:( Lääkäri Arto Nieminen: "Influenssa on yhtä vaarallinen ellei vaarallissempi kuin koronavirus." :(
"Se on tullut nähtyä teho-osastolla."
https://www.kalajokilaakso.fi/uutinen/603644
Ja tämä mies on NÄHNYT OMIN SILMIN molempien tautien seuraukset teho-osastolla.
Kerrankin rehtiä puhetta selkokielellä.
Kommentit (131)
Molemmat sairastaneena olen täysin samaa mieltä. Influenssa oli minulle lähes kohtalokas.
Arttu Wiskari, 37 v, on nyt varmasti sitä mieltä, että influenssa on paljon pahempi. Hän sairastui siihen tänä talvena ja sitten hänet kiidätettiin ambulanssilla sairaalaan.
Eiköhän influenssa ole selvästi vaarallisempi. Meinaan että jos influenssa pyyhkisi näin monen suomalaisen läpi ja näin usein kuin korona, elämä olisi aika rankkaa täällä. Olen kerran joutunut sairastamaan influenssan ja lopulta se tauti vei minut sairaalaan ja olin jo todella huonossa kunnossa siinä vaiheessa. Elämäni ainoa kerta kun olen tarvinnut sairaalahoitoa. Toivottavasti myös viimeinen. Ei ollut kivaa, ei yhtään.
No näinhän se todellakin on... itsellä, kavereilla ja lähipiirillä influenssa on ollut paljon pahempi kuin korona. Minä itse, muutama kaveri ja mun vanhemmat ei olisi edes tienneet että meillä on korona, ennen kuin testi näytti positiivista. Influenssa taas vei sairaalaan. Se on vähän ärsyttänyt, että kun korona tuli, influenssaa alettiin vähätellä ja koronaa pidettiin heti automaattisesti kaikkien aikojen vaarallisimpana tautina, mitä se ei ole. Ihan naurettavaa, että kaikki panikoi sun takia kun sulla on oireeton korona, korkeintaan yskäiset muutaman kerran, mutta sitten kun sulla on influenssa ja 40 asteen kuume sua ei oteta edes sairaalaan koska "ei ole korona". Koronasta voi tulla jälkiseurauksia ja jotkut niistä voivat näkyä vasta vuosien kuluttua mutta arvatkaas mitä, niin voi tulla influessastakin. Se tauti oli ihan kamala ja keuhkot oli täyttä paskaa monta kuukautta sen jälkeen. Kesti todella kauan ennen kuin pystyi urheilemaan normitasolla, puhumattakaan, että olisi voinut edes kävellä kunnolla (tuntui ettei saa vedettyä henkeä kunnolla). Toivottavasti ei ihan hei tarvitse sitä tautia sairastaa uudestaan :(
minäkin kuulun niihin jotka ovat joutuneet sairastamaan influenssan. olin sairaalan osastolla ensin 6 päivää ja sitten uudestaan 10 päivää. kotiuduin tosi huonossa kunnossa, en ymmärrä miksi niin huonossa hapessa oleva pitää laittaa kotiin. onneksi olin silloin nuori perusterve niin selvisin lisähapella ja lääkkeillä suoneen.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ei varmaan saada tuoreita kuolintilastoja keväältä, mutta viime kevään saldo oli 500 kuollutta ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta ja teholla oli Helsingissä influenssan takia muistaakseni silloin kolmisenkymmentä kun koronasekoilut alkoi. Nythän niitä ei kirjaillakaan kun sairaanhoitopiirit ei jaksa ilmoitella THL:n mukaan. Tiedot tulee jälkijunassa sitten joskus. Ylipäätään koronatiedotus on nyt laitettu siihen malliin, että kansalaisilta pimitetään kaikkea tietoa joka laittaisi tämän pandemian perspektiiviin. Kun kontrolloit informaatiota, kontrolloit todellisuutta.
Samanlaista menoa kuin Venäjällä. Ja samaan tapaan täälläkin suuri enemmistö valitsee mieluummin elämän valheessa, koska se on helpompaa.
Maskeilla ja turvaväleillä voi suojata toisia ja itseä myös influenssaa vastaan. Pandemiasta pitäisi oppia asioita ja ottaa niitä käyttöön.
