Tuloni ovat yht. (työeläke +kansaneläke nettona ja asumistuki). 1530 €/kk. Kelan hyväksymät vuokra yms. menot (sähkö, kotivakuutus jne.)
ovat yhteensä 1230 €/.
Elämäni meni vuosi sitten kertaheitolla uusiksi. Sairastuin vakavasti ja jouduin eläkkeelle. Sitä ennen täysi-ikäistyneet lapseni olivat juuri lentäneet pesästä.
Kelan laskurin mukaan en saisi toimeentulotukea, vaikka rahaa jää 300 €/ kk.
Todellisuudessa ei jää sitäkään kun on muitakin laskuja.
Luottotietoni ovat kunnossa. En ole syyllinen sairastumiseeni tai ylipäätään tilanteeseeni.
Toivon saavani asiallisia neuvoja. En ole koskaan ennen tarvinnut toimeentulotukea.
Olo on turvaton ja enemmänkin.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt jokin täsmää. Antamiesi tietojen perusteella sinun pitäisi saada toimeentulotukea 200 euroa kuukaudessa. Joko jätät jotain kertomatta tai sitten Kelan hyväksymät menosi ovat alemmat kuin 1230 euroa kuulaudessa. Vai onko noissa Kelan hyväksymissä menoissa jo mukana toimeentulotuen perusosa noin 500 eur / kk?
Epäilen, että vuokrasi on korkeampi kuin mitä Kela hyväksyy. Saatat silti saada toimeentulotukea joksikin aikaa kehotuksella etsiä halvempi vuokra-asunto.
Hei! Olen niin osaamaton ,etten huomannut. Tuloikseni laskurissa on valmiiksi laskettu perustoimeentulo 500 €/ kk. En sitä ymmärtänyt lainkaan, koska tämä asia minulle täysin uusi.
Vuokra on Kelan hyväksymä 650 €/ kk.
Tai sitten ei.
En tajua yhtään. En ole aiemmin ollut tällaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei nyt jokin täsmää. Antamiesi tietojen perusteella sinun pitäisi saada toimeentulotukea 200 euroa kuukaudessa. Joko jätät jotain kertomatta tai sitten Kelan hyväksymät menosi ovat alemmat kuin 1230 euroa kuulaudessa. Vai onko noissa Kelan hyväksymissä menoissa jo mukana toimeentulotuen perusosa noin 500 eur / kk?
Epäilen, että vuokrasi on korkeampi kuin mitä Kela hyväksyy. Saatat silti saada toimeentulotukea joksikin aikaa kehotuksella etsiä halvempi vuokra-asunto.
Hei! Olen niin osaamaton ,etten huomannut. Tuloikseni laskurissa on valmiiksi laskettu perustoimeentulo 500 €/ kk. En sitä ymmärtänyt lainkaan, koska tämä asia minulle täysin uusi.
Vuokra on Kelan hyväksymä 650 €/ kk.
Tai sitten ei.
En tajua yhtään. En ole aiemmin ollut tällaisessa tilanteessa.
Mitä tässä nyt on tajuamista? Saat tukia sen verran paljon, että et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sinun pitäisi ansaita huomattavasti vähemmän, jotta saisit toimeentulotukea.
Sinä syötät tuloihin mitä tuloja sinulla on ja menoihin mitä menoja sinulla on ja sitten laskuri laskee ne ja antaa tuloksen. Mitä sinä siinä välissä säädät laskemassa? Ei sinun tarvitse laskea yhtään mitään. Syötät siihen eläkkeesi ja asumistukesi ja sitten menosi vuokra ym.
Itsellä aika samanlainen tilanne ja monta hekemusta Kelaan laittanut mutta ei sieltä mitään saa noin "isoilla" tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä aika samanlainen tilanne ja monta hekemusta Kelaan laittanut mutta ei sieltä mitään saa noin "isoilla" tuloilla.
