

Vierailija
15/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasien käyttäminen tekee selkeästi riippuvaiseksi niistä. Ja kun jää koukkuun silmälaseihin, ennen pitkää etenee kovempiin aineisiin, kuten piilolinsseihin tai uimalaseihin.

Minulla on uimalasit kaapissa. Laitan lisäksi keltaiset kumihanskat ja menen siivoamaan kylpyhuonetta. Niin se asia etenee. Silmälasit on jätettävä kovempien uimalasien ajaksi pois.

Vierailija
16/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasien käyttö ei ole mukavaa. Pahinta ovat jatkuvasti näkökentässä olevat kehykset sekä lasien huurtuminen.

Vierailija
17/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on uimalasit kaapissa. Laitan lisäksi keltaiset kumihanskat ja menen siivoamaan kylpyhuonetta. Niin se asia etenee. Silmälasit on jätettävä kovempien uimalasien ajaksi pois.

Minulla on jo aurinkolasit vahvuuksilla. Ei tästä taida enää olla paluuta :/

Vierailija
18/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on miinuslaseista kyse, niin useimmiten siinä käy juuri niin, että näkö vain huononee lasien takia. Pluslaseilla eli lukulaseilla tätä riskiä ei tietääkseni ole. Muut taittohäiriöt sitten erikseen, niistä en osaa sanoa.

Kuulemma jos alkaa käyttämään prismalinsseillä varustettuja laseja, niin niihin jää riippuvaisiksi helposti kun niihin kerran tottuu eikä voi olla enää ilman. 

Vierailija
19/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan silmälaseja. Minulla on kahdeksat lasit  joilla kaikilla edelleen näen! On muovipokaa, vihreää, punaista, hengetöntä mallia, hopeaa, blingiä :D Näen kyllä ilmankin laseja, enkä kotona niitä pidäkään, kuin tv:tä katsoessani. Rattiin en lähtisi ilman. En leikkauttaisi silmiäni, koska se ei toisi lasien käyttöön muutosta.

Vierailija
20/57 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites selität sen, että mulla alkoi näkö parantua 25 ikävuoden jälkeen? Siihen asti oli heikentynyt kyllä, mutta nykyään mun laseissa on vähemmän miinuksia kuin nuorempana (enimmillään -3,5, nyt heikommassa silmässä -2,5.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi