Montako prosenttia käytettävissä olevista rahoista perheellänne menee asumismenoihin?
Eli jos perheen yhteenlasketut nettotulot ovat 3000e/kk ja asuminen lämmityskustannuksineen ja vesilaskuineen on 1300 euroa/kk, lasketaan kaavalla 1300/3000 = asumiseen menee 43 prosenttia varoista. Kuinka monta hlö perheessänne on ja kuinka pärjäätte? 😊
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Osa teistä on pulassa kun asuntolainojen korot nousee. Nyt siis korot on ollu vuosia ennätys alhaalla ja ne kun nousee siihen mitä ne on normaalisti niin moni kotitalous kaatuu siihen.
Meillä on ollut asuntolainaa 25 vuotta, toistaiseksi lainojen korot on vain laskeneet. Nyt jo miinuksella. Joka vuosi pelotellaan korkojen nousulla, sitä odotellessa.
Ei todellakaan pelota:)
Tuloni vaihtelevat, mutta jos lasken koko viime vuoden nettotulojen mukaan niin tuloistani meni noin 16 % laskutilille, jolta maksamme vuokran, netin, sähkön sekä vakuutukset. Puoliso laittaa tilille saman summan. Tilin saldo jäi reippaasti plussalle vuodenvaihteessa.
Asumme kaksin Hekan 65m2 vuokra-asunnossa. Olen saanut ASP-tilille mukavasti säästettyä, mutta Helsingin nykyisillä asuntohinnoilla en tule saamaan riittävästi lainaa järkevään asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Osa teistä on pulassa kun asuntolainojen korot nousee. Nyt siis korot on ollu vuosia ennätys alhaalla ja ne kun nousee siihen mitä ne on normaalisti niin moni kotitalous kaatuu siihen.
Mulla on lainassa kiinteä kuukausierä, eli asumiskulujen osuus tuloista pysyy kyllä ihan tasan tarkkaan samana koroista riippumatta. Laina vaan sitten lyhenee vähän hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tietää...mä en edes ole ikinä kysynyt, paljonko mies tienaa.
Ei ole kyllä tullut ikinä riitaa rahan käytöstä.
Ei h*lvetti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lainassa kiinteä kuukausierä, eli asumiskulujen osuus tuloista pysyy kyllä ihan tasan tarkkaan samana koroista riippumatta. Laina vaan sitten lyhenee vähän hitaammin.
Eli kun korot nousee niin laina aikasi pitenee vuosilla.
Itse maksan oman asuntolainani ainakin mahdollisimman pian pois ja kun olen maksanut asuntolainani pois niin jätän kyseisen asunnon vuokralle ja ostan sitten uuden asunnon jonka jätän vuokralle tulevaisuudessa.
Jäin työttömäksi, kahden teinin yh. Ansiosidonnainen 1200 euroa/kk, asumislisä ehkä n 350/kk ( en ole saanut vielä päätöstä) lapsilisä nuoremmasta n 150 (vanhempi lukiolainen 17v) . Vuokra 900/ kk vesimaksun sisältäen. Ei naurata, yli puolet kaikesta yhteenlaskettuna menee asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja selkeästi osa ei ole kun asumiskulut todella pienet.
Ei mitään. Meillä on iso perheasunto Helsingin keskustassa ja taloyhtiön asiat niin hyvin, että vastiketta ei ole. Itseasiassa rahaa jää yhtiön tilille.