Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS miten sokeritoukista eroon? Mulla ei lukuoikeutta tällä hetkellä, kertoisiko joku?

Vierailija
20.02.2021 |

Kosteusongelmista voi kieliä mutta toisaalta niitä kyllä tulee viemäreistä ilman ongelmiakin. Miten eroon?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuossa Hesarin jutussa on mitään sellaista uutta, jota ei olisi kokeiltu jo sataan kertaan.

Vierailija
22/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydä yksi sokeritoukka, huomaat että sillä on tuhansia kavereita. Meillä ollut sokeritoukkia vuosia, mikään ei auta. Kaikki temput kokeiltu - irrotettu jopa lattialistat - desinfioitu ja myrkytetty. Silti niitä näkyy kaikkialla, keittiön tasoilla, vaatekaapissa, kylppärin seinillä. Epäilen että meillä on pitkään jatkuneita kosteusongelmia rakenteissa - ,,,,,,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku nyt ihan oikeasti vastata otsikon mukaan, kysyttiin Hesarin jutusta, ei omista mielipiteistä tai kokemuksista...

Lainaus Hesarin jutusta;

Taistelu sokeritoukkia vastaan kannattaa aloittaa kaatamalla kiehuvan kuumaa vettä kaikkiin kodin viemäreihin. Perään voi kaataa myös lorauksen etikkaa, Jerkku kertoo.

”Aina kannattaa ensin kokeilla keinoja, joissa ei tarvitse käyttää vahvoja kemikaaleja ja ottaa niitä vasta sitten käyttöön, jos muut konstit ei tehoa.”

Listat, saumat ja rakoset kannattaa imuroida, sillä sokeritoukat laskevat munansa halkeamiin ja rakoihin. Siksi myös pölypussi kannattaa viedä imuroinnin jälkeen heti roskikseen. Myös lattiakaivo kannattaa puhdistaa.

”Jos tuntuu, että nämä keinot eivät auta, voi iltaisin käsitellä pyretriinipitoisella aineella niitä kohtia, joissa sokeritoukkia näkyy ja joissa vettä käytetään päivittäin. Sitä saa ainakin rautakaupasta.”

Markkinoilla on saatavilla myös sokeritoukka-ansoja. Ne asetetaan lattialle paikkaan, jossa sokeritoukkia on havaittu. Hopeinen vipeltäjä houkutellaan surman suuhun syötin avulla. Ansan sisällä on liimaa, johon sokeritoukka jää kiinni. Monet ansoista eivät sisällä torjunta-aineita.

Jerkku ei kuitenkaan ole perehtynyt ansoihin, eikä siksi voi arvioida niiden toimivuutta.

”Voi kokeilla tepsivätkö ne ja käyttää niitä huolella käyttöohjeen mukaan.”

Jos kotikonstit eivät riitä sokeritoukkien tuhoamiseen, kannattaa olla yhteydessä huoltoyhtiöön tai isännöitsijään, Jerkku sanoo. Silloin voidaan selvittää, onko kyse esimerkiksi kosteusvauriosta.

Lisäksi esimerkiksi kerrostalossa sokeritoukkaongelma voi olla koko taloyhtiön yhteinen.

”Joskus sokeritoukat saattavat lähteä yhdestä asunnosta, mutta mennä naapuriin. Sen takia välillä joudutaan koko rappukäytävä tai talo myrkyttämään kerralla, että niistä päästään eroon.”

Vierailija
24/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nostaa kosteiden tilojen lattialämpö korkeammaksi. Kuivuu nopeammin.

Vierailija
25/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä hesarilammas taas ulisee. Sekö paskalehti on ratkaisu ongelmiisi? Uskomatonta miten aivopestyjä ihmiset ovat. Aivan naurettavaa.

Tais kolahtaa se tämän päivän mielipidekirjoitus sun kaltaisista lampaista 😅

Vierailija
26/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin mainittujen lisäksi meillä hyväksi keinoksi on osoittaunut se että kastelee paperin jossain myrkkytykseen käytettävässä liuoksessa ja kylvää paperinpaloja kaappien alle/taakse. Sokeritoukat syövät paperia ja kuukahtavat noihin. Toki vaatii että taloudessa ei ole ketään joka syö paperia lattialta.

Vierailija
27/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lainaus Hesarin jutusta;

Taistelu sokeritoukkia vastaan kannattaa aloittaa kaatamalla kiehuvan kuumaa vettä kaikkiin kodin viemäreihin. Perään voi kaataa myös lorauksen etikkaa, Jerkku kertoo."

Eiks toi etikka kirvele perässä?

Vierailija
28/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä hesarilammas taas ulisee. Sekö paskalehti on ratkaisu ongelmiisi? Uskomatonta miten aivopestyjä ihmiset ovat. Aivan naurettavaa.

Taitaa lammas lammasta mollata...

Vierailija
29/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun uudehkossa kerrostaloasunnossa ja täällä on hirveästi noita sokeri- tai paperitoukkia. Kokeilin ensin etikat ja kiehuvat vedet, sittemmin ostin Ruohonjuuresta punaseetriöljyä ja niitä punaseetrinpaloja.  Eivät nekään auttaneet. Toukkia vipelsi katossa ja lattiassa. Järki meinasi jo lähteä, kun olin aivan stressaantunut toukista. Sitten kävi myrkyttäjä ja nyt on hieman vähemmän tätä toukkaa nurkissa. Uusi myrkytys tulossa ensi kuussa.

