Yliopistossa opiskelevat/opiskelleet: tenttiin lukeminen?
Olisiko jotain hyviä vinkkejä miten tenttiin kannattaisi lukea? Itse olen osallistunut vasta yhteen varsinaiseen kirjatenttiin ja se meni kyllä ihan penkin alle. Tentin jälkeen tulin siihen tulokseen, että taisin panostaa kirjojen lukemiseen aivan liian vähän. Ja nyt syksyllä eteen tuleva uusintatentti pelottaa jo etukäteen..
Kirjoissa oli yhteensä lähes 1000 sivua ja luin kirjat kertaalleen läpi. Aikaa lukemiseen minulla meni hieman yli viikko. Ensimmäisestä kirjasta tein muistiinpanoja mutta kahdesta muusta en ehtinyt. Lopuksi pänttäsin muutamia tärppejä mutta tietenkään näitä aiheita ei tentissä kysytty..
Miten tenttiin siis kannattaisi lukea? Ei kai n. 1000 sivua voi oppia täysin ulkoa, vai voiko? Kuinka aikaisin tenttiin lukeminen kannattaisi aloittaa ja paljonko olisi järkevää lukea päivässä?
Kommentit (43)
-ja sitten kertasin niistä ja usein tenttiin vastasin näiden muistiinpanojen avulla.
Opettele hyvin käsitteet ja ydinasiat ensin. Älä juutu pikkuseikkoihin.
Olet varmaan oikiksessa. Minä Teknillisessä yliopistossa. Siksi vastaukseni on vähän eri planeetalta.
Luen kaiken ensin läpi ja alleviivaan väreillä. Sitten luen kaiken uudelleen, mutta kun olen alleviivannut tietyn systeemin mukaan, on helpompi tajuta, kun olen jo kaiken pureskellut. Sitten luen vielä alleviivatut kertaalleen. Ja sitten alleviivatut vielä nopeasti läpi.
Meillä ei siis ole noin suuria tenttejä lähestulkoonkaan.
ja valmistuin vuosi sitten. kaikista aineita vähintään hyvät tiedot merkinnällä (eikä kohtuuton homma).
www . uta. fi /laitokset /historia /opiskelijaopas /kirjatentti . html
sivumäärä kuulostaa niin suurelta, ettei voida olettaa että osaat kirjat ulkoa.
siis, aloita sillä, että luet sisällysluettelot, johdannon ja yhteenveto tms. luvun. koita tehdä niiden perusteella mielessäsi jonkinlainen yhteenveto kirjan sisällöstä. sitten luet muiden lukujen alut ja loput sekä väliotsikot. tämä siis jos aika on kortilla. jos on aikaa, luet tietysti kirjat kokonaisuudessaan - mutta kuitenkin vasta kun olet lukenut ne sisällysluettelot ja johdannon sekä yhteenvetoluvun.
muistiinpanoja voi tehdä, käsitekarttojen tekeminen on mulla auttanut.
aikaa kannattaa varata kohtuullisesti, vertaa opintopistemäärään. mitään ulkoa tankkaamista ei todellakaan kannata tehdä.
niin, ja netistä voi löytyä ko kirjojen arvosteluja tms - ne kannattaa myös lukea yleiskäsityksen saamiseksi kirjojen sisällöstä.
Luettuani koko alueen en enää yleensä lue kirjaa, vaan kertaan muistiinpanojani kyllästymiseen asti. Joskus kirjaa tarvitaan esim. jonkun epäselväksi jääneen käsitteen tarkentamiseen, mutta ei enää sitten muuhun.
Eli koko koealuetta EI ole pakko lukea läpi, mutta toisaalta kannattaa opetella asiasta kuin asiasta perusteet, jotta olet edes jotenkin hajulla mistä puhutaan, jos kysymys siitä aiheesta tulee.
ja vieläpä ainakin kahdesti (myös sen 1000 sivua). ensin luen ajatuksella, mutta en erityisesti mieleen painaen. Toisella lukukerralla tenttialueesta muodostuukin jo kuin itsestään kokonaisuus ja osakokonaisuuksia, joita painan nyt tarkoituksella mieleeni (käsitteet, teoreetikot, teoriat jne.) ja usein myös alleviivaan (vaikkei ole kai sallittua kun kirjat eivät omia...). Yleensä aikaa jää myös nopeaan kertaukseen, jolloin selaan kirjat läpi ja palautan mieleen otsikot ja pääasiat.
Tällä taktiikalla aikaa kuluu varmasti enemmän kuin tärppejä lukien, mutta en ole ainakaan koskaan reputtanut (opintoviikkoja eri aineista n. 180) eikä minulla ainakaan nykyään siihen aikaa olisikaan. Hyvää perusteellisessa opiskelussa on myös se aito oppiminen. Haluan muistaa tenttialueesta jotain myös myöhemmin.
