Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Olen paikallisessa ruokahävikki ryhmässä ja siinä ryhmässä eräs mies pyytää aina ruoka-apua joka toinen viikonloppu kun oma (kai alle 10v?) tytär on tulossa viikonlopuksi. Aina sama juttu, että ei rahaa ostaa ruokaa ym.
Jäinkin miettimään tutun kanssa sitä onko oikeasti noin että ei ole oikeasti rahaa/ruokaa jättää sivuun kaappiin ym, varsinkin jos tietää että nyt on taas viikonloppu kun lapsi on tulossa? Ja minkä vuoksi ei voida pyytää lapsen äidiltä ja kertoa tilanteesta, siis ettei ole varaa ruokaan. Itse ainakin haluaisin tietää mikäli mun exällä ei olisi varaa ja kyllä, auttaisin vaikka viemällä kassin kuivatuotteita, mutta tosiaan olettaisin että mies kertoisi siitä mulle.
Toinen asia on että vaikka olisi kuinka pienituloinen (niin olen minäkin ja välillä saa miettiä mistä saisi rahaa, varsinkin jos on isompi lasku tulossa ym, mutta aina on ollut ruokaa pöydässä lapselle) kerroinkin ryhmän kommentointi ketjussa että ehkä kannattaisi katsella omat menot, että mitä niihin menee, polttaako tupakkaa tai juoko alkoholia, että vähentäisi edes vähän ym ja laittaisi sivuun rahaa, varsinkin jos tietää lapsiviikonlopun olevan tulossa
Kysymys siis menee, mitä itse tekisitte? Jos olisitte joko tuossa tilanteessa että rahaa ei ole ja lapselle pitää saada ruokaa kun hän tulossa taas viikonlopuksi, eli kysyisittekö apua exältä? Ja toinen kysymys, antaisitko apua jos exä kysyisi?
Kommentit (25)
Jos ei ole varaa ruokaan, täytyy hakea Kelasta toimeentulotukea.
Taidan olla että olen samassa ryhmässä ja jos kyse on siitä miehestä joka suht koht usein kysyy apua, melkein joka kerta kun hänen lapsi tulossa kylään, niin sympatiat oli aluksi hänen puolellaan, KUNNES nähnyt että hän ei näe mitään vaivaa, ei huoli apua (siis jos annetaan esim eri toimistojen tai ruoka-apujen numeroita ym) odottaa että kotiin tuodaan. On myös suht ilkeän oloinen jos joku yrittää noita linkkejä ym laittaa. Ei hae mistään mitään, ei edes pikku matkaa kävellen vaan kaikki pitää nokan eteen tuoda valmiina. Aluksi olisin auttanut mielihyvin, mutta meni maku.
Ja siis jos hänelle laittaa linkkejä ym, suuttuu ja nähnyt kun hän on todennut "ei nuo ruoka avut tuo kotiin asti"
En tiiä onko sama mies, mutta haukkui mut lyttyyn kun tarjosin pakkasessa pari-kolme kuukautta olleita (pakastettu ennen viimeinen käyytöpäivä ym merkintää) olleita lihoja, valmisruokia, leipiä sekä joitain pakaste vihanneksia. Tarjosin myös päiväyksen kuukaudella parilla ohittaneita kuivatavaroita, mutta nekään eivät kelvanneet kun tosiaan haukkui mut lyttyyn. Vaikutti aluksi mukavalta ihmiseltä, mutta ei tosiaan sitä ainakaan mulle ollut. Olisi asiallisesti vaan sanonut että "ei kiitos" niin olisin ymmärtänyt, mutta raskaasti nimittelyä en.
Mä ilmiantaisin tuon naisen. Vaikuttaa ilkeältä