Vierailija
30/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uloslähtiessä suihkaus Raidia jalkalistoihin, kuukahtavat heti.

Vierailija
32/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos isännöitsijä ei ota tosissaan, pitääkö tai saako tilata kaupallisesti ötököille myrkyttäjän, ja mitäköhän se sitten maksaa?

Vierailija
33/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan viemäreihin myrkkyjauheen ja suihkutan myrkkyä 1 krt vko muutaman viikon ajan. Sitten pysyvät yli vuoden poissa.

Uusi okt mutta vahalla okt alueella. Kyllä ne viemäreistä aina uudelleen tiensä tähän taloon löytää.

Kaadat jauheen viemäriin, mut ehtiikö se vaikuttaa ennen kuin vesi-myrkkyseos laimentuu muun viemäristön veden kanssa?

Vierailija
34/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten. Mun entisessä asunnossa niitä oli niin valtavat määrät, että luulin tulevani hulluksi niiden kanssa. Läträsin kiehuvan veden ja myrkkyjen kanssa siihen saakka, kunnes ne valtasivat myös mun sängyn ja näin niiden vilistelevän pitkin seiniä, kun sytytin valot. Niitä oli jopa mun vaatteissa, siis ihan kaikkialla. Lopulta en enää jaksanut, vaan muutin uuteen asuntoon. Mun kamppeet seisoivat pakkasessa päiväkausia, jottei niiden mukana olisi siirtynyt sokeritoukkia. Ja aina, kun joku mun tuttavista on muuttamassa, muistan mainita siitä, että asunnon sokeritoukkatilanne kannattaa tarkistaa. Koska vaikka niiden sanotaankin olevan harmittomia, ne voivat viedä tarpeeksi suurena populaationa miltei hermoromahduksen partaalle.

Missä ihmeen purkukuntosessa homekorsussa oikein asuit? Normaalit ihmiset utsuu tuholaistorjujat paikalle ennen kuin tilanne menee noin pahaksi. Jos kyse taloyhtiöstä, niin kaikki asunnot myrkytetään samalla kerralla.

Vierailija
35/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raidin muurahaismyrkkyä jalkalistojen viereen tai alle, kaikkien lattiakaivojen reunoille jne. Käsittely paras tehdä, kun asunnossa ei olla pariin päivään. Kyllä ne kuukahtaa ja häviää ainakin hetkeksi.

Kuuma vesi on aivan humpuukia.

Vierailija
36/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ohis, mutta mitä tuossa mielipidekirjoituksessa sanottiin?

Vierailija
37/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ohis, mutta mitä tuossa mielipidekirjoituksessa sanottiin?

Löysinkin ketjun, luen sen, anteeksi ohis. No. 38

Vierailija
38/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten. Mun entisessä asunnossa niitä oli niin valtavat määrät, että luulin tulevani hulluksi niiden kanssa. Läträsin kiehuvan veden ja myrkkyjen kanssa siihen saakka, kunnes ne valtasivat myös mun sängyn ja näin niiden vilistelevän pitkin seiniä, kun sytytin valot. Niitä oli jopa mun vaatteissa, siis ihan kaikkialla. Lopulta en enää jaksanut, vaan muutin uuteen asuntoon. Mun kamppeet seisoivat pakkasessa päiväkausia, jottei niiden mukana olisi siirtynyt sokeritoukkia. Ja aina, kun joku mun tuttavista on muuttamassa, muistan mainita siitä, että asunnon sokeritoukkatilanne kannattaa tarkistaa. Koska vaikka niiden sanotaankin olevan harmittomia, ne voivat viedä tarpeeksi suurena populaationa miltei hermoromahduksen partaalle.

Missä ihmeen purkukuntosessa homekorsussa oikein asuit? Normaalit ihmiset utsuu tuholaistorjujat paikalle ennen kuin tilanne menee noin pahaksi. Jos kyse taloyhtiöstä, niin kaikki asunnot myrkytetään samalla kerralla.

Asuin vuokralla ihan tavallisessa 60-luvulla rakennetussa pienkerrostalossa. Olin tuolloin alle 20-vuotias juuri yliopisto-opintoja vieraassa kaupungissa aloitteleva tyttö, joten en osannut alkaa vaatia sun mainitsemia asioita. Mulla ei ollut harmainta aavistustakaan, että esimerkiksi koko rakennus voitaisiin myrkyttää.

Vierailija
39/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kerrostalossa on myrkytetty kuulemma noita vuonna 2015, naapuritalossa myrkytettiin viime vuonna. Kymmenen vuotta vanhoja taloja. Myrkytys ei ole täysin auttanut, sillä näen ehkä kerran vuodessa kylppärissä tai sen lähistöllä yhden sokeritoukan, mutta silloin kun näen sen niin listin sen välittömästi ja kaadan lattiakaivoon ja kaikkiin viemäreihin paljasta kloriittia. Ilmeisesti tehoaa, kun menee aina noin vuosi kunnes näen taas yhden.

Vierailija
40/41 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli uudessa omakotitalossa ihan joka huoneessa mutta ei pesuhuoneessa. Myrkytettiin kaikki lattialistat varmaan kolme kertaa ja sitten hävisivät. Ei tietoa mistä tulivat.