Itse ehdin yleensä lukea n. puolet ja tehdä muistiinpanot niistä, ja puolet jäi vähemmälle. Panostaisin otsikoihin ja väliotsikoihin. Yleensä kappaleen alussa ja lopussa on tiivistettynä kappaleen asia. Kursiivilla tai muulla vastaavalla löytyy käsitteet.
Kirjastoissa kirjat ovat yleensä valmiiksi alleviivattu. Lainasin niitä ja luin vain alleviivaukset. Samalla kirjoitin ylös käsitteitä. Kiitos työn tehneille :)
Yliopistossa on sallittu luova ajattelu. Jos ymmärrät peruskäsitteet, pystyt kenties kirjoittamaan lihan luihin ihan ajattelemalla omaa elämääsi ja ympäröivää yhteiskuntaa. Tähän yliopisto pyrkiikin valmentamaan.
Kysymykset on yleensä valinnaisia. Jätin aina vapaaehtoisesti lukematta yhden kirjan (paksuin, tylsimmältä vaikuttava jne).
Sitten klassinen joka toinen luku ja kova luottaminen onneen...
Jos sinulla on samalla alalla kavereita, joihin luotat, muodostakaa lukupiiri ja opiskelkaa toistenne muistiinpanoista. Tätä en itse harjoittanut, mutta olisin, jos olisi ollut hyviä tyyppejä tiedossa.
No ehkä asioita tekisi eri tavoin nyt. Varasin yleensä kuukauden lukemiseen. Olen nimittäin hidas lukija ja muistiinpanoihin onnistuin suhraamaan välillä liikaa aikaa. Mutta kyllä välillä menestystäkin tuli.
- Jätän viimetinkaan, silloin on pakko lukea ja lukeminen on todella tehokasta. Luen kirjan päivässä. Kun luen vauhdilla, osaan erottaa todella selkeästi tärkeät asiat, siis ne, mitä kysytään mahdollisesti. Joskus jos on oikein hoppu, hypin kokonaan niiden alueiden ohi, joisen tiedän olevan vähemmän tärkeitä. Joskus luen vain valmiit alleviivaukset (kiitos hikareille ;), mutta ajatuksella. Siis omaa järkeä koko ajan jumpaten, miettien, että miten tähän johtopäätökseen on voitu tulla ja mihin mikäkin asia liittyy.
Tällä metodilla saavutan ns flow oppimisilmiön ja todella opin asiat paljon paremmin kuin kolmen viikon hitaalla lukemisella. Kun luen hitaasti ajatukseni alkavat harhailla ja huomaan hokevani " hauki on kala" tyylisesti tyhjiä lauseita kirjasta.
Tämä on siis minun metodini, enkä missään nimessä yritä väittää, että se on ainoa oikea. Toimii minulle!
Minusta viikko on aika vähän, vaikka olen itsekin mielestäni melko nopea lukija ja oppija. Jos kirjat/teksti sisältää paljon teorioita ja monimutkaisia käsitteitä, niin kirja per viikko olisi mielestäni aika hyvä tavoite. Meillä valtsikassa ainakin monet kirjat ovat aika raskaslukuisia, ja 1000 sivuun mahtuu todella paljon asiaa... tietysti vaihtelee tentistä riippuen!
En opiskele oikiksessa niin kuin joku arveli. :) Opiskelen yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa ja pääaineena minulla on sosiaalityö. Meillä ei ikävä kyllä ole valinnaisia tehtäviä. Tentissä on 3 kysymystä, 1/kirja ja kaikkiin on vastattava.
Nyt kun luin teidän ohjeitanne läpi, minua alkoi ihan " hävettämään" , kun valmistauduin viimeksi tenttiin niin huonosti.. En siis viimeksi tajunnut edes kerrata, kunhan vain pikaisesti luin kirjat läpi ja toivoin että jotain jäisi päähän.. :)
Tuo muistiinpanojen tekeminen voisi kyllä olla minulle sopiva juttu, sillä muistan asiat usein paremmin kun olen ne itse kirjoittanut ja jäsennellyt paperille. Ylioppilaskirjoituksiinkin tein jos jonkinlaisia käsitekarttoja ja sekä kertaamisen että näkömuistin avulla muistin ne sitten suht hyvin myös kokeessa. Ainoa ongelma on vain se, että jos haluan että opintoni edistyvät suunnitelmien mukaisesti, en voi panostaa yhteen tenttiin viikkokaupalla.
