Jotkut eivät TOSIAAN ymmärrä pätkän vertaa millainen riski asunnon vuokraaminen toiselle voi olla
Jessus... Joillain on ihan sijoitusasunnoksi ostettu asunto, jossa ainoat kulut ovat luokkaa 200 €/kk.
Sitten on ihmisiä, jotka ostavat KODIN. Ja jossain vaiheessa elämää jokin syy pakottaa vuokraamaan asunnon jollekulle ja muuttamaan edullisempaan, tai myymään.
Ette ihan vakavissanne ymmärrä asian riskejä?? Ette ihan vakavissanne ymmärrä, että jos jostain syystä vuokralainen/vuokralaiset eivät maksakaan vuokraa, on osakas ku-sessa?? Milläs maksat valtavan yhtiövastikkeen SEKÄ oman vuokrasi??
Seuraavaksi tulee asunnon hallintaanotto, kulut juoksevat, asunto vuokrataan jollekulle, osakas on edelleen velvollinen maksamaan sekä vastiketta että vuokraa.
Ette oikeasti ymmärrä, että siinä voi joutua aikamoiseen pulaan?? 🤣🤣🤣🤣🤦♀️
Kommentit (9)
Joo, itse olen nähnyt vierestä kuinka isäni omistama sijoitusasunto on tuhottu. Vuokralaiset olivat ihan "tavallisia" työssäkäyviä ihmisiä, jotka maksoivat vuokrat aina ajallaan. Viikonloppuisin ilmeisesti vievät lapset muualle hoitoon, isälle tuli tieto isännöitsijän kautta jatkuvista bileistä viikonloppuisin. Tästäkään huolimatta näitä asukkaita oli mahdoton häätää ja lopulta vasta muutaman vuoden jälkeen muuttivat pois, ja sen jälkeen asunto oli kuin pommin jäljiltä.
Kyllä, asuntosijoittaminen on myös riskaabelia ja ihmisiin ei voi luottaa.
No pitää tarkistaa luottotiedot, kieltää lemmikit ja laittaa iso takuu asunnolle. Sitten on näitä ”sijoittajia” jotka ostavat asunnon pari mukavasta kerrostalosta ja vuokraavat sen/ ne valtiolle joka antaa asunnot vuokralle, no tiedätte kyllä kenelle. Valtiolta nääs tulee takuulla vuokra maksettuna aina ja korvaavat vuokralaisten rikotut kodinkoneet, kaapit jne. Ainoat jotka tässä järjestelyssä menettää on näiden vuokralaisten naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse olen nähnyt vierestä kuinka isäni omistama sijoitusasunto on tuhottu. Vuokralaiset olivat ihan "tavallisia" työssäkäyviä ihmisiä, jotka maksoivat vuokrat aina ajallaan. Viikonloppuisin ilmeisesti vievät lapset muualle hoitoon, isälle tuli tieto isännöitsijän kautta jatkuvista bileistä viikonloppuisin. Tästäkään huolimatta näitä asukkaita oli mahdoton häätää ja lopulta vasta muutaman vuoden jälkeen muuttivat pois, ja sen jälkeen asunto oli kuin pommin jäljiltä.
Niin, ja tuokin että kenenkään ulkomuodosta ei näe, jos vaikka koko asunto on hamstrattu täyteen roinaa. Minä en halua kotiini mitään kasojen keskellä asuvia sekopäi-tä.
Että on se kumma ettei näin simppelit asiat mene ymmärrykseen, no helppo se on v---illa, kun ei ole itse mitään koskaan omistanut eikä ymmärrä tosiasioita. Elämä ei ole mitään hattaraa, vaan vuokralaisten takia voi joutua valtavaan ku.seen.
Ymmärrän. Kun muutettiin toiseen kaupunkiin, pidettiin entinen asunto mieluummin tyhjillään kuin vuokrattiin kellekään, siihen asti kun saatiin kaupaksi. Lopulta meni kaupaksi yllättävän helposti, ei edes laitettu yleiseen myyntiin kun ostaja jo ilmaantui. Hyvä niin, vuokrattuna olisikin ollut ehkä vaikeampi myydä.
Mitä sua liikuttaa kenenkään asunnonvuokraukset? ja jos itte pelkäät omaasi vuokrata niin älä vuokraa. Sulta posahtaa kohta verisuoni päästä.
Vierailija kirjoitti:
No pitää tarkistaa luottotiedot, kieltää lemmikit ja laittaa iso takuu asunnolle. Sitten on näitä ”sijoittajia” jotka ostavat asunnon pari mukavasta kerrostalosta ja vuokraavat sen/ ne valtiolle joka antaa asunnot vuokralle, no tiedätte kyllä kenelle. Valtiolta nääs tulee takuulla vuokra maksettuna aina ja korvaavat vuokralaisten rikotut kodinkoneet, kaapit jne. Ainoat jotka tässä järjestelyssä menettää on näiden vuokralaisten naapurit.
Sä et saa laittaa kahden kuukauden vuokran suruista määrää suurempaa vakuutta. Löytyy ihan huoneenvuokralaista.
Valtio ei kyllä hoida vuokra-asioita. Vuokrasopimukset tehdään vuokralaisen kanssa. Vuokralainen voi taas saada osan vuokrastaan asumistukena kelalta. Ja loput mahdollisesti toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen asunnossa ei ole kuin normaalia kulumista.
Totta kai siinä on riskinsä. Siksi vuokralaisen luottotiedot tarkistetaan, heiltä vaaditaan kotivakuutus ja kunnollinen takuu. Ei se kokonaan riskejä poista, mutta vähentää.
Että en v---ssakaan luovuta avaimiani yhdellekään tyypille, josta ei tule erittäin hyvä vaikutelma. 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Aivan päivänselvä asia.