Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis pitääkö THL:n suositusta tulkita niin, että pääkaupunkiseudun perheiden hiihtolomareissut pohjoiseen pitää nyt perua?

Vierailija
18.02.2021 |

Minusta kyllä.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan OK lähteä Lappiin lomalle. Itse en matkustaisi täydessä junassa enkä kävisi ravintoloissa ja hotelleissa. Sen sijaan autolla perille, mökkeily hiihdellen, saunoen ja lasketellen samassa porukassa keitä muutenkin koko ajan on nähty, on mielestäni ihan yhtä riskaabelia kuin kotona pysyttely. Kyllähän täälläkin täytyy kodista poistua ja sitä paitsi ensi viikolla tulevat pk-seudun ulkoilupaikat olemaan paljon täydempiä kuin Lapin erämaat tai edes hiihtokeskukset. On ihan järkevää lähteä vähäksi aikaa väljempään, kunhan reissaa vastuullisesti.

En tiedä mitä lehtiä te luette, mutta itse olen lukenut niitä, joissa on kotimaan matkailuun nimenomaan kannustettu, koko ajan sitten Uudenmaan sulun jälkeen. Tämä on ensimmäinen suositus välttää matkustamista, ja se on hyvin typerästi ajoitettu.

Argumentti hoitokapasiteetista tuli kulutettua jo viime keväänä loppuun. Silloin pk-seudulla oli täyttä, kukaan ei saanut hoitoa mihinkään muuhun kuin koronaan. Sen sijaan muualla pyöriteltiin peukaloita.

Ja tälle yhdelle kirjoittajalle, joka ei ole tehnyt vuoteen muuta kuin 7 matkaa: se on ihan OK. Älä kuitenkaan ajattele, että kieltäytymällä itse kaikesta elämisestä sinulla olisi oikeutta vaatia muilta samaa. Itse en ole joutunut perumaan yhtään lomaa, koska olen alun perinkin suunnitellut ne vähäriskisiksi. Olen tosin kotosallakin käynyt ravintolassa ja käyttänyt palveluita, järki päässä. Rajoituksia ja määräyksiä noudatan tietysti, suosituksissa käytän omaa harkintaa. Kotona istuin keväällä kaksi kuukautta, sen jälkeen päätin, että koronan kanssa pitää elää, ja hyväksyä tietty riskitaso. Tämä tulee kestämään vielä monta vuotta.

Vierailija
62/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa on yksi olennainen sana: tulkita. Hallitus, THL, HUS ja aluehallintovirastot suosittelevat, suosittelevat vahvasti ja toivovat, yleensä vielä kaikki eri tavalla, ja kansan pitäisi sitten näitä päivittäin vaihtuvia mielipiteitä osata tulkita.

Päivittäin vaihtuvia mielipiteitä? KOKO pandemian keston ajan on toitotettu että ÄLÄ MATKUSTA. Se on sinusta nyt sitten vaihtuva mielipide? Älä viitsi. Etsit vain aikuisena, täysivaltaisena ihmisenä syyllistä muualta että sinun ei tarvitse kantaa itse teoistasi vastuuta. Noloa.

Ei ole toitotettu. On annettu monenlaisia suosituksia ja epävirallisia mielipiteitä, ja toisaalta kotimaan matkailuun on myös kannustettu. 

Voin ottaa itse tekemisistäsi vastuun, ota sinä omistasi ja pitäydy siinä. Kaikki eivät välttämättä ole yhtä turvallisuushakuisia kuin sinä, joten huolehdi vain omasta jaksamisestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mene perille? Rautalangastako pitää vääntää?

Selitä vielä se, miksi on paha asia että mahdolliset koronatartuttajat siirtyvät hiihtolomaksi pohjoiseen pois etelästä levittämästä tautiaan? Jos ihmisellä tauti on, mitä väliä sillä on missä sitä tartuttaa?

Miten olisi vaikka se että lomalla käy mielellään ravintoloissa? Lasketteluvälinevuokraamoissa? Tai vaikka se, että pohjoisen tehohoitopaikat ovat paljon pienemmät kuin etelässä?

Jos jää etelään, kyllä sitä käy täälläkin ravintoloissa. Ja monessa muussa paikassa. Eikä kukaan sitä koronaa aio pohjoiseen jäädä sairastamaan, ei ainakaan teholle! Sanovat, että vasta se toinen viikko on taudissa pahempi.

