Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyötä tekevät

Vierailija
20.02.2021 |

Te, jotka pystytte työskentelemään etänä: mitä työtä teette, ja millä koulutuksella?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekninen tuki logistiikka-ala, inssi

Vierailija
42/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi. Järjestössä koordinaattorina. Pari-kolme kertaa kuussa joutuu käymään toimistolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla tutkijana. Meillä siirrettiin viime keväänä kaikki nopealla aikataululla verkkoon opetuksesta yms. lähtien.

Vierailija
44/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyn vuorostani, että miten te pysyvästi etätyötä tekevät osaatte rajata työajan ja vapaa-ajan? Mä tein etänä keväällä pari kuukautta ja nyt joulukuusta asti taas ja molemmilla kerroilla sama homma: totean istuvani koneella ihan koko ajan, työasiat valtaa ajatukset, vie unen, teen jopa 20 tuntia töitä vuorokaudessa. Ei kestävä tilanne, oon ihan puhki, ja tätä jatkuu vielä ainakin kaksi kuukautta.

Helposti. Suljen koneen ja laitan sen pois silmistä.

Sua ei rassaa se että sinne kertyy koko ajan lisää tehtäviä hommia ja deadlinet lähestyy? Jos mä laitan koneen pois niin silti ne asiat on mun mielessä ja kuten totesin, vie yöunet, ja siinä kohtaa ajattelen että sama sitten alkaa tehdä niitä hommia. Luojan kiitos mä en tee tätä pysyvästi.

Sitä välinpitämättömyyttä odotellessa! Toivottavasti se tulee pian.

Auttaa että sen ajan minkä tekee, tekee keskittyneesti ja tehokkaasti. Itsellä työasiat vaivaa illalla jos päivä on ollut haahuilua eikä ole saanut kovin paljon tehtyä. Sen sijaan kun on saanut paljon aikaan, voi hyvällä mielellä jättää kesken olevat asiat seuraavaan päivään. Silloin on myös niin väsynyt että ei jaksa ajatella töitä vapaa-ajalla, vaikka olisikin deadlinet tulossa.

Vierailija
45/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyn vuorostani, että miten te pysyvästi etätyötä tekevät osaatte rajata työajan ja vapaa-ajan? Mä tein etänä keväällä pari kuukautta ja nyt joulukuusta asti taas ja molemmilla kerroilla sama homma: totean istuvani koneella ihan koko ajan, työasiat valtaa ajatukset, vie unen, teen jopa 20 tuntia töitä vuorokaudessa. Ei kestävä tilanne, oon ihan puhki, ja tätä jatkuu vielä ainakin kaksi kuukautta.

Pitää luoda päivärytmi, joka auttaa työn ja vapaa-ajan erottamista. Aloitat aamulla ja lopetat samaan aikaan kun lähtisit toimistolta. Itse käyn heti työpäivän jälkeen ulkoilemassa, mikä irrottaa ajatukset työstä. Töistä "lähtemisen" jälkeen et avaa konetta, et vilkuilee viestejä vaan mietit vapaa-ajan asioita. Jos pidän päivällä pidemmän tauon, saan tehdä vastaavan verran myöhempään - mutta ei yhtään enempää. Suunnittelen töiden lopettamisajan jo lounaan jälkeen. Jos et pysty muuten katkaisemaan, laita kalenterivaraus klo 17- "Oma Aikaa".

Kiitos. Mä olen miettinyt että ehkä mä alan mennä työpaikalle etätöihin - siellä ei ole muita ja mä asun melko lähellä. Menisin aamulla ja pois iltapäivällä ja koneen jättäisin sinne. Kuten sanoin, nykytilanne ei ole kestävä ja jotain pitää keksiä. Muuten musta ei ole mitään iloa kenellekään kohta. Ongelma on vaan se että mulla on aina tehtäviä rästissä ja niitä tulee koko ajan lisää. Suomeksi sanottuna mulla on vaan ihan liikaa töitä. Lisäksi oon perfektionisti ja saatan viilata yksityiskohtia ihan loputtomiin. Pitäisi tiputtaa rimaa.

Liian suuresta työmäärästä sinun pitäisi puhua esimiehesi kanssa. Ei ole normaalia tehdä kahta työpäivää putkeen saman päivän aikana, jotta ei hukkuisi töihin.

Meillä muistutetaan jatkuvasti, että etätyöt eivät saa kuormittaa liikaa. Samoin kannustetaan lähtemään kävelylle kesken päivän ja pitämään taukoja.

Vierailija
46/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT hommia. Medianomi alunperin, mutta opettelin koodaamaan. 

Ja sanonpa vaan, että etätyö kuulostaa hehkeältä, mutta todellisuudessa on kovat paineet todistaa tekevänsä jotain ja työtä mitataan tavoitteilla, joita kohti sitten yksinään kukin yrittää epätoivoisesti tarpoa. Kahvit vedetään työn ohessa, kun ei muista, että menikö pyykkeihin 5 vai 15 minuuttia ja huomasko joku chatista, että en ollut "online" silloin. Muutenkin tuo "online" oleminen stressaa. Vessassakin tulee kiirehdittyä. Pääsispä jo toimistolle takaisin....

Miksi sä niitä pyykkejäs työaikana hoidat, jos kerta työsi vaatisi läsnäoloasi edes siellä chatissa? Miksi itse aiheutat itsellesi stressiä? Hoida pyykit vapaa-ajallasi.

Vierailija
47/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskutuksen asiantuntija sähköalalla.

Vierailija
48/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyö IT-alalla, koulutukseltani olen FM.

Mitä tulee ketjun aiempaan keskusteluun työpäivien venymisestä, työt ei jää pyörimään sen enempää mieleeni kuin toimistollakaan jäisi. Kotona ei tule samalla tavalla keskeytyksiä ja taukoja kuin toimistolla (esim. työkaverit eivät tule keskeyttämään), joten olen täysin kypsä töihin viimeistään klo 16, jolloin tilanteesta riippumatta läppärin kansi menee kiinni. Työt ei tekemällä lopu, joten mitä niitä murehtia tai työpäivää venyttää tarpeettomasti, aamulla voi jatkaa keskeneräiseksi jääneitä hommia.

Vierailija
49/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konetekniikan DI on koulutus ja asiantuntijahommissa teollisuusyrityksessä. Päivät istun koneella yksin tai teams-palavereissa. Välillä soittelen toimittajille tai asiakkaille jos pitää jotain hoitaa nopeasti.

Samaa tekisin konttorilla mutta työ olisi paljon rikkonaisempaa hälyn ja keskeyteysten takia. Sisäiset palaverit kestäisi kauemmin kun jaariteltaisiin alussa ja lopussa niitä näitä. Etänä pysytään tiukemmin asiassa ja voi huoletta tehdä muuta jos kokouksen aihe ei sillä kertaa koske omia töitä, työmaalla pitäisi muodon vuoksi esittää kiinnostunutta.

Vierailija
50/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit, että olen "kateellinen"  teille etätyötä tekeville: ei tarvitsisi koko ajan jännittää, kun joku pärkäyttää päin naamaa, kulkee kyljessä kiinni jne. Olen peruskoulussa opettajana. 

Vierailija
51/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Meidän pitää leimata itsemme koneella sisälle töihin, kun aloitamme, ja ulos töistä, kun työaika loppuu. Lisäksi työtunneista pitää tehdä työajankäyttöilmoitukset, siis tilastoida, miten on köyttänyt työtunnit. Työkone on eri kuin ne, joita köytän yksityisasioiden hoitoon.

Vierailija
52/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Meidän pitää leimata itsemme koneella sisälle töihin, kun aloitamme, ja ulos töistä, kun työaika loppuu. Lisäksi työtunneista pitää tehdä työajankäyttöilmoitukset, siis tilastoida, miten on köyttänyt työtunnit. Työkone on eri kuin ne, joita köytän yksityisasioiden hoitoon.

Korjaus: siis käytän, en köytä.

Vierailija
53/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

TkL, johtavana asiantuntijana valtiolla.

Vierailija
54/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä en kestäisi? Normaaliaikoina samanlaista, mutta siihen työmatkat vielä päälle.

Vierailija
55/55 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshoitaja.. Olin koko kevään etänä. Nyt 2-3 pv/ viikko etänä ja muut työpaikalla.

Kaikki kokoukset pidetään teamsilla ja suuriosa terveystarkastuksista ja muusta vastaanottotoiminnasta onnistuu etänä.

Tosi paljon raportteja ja muuta kirjallisista hommaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi