Teini ei suostu hoitamaan kotitöitään.. olen niin loppu!
Joka hitsin päivä sama tappelu. On se kumma kun ei voi omaa lautasta viedä tiskikoneeseen vaan jää aina omaan huoneeseen pyörimään. Siellä kun niitä käy kinuamassa pois kun muulta perheeltä loppuu lautaset niin hirveän kiukkukohtauksen kohteeksi joudut. Niin hirveä sotku pojan huoneessa että hyvä kun lattiaa enää edes näkee. Ainoa mistä huolehtii on vaatteet. Ne (tietyt) pitää aina olla puhtaina ja hyväntuoksuisina, jos ei ole niin itkun sekainen huuto kuuluu ettei muka mihinkään voi lähteä. Huhuh..
Kommentit (44)
Ilmeisesti ap ei saanut poikaa tottelemaan pienenäkään. Miksi se onnistuisi nyt kun poika on murrosiässä. Vanhempien pitäisi löytää itsestään sisäinen armeijan kapiainen, jolloin lapsella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin totella. Tämä ei karsi pois rakkautta ja johdonmukaisuutta.
Meillä on ihan sama.. hyvä vinkki tuo että kiellät nyt hetkeksi viemästä astioita omaan huoneeseen. Sit kun luulet että vois palautus onnistua niin kokeilette, jos ei onnistu niin taas kielto päälle
Teiniltä kaikki etuudet poikki kunnes kotihommat sujuu. Ei autokuljetuksia, ei kavereita, ei puhelinta, ei herkkuja. Ruoka syödään 3 viikkoa vain keittiössä jne.
Vierailija kirjoitti:
Teiniltä kaikki etuudet poikki kunnes kotihommat sujuu. Ei autokuljetuksia, ei kavereita, ei puhelinta, ei herkkuja. Ruoka syödään 3 viikkoa vain keittiössä jne.
Tähän ei kannata lähteä!
Teini pyykkää itse omat spermaiset bokserinsa, ei tarvi kellekään kiukutella
mitä mitä taasen aloitus porvoosta.
nyt kun saitilla on käsitelty juuri teinien tekemää karmeaa tekoa.
kyllä kuule teini oppii. kun et anna rahaa. menee kävellen joka paikkaa oli matkaa vaikka 100 km.
et pese pyykiä.
et puhu mitään koko teinille kk.
ruokaa annat juuri sen verran että hengissä pysyy. yksi näkkileivän pala päivässä ja vesilasi.
eiköhän teini tokene. ja kaikki puh. tietokoneet ym pois ja heti.
tätä se on kun naiset ei osaa muuta kuin maata kännykkä kourassa. sitten ihmetellään mikä meni pieleen
Kaksi kikkaa:
1. Vaihdat teinin liittymän sellaiseen jossa ei ole joko ollenkaan datapakettia tai mahdollisimman huono sellainen - datakatto joka täytyttyään pistää datan kokonaan kiinni.
2. Lopetat taskurahat.
On kuin myrskynmerkki jonkin aikaa, mutta kyllä se yhteistyötaito löytyy kun ei näekään enää niitä siistejä kaverin juttuja eikä ole rahaa tehdä mitään.
Kotitöitä hoitamattomat teinit ovat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa yhteiskunnassamme.
Ap:lle jaksamista. Varmaan typerä kysymys nyt alkuun, mutta jäin miettimään miksi ne astiat pitää viedä omaan huoneeseen? Ehdittekö syödä missään vaiheessa päivää koko perheen kesken tai edes osan perheestä kanssa? Meillä kotona olijat syö yhdessä (keittiössä) ja tästä olen aina pitänyt kiinni. Teinikin (15v) istuu ihan mielellään pöydässä.