Ei sen tarvitse olla korona joka siihen lomalaiseen iskee. Voi olla vaikka aivoverenvuoto onnettomuuden seurauksena. Ja sellainen vie sitten tehohoitopaikan paikalliselta.

Ja ei, en minä ole käynyt ravintoloissa vuoteen. En missään. En kahvilassa, en kaupassa en missään. Ruoat olen tilannut ravintoiloista ja kaupoista kontaktittomasti. Olen noudattanut ohjeita tarkasti ja kantanut oman vastuuni aikuisena ihmisenä. Enkä onneksi ole ainoa. 7 lomaa on peruuntunut nyt meidän perheellämme koronan takia ja näin se vain menee.

Omapa on asiasi. Jos sinä olet päättänyt elää noin, eipä siinä mitään. Meillä taas lähipiirissä on ravintoloitsijoita ja tapahtumayrittäjiä. Heidän ahdinkonsa on kova, kun elämäntyö on vaarassa mennä. Siksi olen pyrkinyt käyttämään kaikkia palveluita, joita järkevästi vaan voin. 

Mielestäni maailma on monimutkainen paikka, eikä absoluuttisesti kukaan voi tietää, mikä ratkaisu on oikein. On vain erilaisia katsantokantoja ja niitä täytyy oppia suvaitsemaan ja hyväksymään.

Vierailija
64/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lähteä hiihtolomalla mihinkään kun pääkaupunkiseudulla on kerrankin lunta. On aika idioottimaista lähteä levittämään koronaa minnekään muualle Suomeen.

Vierailija
65/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako mökin viime hetken peruutuksesta tulevat kulut (eli täysi vuokra) takaisin jostain?

Ihmettelen vain, että miksi kukaan mitään mökkiä on ylipäätään mennyt vuokraamaan tänä aikana? Jokainen tysjärjellä varustettu tietää mikä koronatilanne on ollut jo pitkään. Minulle ainakin on ollut päivän selvää, ettei mitään vuokraus ja lomasuunnitelmia tehdä! Hem...ti soikoon!

Aijaa. Minulle ei ole ollut selvää ja siksi olenkin vuokrannut kivan mökin. Kerrotko vielä, mikä siinä on ongelma? Eikä tarvitse hokea noita samoja perusteluita, jotka tässä ketjussa on jo kumottu.

Vierailija
66/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi matka varattuna en peruisi. Tämän olisi voinut tukahduttaa ajat sitten, jos tahtoa olisi. Olen tinkinyt kaiken ei-pakollisen jo muutenkin ja samalla monet muut ovat riekkuneet joka paikassa. Joten en kyllä kokisi vääräksi lähteä jo varatulle ja maksetulle matkalle.

Vierailija
67/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikossa on yksi olennainen sana: tulkita. Hallitus, THL, HUS ja aluehallintovirastot suosittelevat, suosittelevat vahvasti ja toivovat, yleensä vielä kaikki eri tavalla, ja kansan pitäisi sitten näitä päivittäin vaihtuvia mielipiteitä osata tulkita.

Päivittäin vaihtuvia mielipiteitä? KOKO pandemian keston ajan on toitotettu että ÄLÄ MATKUSTA. Se on sinusta nyt sitten vaihtuva mielipide? Älä viitsi. Etsit vain aikuisena, täysivaltaisena ihmisenä syyllistä muualta että sinun ei tarvitse kantaa itse teoistasi vastuuta. Noloa.

Ei ole toitotettu. On annettu monenlaisia suosituksia ja epävirallisia mielipiteitä, ja toisaalta kotimaan matkailuun on myös kannustettu. 

Voin ottaa itse tekemisistäsi vastuun, ota sinä omistasi ja pitäydy siinä. Kaikki eivät välttämättä ole yhtä turvallisuushakuisia kuin sinä, joten huolehdi vain omasta jaksamisestasi.