No ei tietenkään saa. Toimeentulotuki on tarkoitettu oikeasti pienituloisille, ja kun ap:llä jää kuukaudessa vuokran jälkeen käteen vielä 880 e, niin hän ei todellakaan ole tarpeeksi pienituloinen. Esim. itse käyn töissä, ja vuokran jälkeen jää 910 e, eikä ole tullut mieleenkään että siihen pitäisi saada jotain toimeentulotukea.
Jos olet tottunut käymään kaupassa asenteella mitä tänään tekisi mieli syödä ja maku on sieltä kalliimmasta pihvi päästä niin tottakai tuntuu ettei rahat riitä. Mitä laskuja sinulla on? Netti ja puhelin riittää ja jos pakko niin joku netflixin halvin paketti kehiin. Ala budjetoida ruokaostokset ja shoppaa Lildissä. Kyllä se siitä.
Toivottavasti sinua lohduttaa, että siltainsinööri-yllätysrakastelijat saavat enemmän tukia.
Sun tulot 1530e/kk - vuokra 650 - perusosa 502 = 378e. Jos tuo laskelma menisi negatiiviseksi, olet oikeutettu perustoimeentulotukeen. Silloin sun käytössä olevat varat ei riittäisi pakkollisiin menoihin. Nyt sulle jää vuokran ja 502 perusosan (ruoka ja puhelin ym. juoksevat kulut on laskettu tähän) jälkeen 378e rahaa käteen.
Jos sulle tulee vaikka tammikuussa 200e sairaalalasku, 100e sähkölasku ja 80e reseptilääkekulut niin silloin laskelma jää miinukselle, eli saisit muutaman euron toimeentulotukea ja mahdollisesti apteekkimaksusitoumuksen loppukuuksi.
Me saadaan miehen kanssa yhteensä 2000e. Sillä pitää elättää 2 lasta. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.
Mulla jää 400-600e./kk.5 henkilön ruokaan,vaatteisiin,ym..
Vierailija kirjoitti:
Me saadaan miehen kanssa yhteensä 2000e. Sillä pitää elättää 2 lasta. Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.
saatte kuitenkin lapsilisää :)
Luuleeko AP, että toimeentulotukena saa vielä jonkun ylimääräisen 500 euroa hupirahaa?
AP:lla on hyvät tulot pienituloiseksi.
Tk-eläke, hoitotuki 1 350, vuokra n. 900. Jää 450 e lääkkeisiin, matkakuluihin, ruokaan, puhelimeen jne. En saa mitään tukea. Ehkä eläkeläisen asumistukea, mutta koska myyn vanhoja tavaroitani kirpparilla, miellän sen tuloksi (kuten KELAkin) enkä edes hae sitä 20 - 30 e/kk. Elän mieluummin näin kuin maksaisi jatkuvasti takaisin tukia. :/ Tiukalla ollaan.
Suurin osa sairauksista on itse aiheutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Tk-eläke, hoitotuki 1 350, vuokra n. 900. Jää 450 e lääkkeisiin, matkakuluihin, ruokaan, puhelimeen jne. En saa mitään tukea. Ehkä eläkeläisen asumistukea, mutta koska myyn vanhoja tavaroitani kirpparilla, miellän sen tuloksi (kuten KELAkin) enkä edes hae sitä 20 - 30 e/kk. Elän mieluummin näin kuin maksaisi jatkuvasti takaisin tukia. :/ Tiukalla ollaan.
Mistä Kela tietää mitä kirpparilla myyt ?
Vierailija kirjoitti:
Miten kirppiksellä esim. kolmellakympillä myyty satasella aikoinaan ostettu tavara voi olla tuloa? Persnetollahan siinä ollaan.
Meitä on kaksi suurin piirtein samoilla tuolla, enkä ole oikeutettu toimeentulotukeen. Vuokrakin on melkein sama. Minulla 30€ halvempi. Minä ja lapsi.
Lähes 900 e yhdelle hengelle elämiseen? Ja vielä pitäisi toimeentulotukea saada?!