Miksi paikan alle tulee reikä? Onko hammaslääkäri hutiloinut?
Mulla oli yhdessä hampaassa tämä tilanne. Pieni reikä paikattiin koulun hammashoitolassa kun olin yläasteella/lukiossa.
Muutamaa vuotta myöhemmin yksityinen hammaslääkäri huomasi paikan alla niin ison oireettoman reiän että jouduin juurihoitoon.
Nyt olen parikymppinen ja tuo juurihoidettu hammas jouduttiin pahan tulehduksen vuoksi poistamaan.
Onko hoitovirhe vai onko tämä yleistäkin? Olen nykyään supertarkka hampaistani. 7 vuodessa minulla on ollut vain 1 alkava reikä. Joten vähän ihmetyttää miten juureen saakka ulottuva reikä voi tulla paikan alle.
Kommentit (49)
Suomessa ihan surkea hammashoito. Just pakosta kävin ekaa kertaa yli 20 vuoteen Suomessa hammaslääkärissä. Ihmettelivät että onpas laadukkaasti tehtyjä paikkoja hampaissa.
Puuduttaa ei voi, kun pitää tietää milloin hermoon saakka on päästy. Kipu kertoo.
Vierailija wrote:
Miksi sanotaan, ettei juurihoito satu? Sattuu niin perhanasti, kun hermoon saakka pitää kanavat putsata! Ei auta yhtään se , et lääkäri sanoo et "ei siellä hermossa kun vaan nopeesti käydään."
Ei kyllä sattunut yhtään. Puuduttaminen oli kauheata. Se lienee sinulla epäonnistunut.
Vierailija wrote:
Vanhat amalgaamipaikat alkaa irvistellä. Ne kannattaa vaihdattaa uusiin muovisiin tai keraamisiin, kenellä niitä vielä suussa on.
Amalgaanipaikat kestävät. Juurihoidot lisääntyivät kun ruvettiin laittamaan muovipaikkoja.
Hammasvaivat on kamalinta ja "hoidot" tosi kivuliaita. Jostain syystä kipu on hammasammattilaisilla tabu. He aiheuttaa toimillaan kipua.
Valitettavasti kaikki ongelmat eivät aina näy niissä röntgenkuvissakaan. Minulta on juurihoidettu hammas, joka oli kuvissa ok eikä silminkään näkynyt ongelmaa. Pahanpuoleiset oireet kuitenkin loppuivat siihen.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
On tosi tavallista, että paikan sauma vuotaa ajan kanssa tms. ja sitten sinne syntyy reikä.
Ok, hyvä tietää. Tästä pitäisi infota enemmän. Nyt osaa jatkossa käydä tarpeeksi usein hammastarkastuksessa ja pyytää sen röntgenkuvan. Ap
Yksityisellä otetaan ainakin viiden vuoden välein koko hampaistosta kuva, joka maksaa runsaan satasen. Ehkä julkisella ei sitten oteta röntgen-kuvia niin paljon.
Ja totta kai juurihoidettu hammas voi tulehtua, silloin yleensä tehdään juurenpäänleikkaus ikenen kautta. Mulle tehtiin näin, kun juurihoidettu hammas alkoi oireilla ja siihen loppui kivut, ei tarvinnut poistaa. Se on ollut suussa noin 20 vuotta.
Hammaslääkäri muuten sanoi, että amalgaami-paikan alle tulee helpommin reikä kuin muovisen, että vaikeampi havaita. Niitähän joskus käytettiin paljon poskihampaisiin, mulla 50-luvun lapsena oli niitä.
Olen käynyt sekä yksityisellä että julkisella, ja yksi hammas ajautui tulehdukseen ja poistoon yksityisen hammaslääkärin hoidossa, jolla olin käynyt vuosia. Kun toinenkin hammas tulehtui ja meni juurihoitoon, vaihdoin hammaslääkäriä.
Nyt eläkkeelle jäätyäni palasin julkiselle, kun ei ole varaa yksityisen hintoihin. Esim. hammaskiven poiston hinta on kolminkertainen yksityisellä julkiseen verrattuna, senhän tekee hygienisti.
Mutta nyt kun kävin julkisella tarkastuksessa, lääkäri teki kyllä tosi huolellista työtä, mutta ilmoitti lopuksi, että seuraavan tarkastuksen saan kolmen vuoden päähän. "Ei ole resursseja tiheämpään tarkastuväliin", sanoi hän.
Itse maksan säännöllisen hammastarkastuksen yhteydessä mielelläni sen yhden röntgenkuvan siitä tiedosta, ettei vanhojen paikkojen alla muhi ikäviä yllätyksiä, jotka vuosia myöhemmin paljastuisivat kivuliaasti.
Jossain määrin arvo- ja asennekysymys, hoidattaako hampaansa mahdollisimman halvalla, vaikka tällöin toimenpiteitä monesti joudutaan uusimaan ennemmin tai myöhemmin, vai onko valmis maksamaan kerralla kestävästä, vaikka se tulisi elinajalta laskettuna kalliimmaksi.
En olisi lähtenyt varta vasten vaihdattamaan 1970-luvulla tehtyjä amalgamipaikkoja, mutta pääsin niistä eroon noin 30 vuotta myöhemmin, kun jotkut paikat irtosivat ja toiset oli pakko vaihtaa uusien reikien paikkaamisen yhteydessä. Komposiittimuovienkin kestävyys lienee kehittynyt viime vuosina, joten muovipaikkakin ajaa asiansa siellä, minne ei kohdistu suuria purentavoimia. Poskihampaissa keraaminen paikka tai jopa kulta on harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Miksi sanotaan, ettei juurihoito satu? Sattuu niin perhanasti, kun hermoon saakka pitää kanavat putsata! Ei auta yhtään se , et lääkäri sanoo et "ei siellä hermossa kun vaan nopeesti käydään."