Jos esim. HUS:n lääkäri kertoo näkemyksensä iltapäivälehdessä, ja seuraavana päivänä THL:n lääkäri kertoo samassa lehdessä täysin päinvastaisen näkemyksensä ja kumpikin kaiken lisäksi poikkeaa hallituksen kannanotoista, joita niitäkin on kahta tai kolmea erilaista, niin mitä pitäisi uskoa? Ja jos joku ihan suoraan kieltää, niin taatusti vähän myöhemmin joku sanoo että kyllä saa, kunhan muistaa hygienian. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Vierailija
68/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuskin on siinä jos joku lähtee Lappiin asti nököttämään mökkiin, vaan siinä että ne hiihtoladut, vaellusreitit ja laskettelurinteet on aika ruuhkaisia loma-aikaan, kun niin moni sinne lähtee "keskenään" lomailemaan.

Vierailija
69/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aa, ja pöydät täyteen

Maailma aukee,

estot lähtee

Aa, ja sylkee vaihtuu

Itketään kun siltä tuntuu

Uudet hoidot pilkun aikaan."

- Antti oli aikaansa edellä.

Vierailija
70/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.1. 2021

TUNTEET kuumenivat torstaina ja perjantaina sosiaalisessa mediassa, kun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) toimialajohtaja Maaret Castrén lisäsi Facebookiin kuvia Lapin-matkaltaan. Toisessa otoksessa hiihtoladun varrella taukoileva Castrén nauttii leivonnaista HUS-pipo päässään. ”PR likka Lapissa”, kuului kuvien saateteksti.

Vierailija
71/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako mökin viime hetken peruutuksesta tulevat kulut (eli täysi vuokra) takaisin jostain?

Ihmettelen vain, että miksi kukaan mitään mökkiä on ylipäätään mennyt vuokraamaan tänä aikana? Jokainen tysjärjellä varustettu tietää mikä koronatilanne on ollut jo pitkään. Minulle ainakin on ollut päivän selvää, ettei mitään vuokraus ja lomasuunnitelmia tehdä! Hem...ti soikoon!

Aijaa. Minulle ei ole ollut selvää ja siksi olenkin vuokrannut kivan mökin. Kerrotko vielä, mikä siinä on ongelma? Eikä tarvitse hokea noita samoja perusteluita, jotka tässä ketjussa on jo kumottu.

Huoh, kaikki lähtee Lappiin, kukaan ei poikkea matkalla edes kahvilla, kaikki käyvöt puskapissalla.

Kaikilla on omat varusteet mukana, kukaan ei vuokraa välineitä vuokraamosta

Kukaan ei käy kahvilla, kaljalla tai kaakaolla, ravintolassa ja baarissa käymisestä puhumattakaan.

Kaikilla on omat safkat mukana, edes maito ei pääse loppumaan.

Kukaan ei tapaa ihmisiä, kaikki samoilee metsässä.

Uskotko tähän oikeesti?

Vierailija
72/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle tulee edes mieleen lähteä jonnekin Lappiin tartuttamaan muita ja kuormittamaan paikallista terveydenhuoltoa, kun tautitilanne on näin vakava?

Vierailija
73/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan OK lähteä Lappiin lomalle. Itse en matkustaisi täydessä junassa enkä kävisi ravintoloissa ja hotelleissa. Sen sijaan autolla perille, mökkeily hiihdellen, saunoen ja lasketellen samassa porukassa keitä muutenkin koko ajan on nähty, on mielestäni ihan yhtä riskaabelia kuin kotona pysyttely. Kyllähän täälläkin täytyy kodista poistua ja sitä paitsi ensi viikolla tulevat pk-seudun ulkoilupaikat olemaan paljon täydempiä kuin Lapin erämaat tai edes hiihtokeskukset. On ihan järkevää lähteä vähäksi aikaa väljempään, kunhan reissaa vastuullisesti.

En tiedä mitä lehtiä te luette, mutta itse olen lukenut niitä, joissa on kotimaan matkailuun nimenomaan kannustettu, koko ajan sitten Uudenmaan sulun jälkeen. Tämä on ensimmäinen suositus välttää matkustamista, ja se on hyvin typerästi ajoitettu.

Argumentti hoitokapasiteetista tuli kulutettua jo viime keväänä loppuun. Silloin pk-seudulla oli täyttä, kukaan ei saanut hoitoa mihinkään muuhun kuin koronaan. Sen sijaan muualla pyöriteltiin peukaloita.