Jos noin sanoo, tulee erottaa välittömästi.
Ei varmasti osaa muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Maskeilla ja turvaväleillä voi suojata toisia ja itseä myös influenssaa vastaan. Pandemiasta pitäisi oppia asioita ja ottaa niitä käyttöön.
Ei tarvitse oppia, ovat olleet tiedossa ennen pandemiaa. Nyt vain aloitettu jokin kansan harvennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse oppia, ovat olleet tiedossa ennen pandemiaa. Nyt vain aloitettu jokin kansan harvennus.
turpakiiqanonpelle
Äitini kuoli kun sai influenssan. Kuolinsyyksi merkittiin sydämenpysähdys. Mikähän olisi ollut kuolinsyynä, jos tautina olisi ollut korona?
Luulen, että influenssa tappaa todella paljon huonokuntoisia vanhuksia. Sitä ei vain merkitä kuolinsyyksi kuten koronatapauksissa.
Jos noin on, niin meitä on kusetettu pahemman kerran.
Luulin koko ajan, alussa varsinkin, että nyt on liikkeellä joku oikea supervirus.
En mä influenssan takia noin olisi panikoitunut, enkä käyttänyt maskia ja välttänyt ihmiskontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Luulin koko ajan, alussa varsinkin, että nyt on liikkeellä joku oikea supervirus.
En mä influenssan takia noin olisi panikoitunut, enkä käyttänyt maskia ja välttänyt ihmiskontakteja.
No kyse ei ollutkaan influenssasta, vaan toisesta viruksesta. Mutta maskit ja etäisyyden ottaminen vähentävät myös influenssatartuntoja ja -kuolemia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä tässäkin asiassa ymmärtää edes perusasiat. Silloin kun coronavirus lähti leviämään, ei siihen ollut olemassa minkäänlaista lääkettä. Ifluenssarokotetta taas on Suomessakin ollut saatavilla jo yli 40 vuotta. Tuon lääkärin viesti siis ei ollut se, että coronaviruksen aiheuttama tauti olisi heppoinnen, vaan että myös influenssa ilman rokotetta on vaarallinen erityisesti riskiryhmille ja siksi se on syytä ainakin riskiryhmien ottaa.
Sen verran paljon Espanjantaudistakin on coronanpandemian aikana puhuttu, että jo tyhmemmnkin pitäisi ymmärtää, että kaikki virusperäiset taudit ovat vaarallisia, niin kauan kun niihin ei ole kehitetty minkäänlaista rokotetta. Espanjantauti oli siis vuosina 1918–1920 riehunut influenssa johon kuoli eri arvioden mukaan 30-100 miljoonaa ihmistä, joka tämän päivän asukaslukuun suhteutettuna tarkoittaisi 120-400 miljoonaa kuollutta.
https://www.vihdinuutiset.fi/paikalliset/5587151
Korona on tunnustettu flunssaksi eikä ole väliä mitä flunssaa sairastaan. Influenssa sen sijaan on tyypillisesti raju tauti ja vaatii hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vihdinuutiset.fi/paikalliset/5587151
Korona on tunnustettu flunssaksi eikä ole väliä mitä flunssaa sairastaan. Influenssa sen sijaan on tyypillisesti raju tauti ja vaatii hoitoa.
Tuossa vihtiläisen paikallislehden jutussa puhutaan lievästä koronasta.
influenssan sairastaneena voin sanoa että sen otan jatkossa todella vakavasti ja rokotukset on otettu sen jälkeen joka syksy. vei minut tehohoitoon hengityskoneeseen ja sinne meinasin jäädä. ihan kuntoon en koskaan toivu mm. keuhkojen kapasiteetti jäi murto-osaan.
Riskiryhmäläiset ovat saaneet elämänsä aikana jopa kymmeniä annoksia influenssarokotuksia, mutta tuossa vaiheessa ei vielä koronarokotuksia. Silti influenssa oli yhtä tuhoisa tai jopa tuhoisampi kuin korona.
Nyt koronarokotusten edistyessä koronan vaarallisuus on tippunut vielä selvästi.