Mitkä oudot paikat tuntuvat teistä kotoisalta?
Mulle tulee synkistä, pimeistä, ehkä vähän kylmistä paikoista kotoisa olo, kuin kuuluisin sinne.
Esim. pimeä metsä tuntuu sellaiselta, vaikken sinne silti haluaisi mennä.
Samoin kaikki elokuvissa olevat hylätyt hallit, tehtaat, tms. tuntuu sellaiselta että siellä olisi hyvä tehdä itselleen "koti" ja elää salassa. Kaikki dystopiatyyliset elokuvat joissa ihmiset asuvat hökkeleissään selviytyen myös tuovat jotenkin samanlaisen tunteen.
En ole mitenkään synkkä ihminen enkä tiedä mistä tuo johtuu.
Kommentit (26)
"Pimeä metsä, teollisuushallit ja autiotalot". Nämä on varmaan kaikki jotain kidutusmurhaajasaalistajia.
Vierailija kirjoitti:
Metsäiset lähiöt. Juuri ne, joissa on talot ripoteltu metsään ja metsäalueet talojen välissä. Muutimme 80-luvulla keskiluokkaiselle omakotitaloalueelle ja olen asunut keskustassa koko aikuisikäni, mutta peruslähiö on sielunmaisemani
Jännä miten mulla tää on just toisin päin, lähiöissä tulee oudon masentunut olo. Joku siinä häiritsee, että on isoja kerrostaloja "metsän keskellä".
Talojen varastot ja kellarit. Se tuoksu on omalla tavallaan niin ihana. Muistan kun lapsena kävin usein tädilläni yökylässä ja rakastin sitä kun lähdettiin varastolle hakemaan minulle patjaa yötä varten. Siihen varaston tuoksuun yhdistyy mielikuva että kohta saan mennä pehmeälle patjalle maaten ja vetää peiton korviin :)
Tää on ehkä vähän kiusallista, mutta mulla on kotoinen olo Englannissa. Siis ihan eri tavalla kotoinen kuin esim kotona. Tv-sarjoissakin Englanti näyttää mulle kodilta. Olen käynyt siellä paljon ja aina se fiilis tulee. No nyt ei varmaan tartte ikinä enää mennä.
Ap nostaa ketjua, tosi mielenkiintoisia vastauksia!
Myös tuo alkeellisuus kiehtoo. Vanhat, löydetyt tavarat joiden avulla selviää arjesta siellä omassa piilossa.
Lapsenakin mummolassa tein ulkorakennuksen pieneen huoneeseen itselleni piilon. Siellä oli pöytä, vanha pieni puusohva, peittoja jne. Olisin halunnut jäädä sinnen yksin asumaan niin että kukaan ei olisi tiennyt.
Joku turvallisuudentunne noista tulee.
Olisi kiva kuulla lisää!
Minusta sairaalan labran odotushuoneet on jotenkin mukavia paikkoja. Ehkä siksi, että niissä tuli käytyä paljon lapsen sairauden vuoksi hänen ollessaan pieni. Niihin tottui. Lapsikin tottui jo niin pienestä verikokeisiin, ettei ollut moksiskaan.