Ja tälle yhdelle kirjoittajalle, joka ei ole tehnyt vuoteen muuta kuin 7 matkaa: se on ihan OK. Älä kuitenkaan ajattele, että kieltäytymällä itse kaikesta elämisestä sinulla olisi oikeutta vaatia muilta samaa. Itse en ole joutunut perumaan yhtään lomaa, koska olen alun perinkin suunnitellut ne vähäriskisiksi. Olen tosin kotosallakin käynyt ravintolassa ja käyttänyt palveluita, järki päässä. Rajoituksia ja määräyksiä noudatan tietysti, suosituksissa käytän omaa harkintaa. Kotona istuin keväällä kaksi kuukautta, sen jälkeen päätin, että koronan kanssa pitää elää, ja hyväksyä tietty riskitaso. Tämä tulee kestämään vielä monta vuotta.

Hoitokapasiteettiargumentti on äärimmäisen validi. Uusi variantti vie sairaalahoitoon varmemmin ja tehohoidossaolijoiden määrä on kolminkertaistunut pienessä ajassa. Voit kuvitella mitä se tarkoittaa esim Lapissa.

Vierailija
74/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2.1. 2021

TUNTEET kuumenivat torstaina ja perjantaina sosiaalisessa mediassa, kun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) toimialajohtaja Maaret Castrén lisäsi Facebookiin kuvia Lapin-matkaltaan. Toisessa otoksessa hiihtoladun varrella taukoileva Castrén nauttii leivonnaista HUS-pipo päässään. ”PR likka Lapissa”, kuului kuvien saateteksti.

1,5kk sitten vielä tilannekin oli hiukan eri.

Vierailija
75/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä kylmä mutta ei voisi vähempää kiinnostaa jos lappilaiset saavat lisää koronaa esimerkiksi minun lomani takia. En edes viitsi teeskennellä etteikö oma lomani ja huvini olisi juuri nyt ainoa asia jolla merkitystä.

Vierailija
76/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2.1. 2021

1,5kk sitten vielä tilannekin oli hiukan eri.

Vakava se silloinkin oli, ja ennen joulua oli erityisesti kehotettu pysymään kotona.

Vierailija
77/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin tuota suositusta kuuntelee kukaan, joka jo varanut reissun on. Kyllä ne ihmiset tietää et pandemia on päällä. Valtaosa reissuun lähtevistä lähtee reissuun huomenna tai ylihuomenna, kukaan ei tässä kohtaa ala menoa perumaan. Mennään riskillä vaan. Ja jos on vastuullinen eikä mene afterskihin, välttää ruuhka-aikoja kaupoilla jne niin varmasti menee ihan hyvin reissu.

Vierailija
78/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki varattuna omasta rauhasta syrjempää, omat hiihtovälineet matkassa. Ja kyllä aiotaan lähteä maksetulle reissullemme. Kaupassa on käytävä kerran määränpäässä, matka taittuu autolla, myös tankkaamassa, syömässä ja vessassa käytävä matkalla. Ei missään nimessä ole mikään ihannetilanne, vaikkei mihinkään laskettelukeskukseen todellakaan suunnata. Silti jo pitkään toitettu että tällainen reissu on vähäriskinen, joten ei olla valmiita perumaan koko hommaa.

Ymmärrän kyllä sen, että monet paheksuvatkin. Tällaista tää on.

Vierailija
79/83 |
18.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on loistava ajoitus tämänkin suosituksen kanssa. Eikö jumavita saada aikaan määräyksiä ja kieltoja. Kun nyt on leikki kaukana.

Usassa ja uk.ssa on tapaukset laskeneet hienosti. Saatu aikaan tiukoilla rajoituksilla.

Saatu aikaa rokotuksilla kylläkin! Suomessa vaan nysväillään niiden kanssa eikä tehdä omia rokotehankintoja ilman EU:ta. Jos rahaa laittais niin kyllä niitä rokotteitakin olis kymmenkertainen määrä

Vierailija
80/83 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

After ski odottaa! kirjoitti:

Höpöhöpö! Olen ollut viikon karanteenissa ja ihan normaalisti salilla sekä kaupassa käynyt. Huomenna auto starttaa Lappiin, tää sairaus ole oikeasti nuhaa kummempi.

Yes, täällä ollaan lento meni hienosti. Maskipäässä ja vaarantamatta muita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan