Pärjääkö nainen metsurina
siinä missä mieskin? Kokemuksia kellään? Kiinnostaisi opiskella metsurin tutkinto, ulkoilmaihminen olen ja luonnossa tottunut liikkumaan. Lähinnä mietityttää tarvitaanko fyysistä voimaa miten paljon nykyajan metsurin työssä.
Kommentit (28)
Raivaussahahommiin ainakin jaksaa, mutta hyvän fyysisen kunnon omaava vahva nainen jaksaa sahaakin heilutella.
Nykyään tosin metsureita taitaa olla melko vähän
Metsurit taitaa nykypäivänä kaadella yksittäisiä puita ihmisten pihoilta. Metsäkoneenkuljettajat taas kaataa metsää.
Ei voimaa niinkään, mutta kestävyyttä ja sitkeyttä.
T Metsuri
Vierailija kirjoitti:
Ei pärjää. Nähty on.
Miten ei pärjännyt?
Sanovat, että se on tekniikka- ei voimalaji. Voimasta on varmasti hyötyä, mutta periaatteessa työn pitäisi muutenkin onnistua. Menee sitten muutama viikko, ennen kuin keho tottuu, ellei ole ennestään kuntoa...
Näissä fyysisissä aloissa on aina vähän kierojakin ihmisiä - ole varovainen.
Sanotaan näin että lihavaa metsurimiestä ei ole.
Äitini on 81-vuotias. Viime kevään hän soitti toukokuussa että tule kaveriksi. Tiesin jo, missä mennään. Äiti ajaa itse mönkijällä kotimetsään, kaataa sieltä satakunta runkoa koivua ns puhkeavaan lehteen, minä tulen vain varmistamaan ettei tule tapaturmia ja apua on saatavilla, on kyllä yksinkin 10v sitten kaatanut koivut.
Juhannuksen jälkeen äiti ottaa taas moottorisahan ja puukärryn mönkiään kiinni. Karsii kaadetut koivut, aisaa sahalla ja pätkii kahden metrin haloiksi. Sitten vääntää kyytiin ja ajaa n 3 km matkan puita kotiin, kotona pinoaa ne valmiiksi odottamaan halkomista. Sen tekee mieheni sirkkelillä ja halkomakoneella heinäkuun lopulla/elokuun alussa, minä menen silloin äitini kanssa mustikkaan.
Näin on tehty 40 vuotta. Nainen pärjää kyllä metsurina, kunhan osaa käyttää työkaluja. Selkää ei kannata rikkoa, se vaivaa loppuelämän. Raskain homma lienee kaadon kääntäminen ja läjäys. Koneet hoitaa kyllä loput. Minä olen tuota tosiaan lapsesta saakka tehnyt, yhtää ei ole metsääkään pystynä myyty, kaikki on itse kaadettu ja tien laitaan toimitettu.
Vierailija kirjoitti:
Metsurit taitaa nykypäivänä kaadella yksittäisiä puita ihmisten pihoilta. Metsäkoneenkuljettajat taas kaataa metsää.
Puita ne kaataa ja aika usein metsuri kaataa niille puut valmiiksi, kone karsii ja katkoo, koska sillä ei pääse joka paikkaan ja osa puista on liian isoja koneen kaadettaviksi.Lisäksi metsurit istuttaa, raivaa ja tekee taimikonhoitoa. Ja polttopuitakin joskus.
teräsmuija lapista kirjoitti:
Äitini on 81-vuotias. Viime kevään hän soitti toukokuussa että tule kaveriksi. Tiesin jo, missä mennään. Äiti ajaa itse mönkijällä kotimetsään, kaataa sieltä satakunta runkoa koivua ns puhkeavaan lehteen, minä tulen vain varmistamaan ettei tule tapaturmia ja apua on saatavilla, on kyllä yksinkin 10v sitten kaatanut koivut.
Juhannuksen jälkeen äiti ottaa taas moottorisahan ja puukärryn mönkiään kiinni. Karsii kaadetut koivut, aisaa sahalla ja pätkii kahden metrin haloiksi. Sitten vääntää kyytiin ja ajaa n 3 km matkan puita kotiin, kotona pinoaa ne valmiiksi odottamaan halkomista. Sen tekee mieheni sirkkelillä ja halkomakoneella heinäkuun lopulla/elokuun alussa, minä menen silloin äitini kanssa mustikkaan.
Näin on tehty 40 vuotta. Nainen pärjää kyllä metsurina, kunhan osaa käyttää työkaluja. Selkää ei kannata rikkoa, se vaivaa loppuelämän. Raskain homma lienee kaadon kääntäminen ja läjäys. Koneet hoitaa kyllä loput. Minä olen tuota tosiaan lapsesta saakka tehnyt, yhtää ei ole metsääkään pystynä myyty, kaikki on itse kaadettu ja tien laitaan toimitettu.
Ei yllätä minua ollenkaan. Onhan naiset ennenvanhaan tehneet samoja töitä kuin miehetkin, kun asuttiin maaseuduilla. Varsinkin ne naiset joiden miehet oli sellaisissa hommissa, että piti olla paljon kotoota poissa esimerkiksi merellä, niin naisten piti osata tehdä kaikki työt kotipuolessa, että pärjää yksin. Kyllä naiset pystyy samoihin hommiin kuin miehetkin, mutta tottakai naisille ne hommat on raskaampia ja siten myös vaarallisempia. Pitää varoa varsinkin selän kanssa. Muistan kuinka mullekin lapsena hoettiin koko ajan, että muista nostaa jaloilla.
Metsurin työt ovat nykyään paljon muuta kuin puunkaatoa. Se missä nainen voisi olla heikompi, on tukkikuorman teko käsin, mutta se homma on ollut historiaa jo 1960-luvulla, kun hevoskuljetuksesta siirryttiin koneisiin. Sen jälkeen ei ole ollut oikeastaan mitään sellaista metsätyötä, jossa nainenkin ei olisi pärjännyt.
Puunkaato on enemmän tekniikka- kuin voimalaji. Metsureina oli ennen myös pienikokoisia miehiä, joilla tuskin oli voimaa sen enempää kuin tavallisella naisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puita ne kaataa ja aika usein metsuri kaataa niille puut valmiiksi, kone karsii ja katkoo, koska sillä ei pääse joka paikkaan ja osa puista on liian isoja koneen kaadettaviksi.Lisäksi metsurit istuttaa, raivaa ja tekee taimikonhoitoa. Ja polttopuitakin joskus.
E-rit-täin harvinaista. Jos puu ei mahdu moton kourasta läpi ei se välttämättä kelpaa edes sahalle/sellutehtaalle koska siellä on sekä ylä- että alamitta. Jotkut kaupunkien puistoista poistetut ikivanhat tammet yms taas paloitellaan käsityönä erikoispuusauhaukseen.
Nyt voi ainakin lyhytjalkaisella naisella olla vaikeaa kun on paljon lunta, raskasta on tällaisella 185cm miehelläkin nyt tarpoa metsässä sahan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-rit-täin harvinaista. Jos puu ei mahdu moton kourasta läpi ei se välttämättä kelpaa edes sahalle/sellutehtaalle koska siellä on sekä ylä- että alamitta. Jotkut kaupunkien puistoista poistetut ikivanhat tammet yms taas paloitellaan käsityönä erikoispuusauhaukseen.
Onhan tuo todella harvinaista, olet tehnyt sitä nyt joulukuun puolivälistä lähtien 3-4 päivänä viikossa ihan tavallisessa talousmetsässä. Koneella ei pääse joka paikkaan, kuten tuossa edellinen kirjoitti, joten sinulle E-rit-täin harvinainen on minulle aika lailla arkea eteläisessä Suomessa.
Olen aika iso ukko, en mikään oikea metsuri mutta tykkään tehdä metsätöitä enempi kuntoilumielessä. Olen joskus miettinytkin tuota naismetsuriasiaa, enkä epäile hetkeäkään, etteikö se naiselta onnistuisi siinä kuin mieheltäkin, varsinkin tämmöiseltä ylipainoiselta ja -ikäiseltä.
Siitä vaan mammat, kypärä päähän, moottorisaha käteen ja metsään.
Paljon olen metsähommissa ollut mukana näin naisena. Mies kaataa, karsii ja pätkii puut. Minä vedän puut tienviereen pinoon tai kerään risut risusavotassa pinoihin joista metsäkärryllä haetaan.
Lisäksi olen lasten kanssa istuttanut metsää. Ensimmäisen kerran itsekin 10-vuotiaana istutin oman metsän. Tänne kuljin hevosella paikkaan ei ole tietä.
Halkokuormia olen tehnyt paljon. Ranka lykätään halkomakoneeseen ja toisesta päästä tulee halkoja traktorin kärryyn.
Höyläämöllä pinosin talomme puut ja kenttäsahalla olen ollut perämiehenä ja taapeloimassa.
Miksei muka nainen voisi metsuri hommia tehdä? Itsestään se on kiinni ja kunto kyllä kasvaa tehdessä töitä.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo todella harvinaista, olet tehnyt sitä nyt joulukuun puolivälistä lähtien 3-4 päivänä viikossa ihan tavallisessa talousmetsässä. Koneella ei pääse joka paikkaan, kuten tuossa edellinen kirjoitti, joten sinulle E-rit-täin harvinainen on minulle aika lailla arkea eteläisessä Suomessa.
Se että sinä viitsit nykertää talousmetsässäi tai teet sitä työksesi muille ei tee siitä yhtään vähemmän erittäinharvinaista.
Olallako ne puut pois kannat mihin moto ei yllä?
Ei siihen napin painamiseen koneen hytissä paljo lihaksia vaadita
Pärjää raivaussahalla ja jos moottorisahalla pitää pieniä puita kaataa. Jos oikeen hakkuulle menee moottorisahan kanssa niin sitten ei naisella voimat riitä. Pitää ne 3m tukit aina johonkin siirtää eikä jättää vain siihen missä sahattu. Isäukko oli 40 vuotta metsurina ja kroppa kuin painonnostajalla.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että sinä viitsit nykertää talousmetsässäi tai teet sitä työksesi muille ei tee siitä yhtään vähemmän erittäinharvinaista.
Olallako ne puut pois kannat mihin moto ei yllä?
Lappajärveläinen metsuri Jaakko Pessinen kantaan.
Nyt toki jo eläkeläinen noista hommista 👍
Ei pärjää. Nähty on.