Miksi nykyään vähän matkustellut ihminen on huonompi kuin paljon matkustellut?
Kommentit (691)
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen aloitus on niin tuore kuin korona-ajalta. Luulisi, että arvot ovat olleet muutoksessa viime vuosina.
No nykyäänhän se on vegaani. Ne ovat ihan parhaita. Kerroinko jo että olen vegaani ja meillä on juhlat tulossa missä on vegaaninen menu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä paljon ulkomailla aikaa viettäneenä (sekä turistina että asuen) huomannut, että ne kotikulmille jääneet jotka ovat korkeintaan käyneet Tukholmassa tai Tallinnassa ovat kyllä todella kapeakatseista ja ahdasmielistä porukkaa.
Jos minun on pakko olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä en koskaan oma-aloitteisesti kerro mitään reissuistani enkä ylipäänsä mielipiteistäni tai mistään. Yritän pitäytyä täysin yhdentekevissä aiheissa ja poistua mahdollisimman pian.
Muutaman kerran on käynyt niin, että minulta on kyselty tekemisistäni ja kun olen kertonut, on seurannut joko täystyrmäys tai vaikenemisen muuri (kateutta, ymmärtämättömyyytä?).
Yritän siis viettää aikana sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat samalla aaltopituudella kanssani.Täysin sama kokemus!
Pitäisi jaksaa kuunnella toisten arkisia höpötyksiä varsinkin lapsista (joita itsellä ei ole, koska en ole niitä halunnut), mutta kun kertoo omasta elämästään (juurikin reissuista), niin heti se otetaan ylimielisyytenä ja leuhkimisena!
Usein on se olo, että on ihan ulkopuolinen, kun harvoin törmää kotimaassa muihin paljon reissaaviin. Reissuissa onneksi sitten sitäkin enemmän ja on ihanaa vaihtaa kokemuksia!
Haluaisitko kuulla matkastani Poriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä paljon ulkomailla aikaa viettäneenä (sekä turistina että asuen) huomannut, että ne kotikulmille jääneet jotka ovat korkeintaan käyneet Tukholmassa tai Tallinnassa ovat kyllä todella kapeakatseista ja ahdasmielistä porukkaa.
Jos minun on pakko olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä en koskaan oma-aloitteisesti kerro mitään reissuistani enkä ylipäänsä mielipiteistäni tai mistään. Yritän pitäytyä täysin yhdentekevissä aiheissa ja poistua mahdollisimman pian.
Muutaman kerran on käynyt niin, että minulta on kyselty tekemisistäni ja kun olen kertonut, on seurannut joko täystyrmäys tai vaikenemisen muuri (kateutta, ymmärtämättömyyytä?).
Yritän siis viettää aikana sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat samalla aaltopituudella kanssani.Täysin sama kokemus!
Pitäisi jaksaa kuunnella toisten arkisia höpötyksiä varsinkin lapsista (joita itsellä ei ole, koska en ole niitä halunnut), mutta kun kertoo omasta elämästään (juurikin reissuista), niin heti se otetaan ylimielisyytenä ja leuhkimisena!
Usein on se olo, että on ihan ulkopuolinen, kun harvoin törmää kotimaassa muihin paljon reissaaviin. Reissuissa onneksi sitten sitäkin enemmän ja on ihanaa vaihtaa kokemuksia!
Vaikka olen matkustellut paljon, koen saavani puhua vapaasti matkastani. Kuuntelen myös mielelläni ystävieni kanssa heidän arjestaan lasten kanssa, vaikken osaakaan osallistua keskusteluun lapsettomana kuin ehkä kysellen, että "mitäs sitten tapahtui"?
Ystävyyssuhteet perustuu usein vuorovaikutukseen ja lastenkin vanhetessa niin kaverin voi ottaa tyttöjen reissulle mukaan tuulettumaan perhearjesta. Sen reissun haaveilu ja suunnittelukin on yhdessä mukavaa.
Mulla on olemassa myös toisenlainen kokemus ulkomailla matkustajista ja heistä, ketkä eivät ole voineet syystä tai toisesta sitä tehdä.
Sellainen sivistys tulee myös siitä, että on kiinnostunut ihmisistä ja ilmiöistä, joten lukeminen auttaa myös hahmottamaan maailmaa historiassa, nyt sekä tulevaisuuden näkökulmia. Toisaalta taas 2 viikkoa 2 kertaa vuodessa Teneriffalla allasbaarissa on ulkomaanmatkailua, mutten hyvin vähän siinä kokee maailman erilaisuutta ja ymmärrystä.