Kiitos kaikille oikein paljon vinkeistä! Enköhän niiden avulla selviä ja jospa se oma tekniikkakin pikkuhiljaa sitten hioutuisi. Itse kirjoitan mielummin esseitä mutta tämä kirjapaketti on tentittävä, joten pakko ainakin yrittää syksyllä uudestaan. Ja olisihan se muutenkin hyvä oppia lukemaan tentteihin, sillä niitä on kuitenkin pakko käydä muutama opintojen aikana.
*AP
Jos käyt kerran kuussa tiedekuntatentissä tenttimässä yhden neljän ovarin tentin, tuo se sinulle elokuusta toukokuuhun opiskeltuna 36 ov/lukuvuosi. Eli tarkoitan sitä, että kyllä niihin kirjatentteihin on tarkoitettukin käyttäväksi useita viikkoja/tentti.
Olen itse valmistunut valtsikasta ja laskin, että suoritin opintojeni aikana n. 25 isoa kirjatenttiä. Kirjastossa korvatulpat korvissa on siis tullut istuttua eräs tovi.
Ei se aina kivaa ole, mutta no can do=)
1000 sivun lukemisella saa 1ov/2op
Minäkin käytin kauan sitten asioiden jäsentelyyn myös paperille kirjoittamista, mutta totesin sen liian hitaaksi. Minä jäsentelen siis nyt alleviivaamalla eri väreillä.
Mielestäni teillä on aivan liian vähän kysymyksiä aineiston laajuuteen verrattuna.
Huomaan, että yliopistossa on ihan erilaista kuin teknillisessä yliopistossa. Käsittämätöntä, että teillä joutuu lukemaan noin suuria määriä. Mulle jo 300 sivua on suuri määrä.
Sitten vielä teillä on se, että lainaatte kirjat kirjastosta. Meillä kaikki ostavat omakseen laitoksen julkaiseman kirjan aiheesta. Se on aina aivan ajan tasalla ja erittäin halpa. Tai sitten se on monistenippu. En voi käsittää, miten voisin lainata tenttikirjan kirjastosta. Enhän voisi alleviivata sitä väreillä.
Kyllä on erittäin erilaista teillä.
lukioaikoina kympin oppilaita lähes kaikessa. He ovat melkein kaikki seonneet sitten vanhempina. Tiedän kolme tällaista tapausta. Ehkä sitten yliopistoissa parhaat eivät ole kaheleita, mutta en ikipäivinä palkkaisi lukiossa useita kymppejä saanutta omaan kokemukseeni vedoten.
Samoin muutama opiskelukaverini ja tietääkseni myös se luokkakaverini, jolla oli yhtä hyvä keskiarvo.
Itsestäni on hassua, että jotkut pitävät 1000 sivun sivumäärää suurena asiana ja ihmettelevät pitääkö alue lukea kokonaan:-)
Kaikkeen tottuu ja rutiini lukemiseen muodostuu aika nopeasti. Itse olen kokeillut vaikka minkälaisia opiskelutapoja, esim. tenttiin lukeminen edellisenä iltana, tenttiin lukeminen jättämättä puolet kirjoista väliin, tärppeihin luottaminen jne. Mieti ap onko kyseinen tentti miten tärkeä. Jos se on jotain perusopintoja niin vähemmällä paneutumisella pärjää.
Mutta jos kyseessä tärkeä tentti niin kannattaa valmistautua vähintään se kaksi viikkoa. Parhaiten itse opin kun aluksi " luen" kirjat pikakelauksella läpi eli katselen vaan sisällysluettelon, pääotsikot, väliotsikot..mitä noin suunnilleen opus käsittelee. Sitten aloitan luku-urakan ja teen samalla muistiinpanoja mielestäni tärkeistä asioista. Kun kirjat saatu loppuun luen ne vielä toisen kerran, jolloin muodostuu kokonaiskuva asioista. Lopuksi pari päivää ennen tenttiä luen ne tekemäni muistiinpanot ja kertaan näin tärkeät pääasiat, jotka palauttavat mieleen myös nippelitietoa. Tenttiä edeltävänä päivänä otan iisisti ja toivon, että kysymykset osuvat nappiin:-) Sekä lisäksi teen mielikuvaharjoituksia tenttitilanteesta. Myös vanhojen tenttikysymysten luekelu ja pohtiminen saattaa auttaa. Itse en jaksa harjoitella essee-vastauksia, mutta olen kuullut näinkin tehtävän.
(Säästän myös muistiinpanokirjat tulevaisuuden varalle, josko olisi myöhemminkin jotain hyötyä. Itse ylöslaittamastaan tiedosta muistuu paremmin mieleen lähes kaikki asiat. )
Ja toivo, että kysymykset osuvat kohdalleen. :)