Kotityöt jaettu, niistä myös maksetaan "palkkaa". Lisäksi maksetaan vähän ekstraa, jos osallistuu johonkin vähän isompaan esim maalaamiseen. Vkorahaa meillä ei makseta erikseen vaan just noista peruskotitöistä saa rahaa (tiskit, pyykit jne.). 15v maksaa itse aina osan isommista hankinnoistaan (esim. puhelimesta 50%) ja se on motivoinut tekemään kotitöitä.
Teinin vaateongelma ratkaistu niin, että pesee itse omat pyykit (haluaa myös pitää aina tietynlaisia vaatteita). Välillä tämä unohtuu ja meilläkin sama laulu ettei voi mennä huomenna mihinkään... on sitten pessyt pari kertaa käsipyykissä jotain rakkaimpia vaatteita, sen jälkeen taas muistaa pyykkinsä paremmin. Siivoaa myös oman huoneensa lähes aina itse, välillä enemmän kaaosta siellä on, yleensä suht siistiä. Olen päättänyt etten stressaa siitä, välillä kyllä ehdottanut yhdessä siivoamista tai lakanoiden vaihtoa, jos alkaa olla pidempään kaaosta. Sitten aloteltu yhessä siivoomaan ja lopulta pitkälti itse siivoaa.
Meillä nämä on toiminut, ainakin tähän saakka.
Vierailija kirjoitti:
mitä mitä taasen aloitus porvoosta.
nyt kun saitilla on käsitelty juuri teinien tekemää karmeaa tekoa.
kyllä kuule teini oppii. kun et anna rahaa. menee kävellen joka paikkaa oli matkaa vaikka 100 km.
et pese pyykiä.
et puhu mitään koko teinille kk.
ruokaa annat juuri sen verran että hengissä pysyy. yksi näkkileivän pala päivässä ja vesilasi.
eiköhän teini tokene. ja kaikki puh. tietokoneet ym pois ja heti.
Millähän vuosikymmenellä sä mahdat elää?
Toisekseen toivon, että sinulla ei ole, eikä koskaan ole ollutkaan lapsia
Lopetat kaiken passaamisen. Kyllä alkaa kiinnostaa kotityöt, kun ruokaa ei tule automaattisesti pöytään, vaatteet eivät ole automaattisesti puhtaita jne.
Voi luoja... teinin kanssa kannattaa valita taistelunsa. Meillä teinien huoneet ovat heidän valtakuntaansa, siivoavat kun siivoavat, tuovat lautaset kun tuovat. Mutta murrosiän myrskyissä olemme panostaneet siihen että meillä on koko ajan keskusteluyhteys, tiedetään miten koulussa ja kaverisuhteissa menee, mistä surraan ja mistä iloitaan. Siksi ei olla lähdetty nipottamaan tai vääntämään olemattomista. Ja kas kummaa, nyt kun pahin on ohi niin huoneet ovat siistiytyneet, ruoanlaitto kiinnostaa, kotityöt sujuu jne
En pesisi teiniporsaan pyykkejä.
Jos hän ei ymmärrä, etteivät vaatteet puhdistu itsekseen tai lautaset kävele takaisin keittiöön, niin eläköön likaisena ja sotkujensa keskellä.
Muiden lautaset voi lukita johonkin kaappiin.
Meillä teini saa elää ihan rauhassa sotkujensa keskellä niin kauan kun ongelma ratkeaa muun perheen kannalta oven kiinni laittamisella. Mutta esimerkiksi se, että astiat loppuu, vaikuttaa muihin, joten siinä menee raja, eli meillä ei astioita viedä huoneeseen jos niitä ei tuoda pois.
Mitäs jos kysyisit pojalta itseltään että miten lähtisitte ratkaisemaan ongelmaa? Olisiko pojalla joitain ideoita miten voisi huolehtia että puhtaita vaatteita riittää ja muulle perheelle riittää lautasia. Ei kannata poikaa alkaa pomottamaan vaan yhdessä keksiä ratkaisut. Tsemppiä
Teini ei vie lautasta huoneeseen, jos ei tuo sitä pois. Näin ainakin meillä.