Hmh. Silti painotan, että matkaa on sivistyksene vielä itselläkin ainakin oman elämän mitan verran. En siis koe olevani mitenkään guru matkustelussa tai kokemuksien keräämisessä.
Jos ennen 30v ei ole ehtinyt matkustella niin en kyllä tuomitse. Nekin "sivistysmatkat" ovat vain pääosin suoraviivaisia ranta/ryyppyreissuja, alueessa jonka kulttuuri on turismia, eikä joidenki työ ja opiskelut edes anna siihenkään mahdollisuuksia. Kaikki eivät ole kuitenkaan samanlaisia, jotkut ihmiset ymmärtävät maailmaa paremmin ilmankin, kun taas joidenkin täytyy mennä kauas, että näkee lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Missä niin väitetään, että vähemmän matkustanut olisi huonompi kuin paljon maailmaa nähnyt?
Varmaan joku junttityyli näyttää, että on muita parempi. Emt... Ollaan kuitenkin vuoden 2024 demokraattises sivistysvaltios, et vähän mennyttä ajatteluu...
Mistä kukaan tietää minun matkoistani?
Ei sitä enää jaksa pitkiä lentomatkoja, menee hermo ja lennon jälkeen iskee aina flunssa. Usassa haluaisin kyllä käydä ennen kuin sekin valtio romahtaa huumezombeihinsa. Ja Jaapanissa. Ruotsi on muuten ihan kiva mesta kesäisin. Ja lähellä.
Kyllä ihmisestä huomaa kysymättäkin, onko matkusteltu. All inclusive -pakettimatkailijat toki aivan yhtä pihalla muun maailman menosta kuin matkustamattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi
Joku tällä palstalla kertoi asuvansa Aasiassa, oli joku turistikohde, en muista mikä. Sanoi siellä olevan suomalaisia ja että kaupasta saa karjalanpiirakoita. Kuulostaa varsin säkkipäiseltä.
En kyllä matkustaisi Aasiaan syömään karjanpiirakoita. En osta niitä Suomessa lähikaupastakaan, mutta se johtuu siitä, etten tykkää niistä.
Asun Lontoossa ja meilläkin on täällä myymälöitä, joista saa suomalaisia tuotteita. Usein käyn syömässä etnisissä ravintoloissa ja olen käynyt niin perulaisessa kuin ghanalaisessa ravintolassa, mutta välillä nostalgia iskee ja haluaa niitä kotoisia suomiherkkuja, joista tulee lapsuus mieleen.
Ilmastonmuutoksen jyllätessä vähän matkustellut alkaa olla jo trendikäs ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä paljon matkustaneilla nyt vaan on laajempi näkökulma elämään, ihmisyyteen, kulttuuriin, diversiteettiin, globalisaatioon ja toki myös evoluutioon.
Itse olen matkaillut paljon ja asunutkin eri kohteissa, en turistirysissä. En kuitenkaan lähtisi arvostelemaan ei-matkustelleita ystäviäni . Ovat sivistyneitä joka näkökulmasta vaikka joku ei olekaan käynyt kehä 3 pidemmällä. Vähän tuntuu että jotkut reissaavat somea/instaa ja muita varten sen sijaan että olisivat aidosti kiinnostuneita eri kulttureista tai kielistä. Onko 7 x jossain Kreetalla tai Pattayalla käyneellä "laajempi näkökulma " kuin paljon uutisia ja zeitgeistia tutkivalla perusviisaalla ihmisellä. Väitän että ei. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Yksityiskoneella olen matkustellut omien aikataulujen mukaan sinne minne mieli on tehnyt.
Mä matkustan paljon, mutta silti, matkustamattomien haukkuminen / syiden tivaaminen / muu halventava käytös heitä kohtaan ei ole MISTÄÄN kotoisin. Minäkin olin 5 v sitten vähänmatkustellut ja sain myös sitä osakseni. Nykyään kun matkustelen, en käy näiden haukkujien tärkeinä pitämissä kohteissa, joten eivät alkaneet hyväksymään mua sen paremmin kuin ennenkään. Matkustan enimmäkseen Keski-Aasiassa ja Balkanilla ja sehän ei ole näiden NYC:in, Lontoon ja Pariisin fanien mielestä edes siedettävä harrastus. Eli matkustan, mutta "väärän lailla". Ja ne ihmiset, jotka kiusaavat ja moittivat matkustamattomia, en usko että heillä on muutenkaan mukava luonne.
Joten älä ota asiasta huolta ja stressiä. Jokainen harrastaa mitä itse kokee parhaaksi, ja onhan matkailussa omat rasitteensakin, ja rahaa voi käyttää muuhunkin, kaikki saavat eri asioista tyydytystä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisestä huomaa kysymättäkin, onko matkusteltu. All inclusive -pakettimatkailijat toki aivan yhtä pihalla muun maailman menosta kuin matkustamattomat.
Onko matkustelu kuin jokin scientologia-uskonto, jossa on eri tasoja?
Se nyt ei ole yhtään trendikästä jos ei ole matkustellut. Pitää mennä pällistelemään johonkin päin maailmaa esim. alkeellisia tapoja elää. Sitten kuvareportaasia someen, jotta muutkin näkevät tämän valveutuneen yksilön tutustumassa vaihtoehto kulttuureihin. Yleensä nämä maat missä länsimatkaaja seikkailee ovat 15 lapsen perheitä joissa nainen on vetojuhta.
Viime aikojen "ilmastohyvikset" ovat omalla esimerkillään kääntäneet tuon asian näin nurinkuriseksi. Eli jatkuvasti sinne tänne lentelevä ihminen on trendikäs palvonnan kohde, lähes puolijumala, kunhan välillä mutisee suustaan taikasanan "ilmasto". Ja annas olla jos koko maailman trendiväki lentää kokoustamaan tuhansilla yksityiskoneillaan jonnekin maailman luxus-lomakohteeseen mutisten samaisen taikasanan "ilmasto". Voi hyvänen aika sitä ihailua ja tuuletusta: kyllä ovat hienoja ihmisiä kun lentävät lentokoneella sinne tänne ja ottavat selfie-kuvia! Sama väki sitten kertoo, ettei tavallinen rahvas saisi mennä töihin kotiovea pidemmälle, koska ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Viime aikojen "ilmastohyvikset" ovat omalla esimerkillään kääntäneet tuon asian näin nurinkuriseksi. Eli jatkuvasti sinne tänne lentelevä ihminen on trendikäs palvonnan kohde, lähes puolijumala, kunhan välillä mutisee suustaan taikasanan "ilmasto". Ja annas olla jos koko maailman trendiväki lentää kokoustamaan tuhansilla yksityiskoneillaan jonnekin maailman luxus-lomakohteeseen mutisten samaisen taikasanan "ilmasto". Voi hyvänen aika sitä ihailua ja tuuletusta: kyllä ovat hienoja ihmisiä kun lentävät lentokoneella sinne tänne ja ottavat selfie-kuvia! Sama väki sitten kertoo, ettei tavallinen rahvas saisi mennä töihin kotiovea pidemmälle, koska ilmasto.
Kaikki tietää että ilmastohömppä on kusetus, samanlainen kuin koronakin, jonka tarkoitus on vain kurittaa tavallista kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään huonompi, eikä parempi. Hänellä tosin saattaa olla suppeampi elämänkatsomus ja -ymmärrys. Sekä toki kokemusköyhempi
Joku tällä palstalla kertoi asuvansa Aasiassa, oli joku turistikohde, en muista mikä. Sanoi siellä olevan suomalaisia ja että kaupasta saa karjalanpiirakoita. Kuulostaa varsin säkkipäiseltä.
En kyllä matkustaisi Aasiaan syömään karjanpiirakoita. En osta niitä Suomessa lähikaupastakaan, mutta se johtuu siitä, etten tykkää niistä.
Asun Lontoossa ja meilläkin on täällä myymälöitä, joista saa suomalaisia tuotteita. Usein käyn syömässä etnisissä ravintoloissa ja olen käynyt niin perulaisessa kuin ghanalaisessa ravintolassa, mutta välillä nostalgia iskee ja haluaa niitä kotoisia suomiherkkuja, joista tulee lapsuus mieleen.<
Eri asia kuin nämä viikkoreissaajat Playa del Inglesissä kun jo toisena päivänä tulee ikävä suomalaista kahvia ja lenkkimakkaraa.:)
Mulle riittää kylmäsavulohi sillointällöin, sitä sai ennen Ikeasta mutta nykyisin jo jokaisesta marketista Italiassa.
Eikai kukaan huonompi ole vaikkei ole matkustellut. Kateellisia on vaan monet niille joilla on vara matkustella kuten minulle, vaikka olen työtön niin osaan säästää toisin kuin moni lihava joilla menee rahat roskaruokaan. Nopeasti kertyy rahaa matkailuun kun jättää epäterveellisen ruuan syömättä!
Täysin sama kokemus!